Borging kwaliteitseisen brandweer

Auteur Topic: Borging kwaliteitseisen brandweer  (gelezen 25896 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2016, 23:29:38
Citaat van: Fletwed link=msg=1427038
...Je kan geld maar één keer uitgeven, en dat geld ook voor de overheid.

Dat geldt ook voor een overheid, maar is in dit geval een dooddoener aangezien Nederland nog steeds tot de rijkste landen ter wereld behoort. Het heeft allemaal te maken met keuzes. Er zijn gelukkig nog steeds veel bevlogen mensen binnen bijvoorbeeld de brandweer,  zorg en onderwijs. Ook  vrijwilligers en daar wordt dankbaar "misbruik"  van gemaakt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #31 Gepost op: 31 mei 2016, 23:34:30
Citaat van: Fireball link=msg=1427037 date=1464729521
...Een belangrijk argument daarvoor is dat de openbare orde en veiligheid geen politiek onderwerp mag worden.

Helemaal mee eens, maar de werkelijkheid laat zien dat wel degelijk een politiek onderwerp is gezien de huidige bezuinigings en visieloze politiek. Democratische controle heeft niets te maken met hoeveel geld een gemeente betaalt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #32 Gepost op: 31 mei 2016, 23:35:07
Citaat van: oma link=msg=1427032 date=1464728365
Vertel het mij dan maar aan welke wettelijke kwaliteitseisen de brandweer en brandweerpersoneel moet voldoen. Er stonden ooit wat wettelijke eisen in de oude brandweerwet, in de wet op veiligheidsregio's staat bijna niets en de meeste artikelen uit deze nieuwe wet aangaande de brandweer zijn al geschrapt.

Besluit Veiligheidsregio's
Besluit personeel veiligheidsregio's
Regeling personeel veiligheidsregio's

Citaat van: oma link=msg=1427032 date=1464728365
Er is een besluit wat nogal veel ruimte biedt aan bestuurders, boekhouders en managers om de brandweerzorg te organiseren zoals het hen goeddunkt.

Iemand schreef al dat er in besluit staat dat men gemotiveerd mag afwijken mits er sprake is van zwaarwegende omstandigheden. Het geeft veiligheidsregio's de ruimte om maar een beetje raak te ouwehoeren, bijvoorbeeld dat afschaffen van verpleegtehuizen zorgt voor verminderde zelfredzaamheid, vrijwilligers niet altijd meer beschikbaar zijn, wegwerkzaamheden zorgen voor langere aanrijtijden enz.

Ik vind het incompetent management omdat men niet moet gaan proberen te motiveren om af te wijken maar moet zorgen dat je gewoon kan leveren door extra personeel aan te nemen (desnoods beroeps) of extra tijdelijke posten te plaatsen als je weet als er wegwerkzaamheden zijn.

Niet te ver doorschieten. De zwaarwegende omstandigheden zitten vooral in de financiële afweging of de kosten van een brandweerpost opwegen tegen de baten van de risico's en dus niet in voorzienbare (tijdelijke) omstandigheden zoals tekort aan personeel of wegwerkzaamheden.

Voorbeeld: Een gemeente heeft een woonkern met 1 kazerne en 100 woningbranden per jaar. In 90% van de uitrukken wordt de norm gehaald. Daarnaast heeft de gemeente nog een gehucht met 10 boerderijen. Vanuit het gehucht komt gemiddeld 1 woningbrandmelding per jaar. De norm wordt in het gehucht met 2 minuten overschreden. De kans op uitbreiding bij een vrijstaande boerderij is nihil.

De kosten voor een brandweerpost in dat gehucht wegen niet op tegen die ene melding per jaar, die 2 minuten overschrijding en de kans op brandoverslag, los van de vraag of je structuur personeel beschikbaar hebt in dat gehucht) Het bestuur kan dan besluiten het risico te accepteren en de norm voor dat gehucht op 10 minuten te stellen i.p.v. 8.  Je kan immers niet naast elke boerderij een kazerne bouwen. Zo heeft Drenthe de norm gesteld op 15 minuten in landelijk gebied.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #33 Gepost op: 1 juni 2016, 06:16:56
Citaat van: Gerjo link=msg=1427039 date=1464730074
Dat komt simpelweg ook omdat de brandweer de operatie niet kan uitstellen of verplaatsen naar een andere organisatie. Jij maakt mijn punt helder. Dank daarvoor.
Niet iedere operatie kan worden uitgesteld. Ik gaf je aan als het gaat om hoogrisico ingrepen die niet door alle chirurgen en anesthesiologen kunnen worden uitgevoerd stel je een ingreep uit als de anesthesioloog ziek is.

Ik heb de moeite genomen om te beschrijven hoe het werkt bij operaties die niet uit te stellen zijn. In een traumacentrum is er 24/7 een team betaalde krachten beschikbaar. Mensen mogen alleen dood als ze afhankelijk zijn van brandweerzorg;

Citaat van: oma link=msg=1427021 date=1464727199

Traumapatienten komen soms op de spoed-OK terecht omdat ze in direct levensgevaar zijn. De landelijke traumacentra zijn verplicht om de chirurg, anesthesioloog, een OK-team en een operatiekamer beschikbaar te hebben. Ze doen dat niet met vrijwilligers maar moeten betaalde krachten 24/7 beschikbaar houden.

Het is raar als ziekenhuizen verplicht zijn personeel in dienst te nemen en ze beschikbaar te houden om levens van traumapatienten te redden terwijl de brandweer nodig is om traumapatient snel te bevrijden als ze bekneld zitten in autowrakken. De  brandweer hoeft namelijk niemand 24/7 beschikbaar te houden en te betalen voor de beschikbaarheid. De brandweer mag zelfs zeggen dat mensen die vrijwillig beschikbaar willen zijn om snelle brandweerzorg te kunnen leveren dat ze mogen opdonderen als ze er een kleine onkosten (piket)-vergoeding voor willen.

Het is raar dat slachtoffers ter plaatse mogen dood gaan omdat de brandweer te laat is of niet bekwaam genoeg is om ze snel te bevrijden terwijl de eisen hoog zijn zodra het slachtoffer patient is geworden en in de keten ambulance-traumacentrum terecht is gekomen.


Simpel gezegd als de brandweer minimaal zo goed wil presteren als een ziekenhuis moet het management 24/7 met 100% zekerheid garanderen dat er een volledig team competent personeel beschikbaar is en geschikt materieel.

Er is namelijk geen ziekenhuis in Nederland te vinden waar men aan toeval over wil laten hoeveel mensen er komen opdagen zodra achterwachten of beschikbaarheidsdiensten worden opgeroepen naar het ziekenhuis. Het kan zijn dat operatie-assistenten te ver van het ziekenhuis wonen waardoor ze niet binnen 15 minuten na alarmering in de operatiekamer kunnen zijn. Deze mensen moeten dan de gehele beschikbaarheidsdienst in het ziekenhuis blijven of zorgen dat ze dichterbij het ziekenhuis een logeeradres vinden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 1 juni 2016, 06:47:01
Citaat van: Fireball link=msg=1427044 date=1464730507
Besluit Veiligheidsregio's
Besluit personeel veiligheidsregio's
Regeling personeel veiligheidsregio's

Best lastig he, verschil tussen wetten en besluiten/regelingen?

Citaat van: Fireball link=msg=1427044 date=1464730507
Niet te ver doorschieten. De zwaarwegende omstandigheden zitten vooral in de financiële afweging of de kosten van een brandweerpost opwegen tegen de baten van de risico's en dus niet in voorzienbare (tijdelijke) omstandigheden zoals tekort aan personeel of wegwerkzaamheden.

Voorbeeld: Een gemeente heeft een woonkern met 1 kazerne en 100 woningbranden per jaar. In 90% van de uitrukken wordt de norm gehaald. Daarnaast heeft de gemeente nog een gehucht met 10 boerderijen. Vanuit het gehucht komt gemiddeld 1 woningbrandmelding per jaar. De norm wordt in het gehucht met 2 minuten overschreden. De kans op uitbreiding bij een vrijstaande boerderij is nihil.

De kosten voor een brandweerpost in dat gehucht wegen niet op tegen die ene melding per jaar, die 2 minuten overschrijding en de kans op brandoverslag, los van de vraag of je structuur personeel beschikbaar hebt in dat gehucht) Het bestuur kan dan besluiten het risico te accepteren en de norm voor dat gehucht op 10 minuten te stellen i.p.v. 8.  Je kan immers niet naast elke boerderij een kazerne bouwen. Zo heeft Drenthe de norm gesteld op 15 minuten in landelijk gebied.

Dat is nu precies het probleem. Het bestuur van de veiligheidsregio (niet transparant en niet democratisch gekozen) gaat bepalen wat zij beschouwen als landelijk gebied. Ze bepalen dat 15 minuten snel genoeg is voor Nederlandse burgers die in deze gebieden wonen of een bedrijf hebben. De democratisch gekozen overheid maakt op haar beurt geen enkel verschil waar je woont in Nederland, de burger in het landelijk gebied krijgt geen korting op de belasting. Burgers betalen via de belasting voor brandweerzorg en de veiligheidsregio bepaalt dat niet iedere burger gelijke brandweerzorg krijgt door postcodebrandweerzorg.

Als we het over financiele afwegingen hebben. Hoe kan het dat er minder branden zijn, vrijwilligers geen piketvergoedingen meer krijgen, brandweerposten gesloten worden, brandweerwagens op marktplaats zijn gezet en de kosten voor de brandweer verdubbeld zijn?

De managers bedenken een project uitrukken op maat om de kosten te drukken maar het lijkt mij verstandig om de bezem te halen door de 25 veiligheidsregio's met een project 'kantoren/managers op maat'.

Citaat van: oma link=msg=1426079 date=1464329342
In Nederland, minder brand, meer doden, minder reddingen en verdubbeling kosten brandweer

Het is in Nederland ook hoog tijd dat de overheid de bezem door de brandweerorganisatie haalt. Het is niet meer dan normaal dat je maximale rekenschap en verantwoording eist van iedere organisatie die met belastinggeld omgaat.

Je mag als burger ook verwachten dat de brandweer een efficiente en effectieve organisatie is.



RAV-en moeten bij spoed binnen 15 minuten ter plaatse zijn, ook in Drenthe zowel in Assen als in landelijke gebieden. Ze moeten zorgen dat heel Nederland binnen 15 minuten bereikbaar is vanaf een ambulancepost. Als de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse hoort te zijn moet je zorgen dat brandweerposten het land afdekken op een wijze waardoor men de gestelde norm kan halen.

Citaat
Citaat van: oma link=msg=1425234 date=1463832419
De normen uit de Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) zijn overgenomen in het Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw.

Norm 13 Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw:

Citaat
Norm 13: “Voor ambulancezorg geldt dat ten minste 97% van de bevolking binnen 15 minuten responstijd bereikt moet kunnen worden.”

Norm 13 wordt in in 2014 in alle regio’s gehaald. In de helft van de regio’s is het percentage 100%. De twee regio’s met de laagste dekkingsgraad zijn Gelderland-Zuid (98%) en Brabant-Zuidoost (98,7%). In totaal kan 99,6% van de Nederlanders binnen de 15 minuten bereikt worden.

De dekkingspercentages zijn gebaseerd op modelberekeningen. Hierin wordt op basis van afstand tussen standplaatsen en woonadressen, bepaald of inwoners van Nederland binnen 15 minuten bereikt kunnen worden. In de analyse hanteert het RIVM een rijtijdenmodel voor de spoedeisende ambulancezorg dat een schatting geeft van de verwachte rijtijd over een traject. De modelmatig berekende dekkingsgraden zijn gebaseerd op gemiddelde ambulancesnelheden en zeggen nog niet of de ambulance in werkelijkheid ook altijd binnen 15 minuten ter plaatse is. Er zijn factoren die de werkelijke responstijden beïnvloeden die niet (expliciet) in de modellen opgenomen kunnen worden, zoals extreme weersomstandigheden, wegomleggingen en de mogelijkheid dat er geen ambulance beschikbaar is.

Norm 13 heeft betrekking op de mogelijkheid dat 97% van de bevolking bereikt moet kunnen worden en kan daarom met een modelmatig berekende dekkingsgraag getoetst worden. Gezien het feit dat norm 13 door alle RAV’s ruim wordt gehaald, valt deze norm verder buiten de scope van dit onderzoek.

Bron: Rapportage Normoverschrijdingen responstijden ambulances - Nederlandse Zorgautoriteit

Misschien moeten we brandverzekaars maar vragen om de brandweermanagers te helpen door de normen uit het besluit veiligheidsregio's in een Toezichtkader zorgplicht brandverzekeraars Brandverzekeringswet te knallen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 1 juni 2016, 07:02:22
Citaat van: RemRoof link=msg=1427040 date=1464730178
Dat geldt ook voor een overheid, maar is in dit geval een dooddoener aangezien Nederland nog steeds tot de rijkste landen ter wereld behoort. Het heeft allemaal te maken met keuzes. Er zijn gelukkig nog steeds veel bevlogen mensen binnen bijvoorbeeld de brandweer,  zorg en onderwijs. Ook  vrijwilligers en daar wordt dankbaar "misbruik"  van gemaakt.

Ik vind het op dit forum altijd opmerkelijk als de 'gewone' brandweerman, ambulancebroeder of politieman begint te ouwehoeren over kosten of dat iets niet kan omdat het te duur is.

Het gereutel verwacht je van politici of de onderknuppels van politiek die druk zijn met managen en besturen. De leiding van brandweer Nederland is drukker met politici en burgemeesters tevreden te houden dan het eigen brandweerpersoneel op de werkvloer.

In Nederland heeft de overheid de afgelopen jaren per ongeluk 5 miljard euro te veel belastinggeld binnengeharkt. Het was de bedoeling om het geld terug te geven aan de burgers. Het is niet gelukt omdat politieke partijen ruzie gingen maken over de wijze waarop ze dit 'overschotje' zouden gaan besteden.

Laat we wel zo realistisch zijn dat er geen burger in Nederland failliet is gegaan omdat de overheid 5 miljard euro te veel van de burgers heeft geincasseerd. Je kan met 5 miljard euro heel veel doen als je het zou investeren in basisveiligheid (primaire taak van iedere overheid). De politiek heeft gekozen om het geld te gebruiken om op kinderen te passen van mensen met middeninkomens. In Nederland is basisveiligheid (politie, ambulance, brandweer) ondergeschikt aan idealisme. Het is logischer om getrouwde huisvrouwen belastinggeld te geven waarmee ze anderen kunnen betalen om op de kinderen te passen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2016, 07:10:32
Citaat van: RemRoof link=msg=1427043 date=1464730470
Helemaal mee eens, maar de werkelijkheid laat zien dat wel degelijk een politiek onderwerp is gezien de huidige bezuinigings en visieloze politiek. Democratische controle heeft niets te maken met hoeveel geld een gemeente betaalt.

Het is ook de reden waarom een algemeen overleg brandweeronderwerpen in de 2e kamer niet meer interessant is. De volksvertegenwoordigers stellen altijd wel kritische vragen omdat ze wel naar Drenthe gaan of nog liever naar een TV-show om de zorgen van burgers serieus te nemen. In Drenthe vonden ze het ook zorgelijk dat er brandweerkorpsen werden afgeschaft.

Na de serie zeer kritische vragen en het overbrengen van alle zorgen van burgers gaat de minister even pauzeren om na te denken over de antwoorden.

De antwoorden zijn vervolgens; "Ik deel Uw zorgen maar ik ga er niet over, de veiligheidsregio is bla bla" of een daadkrachtig antwoord "Ik ben er net als U niet gelukkig mee en zal de veiligheidsregio verzoeken". Ik vind dat een minister lagere overheden, overheidsdiensten of bestuursorganen helemaal niets hoeft te verzoeken maar een aanwijzing dient te geven om iets direct te herzien cq uit te voeren zodra de minister of parlement ergens niet mee eens is.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #37 Gepost op: 1 juni 2016, 08:12:06



Citaat van: oma link=msg=1427056 date=1464756421
Best lastig he, verschil tussen wetten en besluiten/regelingen?

Ik probeerde je vraag te beantwoorden, maar krijg niet echt het gevoel dat je op mijn antwoorden zit te wachten.

Citaat van: oma link=msg=1427032 date=1464728365
Vertel het mij dan maar aan welke wettelijke kwaliteitseisen de brandweer en brandweerpersoneel moet voldoen. Er stonden ooit wat wettelijke eisen in de oude brandweerwet, in de wet op veiligheidsregio's staat bijna niets en de meeste artikelen uit deze nieuwe wet aangaande de brandweer zijn al geschrapt.

Als je het dan zo goed weet, ben ik wel benieuwd waar jij in de brandweerwet meer wettelijke eisen vindt dan nu in de huidige Wet VR.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 1 juni 2016, 08:24:44
Citaat van: Fireball link=msg=1427064 date=1464761526


Ik probeerde je vraag te beantwoorden, maar krijg niet echt het gevoel dat je op mijn antwoorden zit te wachten.

Als je het dan zo goed weet, ben ik wel benieuwd waar jij in de brandweerwet meer wettelijke eisen vindt dan nu in de huidige Wet VR.

Ik heb geschreven dat er helemaal geen wettelijke kwaliteitseisen ten aanzien van de brandweer bestaan in Nederland. Ik schrijf ook dat ik het belachelijk vind dat de brandweer in Nederland haar goddelijke gang kan gaan en nergens rekenschap hoeft af te leggen.

Alles is een beetje 'hoe de wind waait'-beleid, het bestuur van de veiligheidsregio werkt met wat besluiten en zoekt de randjes op om de brandweerzorg aan burgers verder uit te hollen om kosten te besparen. Liever een tankautospuit iets later met minder mensen ter plaatse dan streven om normen cq wensen minister na te komen.

Elders op forum zien we een veiligheidsregio die besloten heeft om een speciale kleedkamercontainer met logistieke ploeg in het leven te roepen op kosten van de belastingbetaler omdat de brandweermanagers menen dat brandweermensen kanker zouden kunnen krijgen door gebruikte bluskleding.

Wetenschappelijk bewijs is er in ieder geval niet en brandweermanagers hebben ook geen dringend advies/voorschrift van de arbeidsinspectie, het RIVM of de Gezondheidsraad gekregen om het op deze wijze te doen.

Het zegt zelfs dat er helemaal geen eenheid van beleid in Nederland is. De nationale overheid (minDef) en het RIVM vinden nog steeds dat chrome-6 best meevalt, het is vreemd als een lager bestuursorgaan en/of overheidsdienst denkt dat je kanker krijgt van je bluspak en er een bak belastinggeld van burgers tegen aan moet.

Brandweermanagers zullen dit kwaliteit noemen. Het is geen kwaliteit maar een beetje PR-stunt en maar wat aanklooien met belastinggeld zonder rekenschap te hoeven afleggen omdat er geen inderdaad geen enkele wet bestaat die de brandweer hiertoe dwingt.


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #39 Gepost op: 1 juni 2016, 13:36:42
Oma,

Sorry dat ik het zeg, maar je maakt een hoop kabaal, maar er komt weinig nuttigs tot nu toe uit.
Prima dat je vindt dat er iets moet veranderen.
Prima dat je vindt dat de brandweer kwaliteit moet hebben.

Maar ik lees nergens hoe je het graag geregeld zou willen zien (wet of besluit ga ik me even niet aan wagen).
Wat zouden volgens jou goede kwaliteitsnormen zijn.

Als je echt inhoud aan de discussie wil geven is dit een begin, dan kunnen de kenners van de brandweer hier op reageren..