Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 61786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik zie dit onderzoek anders. Ik zie dit onderzoek namelijk als een feitenonderzoek wat er bij dit incident niet goed gegaan is. Niet meer dan dat. Uiteraard moet er een nieuw en uitgebreid onderzoek plaatsvinden naar de structurele problemen bij de kazerne Hellevoetsluis én hoe dit op te lossen.

Citaat van: zwelgje link=msg=1430444 date=1466094054
Moet je daardoor niet juist de vraag stellen of het onderzoek wel zo 'goed' is ? Waarom is dit niet verder uitgezocht in het onderzoek of minstens genoemd als onderwerp voor verder onderzoek?


Citaat van: Thor link=msg=1430445 date=1466094344
Precies !

Een onderzoek met heel veel franje waar aan de belangrijkste  vraag voorbij wordt gegaan.
Een velletje A 4 met een duidelijk antwoord hierop en de rest/franje in bijlagen.


Citaat van: Breathe link=msg=1430516 date=1466110606
Dus ook jij hebt twijfels bij het goede onderzoek lees ik uit je opmerkingen, net als velen hier.
Dat er daarnaast nog meer speelt over de organisatie (SIV e.d.) komt er dan nog eens bij, dus is het op meerdere manieren een onderzoek wat blijkbaar beter had gemoeten en misschien wel vanuit een onafhankelijke hoek?


Citaat van: janvangent link=msg=1430517 date=1466111615
Wat is er dan goed aan dat onderzoek? Blijkbaar is het lek in Hellevoet nog steeds niet boven water...


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Gebeurde ook in Hellevoetsluis(1995). Beroeps van Rotterdam die in Hellevoetsluis woonde waren daar vaak ook vrijwilliger en waren gewoon aanwezig op de kazerne.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1430551 date=1466146555
Laat ik het dan nog scherper zetten. Als er al langer problemen waren is het ronduit bespottelijk dat er eerst doden moeten gaan vallen voor er ook maar iets gaat gebeuren. Dan hebben er een aantal mensen ontzettend liggen snurken, en verdienen geen baan bij een regio of brandweer.

Er gaat voorlopig echt niets structureels gebeuren zolang het aan de top wemelt van de clowns en daar onder legio tot beleidsmedewerker weggepromoveerde figuren. Er komen weer uitvoerige en slecht gestructureerde langdradige rapporten waar voor en tegenstanders zich gaan verdrinken in discussies over details en futiliteiten.

Een toestand zoals kennelijk in de loop der jaren in Hellevoetsluis is gegroeid had in het bedrijfsleven al gesignaleerd geworden en zou binnen de kortste keren zonder slachtoffers tot het verleden hebben behoord.

N.B. Alles wordt maar op bezuinigingen gegooid, er kan beter worden gesproken over WANBELEID,ONKUNDE EN VERKWISTING want dat is tegenwoordig kenmerkend voor een groot gedeelte van brandweer Nederland.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Je begint wel een klein beetje als een LP die vast hangt te klinken  ;)

Ik begrijp je frustratie, maar wellicht is het nuttiger om in oplossingen te denken. Het is niet moeilijk om de schuld ergens te leggen. Er iets aan doen is wat anders.


guest12562

  • Gast
Langzamerhand komen we wel tot ideeën en oplossingen welke ervoor hadden kunnen zorgen dat het bij dit incident beter had kunnen verlopen, maar dat is zoals ik aangaf niet geroepen door het opperhoofd aldaar.

Om terug te komen op de oplossing beroeps overdag inhuren, die keuze wordt niet gemaakt omdat dit geld kost en dat is dus ook het probleem en de reden dat de consignatie (welke goedkoper is dan inhuren) eraf is gehaald. Puur uit bezuinigingen.

Dat wordt ook niet als reden genoemd waardoor het hier ook mis is gegaan, zoals ik al eerder aangaf bij het filmpje, want dan ga je toegeven dat je iets niet goed hebt gedaan. Nogmaals men had dit incident ook als de druppel doen presenteren dat er genoeg is bezuinigd en tijd is om te investeren en aan te geven dat de slechte ideeën van nu een verkeerde uitwerking hebben. Gemiste kans, ik denk inderdaad dat het bij het oude blijft en er meer van dit soort incidenten gaan gebeuren.
Dat is natuurlijk ook een keuze.

Deze mensen hadden inderdaad kunnen overleven als ze een rookmelder hadden gehad (ik vraag het me af), deze mensen hadden ook gered geweest als ze voorlichting hadden gehad (ik vraag me dat af), maar dat zijn wel de speerpunten en vervolgens gaan we er met minder mensen heen enz enz.......


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Breathe link=msg=1430645 date=1466162338
Langzamerhand komen we wel tot ideeën en oplossingen welke ervoor hadden kunnen zorgen dat het bij dit incident beter had kunnen verlopen, maar dat is zoals ik aangaf niet geroepen door het opperhoofd aldaar.

Om terug te komen op de oplossing beroeps overdag inhuren, die keuze wordt niet gemaakt omdat dit geld kost en dat is dus ook het probleem en de reden dat de consignatie (welke goedkoper is dan inhuren) eraf is gehaald. Puur uit bezuinigingen.

Dat wordt ook niet als reden genoemd waardoor het hier ook mis is gegaan, zoals ik al eerder aangaf bij het filmpje, want dan ga je toegeven dat je iets niet goed hebt gedaan. Nogmaals men had dit incident ook als de druppel doen presenteren dat er genoeg is bezuinigd en tijd is om te investeren en aan te geven dat de slechte ideeën van nu een verkeerde uitwerking hebben. Gemiste kans, ik denk inderdaad dat het bij het oude blijft en er meer van dit soort incidenten gaan gebeuren.
Dat is natuurlijk ook een keuze.

Deze mensen hadden inderdaad kunnen overleven als ze een rookmelder hadden gehad (ik vraag het me af), deze mensen hadden ook gered geweest als ze voorlichting hadden gehad (ik vraag me dat af), maar dat zijn wel de speerpunten en vervolgens gaan we er met minder mensen heen enz enz.......

Ja dat laatste, het is zo makkelijk om de schuld te leggen bij de brandweer, uiteindelijk steken ze veel geld in preventie (voorkomen, snel doorhebben & wat je zelf kunt doen tijdens een brand). Echter is het zo dat veel huishoudens rookmelders missen, of deze wel hebben maar met lege batterijen (bijv. rookmelder geeft aan dat deze leeg is, vrouwlief haalt batterij eruit en vervangt deze niet). Veel mensen denken 'dat zal bij mij niet gebeuren'... tot het je echt een keer voorkomt. Zelfde geldt voor inboedelverzekering, alles van telefoon weg omdat deze crasht of kwijtraakt, inbraak en noem maar op. Het liefst zou de brandweer ook aan elk huishouden een set rook- en koolmonoxidemelders gratis willen verstrekken maar daar is gewoon geen geld voor. Probeer dit eerst eens in orde te maken. Studentenhuizen, bedrijven etc. worden wel gecontroleerd op (brand)veiligheid, zouden ze voor de gein ook eens bij huishoudens moeten doen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1430586 date=1466154001
Daar bij dat korps in de V.S. zat een getrouwd koppel als vrijwilliger, zij was juf op een basisschool overdag, hij had een kantoorbaan buiten het verzorgingsgebied. Dienst hadden ze altijd samen, twee avonden per week woonde ze gewoon op de kazerne.
Mevrouw Peen is ook een jaar of 8 blusmuts geweest. En we draaiden inderdaad regelmatig samen dienst.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1430586 date=1466154001
Was overigens nog een leuke en gezellige kazerne ook. Veel vriendschap onder de vrijwilligers, niemand leek er daar een probleem mee te hebben gekazerneerd te zitten, was gewoon avond gezellig met vrienden in de gezamenlijke woonkamer hangen.
Voor ons ook. Of je nou thuis zit, of daar in de wacht zit met een groep vrienden...

Peen
Redacteur van


guest12562

  • Gast
Citaat van: Fletwed link=msg=1430664 date=1466164395
Ja dat laatste, het is zo makkelijk om de schuld te leggen bij de brandweer, uiteindelijk steken ze veel geld in preventie (voorkomen, snel doorhebben & wat je zelf kunt doen tijdens een brand). Echter is het zo dat veel huishoudens rookmelders missen, of deze wel hebben maar met lege batterijen (bijv. rookmelder geeft aan dat deze leeg is, vrouwlief haalt batterij eruit en vervangt deze niet). Veel mensen denken 'dat zal bij mij niet gebeuren'... tot het je echt een keer voorkomt. Zelfde geldt voor inboedelverzekering, alles van telefoon weg omdat deze crasht of kwijtraakt, inbraak en noem maar op. Het liefst zou de brandweer ook aan elk huishouden een set rook- en koolmonoxidemelders gratis willen verstrekken maar daar is gewoon geen geld voor. Probeer dit eerst eens in orde te maken. Studentenhuizen, bedrijven etc. worden wel gecontroleerd op (brand)veiligheid, zouden ze voor de gein ook eens bij huishoudens moeten doen.

Ja eens, maar helaas wordt het allemaal weggeschoven onder eigen verantwoording, want er is geen geld meer voor controles. Vrijwel dagelijks loop je tegen dit soort zaken aan, overal bejaardentehuizen, studentenhuizen, daklozen opvang, maar zeker ook bij de mensen thuis. Dus ik begrijp je stelling, maar controle is er gewoon niet en wordt ook minder. Het is dus en en en, eigenlijk creëren we onze eigen wet van murphy!
Dat is ook de reden dat het in mijn optiek alleen maar te regelen is door een goede operationele dienst dus, dat werkt goedkoper dan al die andere maatregelen bij elkaar. Als je het repressief goed dichttimmert is het plaatsen van rookmelders en andere bewustwording alleen maar winst, want het daarmee dichttimmeren red je het niet.

Daarom blijft ook de vraag bij dit incident onbeantwoord, als de brandweer goed in zijn repressieve jasje had gezeten, zou het dan voorkomen kunnen worden? We zullen het helaas nooit weten, maar er is wel alles aan gelegen om het beter te organiseren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fletwed link=msg=1430664 date=1466164395
Ja dat laatste, het is zo makkelijk om de schuld te leggen bij de brandweer, uiteindelijk steken ze veel geld in preventie (voorkomen, snel doorhebben & wat je zelf kunt doen tijdens een brand). Echter is het zo dat veel huishoudens rookmelders missen, of deze wel hebben maar met lege batterijen (bijv. rookmelder geeft aan dat deze leeg is, vrouwlief haalt batterij eruit en vervangt deze niet). Veel mensen denken 'dat zal bij mij niet gebeuren'... tot het je echt een keer voorkomt. Zelfde geldt voor inboedelverzekering, alles van telefoon weg omdat deze crasht of kwijtraakt, inbraak en noem maar op. Het liefst zou de brandweer ook aan elk huishouden een set rook- en koolmonoxidemelders gratis willen verstrekken maar daar is gewoon geen geld voor. Probeer dit eerst eens in orde te maken. Studentenhuizen, bedrijven etc. worden wel gecontroleerd op (brand)veiligheid, zouden ze voor de gein ook eens bij huishoudens moeten doen.
Ik vraag me af of een rookmelder in deze situatie een andere afloop had betekend. Ik vrees dat dit niet het geval zal zijn geweest. Een ouder echtpaar, niet echt mobiel meer. En dan ook nog die ontzettend snelle branduitbreiding en enorme vuurbelasting. Wil je bij de particulieren huishoudens controles gaan uitvoeren zal er een hoop moeten gaan veranderen aan de wetgeving. Een particulier hoeft helemaal niets te regelen. De mensen die het wel doen zijn zich beter bewust van hun brand(on)veiligheid, en schaffen een brandblusser en rookmelders aan. Dan heb je een clubje die een keer een rookmelder heeft gekregen op de een of andere op dag, grappig maar we donderen dat ding in een la. De rest van de mensen denken inderdaad dat het hun niet kan overkomen, en dat het altijd bij een ander gebeurd. Of hebben de balen van dat ding omdat hij weer eens afgaat tijdens het kopen, en rukken de batterij eruit.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Fireball link=msg=1430557 date=1466147708
De opkomstproblemen van de 1e TS waren toch ook juist een reden om een gekazerneerde SIV neer te zetten? Beter iets dan niets als ik de verschillende notities en het dekkingsplan lees.

Dat is wel een hele slechte oplossing. De SIV handelt 9 vd 10 meldingen zelfstandig af, zonder dat er een TS benodigd is. Omdat de SIV bij serieuze meldingen altijd direct ondersteund wordt door een TS te alarmeren betekend dat dus dat de vrijwilligers voor de ts 4 vd 5 keer voor niets op de kazerne komen, omdat wanneer ze de kazerne uitrijden de SIV al het brandmeester geeft. De motivatie wordt daardoor slechter waarna mensen weggaan of gewoon niet meer komen opdagen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens