Inzet SIV bij maatgevend incident

Auteur Topic: Inzet SIV bij maatgevend incident  (gelezen 25012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 5 juni 2016, 07:01:50
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1427863 date=1465069947
een 38ltr per minuut schuim blussysteempje afkomt.


Gaat het toevallig om dit blussysteem van Rosenbauer? http://www.rosenbauer.com/en/int/rosenbauer-world/products/fire-fighting-systems/poly-extinguishing-systems/poly-skid-extinguishing-system-sl100-300.html

Het past in de kofferbak van sportwagens





Foto's: Brandweer Dubai, Verenigde Arabische Emiraten


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #31 Gepost op: 5 juni 2016, 07:42:17
Dit kan wel eens zo'n systeem zijn ja.
Hier ga je geen woningbrand mee blussen en al zeker geen binnenaanval...
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 5 juni 2016, 07:46:20
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1427897 date=1465105337
Dit kan wel eens zo'n systeem zijn ja.
Hier ga je geen woningbrand mee blussen en al zeker geen binnenaanval...

Autobrandjes en buitenbrandjes. De eerste, snelle inzet bij binnenbranden/woningbranden is off-labelgebruik.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #33 Gepost op: 5 juni 2016, 07:59:02
Citaat van: oma link=msg=1427899 date=1465105580
Autobrandjes en buitenbrandjes. De eerste, snelle inzet bij binnenbranden/woningbranden is off-labelgebruik.

Mee eens, en je moet de systemen gebruiken waarvoor ze ontworpen zijn.
Je moet zeker ervoor waken dat gebruikers niet te ver gaan om materiaal te gebruiken waarvoor het niet geschikt is, een duidelijke lijn afspreken van "tot hier en niet verder"
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 5 juni 2016, 08:51:11
Het gaat inderdaad om soort gelijke systemen zoals Oma laat zien. Leuk voor een buitenbrandje of een autobrandje. Maar dan houdt het spelen al snel op.
Je kunt mij niet uitleggen dat een systeem met 300ltr water en een wateropbrengst van 38ltr per minuut het systeem is om een woningbrand te blussen. Terwijl er regio's aan de andere kant bezig zijn om het hele lage druk verhaal naar een hoger niveau te tillen. Juist omdat de huidige woningbranden vaak van een hele andere orde kunnen zijn, dan die van een jaar of wat geleden. Hogere vuurbelasting, hogere temperaturen.
De regio Utrecht bv heeft in dit hele lage druk verhaal al mee genomen in de nieuwe aanbesteding voor de nieuwe TSen, en heeft daar actief om de input van de mensen van de werkvloer gevraagd. Hoe dat plaatje er nu uit ziet weet ik nog niet.

Bij een woningbrand sta je met een SIV al snel buiten spel, de collega's in Hellevoetsluis kunnen hier van mee praten. Een volledig uitslaande brand, personen nog binnen in de woning. Ik vindt het knap dat deze collega's de moed hebben gehad om buiten te blijven. Hier is de opmerking toegepast die Firefighter Robert al terecht noemde. Tot hier en niet verder, ken je grenzen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 5 juni 2016, 09:10:42
Het is een vrij simpel verhaal. Elders op forum kun je lezen dat de officier van dienst zijn pikettoeslag in tegenstelling tot de dure brandweervrijwilligers nog steeds ontvangt. We kunnen ook lezen dat de officier van dienst een auto van de zaak mee naar huis kan nemen en er priveritjes mee mag doen.

Als je besluit dit soort 300 liter blussystemen aan te schaffen kan je ze ook in de kofferbak van de auto van de OvD monteren.

Als je van mening bent dat je met dergelijke blussystemen een woningbrand kan bestrijden en kosten wil besparen alarmeer je alleen de OvD.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 5 juni 2016, 09:15:04
Citaat van: oma link=msg=1427899 date=1465105580
Autobrandjes en buitenbrandjes. De eerste, snelle inzet bij binnenbranden/woningbranden is off-labelgebruik.

Daar zijn die dingen ook voor bedoeld geweest echter de tegenstanders kwamen met dat die dingen niet geschikt waren voor woningbranden en dat het gevaarlijk zou zijn om met twee man een woningbrand aan te gaan pakken c.q. naar binnen te gaan.

In de Uitruk op maat, rapportage over het project Variable Voertuigbezetting 120501 van NVBR (76 bladzijden) wordt (uitvoerig) ingegaan op de verschillende SIV's.

Overigens kleine brandweerwagens zijn echt niet nieuw zie o.a.
 http://www.brandweerbus.com/kronenburg_t1.htm
 http://www.brandweerbus.com/kronenburg.htm

Met dit materieel (Bus plus motorspuitaanhanger) moest men ook grote branden te lijf gaan. En wel zonder CAF's want daar is en eigenlijk nu al. was veel in de huidige SIV's concepten op gebaseerd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 5 juni 2016, 09:20:00
Citaat van: oma link=msg=1427910 date=1465110642
Het is een vrij simpel verhaal. Elders op forum kun je lezen dat de officier van dienst zijn pikettoeslag in tegenstelling tot de dure brandweervrijwilligers nog steeds ontvangt. We kunnen ook lezen dat de officier van dienst een auto van de zaak mee naar huis kan nemen en er priveritjes mee mag doen.

Als je besluit dit soort 300 liter blussystemen aan te schaffen kan je ze ook in de kofferbak van de auto van de OvD monteren.

Als je van mening bent dat je met dergelijke blussystemen een woningbrand kan bestrijden en kosten wil besparen alarmeer je alleen de OvD.

Helemaal eens.
Ik heb gelet op de problemen met het mobiliseren van de COH gisteren mbt de brand Apeldoorn geopperd dat de gebruikers een groot rijbewijs moesten gaan halen om dat ding zelf ter plaatse te brengen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 5 juni 2016, 09:23:20
Citaat van: Thor link=msg=1427911 date=1465110904
In de Uitruk op maat, rapportage over het project Variable Voertuigbezetting 120501 van NVBR (76 bladzijden) wordt (uitvoerig) ingegaan op de verschillende SIV's.

Als mijn directeuren met plannen komen om de ambulancezorg te verbeteren en ze mij proberen te overtuigen met een rapport van 76 bladzijden weet ik al dat mijn zorgen terecht zijn. Ik neem niet eens de moeite om het te lezen omdat het ongezien in oma's digitale vuilnisbak gaat.

Als ze echt overtuigende argumenten hebben die mijn zorgen en de zorgen van het uitrukpersoneel kunnen wegnemen kunnen ze het namelijk ook in een half A4-tje tikken. Veel pagina's gebruiken is een managerstactiek, er staat ontzettend veel gereutel in waardoor ze zeker weten dat er niemand is die alle tekst aandachtig gaat doorlezen. Managers dekken zich altijd in door ergens op bijvoorbeeld pagina 46 een alinea of een paar regels te tikken over de gevaren/nadelen/risico's.

Als het later een keer dramatisch fout gaat blijven ze buiten schot omdat ze op dat moment pas de aandacht vestigen op pagina 46, alinea 3, regel 4.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 5 juni 2016, 09:30:20
Citaat van: Thor link=msg=1427912 date=1465111200
Helemaal eens.
Ik heb gelet op de problemen met het mobiliseren van de COH gisteren mbt de brand Apeldoorn geopperd dat de gebruikers een groot rijbewijs moesten gaan halen om dat ding zelf ter plaatse te brengen.

Ik had het bewuste topic net even bekeken echter denk ik dat de gebruikers (met pikettoeslag) van de reutelcontainer  helemaal geen container meer nodig hebben dus ook geen groot rijbewijs. Ze kunnen beter de brandweermensen gaan helpen slangen uitrollen en de concentratie gevaarlijke stoffen in de omgeving meten omdat ze het al voor elkaar hebben dat een fors deel van de opgeroepen vrijwillige brandweermensen met een biertje in de hand op strand blijft liggen ondanks herhaaldelijke alarmeringen.