Inzet SIV bij maatgevend incident

Auteur Topic: Inzet SIV bij maatgevend incident  (gelezen 25013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Gepost op: 30 mei 2016, 11:34:22
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97730

Ja de Siv met 7 minuten ter plaatse. De siv telt toch niet mee voor de terplaatse tijden? Pas als de wettelijk geregelde basis brandweer eenheid (6 man totaal met een TS) ter plaatse is?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2016, 16:36:04
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1426566 date=1464600862
Ja de Siv met 7 minuten ter plaatse. De siv telt toch niet mee voor de terplaatse tijden? Pas als de wettelijk geregelde basis brandweer eenheid (6 man totaal met een TS) ter plaatse is?
De eerste insteek is altijd geweest dat de de tijd van ter plaatse komen van de eerste rode auto bepalend was. Dus als die eerste rode auto maar met 8 minuten ter plaatse was, was er niets aan de hand. Het veiligheidsberaad heeft een poos geleden al besloten dat bij maatgevende incidenten een TS6 ingezet moet worden. Nu waren ze met 2 man met 7 minuten ter plaatse, de andere 4 waren te laat. Maar joh, dat weet de burger niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2016, 16:46:58
Citaat van: oma link=msg=1426510 date=1464589851
Ik ben niet nieuwsgiering naar de uitkomst omdat het de slager keurt zijn eigen vlees onderzoek is. Als er in de media geen ophef was geweest was er geen onderzoek gekomen.

De Inspectie Justitie en Veiligheid zou dit soort dodelijke incidenten moeten onderzoeken in plaas van de vieligheidsregio waar men druk is met geniale plannen te bedenken en kosten te besparen door de SIV-inzet. Het ligt niet voor de hand dat deze veiligheidsregio scherpe kritiek op het eigen beleid zal hebben. Als men denkt dat het verstandig is dat er toch een kop gaat rollen ligt het ook niet voor de hand om te verwachten dat het ergens in de top zal zijn, een van de bevelvoerders die niet opgekomen is na alarmering is een veel makkelijker slachtoffer.

Ik vind het ook zonde dat de politie niets van zich laat horen. Ik mag aannemen dat de politie wel veel eerder ter plaatse was. In plaats van het volk te beschermen beschermen ze de brandweer. Je kan ook een onderzoek starten samen met justitie om te bepalen of er sprake is van dood door schuld. Een vrachtwagenchauffeur die er ongeluk een motoragent dood rijdt zit namelijk wel een paar dagen vast in de Nederlandse politiecel op verdenking van dood door schuld, waarom moet het anders zijn als de brandweer zich mogelijk schuldig maakt aan hetzelfde?
Tja, klopt. En juist omdat het gehele verhaal rond variabele voertuigbezetting al tijden de nodige emoties en discussies opwerpt is dit een incident dat tot op de bodem zou moeten worden uitgezocht. Hoe naar het ook klinkt, maar een incident als dit was een keer te verwachten. En daar zaten we eigenlijk op te wachten. De afspraken zijn helder. Bij maatgevende incidenten zoals een woningbrand wordt de inzet verwacht van een TS6, niks meer niks minder. Men is alleen vergeten om meteen het plaatje in te kleuren hoe men die inzet van de TS6 ziet op dat moment, waardoor regio's nog vrolijk door kunnen gaan met dit soort bedenksels. En ja een inspectie Justitie en veiligheid zou daarvoor de aangewezen instantie voor moeten zijn.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2016, 23:29:46
Citaat van: joops link=msg=1426646 date=1464621423
Ik ben benieuwd of de 64-1 of 62-1 als eerste TS TP was. En hoeveel later dat was t.o.v. de SIV.

En mocht er bij aankomst van de SIV al niks meer te redden zijn, dan had een TS met 1 minuut later geen verschil gemaakt toch?


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2016, 00:13:19
Nee maar dan had de eerste TS (denk ik dan toch) eerder kunnen uitrukken.
Ik steek het niet onder stoelen of banken dat ik geen voorstander ben van een SIV, en hoop nu echt dat er eens een goed en onafhankelijk onderzoek komt over de hele gang van zaken SIV.
Alleen wel altijd wrang dat hier eerst een eye opener voor moet plaatsvinden.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2016, 08:13:57
Citaat van: Peter71 link=msg=1426633 date=1464618964
De eerste insteek is altijd geweest dat de de tijd van ter plaatse komen van de eerste rode auto bepalend was. Dus als die eerste rode auto maar met 8 minuten ter plaatse was, was er niets aan de hand. Het veiligheidsberaad heeft een poos geleden al besloten dat bij maatgevende incidenten een TS6 ingezet moet worden. Nu waren ze met 2 man met 7 minuten ter plaatse, de andere 4 waren te laat. Maar joh, dat weet de burger niet.

Wat is precies een maatgevend incident? Hoe weet de centralist bij uitgifte van de melding dat het gaat om een 'maatgevend incident'?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2016, 08:21:32
Citaat van: Fletwed link=msg=1426749 date=1464643786
En mocht er bij aankomst van de SIV al niks meer te redden zijn, dan had een TS met 1 minuut later geen verschil gemaakt toch?

De brandweer kan niet weten of er niets meer te redden was bij aankomst van de SIV. De twee brandweermannen van de SIV mogen van de baas geen reddingspoging ondernemen, voorts beschikken ze over 100 liter water. Je weet pas zeker dat er niets meer te redden valt zodra een volledige blusploeg met voldoende slagkracht om een woningbrand te bestrijden moet besluiten om een ingezette (reddings)poging af te breken.

Het is managementgereutel om duidelijk te maken dat er niets aan de hand is aangezien er al niets meer te redden viel toen het kleine autootje ter plaatse kwam. Als brandweer Nederland dit wil kan je de SIV ook afschaffen en vragen of de politie eerst even een kijkje wil nemen bij een woningbrand. De twee agenten mogen net als de SIV bemanning het brandende pand niet betreden. In iedere politiewagen ligt een brandblusser. Het maakt geen verschil bij een woningbrand of je een brandblusser in de kofferbak hebt liggen of 100 liter water.

In het onderzoek dient men ook de vraag te gaan beantwoorden of het een probleem is al de SIV als eerste ter plaatse komt en slachtoffers wel te redden zijn op moment van aankomst van de SIV maar enkele minuten later niet meer.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2016, 16:32:26
Citaat van: oma link=msg=1426780 date=1464675237
Wat is precies een maatgevend incident? Hoe weet de centralist bij uitgifte van de melding dat het gaat om een 'maatgevend incident'?
Iedere centralist weet wat een maatgevend incident is, iedere centralist weet dus ook wat er gestuurd moet worden voor een woningbrand. En geloof me, dat weten ze.
En het is aan de veiligheidsregio hoe zij die TS6 invullen, met alle gevolgen van dien. Dat kan een standaard TS6 zijn, dat kan een TS4 plus een een TS2 zijn dat kunnen 2x TS4 zijn en zo zijn er diverse variaties mogelijk. Let wel, dit is nu het tweede incident in betrekkelijk  korte tijd waarin het mis is gegaan. Eerst in Weesp waarbij de back-up TS4 geheel niet meer ter plaatse komt na een ongeval. En de bemanning van de TS2 er geheel alleen voor stonden gedurende een 20 minuten. En in dit geval is het volkomen mis gegaan, en zijn er 2 doden te betreuren. En laat men het echt zover komen dat het volgende incident 2 doden onder brandweerpersoneel gaat worden?
En dan ben ik het geheel met Firefighter Robert eens

Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1426757 date=1464646399
Nee maar dan had de eerste TS (denk ik dan toch) eerder kunnen uitrukken.
Ik steek het niet onder stoelen of banken dat ik geen voorstander ben van een SIV, en hoop nu echt dat er eens een goed en onafhankelijk onderzoek komt over de hele gang van zaken SIV.
Alleen wel altijd wrang dat hier eerst een eye opener voor moet plaatsvinden.

Er wordt van alles bedacht en gedaan. Zonder ook maar af te vragen of dit wel wenselijk is. En er eerst incidenten moeten gebeuren voordat de ogen nu echt eens open gaan. De werkvloer heeft het al voorspelt dat het fout zou gaan. Jammer dat de werkvloer ook nu weer gelijk heeft gekregen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2016, 19:52:02
Citaat van: Fireball link=msg=1426968 date=1464716675
...


Artikel 3.1.5
1 In afwijking van artikel 3.1.2, eerste lid, kan het bestuur van de veiligheidsregio dan wel het college van burgemeester en wethouders besluiten tot een andere samenstelling van basisbrandweereenheden, mits daarmee wordt voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel.

...

Mag ik op basis van dit artikel concluderen dat een SIV en TS-4 dus geen vervanging is van de basisbrandweereenheid? Dus als er een SIV na bijvoorbeeld 4 minuten ter plaatse is en een TS6 pas na 9 minuten, de brandweer te laat is. Dat hierdoor eigenlijk de SIV een grote wassen neus is die alleen maar schijnveiligheid creëert?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2016, 19:58:46
Citaat van: RemRoof link=msg=1426971 date=1464717122
Mag ik op basis van dit artikel concluderen dat een SIV en TS-4 dus geen vervanging is van de basisbrandweereenheid? Dus als er een SIV na bijvoorbeeld 4 minuten ter plaatse is en een TS6 pas na 9 minuten, de brandweer te laat is. Dat hierdoor eigenlijk de SIV een grote wassen neus is die alleen maar schijnveiligheid creëert?
Sterker, het gebeurd dat een TS2 als eerste eenheid naar een woningbrand wordt gestuurd. En de overige 4 met een normale TS achteraan komen. Maar voor de rest klopt je conclusie geheel. ;)