Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 61781 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: peen van dienst link=msg=1425460 date=1463991526
Ik begreep dat er ook beelden zijn van omwonenden, mogelijk uit de periode tussen alarmering en aankomst brandweer. Hoewel gefilmd met een smartfoon (en die gaan meestal niet echt goed om met het contrast tussen het felle licht van het vuur en de donkere straat) geven die wellicht inzicht in de situatie en brandontwikkeling in de eerste minuten. Voordeel van een smartfoon is overigens dat de tijd meestal goed klopt, want wordt gesynct via internet.

Als dit zo is (als...) heb je toch wat uit te leggen als brandweer. Als er zowel geen bevelvoerder op komt dagen, als ook niet voldoende bemensing voor de HW. We weten allemaal dat opkomst vanaf huis niet ideaal is, maar <speculaas> het lijkt er dan toch op dat er een probleem is met de registratie van de inzetbaarheid van het personeel.

Dat er iemand niet op komt dagen omdat iemand op weg naar de kazerne een aanrijding heeft: niet ideaal, maar kan gebeuren bij opkomst vanaf huis. Maar verder zouden de voertuigen toch vol moeten komen bij een alarm. Of: zouden ze uitgemeld moeten zijn, zodat de alarmcentrale weet dat ze direct een andere post moeten alarmeren.

Ik begreep dat in de VRR de piketregelingen voor posten zijn afgeschaft. Is er iemand die dat kan bevestigen? Dat is natuurlijk wel een effectieve manier op je auto de weg op te krijgen...

Daarmee zeg ik overigens niet dat er zonder piketvergoeding geen mensen op hoeven te komen, maar soms heb je gewoon echt net pech met de bezetting en in combinatie met een dodelijke brand krijg je dan natuurlijk al snel wijzende vingertjes richting de brandweer. Een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden helaas.

Overigens nog de vraag of op de SIV een bevelvoerder zit? Wat mij betreft zou het uitrukken van de TS dan een (veel) hogere prioriteit moeten hebben dan de inzet van de SIV. Ergo: als blijkt dat de TS geen bevelvoerder heeft en de SIV wel, dan gaat de bevelvoerder van de SIV naar de TS en wordt de SIV een paar straten verderop geparkeerd. Zeker bij een incident van deze omvang.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Wie heeft midden in de nacht de brandweer /hulpdiensten gealarmeerd en met welk bericht ? Dat kan wel wat uitmaken.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Danny722 link=msg=1425465 date=1463995421
Ik begreep dat in de VRR de piketregelingen voor posten zijn afgeschaft. Is er iemand die dat kan bevestigen? Dat is natuurlijk wel een effectieve manier op je auto de weg op te krijgen...

Daarmee zeg ik overigens niet dat er zonder piketvergoeding geen mensen op hoeven te komen, maar soms heb je gewoon echt net pech met de bezetting en in combinatie met een dodelijke brand krijg je dan natuurlijk al snel wijzende vingertjes richting de brandweer. Een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden helaas.

Overigens nog de vraag of op de SIV een bevelvoerder zit? Wat mij betreft zou het uitrukken van de TS dan een (veel) hogere prioriteit moeten hebben dan de inzet van de SIV. Ergo: als blijkt dat de TS geen bevelvoerder heeft en de SIV wel, dan gaat de bevelvoerder van de SIV naar de TS en wordt de SIV een paar straten verderop geparkeerd. Zeker bij een incident van deze omvang.

In het betreffende artikel staat dat de consignatie vergoeding is afgeschaft, dan zul je dus op een andere manier een zekere bezetting moeten garanderen, anders wat Peen zegt TS buiten dienst.
Verhaal bij deze brand begint steeds meer te rammelen door de vele vragen, ik ben benieuwd of de brandweer of politiek hier nog iets mee gaan doen?
Daarnaast is er hier op het forum misschien iemand die weet hoe het in elkaar steekt, vraag is alleen of die persoon of personen dat hier durven/mogen posten.


Johan 818

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Hier werken we nu ruim twee jaar met precom.  Je kunt zien wie er beschikbaar is. En hoeveel er opkomen bij een alarmering. Hopen hier dit soort dingen mee te voorkomen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Johan 818 link=msg=1425488 date=1464001082
Hier werken we nu ruim twee jaar met precom.  Je kunt zien wie er beschikbaar is. En hoeveel er opkomen bij een alarmering. Hopen hier dit soort dingen mee te voorkomen.

Dan moet de VR wel investeren in zo'n systeem en dat gebeurt helaas lang niet overal. PreCom of Brandweerrrooster in combinatie met een koppeling naar de meldkamer zou ideaal (en bovendien technisch zeer goed mogelijk) zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Danny722 link=msg=1425465 date=1463995421
Ik begreep dat in de VRR de piketregelingen voor posten zijn afgeschaft. Is er iemand die dat kan bevestigen? Dat is natuurlijk wel een effectieve manier op je auto de weg op te krijgen...
Aan de andere kant: toen ik in mijn brandweertijd gevraagd werd 'kunnen we op je rekenen voor de dienst van X tot Y ?', dan was ik er. Wat er ook gebeurde.

Als je 'ja' zegt tegen een dienst en ingeroosterd wordt, moet je er zijn. Geen gelul. Als je om wat voor reden dan ook gedemotiveerd bent (wegvallen piketvergoeding, geen leuke ploeg, problemen thuis, verzin ze maar): prima, alle respect, maar dan neem je de dienst niet. En dan weet de brandweer dat ze op jou niet hoeven te rekenen.

Peen
Redacteur van


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Speculatie: Als er maar één bvd beschikbaar was, en er is melding van een woningbrand(met mensen nog in het pand)
A- dan ga ik als bvd met een SIV vooruit om te kijken wat er aan de hand is en hoop dat dan de TS als nog snel volgt
B- weet ik dat de collega's allemaal heel snel opkomen en ga ik liever iets later met de TS 6 op pad en laat de SIV staan.
Dilemma, waar doe je goed aan. :-\
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De keuze tussen A en B zal nmm in hoge mate afhangen van de inhoud van de melding(en) en door wie de melding(en) wordt gedaan.

Het beeldmateriaal, maar wat is het tijdsverloop tussen de melding en de opnamen, geeft een beeld van een ernstige en mogelijk zeer snelle ontwikkeling van de brand daar sta je als BVD met een SIV machteloos, eigenlijk voor schut, trouwens ook met een enkele autospuit was er waarschijnlijk niets meer te redden.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Dat je eigenlijk machteloos staat als bemanning van een SIV mag duidelijk zijn.
In dit geval moet je jezelf echt afvragen wat de meerwaarde is van een TS-2/SIV bij een melding van een woningbrand.
Ik ben het eens met de voorgangers dat je af en toe beter kan wachten en met een volle TS kan vertrekken, maar ook het brandweerman/vrouw zijn is niet vrijblijvend, als er op je wordt gerekend dan moet je er zijn.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Speculaas zat. Feit is dat er noch voor de SIV, noch voor de TS(4 of 6maakt dan niet uit) een bevelvoerder is opgekomen. Volgens de letter der wet had dus ook de TS niet kunnen uitrukken. De hele discussie is in dat opzicht redelijk zinloos.