GRIP 1 Grote brand (industrie) Vulcaanweg - Vlaardingen 31-05-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (industrie) Vulcaanweg - Vlaardingen 31-05-2016  (gelezen 19732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #70 Gepost op: 1 juni 2016, 10:03:46
De brandweer gaat na de grote brand bij het bedrijf Nederlandse Erts- en Mineraalbewerking in Vlaardingen om de tafel zitten om te kijken of de juiste blusmiddelen op voorraad zijn. Voor de brand was dinsdag een speciaal schuim nodig dat uit Alphen aan den Rijn en Nijmegen moest komen.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #71 Gepost op: 1 juni 2016, 10:54:00
Voertuigenlijst Grote brand GRIP 1, Vulcaanweg Vlaardingen

Tankautospuit
TS121 TS Maassluis
TS132 TS-SK Vlaardingen
TS141 TS Schiedam
TS222 TS Rotterdam-Frobenstraat (vrijwilligers)
TS231 TS Rotterdam-Baan
CT321 TS Rotterdam-Prins Alexanderpolder
TS472 TS Ridderkerk
TS901 TS Vlaardingen
CE502 TS Botlekweg
CE551 TS Hoogvliet

TS142 TS-SK Schiedam (>Schiedam)
TS242 TS-SK Berkel en Rodenrijs (>Vlaardingen)
SK332 TS-SK Capelle aan de IJssel (>Metaalhof)
SK432 TS-SK Keyenburg (>Baan)
SK591 TS-SK Rozenburg (>Botlekweg)
SK633 TS-SK Zwartewaal (>Maassluis)

Redvoertuigen
HV131 HV-1 Vlaardingen
HW141 HW Schiedam
AL221 AL Frobenstraat

AL311 AL Bosland (>Frobenstraat)

Dienstvoertuigen
OD101 DA OVD Waterweg
OD201 DA OVD Rijnmond Noord
OD301 DA OVD Rijnmond Oost
MP121 DB WVD Maassluis
AG901 DA AGS 1
AG902 DA AGS 2/LMPO
HO901 DA HOVD 1
HO902 DA HOVD 2
IM901 DA Informatiemana
IP901 DA Informatie Piket
LC901 DA Leider COPI
LP901 DA Logistiek Piket
BO901 DA TBO
SO901 DA Stafofficier
VL902 DA Persvoorlichter
ODHM901 DA OVD Scheepvaart

Overige voertuigen
SB551 SB Hoogvliet
BM701 PM Ouddorp
VC901 VC1 Barendrecht
MC901 COPI Barendrecht
MD901 PM-Logistiek Rotterdam Noord

Hollands Midden
2263 PBA Alphen aan de Rijn (+trekkend voertuig)
3764 PBA Nieuwerkerk aan de IJssel (+trekkend voertuig)

Haakarmvoertuigen/Haakarmbakken
HA101 HA Schiedam
SL131 SLH Vlaardingen
HA131 HA Vlaardingen
DP141 DPH Schiedam
HA341 HA Krimpen aan de IJssel
DP471 DPH Ridderkerk
HAB471 Platte bak Ridderkerk
HA471 HA Ridderkerk
KR471 HA-KR Ridderkerk
HA541 HA Botlekweg
BM551 HAB-COBRA Hoogvliet
HA551 HA Hoogvliet
OE901 OTH Botlekweg
VZ901 VZH Krimpen aan de IJssel

Ambulance
17-153 Ambulance
17-901 DA OVDG


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 1 juni 2016, 11:15:49
Citaat van: RAdeR link=msg=1427086 date=1464768226


Hoeven ze niet te gaan onderzoeken, ze kunnen zo een aantal rapporten van onderzoeksraad erbij pakken. Bijna iedere conclusie komt op zelfde neer

Citaat van: oma link=msg=1411786 date=1457537685
De bestrijding van de lekkage moest de gevolgen ervan beperken. Het lek bevond zich in een groot insluitsysteem met 13,2 ton ethyleenoxide. Bij een dergelijk groot insluitsysteem kan een lekkage leiden tot een grote emissie met grote risico's voor de omgeving door de explosiviteit, toxiciteit en lichte onvlambaarheid van ethyleenoxide. Er waren geen mogelijkheden om een lekkage snel te detecteren en Shell was niet voorbeid op het specifieke scenario van een lekkage van ethyleenoxide uit een dergelijk groot insluitsysteem.

De Brzo-wetgeving vereist niet alleen dat alle maatregelen die nodig zijn om zware ongevallen te voorkomen worden genomen, maar ook dat alle maatregelen worden genomen om de gevolgen van een zwaar ongeval voor de menselijke gezondheid en het milieu te beperken. Dit voorval bevestigt nogmaals dat bij een groot insluitsysteem met gevaarlijke stoffen, ook als er weinig tot geen faalrisico's worden onderkend, het toch noodzakelijk is om voorbereid te zijn op adequate incidentenbestrijding.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #73 Gepost op: 1 juni 2016, 13:02:22
Frankieboy00000001

CE502 TS Botlekweg
CE551 TS Hoogvliet

zijn geen TS of TAS maar een calamiteiten eenheid of een combinatie eenheid( Deze termen veranderen nog wel eens) vandaar ook de CE ipv TS


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 478
Reactie #74 Gepost op: 1 juni 2016, 13:17:50
Zomaar even een vraagje, die blusstof die uit de regio Nijmegen werd aangevoerd hoe wordt deze vervoerd, dan niet flauw zeggen met vrachtauto, ik bedoel meer wordt dit verscheept als prio of begeleid vervoer want de weg naar Regio Rijnmond (A15) is qua tijdstip vrij druk.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #75 Gepost op: 1 juni 2016, 14:10:37
Citaat van: superfly link=msg=1427121 date=1464779870
Zomaar even een vraagje, die blusstof die uit de regio Nijmegen werd aangevoerd hoe wordt deze vervoerd, dan niet flauw zeggen met vrachtauto, ik bedoel meer wordt dit verscheept als prio of begeleid vervoer want de weg naar Regio Rijnmond (A15) is qua tijdstip vrij druk.
De blusstof uit Nijmegen is onder politiebegeleiding ter plaatse gekomen, maar blijkt inmiddels niet meer nodig.
https://pbs.twimg.com/media/CjzBjQcXAAATijv.jpg

 :D


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #76 Gepost op: 1 juni 2016, 15:47:50
IP901 DA Informatie Piket

= piket IncidentPlotter


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,457
Reactie #77 Gepost op: 1 juni 2016, 21:26:49
Correct!

Citaat van: Enrique link=msg=1427052 date=1464753094
nee want die pbh is eerder zelfs buiten de regio ingezet. Uit m'n hoofd in Alphen ad rijn.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1427051 date=1464735802
Is dat zo? Als de GB maar 1 PBH heeft zou het logisch zijn als ze weigeren deze uit te lenen. Eigen veiligheid is voor een 'bedrijfsbrandweer' belangrijker dan die van een ander.

Niet correct. Vanuit Hollands Midden waren slechts de 4 (2 op elke PBA) D-poederblussers nodig.

Citaat van: RAdeR link=msg=1427086 date=1464768226
Bron: http://www.rijnmond.nl/nieuws/142530/Brandweer-onderzoekt-blusmiddelen-na-brand-Vlaardingen
De brandweer gaat na de grote brand bij het bedrijf Nederlandse Erts- en Mineraalbewerking in Vlaardingen om de tafel zitten om te kijken of de juiste blusmiddelen op voorraad zijn. Voor de brand was dinsdag een speciaal schuim nodig dat uit Alphen aan den Rijn en Nijmegen moest komen.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #78 Gepost op: 2 juni 2016, 09:50:04
@frankieboy001

Bij de voertuigenlijst mogen dan ook de vaartuigen RPA 11 en de RPA 16 nog ;-)
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #79 Gepost op: 2 juni 2016, 10:59:20
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1427238 date=1464809209
Correct!

Niet correct. Vanuit Hollands Midden waren slechts de 4 (2 op elke PBA) D-poederblussers nodig.

Waarom D-poederblussers?

Mangaan, mangaanoxide, mangaanperoxide, mangaansuperoxide enz is toch te blussen met iedere droge blusstof?