Borging kwaliteitseisen brandweer

Auteur Topic: Borging kwaliteitseisen brandweer  (gelezen 25519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2016, 22:46:14
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1427018 date=1464725967
Eh ok, nog even dan...
Lees dan nog even je eigen bijdrage aan deze discussie:

Je schrijft toch echt zelf over de brandweerwet...

Verder nog even inhoudelijk:
Artikel 18 van de Wet Veiligheidsregio's benoemt de status van de verschillende besluiten.

Inderdaad ik reageerde op die wettelijk voorgeschreven brandweereenheid door forumlid Brandslanghaspelhouder, die bestaat niet. Ik refeer aan een brandweerwet maar had moeten schrijven de wet op de veiligheidsregio. Lood om oud ijzer, in de wet op de veiligheidsregio staat het ook niet in.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2016, 22:47:16
Citaat van: oma link=msg=1427011 date=1464724979
Ik schreef niet over een brandwet maar vroeg forumlid Brandslanghaspelhouder over welke wettelijke brandweereenheid hij het precies had. Ik had geschreven dat er helemaal geen wet (meer) is.

Echt wel
Wet veiligheidsregio's
(Doorverwezen vanaf Wet Veiligheidsregio's)

De Wet veiligheidsregio's (Wvr) is een Nederlandse wet die op 1 oktober 2010 in werking is getreden. Deze wet vervangt de Brandweerwet, de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (Wghor) en de Wet rampen en zware ongevallen (Wrzo). De wet bepaalt de taken van het bestuur van een veiligheidsregio en stelt een aantal basiseisen aan de organisatie van de hulpdiensten en de kwaliteit van het personeel en het materieel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2016, 22:53:50
Citaat van: oma link=msg=1427022 date=1464727348
Gemeenteraden die zelf brandweervoertuig willen aanschaffen krijgen nul op rekest omdat er toestemming van de veiligheidsregio nodig is. Als er 9 gemeenten deelnemen in een veiligheidsregio heb je als gemeenteraad te maken met je eigen burgemeester en 8 andere burgemeesters die geen enkele verantwoording aan de betreffende gemeenteraad hoeven af te leggen.

Dit is een belangrijk punt. Veiligheidsregio's, stadsregio's, metropoolregio's etcetera. zijn bureaucratische organen die door de burgers i.c. gemeenteraden slecht tot niet controleerbaar zijn. Deze bureaucratische organen nemen belangrijke beslissingen die grote gevolgen kunnen hebben terwijl democratische controle een utopie is. Ook in deze casus blijkt dit.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2016, 22:59:25
Citaat van: Peter71 link=msg=1427028 date=1464727636
Echt wel

Vertel het mij dan maar aan welke wettelijke kwaliteitseisen de brandweer en brandweerpersoneel moet voldoen. Er stonden ooit wat wettelijke eisen in de oude brandweerwet, in de wet op veiligheidsregio's staat bijna niets en de meeste artikelen uit deze nieuwe wet aangaande de brandweer zijn al geschrapt.

Er is een besluit wat nogal veel ruimte biedt aan bestuurders, boekhouders en managers om de brandweerzorg te organiseren zoals het hen goeddunkt.

Iemand schreef al dat er in besluit staat dat men gemotiveerd mag afwijken mits er sprake is van zwaarwegende omstandigheden. Het geeft veiligheidsregio's de ruimte om maar een beetje raak te ouwehoeren, bijvoorbeeld dat afschaffen van verpleegtehuizen zorgt voor verminderde zelfredzaamheid, vrijwilligers niet altijd meer beschikbaar zijn, wegwerkzaamheden zorgen voor langere aanrijtijden enz.

Ik vind het incompetent management omdat men niet moet gaan proberen te motiveren om af te wijken maar moet zorgen dat je gewoon kan leveren door extra personeel aan te nemen (desnoods beroeps) of extra tijdelijke posten te plaatsen als je weet als er wegwerkzaamheden zijn.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2016, 23:12:44
Citaat van: Breathe link=msg=1426982 date=1464718147
Duidelijk geen opmerking van de werkvloer, keer op keer proberen we dit aan te geven maar in de praktijk zie je dat het niet aankomt.
Men wordt niet bereikt, men wil het niet enz

Het is een 'ver-van-mijn-bed-show' want bij 'ons' zal toch geen brand uitbreken, denken veel mensen (onterecht). In elk huishouden kan het voorkomen, en men neemt pas de tijd en moeite als het te laat is... Om nog maar niet eens over de inboedelverzekeringen te praten, denk dat er nog veel kansen liggen bij de verzekeraars om mensen hiervoor te laten verzekeren, een inboedelverzekering vinden veel mensen ook onnodig.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Reactie #26 Gepost op: 31 mei 2016, 23:16:25
Volgens het dekkingsplan 2.0 van de VRR moet in 80% aan de 8 min norm , welke voor deze brand de norm is, voldaan worden en in 95%  de volgende (10 min) norm tijd. Gehaald 87% en 98% volgens wat oudere gegevens. Over 2015 totaal gemiddeld 6 min bij alle branden. Hiermee is de VRR de snelste brandweer van Nederland. Volgens het laatste kwartaal overzicht wat ik gelezen heb (uit 2015) is de 64-1 sneller onderweg dan de 62-1 en zou bij deze brand  met  30 sec meldkamer vertraging 3 min later gemeld met 6,5 min opkomst/aanrijtijd de norm van 10 min gehaald kunnen hebben.

Dan heeft de brandweer aan het vastgestelde dekkingsplan voldaan en kan niemand iets verweten worden.

Maar we weten alleen dat de 62-1 vertraging door ????? had.

En voor een oudere opmerking van OMA: de politie heeft in de nacht (veel te) weinig personeel op straat. Ik woon in Barendrecht (VRR gebied) en daar kan volgens de wijkagent in de nacht niet gegarandeerd worden dat de politie binnen 20 min. aanwezig is indien er ook een andere inzet is. Dat de politie sneller is kan niet op voorhand aangenomen worden.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #27 Gepost op: 31 mei 2016, 23:18:41
Citaat van: RemRoof link=msg=1427031 date=1464728030
Dit is een belangrijk punt. Veiligheidsregio's, stadsregio's, metropoolregio's etcetera. zijn bureaucratische organen die door de burgers i.c. gemeenteraden slecht tot niet controleerbaar zijn. Deze bureaucratische organen nemen belangrijke beslissingen die grote gevolgen kunnen hebben terwijl democratische controle een utopie is. Ook in deze casus blijkt dit.

RemRoof

Het gebrek aan democratische controle vind ik wel meevallen. Alles draait om geld en de gemeenteraden gaan over de begroting. De raden zijn democratisch gekozen. In een gemeenschappelijke regeling zijn er inderdaad stemverhoudingen, maar die worden door het bestuur zelf bepaald. Op zich is het logisch dat een grotere gemeente, die meer betaalt, ook een zwaardere stem heeft. Aan de andere kant heeft die grotere gemeente ook meer raadsleden die kritische vragen kunnen stellen.

Toch zou ik de oorzaak van het gebrek aan democratische controle niet zo zeer zoeken in de structuur van de Veiligheidsregio en andere gemeenschappelijke regelingen. Het gaat hier over Openbare Orde en Veiligheid, waar de burgemeesters verantwoordelijk voor zijn en niet de gemeenteraden. Onze burgemeesters worden benoemd en niet democratisch gekozen, in tegenstelling tot de meeste andere landen in Europa. Een belangrijk argument daarvoor is dat de openbare orde en veiligheid geen politiek onderwerp mag worden.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2016, 23:21:42
Citaat van: joops link=msg=1427036 date=1464729385
Volgens het dekkingsplan 2.0 van de VRR moet in 80% aan de 8 min norm , welke voor deze brand de norm is, voldaan worden en in 95%  de volgende (10 min) norm tijd. Gehaald 87% en 98% volgens wat oudere gegevens. Over 2015 totaal gemiddeld 6 min bij alle branden. Hiermee is de VRR de snelste brandweer van Nederland. Volgens het laatste kwartaal overzicht wat ik gelezen heb (uit 2015) is de 64-1 sneller onderweg dan de 62-1 en zou bij deze brand  met  30 sec meldkamer vertraging 3 min later gemeld met 6,5 min opkomst/aanrijtijd de norm van 10 min gehaald kunnen hebben.

Dan heeft de brandweer aan het vastgestelde dekkingsplan voldaan en kan niemand iets verweten worden.

Maar we weten alleen dat de 62-1 vertraging door ????? had.

En voor een oudere opmerking van OMA: de politie heeft in de nacht (veel te) weinig personeel op straat. Ik woon in Barendrecht (VRR gebied) en daar kan volgens de wijkagent in de nacht niet gegarandeerd worden dat de politie binnen 20 min. aanwezig is indien er ook een andere inzet is. Dat de politie sneller is kan niet op voorhand aangenomen worden.

Tja dat blijf je houden en zie je terug in alle sectoren, in de zorg toch hetzelfde... daar hoopt de nachtverpleegster/zorghulp voor senioren ook niet dat er gelijktijdig 3 mensen moeten plassen. Je kan dan wel het hele jaar door 3 nachtverpleegsters hebben, maar wie gaat dat betalen? Logisch dat er 's nachts gewoon voor de politie op doordeweekse dagen minder te doen hebt, dan kan je het met minder mensen ook wel af... totdat er een groot incident plaatsvind. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Je kan geld maar één keer uitgeven, en dat geld ook voor de overheid.


Gerjo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • Berichten op persoonlijke titel
Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2016, 23:27:54
Citaat van: oma link=msg=1427021 date=1464727199
Als er 101 babies gestorven zijn door een medische misser horen er 101 artsen of eventueel verloskundigen zich te verantwoorden voor de tuchtrechter. De minister maakt namelijk geen medische missers, de beroepsbeoefenaar wel. Bezuinigingen in de zorg zijn er al ontzettend lang. Ik ken geen enkele medische tuchtzaak met medische missers waar bezuinigingen gebruikt zijn als verweer omdat het per definitie zal falen.

Ja, als ik een hoogrisico ingreep normaal gesproken doe met een decicated anesthesioloog en hij door ziekte niet de anesthesie kan verzorgen dien ik mij te vergewissen of zijn vervanger bekwaam is om deze ingreep samen met mij uit te voeren. Als deze anesthesioloog nog nooit anesthesie heeft verzorgd bij deze ingreep stel ik de ingreep uit tot de dedicated anesthesioloog weer beter is of ik plaats de patient over naar een ander ziekenhuis waar een competent team de ingreep doet.

Als ik het anders zou doen en de patient zou komen te overlijden weet ik zeker dat de toezichthouder en de tuchtrechter mij deze vragen zal stellen. De anesthesioloog weet ook dat hij deze vragen zal krijgen. We weten allebei dat we dan al te laat zijn en er geen goed antwoord meer mogelijk is. Miscommunicatie in de operatiekamer tussen chirurg en anesthesioloog is iets wat beide artsen zwaar zal worden aangerekend.

Voor een kleine (spoed) ingreep op de operatiekamer heb je behalve de chirurg en anesthesioloog een team nodig (anesthesie-assistent, assisterende, instrumenterende en omloop). Als de anesthesie-assistent en de omloop opgeroepen zijn tijdens een bereikbaarheidsdienst en niet op komen dagen ga je niet beginnen met de ingreep ondanks dat ik weet dat ik me prima zonder die twee kan redden en de anesthesioloog het ook wel weet. Het punt is dat we weten dat we in grote problemen komen zodra er zich iets onverwachts voordoet tijdens de ingreep. We weten wederom dat het ons ontzettend zwaar zal worden aangerekend omdat de tuchtrechters ons zullen vragen wat we in ons hoofd hebben gehaald om met een niet compleet team een chirurgisch ingreep te beginnen op een operatiekamer.

Traumapatienten komen soms op de spoed-OK terecht omdat ze in direct levensgevaar zijn. De landelijke traumacentra zijn verplicht om de chirurg, anesthesioloog, een OK-team en een operatiekamer beschikbaar te hebben. Ze doen dat niet met vrijwilligers maar moeten betaalde krachten 24/7 beschikbaar houden.

Het is raar als ziekenhuizen verplicht zijn personeel in dienst te nemen en ze beschikbaar te houden om levens van traumapatienten te redden terwijl de brandweer nodig is om traumapatient snel te bevrijden als ze bekneld zitten in autowrakken. De  brandweer hoeft namelijk niemand 24/7 beschikbaar te houden en te betalen voor de beschikbaarheid. De brandweer mag zelfs zeggen dat mensen die vrijwillig beschikbaar willen zijn om snelle brandweerzorg te kunnen leveren dat ze mogen opdonderen als ze er een kleine onkosten (piket)-vergoeding voor willen.

Het is raar dat slachtoffers ter plaatse mogen dood gaan omdat de brandweer te laat is of niet bekwaam genoeg is om ze snel te bevrijden terwijl de eisen hoog zijn zodra het slachtoffer patient is geworden en in de keten ambulance-traumacentrum terecht is gekomen.

Dat komt simpelweg ook omdat de brandweer de operatie niet kan uitstellen of verplaatsen naar een andere organisatie. Jij maakt mijn punt helder. Dank daarvoor.