Borging kwaliteitseisen brandweer

Auteur Topic: Borging kwaliteitseisen brandweer  (gelezen 25508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #50 Gepost op: 2 juni 2016, 06:57:49
Helemaal met je eens, maar zou je dit stukje tekst ook kunnen toepassen op de ambulancedienst?
Immers het gemotiveerd afwijken mag de RAV ook, in overleg met de zorgverzekeraars.
Geldt je opsomming in je 1 na laatste alinea ook voor de RAV, of het conglomeraat waarin ze opereert?
Waarom geen overleg met de zorgverzekeraars voor voldoende ambulancezorg, ipv leunen op First Responders van een brandweer?

Je hoeft hier niet op in te gaan hoor. Ik weet we leven in een moeilijke wereld met 1001 belangen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 2 juni 2016, 07:57:13
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1427207 date=1464804051
Beide besluiten ken ik goed, die hoef ik nu niet te lezen.  
En inderdaad reageer je dus niet inhoudelijk. Klopt je eerste bericht van dit topic nu wel of niet?

Waarom moet ik mij dat afvragen? Dat gaat over een andere casus in een andere branche waar andere belangen spelen (zoals publieke versus private ambulancediensten en de financiering door de zorgverzekeraars).
 
Ik heb liever gewoon antwoord op mijn vraag.

Ja, iedere veiligheidsregio kan zelf bepalen wat de responsetijd is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #52 Gepost op: 2 juni 2016, 08:18:28
Citaat van: nasder link=msg=1427286 date=1464816199
Wet op Veiligheidsregios:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2016-01-01#Paragraaf1

CONCLUSIE
1) er zijn eisen voor een basiseenheid
2) er is ruimte om af te wijken mits een gelijkwaardig niveau van zorg wordt behouden
3) er zijn eisen voor opkomsttijden  
4) er is ruimte om gemotiveerd af te wijken

Het zijn juist beide ruimtes die door de diverse brandweermanagers gebruikt dan wel misbruikt worden.

Lees je de andere artikelen dan klopt de OMA bijdrage: er wordt gebruik gemaakt van het feit dat je nooit alle burgemeesters en gemeenteraden op 1 lijn krijgt waardoor je als Veligheidsregio je gang kan gaan.
Daarnaast vertrouwd een gemeenteraad op de kennis en kunde van de brandweerorganisatie. Gemeenteraadsleden kunnen namelijk niet in alles waar zij over beslissen expert zijn. Ook dit vertrouwen wordt regelmatig handig gebruikt door de Veiligheidsregio's.

Als simpele burger met brandweerkennis weet je dat de boel gefopt wordt maar je staat machteloos.

Zet daarnaast de verdubbeling van de kosten bij mindere acute repressieve zorg en je hebt ook in brandweerland hetzelfde als wat we ook in andeer semi-overheid/privaat-publiekrechtelijke instellingen zien:
er komt een overkoepelende organisatie
er komen veel plannen
het gaat meer kosten
de werkvloer gaan we wegbezuinigen
de burger krijgt minder voor hogere kosten


Als je echt geeft om daar waar het om draait: de burger in nood helpen dan stopt men met deze onzin.
Weer fijn met echte eenheden uitrukken, desnoods 2 of 3 en schaalt af als het mee blijkt te vallen. Gewoon zoals vroeger toen het ook nog eens goedkoper was. Daar kan niemand tegen zijn - GOEDKOPER en BETER
Daarna ga je kijken naar nieuwe repressieve methodes, slim gebruik maken van bereidwillige medemensen (vrijwilligers) die graag een handje helpen.
Oefenen - misschien minder in frequentie maar wel intensiever (halve dag/hele dag)
Kwaliteit meetbaar beschrijven

Kan niets op tegen zijn tenzij je manager bent want dan heb je geen werk meer aan het maken van plannen.

Helemaal eens.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #53 Gepost op: 2 juni 2016, 08:48:48
Citaat van: nasder link=msg=1427286 date=1464816199
Als je echt geeft om daar waar het om draait: de burger in nood helpen dan stopt men met deze onzin.
Weer fijn met echte eenheden uitrukken, desnoods 2 of 3 en schaalt af als het mee blijkt te vallen. Gewoon zoals vroeger toen het ook nog eens goedkoper was. Daar kan niemand tegen zijn - GOEDKOPER en BETER
Daarna ga je kijken naar nieuwe repressieve methodes, slim gebruik maken van bereidwillige medemensen (vrijwilligers) die graag een handje helpen.
Oefenen - misschien minder in frequentie maar wel intensiever (halve dag/hele dag)
Kwaliteit meetbaar beschrijven

Kan niets op tegen zijn tenzij je manager bent want dan heb je geen werk meer aan het maken van plannen.

Blijkbaar ken je mij, en weet je ook nog eens waar ik echt om geef? Kom eens kennis maken, dan zou je er wel eens totaal anders over kunnen gaan denken.

Verder schrijf je wensen en ideeën voor de brandweer waar ik (en vele van mijn collega's) juist voor zijn!

Even terug naar die "goede oude" tijd: colleges en gemeenteraden werden door de gemeentelijke commandant verteld wat er allemaal nodig was aan voertuigen, personeel en spullen. Daarbij werd zelden of niet naar de buurgemeenten gekeken en is er onnodig geInvesteerd in voertuigen die soms nooit ingezet zijn en waarvan een identiek exemplaar 10 km verderop stond. Als het gemeentebestuur niet direct vóór was, werd een bekend adviesbureau ingehuurd die dan een risicoanalyse schreef waardoor men er niet omheen kon.

Mijn brandweerkorps had in 2008 (bij de regionalisering) naast de commandant ongeveer 21 districtscommandanten/postcommandanten/sectorhoofden/teammanagers. Dat was de erfenis uit de gemeentelijke tijd. We doen dat nu (gelukkig) met 12 mensen in dezelfde salarisschalen. Lijkt mij niet duurder toch?

Over je laatste zin: je hebt echt geen idee... een leidinggevende die zijn functie zo invult dat hij/zij vooral hetzelfde kan blijven doen, houdt het in mijn organisatie niet lang vol. Die hebben we niet nodig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 2 juni 2016, 09:23:36
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1427306 date=1464843469
Helemaal met je eens, maar zou je dit stukje tekst ook kunnen toepassen op de ambulancedienst?
Immers het gemotiveerd afwijken mag de RAV ook, in overleg met de zorgverzekeraars.
Geldt je opsomming in je 1 na laatste alinea ook voor de RAV, of het conglomeraat waarin ze opereert?
Waarom geen overleg met de zorgverzekeraars voor voldoende ambulancezorg, ipv leunen op First Responders van een brandweer?

Je hoeft hier niet op in te gaan hoor. Ik weet we leven in een moeilijke wereld met 1001 belangen.

Nee, ambulancediensten en de zorgverzekaars hebben de ruimte niet om gemotiveerd te mogen afwijken van de 15 minuten norm bij spoed. De toezichthouder voor de zorgverzekeraars heeft onlangs de zorgverzekaars duidelijk gemaakt dat zij hun verantwoordelijkheid moeten gaan nemen en zorgen dat de RAV-en deze norm gaan halen.

De zorgverzekeraars en RAV-en zorgen voor voldoende ambulancezorg als ze bij 95% van alle spoedmeldingen in de regio binnen 15 minuten bij de patient zijn.

Voorbeeld: Als een ambulancedienst in een jaar 100 meldingen hartstilstand zou krijgen en bij 96 in 14 minuten ter plaatse is, bij 2 in 19 minuten en bij 2 in 25 minuten voldoet men aan alle (wettelijke) spelregels. Er is dus sprake van voldoende ambulancezorg.

Als de zorgverzekaars en RAV-en de ambulancezorg dusdanig willen inrichten op een wijze waarbij de inzet van brandweerpersoneel- en materieel (first responders) overbodig is moeten ze gaan zorgen voor meer dan voldoende ambulancezorg. De zorgverzekeraars hebben de rol om de stijgende kosten in de zorg beheersbaar te maken, het spreekt voor zich dat je geen ruimte hebt om extraatjes uit te delen.

De wetgever wist dat 15 minuten opkomsttijd voor een ambulance bij spoed wel kan maar het ruimschoots te laat is bij hartstilstanden. De 15 minuten norm is toch door het parlement gejast na toezegging van destijds de minister van binnenlandse zaken dat de politie en/of brandweer wel ingezet konden worden bij hartstilstand om de minuten te overbruggen tot aankomst van de ambulance (binnen 15 minuten).

Bovenstaande zegt dat RAV-en en zorgverzekeraars pas om tafel moeten om te gaan zorgen voor voldoende ambulancezorg op het moment als de 15 minuten responsetijd gewijzigd gaat worden in 8 minuten responsetijd bij spoed.

Ik verwijt het zorgverzekeraars en RAV-en niet. Ik verwijt het de opperhoofden van brandweer en politie. Bij de politie zie je al een tijd dat er links en rechts op de werkvloer en op hoger niveau gesputter is ontstaan omdat de politie kosten moet maken voor o.a. AED's en politiemensen uit de uitruksterkte moet trekken om de ambulancediensten te helpen. Het is prima maar niet  als de politie zelf onder grote druk staat en er bijna wekelijks rapporten verschijnen over slechte of ondermaatse prestaties bij de primaire politietaken.

Bij de brandweer zie je veel meer een soort amateurisme. De brandweer weet heel goed dat uitrukken bij hartstilstanden geen brandweertaak is. In een aantal veiligheidsregio's zeggen de opperhoofden het zelfs vol trots dat het geen brandweertaak is maar ze het een brandweertaak hebben gemaakt.

De club van landelijke ambulancebazen heeft zelfs een prachtig document gemaakt waarin ze geschreven hebben dat de brandweer het mag doen maar  ze wel alles zelf moeten gaan betalen en de brandweer aansprakelijk is voor de inhoud van de geboden (medische) zorg. De toezichthouder voor de zorg IGZ houdt alleen toezicht op de uitgifte van de melding door de RAV aan de brandweer.

Als ik een brandweerchef was en ze mij het bovenstaande voor hadden gelegd zou ik een keer achter mijn oren krabben omdat het allemaal nog niet zo aantrekkelijk is voor de eigen dienst. De brandweer is al jaren bezig brandweerwagens te verkopen en heeft projecten zoals uitrukken op maat lopen om de kosten te drukken. Het is amper uit te leggen als je bij brandje blussen de kosten moet drukken door minder brandweermannen in de bluswagen te zetten terwijl je wel mensen in gaat zetten om de ambulancedienst te gaan helpen.

In Nederland hebben we gelukkig geen brandweerbazen met mijn mentaliteit maar het soort mensen die de spelregels van de ambulancebazen aandachtig doorlezen en enhousiast tekenen bij het kruisje. In veiligheidsregio Utrecht riepen ze dat geld geen enkel probleem was, als de ambulancedienst en zorgverzekeraars het niet willen betalen is het tot 2018 wel uit het opleidingsbudget repressief brandweerpersoneel te harken. In tegenstelling tot de politie (de domme mensen die zeggen donder maar een AED in de kofferbak van surveillancewagens die we al hebben en we gaan reanimeren in ons eigen uniform) zegt de brandweer we kopen speciale reanimatie-autootjes en we gaan allemaal speciale jasjes kopen om te reanimeren.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #55 Gepost op: 2 juni 2016, 13:17:05
Nu is bekend dat er mogelijk sprake zou zijn van brandstichting, en er zou een verdachte aangehouden zijn. Het is niet zomaar een brand, en als hier sprake is van brandbare (versnellende) middelen dan kan de brandweer daar moeiliik tegen opgewassen zijn toch met aanrijtijden en hulpverlening?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 2 juni 2016, 13:25:31
Citaat van: Fletwed link=msg=1427365 date=1464866225
Nu is bekend dat er mogelijk sprake zou zijn van brandstichting, en er zou een verdachte aangehouden zijn. Het is niet zomaar een brand, en als hier sprake is van brandbare (versnellende) middelen dan kan de brandweer daar moeiliik tegen opgewassen zijn toch met aanrijtijden en hulpverlening?

Hoe doen ze het in traumacentra met snij- en steekwonden? Zorgen dat ze in staat zijn om accidentele snij- en steekwonden te behandelen en roepen dat ze niet opgewassen zijn tegen opzettelijk veroorzaakte snij- en steekwonden omdat bij een poging doodslag cq moord de dader de wens had dat slachtoffer zou sterven?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #57 Gepost op: 2 juni 2016, 16:32:22
Citaat van: oma link=msg=1427370 date=1464866731
Hoe doen ze het in traumacentra met snij- en steekwonden? Zorgen dat ze in staat zijn om accidentele snij- en steekwonden te behandelen en roepen dat ze niet opgewassen zijn tegen opzettelijk veroorzaakte snij- en steekwonden omdat bij een poging doodslag cq moord de dader de wens had dat slachtoffer zou sterven?

Je maakt een verkeerde vergelijking, een brandweer is er om hulp te verlenen aan mens en dier ingeval in geval van bijvoorbeeld brand of een ongeval. Zij (de brandweerlieden op straat, vrijwilligers & beroeps) zetten alles op alles om hier een goede bijdrage aan te leveren. Wat ik probeer aan te geven, ook al waren ze na 3 minuten ter plaatse, was het ze dan wel gelukt om het echtpaar uit de woning te krijgen? Daar kan ik nu geen antwoord op geven, maar dat lijkt me wel een goede onderzoeksvraag. Iedereen geeft nu af op de brandweer, het klinkt misschien heel hard maar nooit kan je het aantal doden door brand, in het verkeer of door verdrinking op 0 krijgen. Daar staat tegenover dat er ook maar een beperkt aantal materiaal, materieel & geld is: anders stond op elke 1000 inwoners wel een brandweerauto 24/7.

Om terug te komen op jouw reactie, medici doen natuurlijk altijd een poging om steek- en snijwonden te doen stoppen en te dichten. Maar kan je het een arts kwalijk nemen als patiënt al zover toegetakeld is dat functies in het lichaam zijn uitgeschakeld, dat hij onvoldoende heeft gehandeld? Ik denk dat medici dit eerder zullen accepteren, dan dat er gewoon fouten zijn gemaakt die ergens te verwijten zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 3 juni 2016, 09:05:26
Citaat van: Fletwed link=msg=1427404 date=1464877942
Je maakt een verkeerde vergelijking, een brandweer is er om hulp te verlenen aan mens en dier ingeval in geval van bijvoorbeeld brand of een ongeval. Zij (de brandweerlieden op straat, vrijwilligers & beroeps) zetten alles op alles om hier een goede bijdrage aan te leveren. Wat ik probeer aan te geven, ook al waren ze na 3 minuten ter plaatse, was het ze dan wel gelukt om het echtpaar uit de woning te krijgen? Daar kan ik nu geen antwoord op geven, maar dat lijkt me wel een goede onderzoeksvraag. Iedereen geeft nu af op de brandweer, het klinkt misschien heel hard maar nooit kan je het aantal doden door brand, in het verkeer of door verdrinking op 0 krijgen. Daar staat tegenover dat er ook maar een beperkt aantal materiaal, materieel & geld is: anders stond op elke 1000 inwoners wel een brandweerauto 24/7.

Om terug te komen op jouw reactie, medici doen natuurlijk altijd een poging om steek- en snijwonden te doen stoppen en te dichten. Maar kan je het een arts kwalijk nemen als patiënt al zover toegetakeld is dat functies in het lichaam zijn uitgeschakeld, dat hij onvoldoende heeft gehandeld? Ik denk dat medici dit eerder zullen accepteren, dan dat er gewoon fouten zijn gemaakt die ergens te verwijten zijn.

Hoezo is het normaal om de politie, de ambulancedienst, een ziekenhuis of medisch specialist de maat te nemen zodra iets niet helemaal naar wens verloopt of echt fout gaat  en behandelen we de brandweer niet als professionele organisatie maar als een soort bezigheidstherapieproject voor zwakzinningen.

Als een patient die opzettelijk neergestoken is en komt te overlijden omdat de traumachirurg om welke reden dan ook niet is komen opdraven gaan we niet roepen;

* Ach, de dokter doet zijn best en kan soms gebeuren;
* de wonden zijn opzettelijk veroorzaakt en het was ook de bedoeling van de dader dat slachtoffer zou sterven;
* het is maar de vraag of slachtoffer het wel had kunnen overleven als de chirurg direct na de oproep naar de patient was gegaan.

Het is ook onzin om bij de brand in Hellevoetsluis brandstichting en gebruik brandversnellers aan te halen. Een brandende lap met benzine door de brievenbus drukken is brandstichting en gebruik van brandversnellers. Als de brandstichter heeft ingebroken en door het hele huis van de zolder tot de kelder benzine heeft gegoten is het nog steeds brandstichting met gebruik van brandversnellers.

Het is een domme onderzoeksvraag en tijdsverpilling als je wilt weten of het echtpaar de brand had kunnen overleven als de brandweer binnen 3 minuten ter plaatse was geweest. Feit is dat de brandweer er niet na 3 minuten en je niet kan weten of een reddingspoging wel of niet had kunnen slagen.

Het klinkt niet hard maar het is een feit dat je altijd doden zal houden door brand, verkeersongevallen en verdrinking. Je kan niet overal een brandweerkazerne neerzetten maar het zegt ook niet dat je daarom ongestraft bezig kan blijven om steeds meer brandweer af te schaffen. Je komt dan op een punt dat het gaat om verwijtbare doden omdat bestuurders en managers de brandweerzorg boekhoudkundig en bestuurlijk goed voor elkaar hebben op papier. De focus ligt geheel op het systeem terwijl niemand kijkt naar de werkelijke brandweerzorg op straat.

De brandweer mag en kan ook niet janken over verminderd zelfredzame mensen die langer thuis moeten blijven wonen. Ik heb de veiligheidsregio's nooit bezwaar horen maken toen de politiek besloot verpleegtehuizen af te schaffen en mensen langer thuis moeten blijven.

Je weet als management dat het risico op brand fors zal stijgen als ouderen en psychiatrische patienten thuis moeten blijven wonen. Je weet als management dat het niet altijd gaat om de exacte tekst van een wet of besluit maar er ook zoiets bestaat als de "geest van een wet of besluit". De responsetijd voor woningen is 8 minuten en voor huisvesting verminderd zelfredzame burgers 6 minuten.

Als je weet dat verpleegtehuizen afgeschaft worden moet je niet opgelucht adem halen als brandweerbazen omdat je weer van een probleempje (die 6 minuten af bent) maar moet je bedenken dat deze mensen nu ergens in woningen in je regio liggen waar je in 8 minuten hoort te zijn. In het snel vergrijzende Nederland zou het niet raar zijn om de 6-minuten responsetijd standaard te maken voor bepaalde wijken of dorpen omdat je weet dat er veel mensen wonen die verminderd zelfredzaam zijn.

Het is geen excuus als de brandweer het niet weet. Als de brandweer het niet weet zegt het dat de overheid in Nederland slecht samenwerkt. Het zorgkantoor kan de brandweer precies vertellen waar deze mensen wonen en welk zorgzwaartepakket ze hebben.

Het is ook geen excuus om te roepen dat er maar een beperkt aantal brandweerwagens en brandweerpersoneel beschikbaar zijn. Een kleuter geef je een draai om de oren als hij een glas ranja opzettelijk leeggooit en dan jankt dat hij dorst heeft. We moeten dat ook doen met brandweermanagers die al 6 jaar druk zijn met brandweerkorpsen en te dure brandweervrijwilligers af te schaffen en brandweerwagens op marktplaats zetten.