inhalen versus voorbijrijden

Auteur Topic: inhalen versus voorbijrijden  (gelezen 3547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 15 mei 2016, 20:51:23
Toen ik ooit mijn rijbewijzen haalde in 1988 is mij ingeprent dat:

Inhalen is het voorbij gaan van voertuigen die met een lagere snelheid zich voortbewegen.

Voorbijrijden is het voorbijgaan van voertuigen die zich in een file voortbewegen.

Mijn vraag is: Is deze regel nog steeds zo en zo ja waar vind ik hem?


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


guest15549

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2016, 21:01:30
Ik heb m'n rijbewijs iets recenter gehaald (2014) en ik heb geleerd dat je langzamer rijdende verkeersdeelnemers inhaalt en stilstaande verkeersdeelnemers en objecten voorbijrijdt.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2016, 21:38:21
Citaat van: HIT link=msg=1424245 date=1463338283
Voorbijrijden is het voorbijgaan van voertuigen die zich in een file voortbewegen.

Dat noemen we tegenwoordig ook inhalen, volgens mij. Zie artikel 13 lid 2 van het RVV:
Citaat
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2016, 23:08:05
Klopt, dit artikel ken ik ook.

Waar ik op doel is dat mij ooit is geleerd dan bij een file inhaalverboden vervallen omdat je dan voorbijrijd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2016, 23:13:49
Citaat van: HIT link=msg=1424263 date=1463346485
Klopt, dit artikel ken ik ook.

Waar ik op doel is dat mij ooit is geleerd dan bij een file inhaalverboden vervallen omdat je dan voorbijrijd.
Nee, dat klopt niet (tenzij ze stil staan). Stilstaande objecten en weggebruikers rijd je voorbij en anders haal je in. Ook inhalen bij filerijden is inhalen. Het enige wat verandert en nu wel mag (in een file) is rechts inhalen. Op wegen waar een inhaalverbod geldt, mag je, ook niet in een file, niet naast elkaar rijden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2016, 23:29:42
Citaat van: Bert65 link=msg=1424264 date=1463346829
Op wegen waar een inhaalverbod geldt, mag je, ook niet in een file, niet naast elkaar rijden.
En dat klopt dus pertinent niet, alleen weet ik niet waar het staat. Wanneer dit het geval zou zijn dan zou er altijd bij een afzetting een file staan.
De opbouw van een afzetting behelst namelijk altijd het bord
F01

onder een
T31

 of T32
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2016, 00:08:52
Citaat van: HIT link=msg=1424263 date=1463346485
Waar ik op doel is dat mij ooit is geleerd dan bij een file inhaalverboden vervallen omdat je dan voorbijrijd.

Het Hof Leeuwarden denkt daar anders over:
Citaat
7. Gelet op de ambtsedige verklaring van de verbalisant, de door de verbalisant gemaakte foto's en de verklaring van de betrokkene zelf, staat vast dat er op genoemde tijd en plaats een file stond op de linkerrijstrook van de Beneluxweg en dat het verkeer van de rechterrijstrook moest invoegen in de linkerrijstrook. Voorts staat vast dat de betrokkene na het passeren van bord F1 met het daarboven geplaatste bord (waarop stond vermeld dat het verkeer op de rechterrijstrook moest invoegen in de linkerrijstrook) over de rechterrijstrook rijdend enkele auto's heeft ingehaald alvorens in te voegen in de linkerrijstrook. Ter beoordeling van het hof staat derhalve slechts de vraag of de betrokkene door zo te handelen de bestreden gedraging heeft begaan.

8. Voormelde gedraging is een overtreding van artikel 62 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), waarin is bepaald dat weggebruikers verplicht zijn om gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Het bord F1 behelst het verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen. Anders dan de betrokkene kennelijk meent, behelst dit bord geen onderscheid naar categorie motorvoertuigen, maar is dit inhaalverbod van toepassing op alle motorvoertuigen.
9. De betrokkene beroept zich op het gestelde in artikel 13, tweede lid, van het RVV 1990, waarin is bepaald dat files aan de rechterzijde mogen worden ingehaald.

10. Het hof stelt vast dat de door de betrokkene aangehaalde verkeersregel in het onderhavige geval strijdig is met het door bord F1 gegeven verkeersteken. Artikel 63 van het RVV 1990 bepaalt dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens. Dit betekent in het onderhavige geval dat de verkeersregel dat files rechts mogen worden ingehaald, opzij wordt gezet door het ter plaatse door middel van een verkeersteken aangegeven inhaalverbod. De stelling van de betrokkene dat het inhaalverbod alleen het links inhalen betreft, volgt het hof niet nu het bord F1 blijkens de bijlage bij het RVV 1990 een verbod betreft voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen.

11. Gelet op het bovengenoemde had de betrokkene na het passeren van het bord F1 met bovenbord, op de rechterrijstrook mogen blijven rijden tot hij de gelegenheid had om in de linkerrijstrook in te voegen. Daarbij had de betrokkene echter niet de op de linkerrijstrook rijdende auto's in mogen halen. Nu niet bestreden is dat de betrokkene (na het passeren van bord F1) op de rechterrijstrook rijdend enkele op de linkerrijstrook rijdende auto's heeft ingehaald, is naar de overtuiging van het hof komen vast te staan dat de gedraging is verricht. Derhalve dient het hof te beoordelen of er redenen zijn de sanctie te matigen.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHLEE:2010:BN5063


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2016, 00:11:32
Citaat van: HIT link=msg=1424269 date=1463347782
En dat klopt dus pertinent niet,
Jawel. Het bord F1 betekent:
hier mogen twee motorvoertuigen elkaar niet onderling in halen, in dit geval mogen twee auto's elkaar hier niet inhalen.
Er staat nergens dat bij het passeren van bord F1 wel rechts ingehaald zou mogen worden  98uiye
Citaat van: HIT link=msg=1424269 date=1463347782
Wanneer dit het geval zou zijn dan zou er altijd bij een afzetting een file staan.
Dan moet je eens verder naar achter kijken vanuit je bots  ;)
Als dit allemaal niet het geval zou zijn, hoef je de borden niet te plaatsen

Edit:
ik zie dat Voske ondertussen even een rechtzaakje heeft opgezocht...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2016, 00:26:49
Citaat van: Bert65 link=msg=1424275 date=1463350292
Dan moet je eens verder naar achter kijken vanuit je bots  ;)
Het zal je verbazen, maar weinig botsabsorberchauffeurs kijken nog in hun spiegel als ze eenmaal staan.

En toch kan de automobilist in hoger beroep dit aanvechten, de regel die ik zoek staat ook niet in het RVV of WVW maar is Europees.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2016, 00:48:57
Citaat van: HIT link=msg=1424278 date=1463351209
Het zal je verbazen, maar weinig botsabsorberchauffeurs kijken nog in hun spiegel als ze eenmaal staan.

En toch kan de automobilist in hoger beroep dit aanvechten, de regel die ik zoek staat ook niet in het RVV of WVW maar is Europees.
Geen zin en tijd om het op te zoeken maar misschien vind jij het:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_traffic_EN.pdf