Sollicitanten Politiekundige start februari 2017

Auteur Topic: Sollicitanten Politiekundige start februari 2017  (gelezen 93430 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #20 Gepost op: 2 juni 2016, 12:43:25
Ik snap niet zo goed dat mensen die voor politiekundige kiezen, graag naar de recherche willen. Dan moet je voor de opleiding recherchekundige gaan.

Om inhoudelijk op je vraag in te gaan: je kunt allerlei (ook externe) minoren kiezen, maar ik weet niet of de minor recherche daar bij zit. Verwacht hier niet teveel van, een minor is slechts een half jaar en daarin ga je het onderwerp verkennen en niet jezelf hierin bekwamen.
De minor is vooral bedoeld om te kijken waar je heen wilt binnen de politie of extra ervaring op te doen.  Heb je interesse in grootschalig optreden? Ga dit dan verkennen bij je minor CCB. Vind je het interessant om op bestuurlijk vlak te acteren? pak dan de minor bestuurskunde.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Moi88

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #21 Gepost op: 2 juni 2016, 13:27:11
Ik heb ook voor Recherchekundige gesolliciteerd, maar mocht daarbij helaas niet aan de selectie beginnen..
 Daarnaast is politiekundige meer op straatervaring gericht t.o.v. recherchekundige. Dus voor mij in ieder geval een reden om nu dit te proberen, aangezien ik er vanuit ging/ga dat je als politiekundige zo'n beetje alle kanten op kunt.  

Ik dacht dat ik ergens op de site gelezen had dat er een minor recherche bij zat, vandaar mijn vraag. Ik snap dat je inhoudelijk niet heel diep kunt gaan in een half jaar, maar je doet inderdaad wel een stuk kennis op dat je misschien weer mee kunt nemen naar andere vervolgtrainingen in de toekomst?

Vooral het praktijkwerk binnen de recherche spreekt mij aan, maar met al een HBO diploma op zak ga ik er vanuit dat de politiekundige opleiding mij wat meer uitdaging kan bieden op verschillende fronten.


Napoleon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #22 Gepost op: 2 juni 2016, 19:21:50
Ik heb zojuist gesolliciteerd voor Politiekundige eenheid Den Haag. Nu hopen dat we door mogen  :)


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #23 Gepost op: 2 juni 2016, 20:36:41
Citaat van: silque link=msg=1427359 date=1464864205
Ik snap niet zo goed dat mensen die voor politiekundige kiezen, graag naar de recherche willen. Dan moet je voor de opleiding recherchekundige gaan.

Ik begrijp jou reactie niet zo goed. Werken bij de recherche, binnen de politie, is volgens mij een enorm breed begrip. Een recherchekundige zal onder de recherche vallen, maar als je bij de recherche werkt ben je niet per definitie een recherchekundige.. Als de recherche een aspect is wat je enorm aanspreekt waarom zou je dan niet via de politiekundige hbo traject een functie kunnen vervullen die met het recherche domein te maken heeft?

Btw, de Reku is niveau 6 en dus vwo+ of hbo+. Ik neem aan dat er ook mensen bij de recherche werken op hbo niveau (dus niveau 5). Kan me niet voorstellen dat het gehele recherche alleen is gevuld met niveau 6 mensen...


Simone

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #24 Gepost op: 2 juni 2016, 20:41:31
Citaat van: Daniel! link=msg=1427312 date=1464846194
Dat verschilt per eenheid. In mijn eenheid is de verdeling ongeveer 20-30% bureau en 70-80% straat. Maar dat is dan ook weer afhankelijk van het bureau waar je werkt en wat je neventaken zijn.

In principe kun je als politiekundige ook ME-er, hondengeleider of motoragent worden. Maar dat wordt wel moeilijk omdat er ten eerste natuurlijk veel animo voor is, en ten tweede omdat ze daar liever niv 3 of 4 voor aannemen. Maar dat neemt niet weg dat je het altijd kunt proberen natuurlijk.

Nogmaals, bovenstaande is zoals het in mijn eenheid (en op mijn bureau) gaat. Dit kan in andere eenheden weer anders geregeld zijn, misschien dat een andere politiekundige daar iets over kan vertellen? ;)

Bedankt voor de toelichting, in ieder geval mooi om te horen dat je in ieder geval nog wel een deel van de tijd op straat komt te staan. Die projecten lijken me interessant maar ik wil ook zeker straatwerk doen.

Mooi dat ook politiekundigen mogelijk neventaken kunnen doen, het bike team spreekt me al altijd aan, evenals hondengeleider maar daar zal sowieso wel erg veel animo voor zijn zeker.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #25 Gepost op: 2 juni 2016, 23:16:05
Ik sluit het niet uit maar ik geef je als politiekundige weinig kans op een functie als hondengeleider. Hondengeleiders zijn voornamelijk hoofdagent en een enkele brigadier als senior. Hondengeleiders zijn over het algemeen mensen die al langere tijd bij de baas werken (opleiding + minimaal een jaar of 5 straatervaring). Ik denk dat de eenheid toch andere plannen met je heeft.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #26 Gepost op: 3 juni 2016, 22:52:50
DiNozzo heeft helemaal gelijk, je gaat als politiekundige geen hondengeleider of biker worden. Dan kun je beter voor de hoofdagent vacature gaan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Nicky88

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #27 Gepost op: 6 juni 2016, 22:02:41
Silque, als je het hebt over de projecten naast de noodhulp, waar moet ik dan aan denken? Zit je in overleggen met gemeenten en hulpverlening ivm de aanpak van bepaalde criminaliteit of ter voorbereiding van een groot evenement? Bepaal je een plan van aanpak voor bepaalde overlast? Ben wel erg benieuwd wat naast de operationele, de tactische kanten zijn van het beroep?


Swaghetti

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2016, 11:21:06
Citaat van: Nicky88 link=msg=1428255 date=1465243361
Silque, als je het hebt over de projecten naast de noodhulp, waar moet ik dan aan denken? Zit je in overleggen met gemeenten en hulpverlening ivm de aanpak van bepaalde criminaliteit of ter voorbereiding van een groot evenement? Bepaal je een plan van aanpak voor bepaalde overlast? Ben wel erg benieuwd wat naast de operationele, de tactische kanten zijn van het beroep?

Voorbeelden van projecten kunnen zijn: plan van aanpak schrijven om het aantal auto inbraken te doen dalen.
Ik had Silque dezelfde vraag (in andere bewoording) gesteld ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #29 Gepost op: 7 juni 2016, 16:48:40
Alles wat jij aanhaalt kan idd een voor komen  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.