Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 61804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1430683 date=1466168714
Dat is wel een hele slechte oplossing. De SIV handelt 9 vd 10 meldingen zelfstandig af, zonder dat er een TS benodigd is. Omdat de SIV bij serieuze meldingen altijd direct ondersteund wordt door een TS te alarmeren betekend dat dus dat de vrijwilligers voor de ts 4 vd 5 keer voor niets op de kazerne komen, omdat wanneer ze de kazerne uitrijden de SIV al het brandmeester geeft. De motivatie wordt daardoor slechter waarna mensen weggaan of gewoon niet meer komen opdagen.

Ja, dat is dus precies het dilemma. Of een SIV 9 van de 10 meldingen laten afhandelen of vaak geconfronteerd worden met opkomstproblemen en dan helemaal niets afhandelen. Vandaar ook beter iets dan niets.

In dit geval (of eigenlijk in alle gevallen), had gewoon de TS4 er achter aan kunnen komen. Dat was dan ook in de bedoeling van het Besluit VR geweest (basiseenheid: TS6 verdeeld over twee voertuigen)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Peter71 link=msg=1430678 date=1466167980
Ik vraag me af of een rookmelder in deze situatie een andere afloop had betekend.

Nee. Volgens het evaluatierapport waren er 2 niet-gekoppelde rookmelders in de woning aanwezig. (Misschien stond daardoor de bewoonster wel voor het raam te roepen)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fireball link=msg=1430695 date=1466172683
Nee. Volgens het evaluatierapport waren er 2 niet-gekoppelde rookmelders in de woning aanwezig. (Misschien stond daardoor de bewoonster wel voor het raam te roepen)
Ik zit een beetje met een andere vraag, waar zover ik weet nog geen antwoordt op is. Namelijk tijdstip ontdekken van de brand. De bewoners zullen dan middels die 2 rookmelders de brand snel hebben ontdekt (als de melders het deden) Maar zover ik weet is het niet duidelijk hoeveel tijd er zit tussen ontdekken van de brand door buurtbewoners, en het tijdstip waarop de brand is gemeld bij de brandweer.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Peter71 link=msg=1430698 date=1466172968
Ik zit een beetje met een andere vraag, waar zover ik weet nog geen antwoordt op is. Namelijk tijdstip ontdekken van de brand. De bewoners zullen dan middels die 2 rookmelders de brand snel hebben ontdekt (als de melders het deden) Maar zover ik weet is het niet duidelijk hoeveel tijd er zit tussen ontdekken van de brand door buurtbewoners, en het tijdstip waarop de brand is gemeld bij de brandweer.

blz. 10 en 11 evaluatierapport.

1.35 ontdekken door overburen. Horen geschreeuw op straat. Bewoonster staat voor het raam te schreeuwen. Vlammen bij de voordeur. Rook uit slaapkamer
1.36 melden
1.37 alarmeren

1e foto om 1.41
2e foto om 1.46

Van het verschil schrik ik. Binnen 5 minuten trap volledig in de brand en bovenverdieping aan voorzijde en achterkant uitslaand. SIV komt bij 2e foto ter plaatse. Wat wil je dan nog doen? Datzelfde geldt voor een TS6. Daar waar de bewoonster voor het raam stond is het nu een vlammenzee.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Fireball link=msg=1430704 date=1466173976
blz. 10 en 11 evaluatierapport.

1.35 ontdekken door overburen. Horen geschreeuw op straat. Bewoonster staat voor het raam te schreeuwen. Vlammen bij de voordeur. Rook uit slaapkamer
1.36 melden
1.37 alarmeren

1e foto om 1.41
2e foto om 1.46

Van het verschil schrik ik. Binnen 5 minuten trap volledig in de brand en bovenverdieping aan voorzijde en achterkant uitslaand. SIV komt bij 2e foto ter plaatse. Wat wil je dan nog doen? Datzelfde geldt voor een TS6. Daar waar de bewoonster voor het raam stond is het nu een vlammenzee.
Bij 1.41 kan de trap toch ook al in brand staan ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: bart007 link=msg=1430705 date=1466174433
Bij 1.41 kan de trap toch ook al in brand staan ?

ja, natuurlijk, kan ook. In eerste instantie zal er iets achter de voordeur op de mat branden en dat breidt zich heel snel uit. We weten niet hoeveel tijd er tussen het ontstaan en het ontdekken zit, maar dat zal niet extreem lang geweest zijn.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
In de entree van de woning zijn blauwe vlammen zichtbaar,
die erop duiden dat ook de gastoevoerleiding in de meterkast bij de brand betrokken is
geraakt
Zijn er eisen m.b.t. de brandbestendigheid van de gasmeter met leidingen (binnen de meterkast) ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Fireball link=msg=1430693 date=1466172586
Ja, dat is dus precies het dilemma. Of een SIV 9 van de 10 meldingen laten afhandelen of vaak geconfronteerd worden met opkomstproblemen en dan helemaal niets afhandelen. Vandaar ook beter iets dan niets.

In dit geval (of eigenlijk in alle gevallen), had gewoon de TS4 er achter aan kunnen komen. Dat was dan ook in de bedoeling van het Besluit VR geweest (basiseenheid: TS6 verdeeld over twee voertuigen)

Er hoeft helemaal niet vaak geconfronteerd te worden met opkomstproblemen als de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond de piketvergoeding niet had afgeschaft. Ik begrijp niet waarom de VRR de piketvergoeding afschaft bij een post welke in de regio bekend staat als een post met veel bezettingsproblemen. Ja, de piketvergoeding kost geld. Maar als ik de begroting van de VRR er op na sla is de algemene reserve brandweer op dit moment groot genoeg om de komende 50 jaar de piketvergoeding voor Hellevoetsluis in stand te houden.

Je kunt bij een post met bezettingsproblemen gewoon geen stap terugzetten in maatregelen om de bezettingskans te verhogen. Daarmee zet je levens op het spel. Dus waarom is die piketvergoeding überhaupt afgeschaft? Moeten alle posten weer gelijk getrokken worden en allemaal hetzelfde behandeld worden? Dat deed de VRR met hun voertuigen ook al, en kijk eens rond. Iedere brandweerman klaagt steen en been over het materieel en hoe slecht er mee te werken valt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1430710 date=1466175585
Er hoeft helemaal niet vaak geconfronteerd te worden met opkomstproblemen als de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond de piketvergoeding niet had afgeschaft.

Is er een historisch overzicht van gebeurtenissen? Daar ben ik wel benieuwd naar.  Zijn de opkomstproblemen ontstaan na het afschaffen van de vergoeding en is vervolgens de SIV gekomen? Of waren er al problemen en hielp de invoering van de vergoeding niet, waarna hij weer afgeschaft is? Waarom zou men anders een vergoeding destijds hebben ingesteld?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Fireball link=msg=1430712 date=1466176726
Is er een historisch overzicht van gebeurtenissen? Daar ben ik wel benieuwd naar.  Zijn de opkomstproblemen ontstaan na het afschaffen van de vergoeding en is vervolgens de SIV gekomen? Of waren er al problemen en hielp de invoering van de vergoeding niet, waarna hij weer afgeschaft is? Waarom zou men anders een vergoeding destijds hebben ingesteld?

De SIV heeft niets te maken gehad met opkomstproblemen maar het is een politiek verhaal geweest. In eerste instantie moest de 2de tankautospuit of Oudenhoorn (ligt tegen Hellevoetsluis) opgeheven worden. Hier is vanuit Oudenhoorn en Hellevoetsluis veel oppositie tegen geweest. Het besluit is toen geweest om de 2de tankautospuit te verplaatsen naar Oudenhoorn waardoor dit korps kon blijven. Als pleister op de wonde is er toen een SIV gestationeerd in Hellevoetsluis.

Beetje hetzelfde verhaal als bij de opheffing van kazerne Pottumstraat.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.