Ervaringen met SAM of Prosplint spalken in de setting "evenementenhulpverlening"

Auteur Topic: Ervaringen met SAM of Prosplint spalken in de setting "evenementenhulpverlening"  (gelezen 8336 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response


Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
SAM: wie ervaring met dit type spalk in de setting "evenementenhulpverlening"

https://www.bhvtotaal.nl/sam-splint-spalk
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Citaat van: freudsap link=msg=1424194 date=1463319663
SAM: wie ervaring met dit type spalk in de setting "evenementenhulpverlening"

https://www.bhvtotaal.nl/sam-splint-spalk
Voor veel kleine breuken ideaal. Klein om mee te nemen, je kan hem meegeven en hoeft niet bang te zijn dat je hem nooit meer terug ziet.
Blijft echter wel wat meer manipulatie dan een vacuumspalk als je er niet veel mee geoefend hebt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik heb er eentje voor persoonlijk gebruik gekocht. Zit in mijn hike rugzak voor tijdens vakantie. Vorig jaar paar flinke hikes in afgelegen berg gebieden gemaakt zonder gsm ontvangst in de VS. Leek me handig om bij te hebben nadat ik ze in de buitensport winkel zag liggen.

Niet hoeven gebruiken en blijft gewoon in mijn rugzak voor het volgende avontuur.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Topics samengevoegd.

Ir. Auditor


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Ervaring in de zin van: arts of verpleegkundige geassisteerd?

Het lijkt mij namelijk enigszins een middel met de potentie het letsel te verergeren indien onjuist geïndiceerd of gebruikt?
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Kwestie van veel oefenen goede opleiding.. Ik heb 'm evenals IR auditor in mijn backpack zitten met mountainbiken en dat soort dingen, voor mezelf en de mensen waarmee ik weg ben.  Echter voor evenementen hulpverlening zie ik de meerwaarde niet zo. Ik kan me voorstellen dat de SAM splint interessant is voor voet expedities of fietstochten en andere remote oplossingen waar gewicht en ruimte een rol spelen en je op jezelf bent aangewezen.  Anders gewoon een vac splint.

Als je als evenementen zorgverlener besluit dat je wil gaan spalken moet je m.i. A: zorgen dat je ALS ers hebt die dat kunnen. Als je BLS inzet, niet doen, die ambulance is dan toch aanrijdend. Die gaan spalken.  B: Jezelf uitrusten conform de lokale ambulance dienst (LPA) zodat je je spullen kan uitwisselen en hier goede afspraken over hebben dat dit kan.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Citaat van: spades link=msg=1424319 date=1463398659
Kwestie van veel oefenen goede opleiding.. Ik heb 'm evenals IR auditor in mijn backpack zitten met mountainbiken en dat soort dingen, voor mezelf en de mensen waarmee ik weg ben.  Echter voor evenementen hulpverlening zie ik de meerwaarde niet zo. Ik kan me voorstellen dat de SAM splint interessant is voor voet expedities of fietstochten en andere remote oplossingen waar gewicht en ruimte een rol spelen en je op jezelf bent aangewezen.  Anders gewoon een vac splint.

Als je als evenementen zorgverlener besluit dat je wil gaan spalken moet je m.i. A: zorgen dat je ALS ers hebt die dat kunnen. Als je BLS inzet, niet doen, die ambulance is dan toch aanrijdend. Die gaan spalken.  B: Jezelf uitrusten conform de lokale ambulance dienst (LPA) zodat je je spullen kan uitwisselen en hier goede afspraken over hebben dat dit kan.

Met een beetje oefening kan een bls-er mijn inziens ook goed een spalkje aanleggen om een pols of onderarm. Daar komt normaal ook geen ambu voor dus heb je ook geen als zorg voor nodig.
En met een samsplint kun je niet zomaar meer schade aanrichten dan een standaard drukverbandje oid...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: cavia link=msg=1424328 date=1463401338
Met een beetje oefening kan een bls-er mijn inziens ook goed een spalkje aanleggen om een pols of onderarm. Daar komt normaal ook geen ambu voor dus heb je ook geen als zorg voor nodig.
En met een samsplint kun je niet zomaar meer schade aanrichten dan een standaard drukverbandje oid...

Het aanleggen van een dergelijke spalk heeft mijn inziens ook een meer toegevoegde waarde dan gepruts met dekenrollen en een enkele mitella zoals je nu vaak ziet, wat overigens in de laatste richtlijn al helemaal is verdwenen. Lang niet alle (geïsoleerde) fracturen hebben ambulancezorg nodig. Het is echter jammer dat ook hierbij je vaak tegen de haren van de 'gevestigde ehbo-orde' instrijkt en men dan al snel in de bekende pavlov reactie schiet. ::)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Het aanleggen van een drukverband bij breuken zit ook niet standaard in de cursus als ik me niet vergis.
Ik was dan ook zelf als EHBO'er iets wat verbaasd enkele jaren terug toen ik een slachtoffer had, waarbij ik het vermoeden had dat ze haar onderarm gebroken had.
Er was een SEH-arts op dat evenement voor ALS zorg, dus ik vraag hem om even mee te kijken. Zijn conclusie is ook dat het vermoedelijk gebroken is, dus hij vertelt aan het slachtoffer en haar vader dat ze even naar het ziekenhuis moeten voor een foto. Vervolgens richt hij zich op mij en zegt "leg maar even een drukverband aan" verbaasde ik me wel wat over, maar het slachtoffer leek er wel baat bij te hebben. Het gaf steun en rust (+waarschijnlijk beetje placebo effect)

Ik heb zelf een paar keer met mijn SAM splint geoefedn nadat ik hem gekocht heb, maar je merkt wel dat ze iets wat makkelijker vorm verliezen als je ze te vaak opnieuw blijft vervormen en vouwen, maar het is leuk spul.