Waarom chassisnummers belangrijk zijn in onze voertuighobby.

Auteur Topic: Waarom chassisnummers belangrijk zijn in onze voertuighobby.  (gelezen 7084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erres

  • Vrijwilliger Brandweermuseum Wassenaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
    • Database voor Luxemburgse brandweervoertuigen
Waarom chassisnummers belangrijk zijn in onze voertuighobby.

In 2002 kocht men voor Rotterdam een aantal identieke MAN tankautospuiten met een Ziegler opbouw.
Daarvoor had men al een aantal identieke voertuigen gekocht ook met Ziegler opbouw, de zogenaamde busdeur voertuigen.

Nu zijn/worden deze voertuigen uit dienst genomen en staan ze te koop. Van de 2002 serie zijn er 4 verkocht aan korpsen in Denemarken.
Daar de handelaren de voertuigen te koop aanbieden zonder kenteken is het zeer moeilijk om te achterhalen om welk voertuig het gaat.
Gelukkig heb ik contacten in Denemarken die mij exact konden vertellen welke voertuigen het zijn. Zij konden middels het chassisnummer en de papieren achterhalen welk voertuig bij welk korps staat.Het chassisnummer wordt daar standaard gebruikt in de databases.

Nu is er ook een voertuig naar Argentinië verscheept en omdat er al 4 voertuigen bekend waren kon ik deze 5e ook achterhalen.

Hetzelfde verhaal is ook van toepassing op de voertuigen van Amsterdam. De Iveco’s 110.16 zijn ook uitgewaaierd over de wereld. Daarvan heb ik er een aantal getraceerd en aan de hand van uiterlijke kenmerken kunnen benoemen. Toch zijn er een paar die ik niet kan koppelen aan een Nederlands kenteken.

Als er nu chassisnummers bekend waren zou ik die van de onbekende voertuigen kunnen opvragen en ze zo koppelen aan het Nederlandse kenteken.
Ook in het buitenland rijdende door mij getraceerde voertuigen zouden sneller en met grote zekerheid aan een Nederlands kenteken gekoppeld kunnen worden. Nu moet ik de ontvangen fotos gaan vergelijken met fotos uit de Nederlandse tijd en dat komt de zekerheid niet geheel ten goede.
Natuurlijk zijn er voertuigen, die zo specifiek zijn dat koppelen aan een Nederlands kenteken geen moeite is. Maar voor de meeste is dat heel lastig.

Ik heb ook in de luchtvaart lange tijd de Fokker F28’s, waaraan ik heb meegebouwd, kunnen volgen over de wereld omdat, waar hij ook vloog, altijd het constructienummer werd genoemd in de vliegtuig gegevens, wat voor kleur, maatschappij en registratie het ook had.

Constructienummer of chassisnummer, ze zijn onlosmakelijk verbonden met het betreffende voertuig, welk korps, bedrijf ze ook gebruikt of heeft gebruikt waar ook ter wereld.

Nu zullen de meesten van jullie geen belang hebben bij de chassisnummers in de databases, maar het is voor anderen juist wel essentieel.

Ik ben een voorstander om de chassisnummers op te nemen in de databases en wil jullie vragen om mij zoveel mogelijk chassisnummers door te geven van oude en nieuwe brandweervoertuigen, zodat ik ze kan koppelen aan het kenteken wanneer dat nodig is.

Je vindt de meeste chassisplaatjes in/bij de voordeur van het voertuig. Bij de kleinere voertuigen verschilt het echter. Maak er een goed leesbare foto van en stuur die naar mij. “Kleine moeite een groot plezier”. Waar ken ik die slogan van  :)

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

P.S. stuur mij een PM voor mijn mailadres


http://www.pompjeenbase.eu  Databank voor Luxemburgse brandweervoertuigen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2016, 23:14:38
En met welk doel wil je die chassisnummers hebben behalve voor ze te kunnen "volgen" of vinden als ze verkocht worden/zijn? Is dit een hobby van jou of doe je dit voor een (inter)nationaal bedrijf?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2016, 23:19:26
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1426478 date=1464556478
En met welk doel wil je die chassisnummers hebben behalve voor ze te kunnen "volgen" of vinden als ze verkocht worden/zijn? Is dit een hobby van jou of doe je dit voor een (inter)nationaal bedrijf?

Bedrijf???? Wat valt er aan te verdienen dan?  ???

Zoals Erres zelf al zegt is het hobbymatig. Niet het verzamelen van de nummers is een hobby, maar veel voertuigfotografen verzamelen informatie over de voertuigen. Als je Erres een beetje kent weet je dat hij ontzettend veel tijd steekt in het terugvinden van Nederlands Brandweermaterieel overal over de hele wereld. Het terug vinden van de voertuigen door Erres wordt door de diverse voertuigfotografen, maar ook oude gebruikers bijzonder gewaardeerd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2016, 23:26:47
Ik lees nu dat mijn bericht ook als een aanval gelezen kan worden. Het is absoluut geen aanval op Erres of iemand anders die dit werk doet, in welk oogpunt dan ook. Het was echt informatief bedoeld, van goh, wat is de gedachtegang erachter verder, niet meer, niet minder.

Wat eraan te verdienen zou vallen als bedrijf? Geen idee, maar tegenwoordig kom je soms de meest vreemde bedrijven tegen waarbij je zoiets hebt van valt hier überhaupt wat mee te verdienen?.

Maar Luke_BNV, dankjewel voor de extra informatie, dat is precies wat ik bedoelde met de gedachtegang erachter om dit te doen. Verder ken ik Erres niet maar dat maakt ook niks. Ik ben erg nieuwsgierig en had mijn nieuwsgierigheid wel verkeerd verwoord. Excuses nogmaals e050
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2016, 02:10:14
Persoonlijk denk ik dat de info betreffende een chassisnummer zorgvuldig moet worden behandeld en dat deze info niet zomaar on-line moet komen te staan dan wel weggeven moet/mag worden.
Mijn verwachting is dat TS dit doet maar dat zal menig voertuigbezitter graag vernemen.
Immers kun je aan de hand van een chassisnummer vaak aan waardevolle zaken komen (sleutels of alarmcodes), als je de weg weet.
Ik begrijp dat TS deze zaken niet openbaar heeft staan, maar zelf een database heeft gemaakt om op aanvraag een chassisnummer na te kijken.
Het zou TS sieren om te vertellen hoe hij/zij met de gevraagde gegevens omgaat.


erres

  • Vrijwilliger Brandweermuseum Wassenaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
    • Database voor Luxemburgse brandweervoertuigen
Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2016, 09:23:59
Citaat van: Heftrucker link=msg=1426493 date=1464567014
Persoonlijk denk ik dat de info betreffende een chassisnummer zorgvuldig moet worden behandeld en dat deze info niet zomaar on-line moet komen te staan dan wel weggeven moet/mag worden.
Mijn verwachting is dat TS dit doet maar dat zal menig voertuigbezitter graag vernemen.
Immers kun je aan de hand van een chassisnummer vaak aan waardevolle zaken komen (sleutels of alarmcodes), als je de weg weet.
Ik begrijp dat TS deze zaken niet openbaar heeft staan, maar zelf een database heeft gemaakt om op aanvraag een chassisnummer na te kijken.
Het zou TS sieren om te vertellen hoe hij/zij met de gevraagde gegevens omgaat.

Kort maar krachtig:
Ik behandel de chassisnummers als bankrekeningnummers, alleen voor eigen gebruik en in uitzonderlijke gevallen
wissel ik ze uit met mij goed bekende mede hobbyfotografen.
Geen enkel nummer komt online.

erres.
http://www.pompjeenbase.eu  Databank voor Luxemburgse brandweervoertuigen.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2016, 10:55:49
Bedankt, precies zoals ik al vermoedde... O0


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2016, 07:48:38
Dan vraag ik me af als het belangrijke informatie is, waarom doet Volkswagen de chassis nummers dan in de uitverkoop ?

Oftewel de chassis nummers zitten gewoon open en bloot aan de buitenkant van een auto, op het voorraam rechtsonder.


erres

  • Vrijwilliger Brandweermuseum Wassenaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
    • Database voor Luxemburgse brandweervoertuigen
Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2016, 22:45:22
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1427900 date=1465105718
Dan vraag ik me af als het belangrijke informatie is, waarom doet Volkswagen de chassis nummers dan in de uitverkoop ?

Oftewel de chassis nummers zitten gewoon open en bloot aan de buitenkant van een auto, op het voorraam rechtsonder.

Niet alleen bij volkswagen, bij de meeste personenwagens is dat zo.
http://www.pompjeenbase.eu  Databank voor Luxemburgse brandweervoertuigen.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #9 Gepost op: 6 juni 2016, 01:27:45
Bij sommige dealers kun je gewoon met een geldig chassisnummer op een briefje geschreven een nieuwe sleutel halen, zonder poespas.
De dealer hoort te vragen om het kentekenbewijs, maar doet dat soms niet.
De huidige personenauto's hebben ook e.e.a. aan elektronica in de sleutel zitten dat op de auto geprogrammeerd moet worden, wat een extra veiligheidsvoorziening is.
Bij oudere auto's is dat (nog) niet van toepassing, als je de sleutel hebt ben je er mee weg.
Dit is precies ook 1 van de redenen waarom de RDW bij het opvragen van een kenteken ook het chassisnummer niet laat zien.

Vandaar dus mijn opmerking.... ;)

Maar voor de nieuwere auto's hebben de heren pikkeboeven al lang een methode hoor.... Het hacken van auto's is door de WIFI verbinding de nieuwe sport onder die lui.....
Waar ze eerst al genoeg hadden om je sleutelcode van een klein afstandje "mee te lezen", wordt het nu de uitdaging om in de software van de auto te komen.... Als je de codes van de auto hebt, kun je hem openen en starten zonder sleutels.....  :-\
Handig, die auto's met een start/stop knop waarbij je de "zender" voor de startonderbreker en het openen van de kofferbak in je broekzak hebt (hetzij in de vorm van een sleutel, hetzij in de vorm van een app op je smartfone) ....

De techniek in de auto gaat vooruit, het dievengilde loopt er maar een klein stukkie achteraan... Het is een kwestie van tijd.....
Het nieuwe ruitje intikken heet hacken....