Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 61853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Citaat van: joops link=msg=1429941 date=1465914978
Als ik het goed lees is foto 1 genomen toen 112 gebeld werd. Al uitslaand bij de deur van de woning.

Van de bevelvoerders zijn er 3 van de 5 van de ploeg opgekomen, is 60%.

1. Nee, 4 minuten na alarmering van eenheden (die zijn gealarmeerd om 01.37) en 5 minuten na melding (01.36). Foto is van ongeveer 01.41.

2. Nee, want bevelvoerders werden wel allemaal opgeroepen.
Citaat
Voor de bevelvoerders van de blusgroep geldt dat zij zowel bij een alarmmelding van de A-ploeg als van de B-ploeg mogen opkomen om de beschikbaarheid van minimaal één bevelvoerder voor de tankautospuit te kunnen borgen.

Bron: http://www.veiligheidsregio-rr.nl/actueel/@43077/rapport-brand/ Pagina: 21 onder 3.4.4.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Dan zou ik de foto wel willen zien die de overburen gelijk met het bellen naar 112 hebben gemaakt. Waarom staat die er niet in?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Kortom het was en is nog steeds een pestzooi en je mag in Hellevoetsluis bidden dat het bij jou wel goed gaat als er brand is. Lang leven het uitroeien van de BEROEPS brandweer en met SIV-jes werken die in mijn ogen GEEN toegevoegde waarde hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: joops link=msg=1429941 date=1465914978
En die 16 min. omdat ze het bevel van de OVD niet gehoord hadden, dat ze niet meer mochten uitrukken. Anders was het 22 min geweest voordat de 1ste TS (nu 2de) aanwezig was. Maar ook dat op de B na er 5 vrijwilligers waren die gelijk met de SIV eruit hadden gekund.

Als ik het goed lees is foto 1 genomen toen 112 gebeld werd. Al uitslaand bij de deur van de woning.

Van de bevelvoerders zijn er 3 van de 5 van de ploeg opgekomen, is 60%.

Hoe kom je aan de 3 en de 5?


Prometheus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Citaat van: RemRoof link=msg=1429939 date=1465914685

Weet iemand verder hoe ik aanbeveling D. moet lezen:

"D. Borgen dat operationele informatie bedoeld voor operationele eenheden en officieren om een incident te kunnen bestrijden alleen voor die eenheden en functionarissen beschikbaar is."

Volgens mij wordt hier gerefereerd aan p27, dat journalisten toegang hadden tot MOI.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Prometheus link=msg=1429954 date=1465916163
Volgens mij wordt hier gerefereerd aan p27, dat journalisten toegang hadden tot MOI.

Kan zijn dat deze gegevens af te lezen waren vanaf het LCD-scherm van het OvD-voertuig óf dat er meegeluisterd werd met portofoonverkeer. Kan ook zijn dat brandweerlieden een nauwe band hebben met plaatselijke brandweer of 112-websites. Dat zullen ze daar zelf wel weten bij de brandweer.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Citaat van: Fletwed link=msg=1429953 date=1465916098
Hoe kom je aan de 3 en de 5?

5 bevelvoerders per ploeg. 1 ingezet voor de SIV omdat er geen beroeps beschikbaar was. 2 zijn te laat gekomen.
Dat er meer mogen opkomen staat in het rapport, maar de bevelvoerders van de andere ploeg kunnen via brandweerrooster.nl zien hoeveel bevelvoerders van de dienstdoende ploeg beschikbaar zijn en daardoor of zij nodig zijn.


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: Fletwed link=msg=1429957 date=1465916475
Kan zijn dat deze gegevens af te lezen waren vanaf het LCD-scherm van het OvD-voertuig óf dat er meegeluisterd werd met portofoonverkeer. Kan ook zijn dat brandweerlieden een nauwe band hebben met plaatselijke brandweer of 112-websites. Dat zullen ze daar zelf wel weten bij de brandweer.

Volgens mij heb ik een keer ergens gelezen dat er een 'lek' in het MOI van VRR zit/zat. Ieder willekeurig persoon met een google account kon toen meelezen in de MOI/MDT(hoe je het wilt noemen) aangezien je met een google account toegang kunt krijgen tot het systeem. Ik mag hopen dat dit inmiddels opgelost is...... En anders zou het idd kunnen dat journalisten meelezen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
De beroepschauffeur van de SIV heeft aangegeven dat hij tijdens de bewuste nachtdienst in Hellevoetsluis geen geprepareerde alarmontvanger op zijn slaapkamer had met een alarmeringscode van de SIV. Deze alarmontvangers zijn wel aanwezig op de kazerne maar de chauffeur had ’s morgens bij aanvang dienst geconstateerd dat de accu van deze alarmontvanger leeg was. Hij heeft de alarmontvanger daarop in de oplader in het dagverblijf geplaatst en hij heeft deze er daarna niet meer uitgehaald.

Zo kon het gebeuren dat de chauffeur van de SIV tijdens de bewuste nacht, toen zij al op bed lagen, de alarmering voor de SIV niet meekreeg. Pas toen de bevelvoerder van de SIV bij het voertuig in de uitrukhal bemerkte dat hij de chauffeur miste, werd de chauffeur alsnog door de bevelvoerder gewaarschuwd in zijn slaapkamer en werd hem duidelijk dat hij moest uitrukken voor de brand in de Gruttostraat.

Wat zijn de gevolgen voor deze beroepsbrandweerman?

Citaat
De twee bevelvoerders die uiteindelijk, zij het na een tweede alarmering, zijn opgekomen op het alarm hebben aangegeven dat zij de eerste alarmmelding hebben gemist. Achteraf bleek dat hun alarmontvangers de alarmmelding wel hebben ontvangen, maar dat zij het akoestisch alarmsignaal van de alarmontvanger niet hebben gehoord. Het is niet vast te stellen of er sprake is van een technische oorzaak.

Hoezo technische oorzaak, ze zijn na de tweede alarmering wel gekomen, ze hebben de eerste keer niets gehoord en de tweede keer wel.

Het komt op mij eerder over dat ze in bed lagen en na de eerste oproep gedacht hebben dat andere bevelvoerders wel zouden gaan en bij de tweede oproep beseften dat er nog niemand was.

Het is de veiligheidsregio aan te reken die kiest voor vrije instroom, je loopt dan het risico op het door mij geschetste scenario.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1429936 date=1465913140
Ze hebben inderdaad veel woorden nodig terwijl het beter was geweest om te schrijven "Sorry dat we pas na 16 minuten met een echte brandweerwagen ter plaatse waren en na 22 minuten met een hoogwerker"

Daar ging het tenslotte om.

Dat er hier waarschijnlijk niet te ontkomen was aan slachtoffers lijkt en leek al vrij duideljjk maar waarom een dermate lang verhaal met allerlei ook uit andere rapporten bekende zaken,een blaadje A4 en de rest in bijlagen zou veel duidelijker zijn