Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 62338 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Citaat van: oma link=msg=1426510 date=1464589851
Ik ben niet nieuwsgiering naar de uitkomst omdat het de slager keurt zijn eigen vlees onderzoek is. Als er in de media geen ophef was geweest was er geen onderzoek gekomen.

De Inspectie Justitie en Veiligheid zou dit soort dodelijke incidenten moeten onderzoeken in plaas van de vieligheidsregio waar men druk is met geniale plannen te bedenken en kosten te besparen door de SIV-inzet. Het ligt niet voor de hand dat deze veiligheidsregio scherpe kritiek op het eigen beleid zal hebben. Als men denkt dat het verstandig is dat er toch een kop gaat rollen ligt het ook niet voor de hand om te verwachten dat het ergens in de top zal zijn, een van de bevelvoerders die niet opgekomen is na alarmering is een veel makkelijker slachtoffer.

Ik vind het ook zonde dat de politie niets van zich laat horen. Ik mag aannemen dat de politie wel veel eerder ter plaatse was. In plaats van het volk te beschermen beschermen ze de brandweer. Je kan ook een onderzoek starten samen met justitie om te bepalen of er sprake is van dood door schuld. Een vrachtwagenchauffeur die er ongeluk een motoragent dood rijdt zit namelijk wel een paar dagen vast in de Nederlandse politiecel op verdenking van dood door schuld, waarom moet het anders zijn als de brandweer zich mogelijk schuldig maakt aan hetzelfde?

Inderdaad waar zit de angst om hier gewoon een onafhankelijke organisatie met verstand van zaken naar te laten kijken, alles om de invloed vanuit de veiligheidsregio uit te sluiten. Het is goed als hier neutraal naar wordt gekeken.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Ik ben benieuwd of de 64-1 of 62-1 als eerste TS TP was. En hoeveel later dat was t.o.v. de SIV.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Staat al vast dat die doden niet waren gevallen als het niet mis was gegaan aan de brandweerkant?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat is nu speculeren. Maar als het verhaal klopt van wat de bemanning van de SIV heeft aangetroffen. Dus de volledig uitslaande brand, dan moet je toch wel gaan vrezen dat deze mensen geen schijn van kans meer hebben gehad.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1426909 date=1464706303
Dat is nu speculeren. Maar als het verhaal klopt van wat de bemanning van de SIV heeft aangetroffen. Dus de volledig uitslaande brand, dan moet je toch wel gaan vrezen dat deze mensen geen schijn van kans meer hebben gehad.

Inderdaad, en hoe moeilijk het ook is, dat is niet te voorkomen door de brandweer. Ook al stond kazerne naast het huis, waren ze misschien ook al niet meer te redden. Als 's avonds brand uitbreekt, en buren of voorbijgangers merken het op... dan zit je al vaak in een verder stadium.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Precies en daarom zullen we moeten investeren in preventie (rookmelders, voorlichting enzovoorts).

Citaat van: Fletwed link=msg=1426950 date=1464713713
Inderdaad, en hoe moeilijk het ook is, dat is niet te voorkomen door de brandweer. Ook al stond kazerne naast het huis, waren ze misschien ook al niet meer te redden. Als 's avonds brand uitbreekt, en buren of voorbijgangers merken het op... dan zit je al vaak in een verder stadium.


Gerjo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • Berichten op persoonlijke titel
Citaat van: oma link=msg=1426510 date=1464589851
Ik ben niet nieuwsgiering naar de uitkomst omdat het de slager keurt zijn eigen vlees onderzoek is. Als er in de media geen ophef was geweest was er geen onderzoek gekomen.

De Inspectie Justitie en Veiligheid zou dit soort dodelijke incidenten moeten onderzoeken in plaas van de vieligheidsregio waar men druk is met geniale plannen te bedenken en kosten te besparen door de SIV-inzet. Het ligt niet voor de hand dat deze veiligheidsregio scherpe kritiek op het eigen beleid zal hebben. Als men denkt dat het verstandig is dat er toch een kop gaat rollen ligt het ook niet voor de hand om te verwachten dat het ergens in de top zal zijn, een van de bevelvoerders die niet opgekomen is na alarmering is een veel makkelijker slachtoffer.

Ik vind het ook zonde dat de politie niets van zich laat horen. Ik mag aannemen dat de politie wel veel eerder ter plaatse was. In plaats van het volk te beschermen beschermen ze de brandweer. Je kan ook een onderzoek starten samen met justitie om te bepalen of er sprake is van dood door schuld. Een vrachtwagenchauffeur die er ongeluk een motoragent dood rijdt zit namelijk wel een paar dagen vast in de Nederlandse politiecel op verdenking van dood door schuld, waarom moet het anders zijn als de brandweer zich mogelijk schuldig maakt aan hetzelfde?

Wie zou je dan vast willen zetten van de Brandweer en op basis van welke gronden? Even er van uitgaande dat jij impliceert dat je deze Brandweer beschuldigt van dood door schuld...


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Nee, dat mag niet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1426974 date=1464717440
Nee, dat mag niet.

Wat niet? :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Dit incident geeft aanleiding tot twee zinvolle discussies.

Discussie over borging kwaliteitseisen afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97923.0

Discussie over inzet SIV bij maatgevend incident verplaatst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97927.0

Het afsplitsen van algemene discussies n.a.v. een incident is altijd lastig en niet altijd met een schaartje te knippen. Graag jullie begrip daarvoor.

Kan hier de discussie / berichtgeving verder gaan over het incident in Hellevoetsluis

^RAdeR