Wilde actie supper veroorzaakt uitruk Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Wilde actie supper veroorzaakt uitruk Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 3778 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2016, 20:38:47
Citaat van: -Joost- link=msg=1424055 date=1463233425
Dit is maar een voorbeeld, maar dergelijke stuntacties (met daarbij soms ook overtredingen) komen veel vaker voor. Als iemand daar dan vervolgens melding van maakt zal er altijd ruim worden ingezet gezien de omstandigheden, soms hangen de heli's al in de lucht. Je gaat nooit alles afvangen, onhandige acties van watersporters zal je altijd blijven zien. Als er echter een bepaald patroon in meldingen zit, waar een specifiek persoon, groep of vereniging bij betrokken is kan je natuurlijk wel afspraken maken hierover. Bij zaken in het kustgebied is het het meest verstandig om de reddingsbrigade te informeren, wij zorgen dan vervolgens dat de collega's langs de kust, het KWC en eventueel een verkeerscentrale geïnformeerd wordt. Bij afwezigheid het KWC informeren. Zo kunnen eventuele meldingen ondervangen worden.
Dit patroon zit er inderdaad in. Wat ik begrijp is het een groep die veel op het Zandvoortse strand zit. Dat maakt het inderdaad mogelijk om iets van een meldsysteem op te zetten. Als is het maar bij hun intern zodat een melding geverifieerd kan worden. En ook om afspraken te maken over het meenemen van noodsignalen e.d. Beter nog zou het zijn als ze een begeleidingsboot hadden. Maar dat wordt niet sexy gevonden weet ik van die meneer die van Engeland naar Zandvoort heeft gesupt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2016, 20:43:32
Citaat van: Thor link=msg=1424058 date=1463234557
Melden betekent dat er een of andere instantie kennis heeft van de voorgenomen escapes en dat betekent nogal het een en ander.
Het aannemen van de melding is natuurlijk niet vrijblijvend.
Zeker als de escapade noodlottig afloopt maar ook als het in het nieuws komt komen de moeilijke vragen.
Had de instantie de escapade niet moeten verbieden, op basis van welke bevoegdheden, heeft de instantie daartoe voldoende kennis en kunde, overleg gepleegd etc etc.en dan natuurlijk de vraag op welke (juridische) gronden zou dit kunnen.
Je raakt hier een lastig punt Thor, maar ik ben het niet met je eens dat het niet vrijblijvend kan. Er zijn namelijk geen bevoegdheden om het te verbieden. Al wil je met een wastobbe de Noordzee op. Wel zijn er mogelijkheden om op te treden in het zeegat. Tussen de pieren van IJmuiden moet je minimaal 6 kilometer per uur kunnen varen op de motor. Maar dat gaat weer niet op als je vanaf het strand vertrekt.

Citaat van: Thor link=msg=1424058 date=1463234557
Ooit heeft iemand jaren geleden een wrakkig zeilbootje verboden het zeegat uit te gaan een hele heisa is gevolgd.
Daar staat mij iets van bij. Heb je naar nog een link c.q. informatie over?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2016, 11:09:33
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1424095 date=1463251412

Daar staat mij iets van bij. Heb je naar nog een link c.q. informatie over?

Neen, het speelde wel een aantal jaren geleden.

Overigens begrijp ik niet helemaal de ophef over deze uitruk.
De Reddingsbrigade en met name de KNRM rukken wel vaker op grote schaal uit en ik heb het idee dat de bemanningen het wel interessant, leuk vinden.(Behalve Enkhuizen waar men in de zomerdag ettelijke malen en dan vaak ook nog eens om niets in actie moet komen .)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2016, 11:44:44
Citaat van: Thor link=msg=1424154 date=1463303373
Neen, het speelde wel een aantal jaren geleden.

Overigens begrijp ik niet helemaal de ophef over deze uitruk.
De Reddingsbrigade en met name de KNRM rukken wel vaker op grote schaal uit en ik heb het idee dat de bemanningen het wel interessant, leuk vinden.(Behalve Enkhuizen waar men in de zomerdag ettelijke malen en dan vaak ook nog eens om niets in actie moet komen .)
Ophef is een groot woord. Het is meer een constatering. En men heeft genoeg uitrukken om dit soort dingen niet te willen. Zeker niet als mensen hun werk in de steek moeten laten.


guest12562

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2016, 12:24:46
Dit zijn ook ontwikkelingen in de maatschappij. Men zoekt nieuwe uitdagingen en daarbij hoort het inschatten van risico's. Als je dat niet goed doet dan gaan mensen 112 bellen en worden de hulpdiensten deelgenoot van het probleem. Eigen verantwoording nemen is voor veel mensen onduidelijk, daarbij kunnen ook derden signaleren en bellen.
Gevolg is alarmering van gevraagde dienst.