Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 61452 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: Thor link=msg=1424945 date=1463732428
Stenen zijmuren doorlopende tot het dak kunnen een hoop doen.
In oudbouw met deugdelijke stenen zijmuren, vaak nog een dubbelmuurs gaat de brand snel omhoog en niet in de breedte in tegenstelling tot de modernere bouwsels.

Dacht ook te zien in een van de filmpjes, dat het huis van de buren op overdruk is gezet. Dat scheelt ook wel iets.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Citaat van: tower-ladder link=msg=1424933 date=1463729482
Mag toch verwachten dat iemand van uw kaliber en met de voeten in het bluswater bekend is met de moderne woninginrichting, snelle branduitbreiding en vuurbelasting.
Wat uw verwachting ook moge zijn, mij viel het toch weer op en ik ben nog benieuwd naar de feiten en omstandigheden. Ook ik heb recht op af en toe een verwondermomentje, dat houd je nederig.

En zie hier: http://www.rijnmond.nl/nieuws/142100/Dochter-Toen-ik-hier-aankwam-stond-het-huis-al-in-lichterlaaie kennelijk toch geen gemiddelde vuurlast voor zo'n woning. Gelukkig sta ik nog met mijn figuurlijke laarzen in het dito bluswater.......


Snaaio

  • Manschap-A, Voertuigbediener HW
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1424972 date=1463741677
Wat uw verwachting ook moge zijn, mij viel het toch weer op en ik ben nog benieuwd naar de feiten en omstandigheden. Ook ik heb recht op af en toe een verwondermomentje, dat houd je nederig.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/142100/Dochter-Toen-ik-hier-aankwam-stond-het-huis-al-in-lichterlaaie

Huis zou vol spullen staan, waaronder diverse verzamelingen


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1424915 date=1463720206
Ik begrijp niet dat een politiewoordvoerder het NOS journaal vertelt wat er aan de hand is. Ze hebben daar toch die groene autootjes voor?  :-*

Zoals ik het begrepen heb, is in de VRR de politie verantwoordelijke voor de informatie tot GRIP 2, vanaf 2 tot hoger doet de politie het samen met de VRR.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Enrique link=msg=1424929 date=1463727514
De TS622 is al een aardige tijd weg. Er is wel een SIV.

Omdat de TS622 weg is gegaan mocht de blusgroep Oudenhoorn (TS641) blijven bestaan. Oudenhoorn ligt tegen Hellevoetsluis.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Echtpaar overleden na uitslaande brand Hellevoetsluis

Laatste update:
20-05-2016 | 14:30
Hellevoetsluis - Vrijdagochtend woedde een felle uitslaande brand in een woning aan de Gruttostraat in Hellevoetsluis. Hulpdiensten gaan er van uit dat een echtpaar de brand niet heeft overleefd.

Kort na 01.30 uur kregen medewerkers van 112 de melding binnen. Brandweer en politie waren snel ter plaatse. Zij zagen hoe buurtbewoners hun uiterste best deden het echtpaar te hulp te schieten. De gezamenlijke inspanning van buurtgenoten, brandweer en politie mocht niet baten.

Hulpdiensten gaan er op dit moment van uit dat de lichamen van een echtpaar van beide 84 jaar oud zich in de woning bevinden. Brandweer en politie zetten alles in het werk om hun stoffelijk overschotten te bergen. Instortingsgevaar door de hevigheid van de brand vertraagt dit.

Daarnaast loopt er een uitgebreid sporenonderzoek naar het ontstaan van de brand. Voor een compleet beeld wordt gesproken met getuigen en familieleden en zijn door buurtbewoners bijvoorbeeld gemaakte filmpjes overhandigd.

Mocht u informatie nog niet hebben gedeeld of denkt u op een andere manier te kunnen helpen: bel dan 0900-8844 of anoniem via 0800-7000.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/mei/20/07-brand.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Bollie link=msg=1424983 date=1463743169
Zoals ik het begrepen heb, is in de VRR de politie verantwoordelijke voor de informatie tot GRIP 2, vanaf 2 tot hoger doet de politie het samen met de VRR.

Dus er is 24/7 een voorlichter met dienstauto in dienst die pas bij GRIP 2 een keertje z'n bed uit komt?  e050

En die politievoorlichter, wanneer zie je die allemaal? Komt die bij elke opgeschaalde brand al mee?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Snaaio link=msg=1424973 date=1463741863
http://www.rijnmond.nl/nieuws/142100/Dochter-Toen-ik-hier-aankwam-stond-het-huis-al-in-lichterlaaie

Huis zou vol spullen staan, waaronder diverse verzamelingen

Zou een verzameling poppen en filmmateriaal uit de "celluloid-tijd" een meer dan gemiddelde vuurbelasting kunnen geven ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ja uiteraard, als men meer heeft dan een gemiddelde woning aan (brandbare) inventaris, geeft dit ook een hogere vuurbelasting. En zijn het echt oude films, dan is dat inderdaad een brandbaar. En kunststof poppen, als het er niet één is maar bijvoorbeeld 100 stuks levert ook een behoorlijke vuurbelasting.
@heijnsbergen
Figuurlijke laarzen in het bluswater, volgens wel ingelichte kringen ook nog wel eens letterlijk. ;) Maar dit is wel waar men op de werkvloer niet van op kijkt. De gemiddelde burger weet niet half wat de rest van Nederland allemaal verzamelt en opslaat in zijn woning. Totdat je werkzaam bent bij een hulpdienst en over de vloer komt bij deze bewoners van een doorsnee woning, in een normale woonwijk en je met verbazing ziet wat er zich achter de voordeur bevindt. En dan klopt de theorie van Rem Brand niet meer met de praktijk van de operationele dienst.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
"Ouder echtpaar levend verbrand in woning"

Lees verder: http://www.telegraaf.nl/binnenland/25831051/__Echtpaar_levend_verbrand_in_woning__.html

Worden er extra eisen gesteld, m.b.t. brandveilgiheid, aan woningen waar mensen langer blijven wonen (het huidige beleid), omdat het in een groot aantal gevallen om minder zelfredzame mensen gaat? In een verpleeghuis en/of ziekenhuis zijn er de nodige bouwkundige eisen en is er in veel gevallen ook een doormelding naar de meldkamer brandweer.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.