Tussenjaar of opleiding?!

Auteur Topic: Tussenjaar of opleiding?!  (gelezen 10027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daantjee

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Gepost op: 20 mei 2016, 16:22:28
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik zal me even voorstellen: Ik ben Danique, zit in 4-havo en word in september pas 16!
Nu mijn probleem..
Ik zou graag na mijn Havo de hbo-politiekundige opleiding willen volgen. In 5-Havo word ik pas 16. Dat betekent dus dat als ik een tussenjaar zou nemen ik in 2018 (in september) pas 18 word.
Stel ik kan beginnen in 2018 in augustus, is het dan een probleem dat ik (op een maandje na) nog geen 18 ben?

En dan heb ik nog een vraag:
Ik heb natuurlijk al het een en ander uitgezocht over de opleiding. Ik weet alleen echt niet wat handig zou zijn in mijn geval..
Ik zit er nu over te denken om een tussenjaar te nemen en tegen die tijd te solliciteren voor de opleiding. Nu het dilemma: wat als er amper sollicitaties komen, of wat als ik niet aangenomen word... Dan heb ik voor niks een tussenjaar genomen!
Ik weet verder ook niet welke hbo-opleiding ik anders aan zou kunnen beginnen. Het zou goed kunnen dat ik dan in mijn 2e jaar zit, en opeens kan ik solliciteren...

Nou, dit was het wel voor nu haha  :P

Ik hoop wat te horen!
Groetjes!!  :)




Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2016, 16:29:58
Ik zou eerst een normale HBO opleiding volgen zodat je altijd nog een plan B hebt als je niet wordt aangenomen bij de politie. Denk bijvoorbeeld aan Integrale Veiligheid(skunde), dat is toch richting de veiligheid en heeft enigszins wat raakvlakken met de politie. Niet dat dit meteen voordelen zal opleveren bij je sollicitatie, maar dan heb je in ieder geval wel een HBO diploma waar je veel kanten mee op kan.


Daantjee

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2016, 16:37:01
Bedankt voor je reactie Martijn  :)
Ik heb al gekeken bij Integrale Veiligheidskunde, maar die opleiding kan ik niet volgen omdat ik geen economie heb. Ik doe C&M..

Ook heb ik hier gelezen dat er soms (tot verbazing van afgestudeerde hbo'ers die solliciteren) juist mensen worden aangenomen die geen hbo diploma hebben, wat ik ook wel apart vind..


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2016, 16:38:45
Citaat van: Daantjee link=msg=1425028 date=1463755021
Bedankt voor je reactie Martijn  :)
Ik heb al gekeken bij Integrale Veiligheidskunde, maar die opleiding kan ik niet volgen omdat ik geen economie heb. Ik doe C&M..

Ook heb ik hier gelezen dat er soms (tot verbazing van afgestudeerde hbo'ers die solliciteren) juist mensen worden aangenomen die geen hbo diploma hebben, wat ik ook wel apart vind..
De politie wil een afspiegeling zijn van de maatschappij, ze zullen dus verschillende soorten mensen/achtergronden aannemen. Bij mij in de klas (Politiekundige) zitten mensen met een havo, mbo en hbo achtergrond. Een goede mix dus O0


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2016, 16:40:51
Dan moet je niet voor integrale veiligheidskunde gaan, maar voor integrale veiligheid. Er zit een klein verschil tussen die 2 studies, en bij het laatste heb je niet persé economie nodig.  

Er worden inderdaad mensen aangenomen die geen HBO opleiding gevolgd hebben, omdat het in principe zelf een HBO opleiding is. Zo kan je ook met een MBO-4 diploma solliciteren voor politiekundige, net zoals je een reguliere HBO opleiding kan volgen met een MBO-4 diploma.

Misschien is een MBO opleiding wat voor je om de tussenjaren te kunnen overbruggen? Misschien kan je eens wat informatie opzoeken over Handhaver toezicht en veiligheid - Politie. Ik heb zelf ook die opleiding gevolgd, en volgens mij zitten er meerdere personen op dit forum die ook die opleiding volgen of hebben gevolgd.

In ieder geval veel succes!


Daantjee

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2016, 16:45:30
Citaat van: Daniel! link=msg=1425030 date=1463755125
De politie wil een afspiegeling zijn van de maatschappij, ze zullen dus verschillende soorten mensen/achtergronden aannemen. Bij mij in de klas (Politiekundige) zitten mensen met een havo, mbo en hbo achtergrond. Een goede mix dus O0


Klinkt positief haha  :P Mag ik vragen hoe jij daar terecht bent gekomen?

Citaat van: Martijn95 link=msg=1425033 date=1463755251
Misschien is een MBO opleiding wat voor je om de tussenjaren te kunnen overbruggen? Misschien kan je eens wat informatie opzoeken over Handhaver toezicht en veiligheid - Politie. Ik heb zelf ook die opleiding gevolgd, en volgens mij zitten er meerdere personen op dit forum die ook die opleiding volgen of hebben gevolgd.

In ieder geval veel succes!

Ik zat dus zelf ook zoiets te denken. Zou ik meer kans hebben om toegelaten te worden met een havo diploma op de opleiding hoofdagent? Of maakt dat niet zoveel verschil ten opzichte van Politiekundige? Ik heb namelijk gelezen dat ze op de mbo4-opleiding Hoofdagent in Amsterdam nu eerder mensen aannemen met een Havo diploma, dan mensen met een mbo4 diploma..


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2016, 16:48:41
Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt of je een HAVO of MBO-4 diploma hebt, zolang je maar de juiste instelling en competenties bezit voor politiekundige. Het verschilt toch per persoon uiteindelijk. :)


Daantjee

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2016, 16:52:22
Dus als ik tegen die tijd twijfel, zou ik het net zo goed kunnen proberen voor Politiekundige  :)
Ik zal nog wel even nadenken over een eventuele mbo-opleiding. Ik zou verder ook niet weten wat ik moet doen in dat tussenjaar, ja werken  :P. Ben een vroege leerling, dus een tussenjaar op zich zou niet heel zonde zijn als ik er wat van maak..
Trouwens, weet er iemand of ze er zo'n probleem van maken als je een maand na de start van de opleiding 18 wordt?


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2016, 16:55:33
Google is your best friend, probeer zelfstandig ook achter informatie te komen:  https://www.kombijdepolitie.nl/LerenEnWerkenAlsAgent/politiekundige/Paginas/profiel.aspx

Je moet 18 jaar zijn als je solliciteert of aan de opleiding begint, misschien dat een van de forumleden hier meer info over kunnen geven. Ik zou persoonlijk niet voor een tussenjaar gaan aangezien je je dan alleen maar focust op de politie. Heb je een plan B voor als je niet wordt aangenomen?


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2016, 16:58:56
Precies wat Martijn95 ook al zegt, probeer je niet al teveel te focussen op de politie, maar denk ook goed na wat je zou willen mocht je niet door de selectie komen.

Een tussenjaar zou ik sowieso afraden, dat is zonde als je dan ook gewoon een opleiding kunt doen waar je iets aan hebt.