Het Cognitieve Capaciteitentest Topic

Auteur Topic: Het Cognitieve Capaciteitentest Topic  (gelezen 7526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bananensplit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Gepost op: 1 juni 2016, 15:52:11
Een goedendag dames en heren,

Ik heb een tweetal vragen drietal vragen over de cognitieve capaciteitentest. En misschien kunnen we hier dan ook meteen een centraal CCT topic van maken. Voor mij is het dit jaar in ieder geval even niet meer relevant, maar toch vind ik het interessant om te weten (en ook gewoon extra info voor volgend jaar):

1) Ik heb 13/20 gescoord op de test als niv 6 (recherchekundige) sollicitant. Betekent 13/20 gehaald door een niv 6 sollicitant, hetzelfde, als 13/20 gehaald door bijv. een niv 4 sollicitant?

2) Er staat enkel een totaalscore van 13/20 op het rapport. Maar, moet je nou wel op alle 3 de onderdelen (cijferreeksen, letterreeksen, woordrelaties) apart een bepaalde drempelwaarde halen? Of kan je 1 onderdeel verkloten en compenseren met de 2 andere?

3) De drempel was dit jaar voor mij een waarde van 6. Hoe wordt die bepaald? Is dat afhankelijk van of je toevallig in een lokaal met mentaal, eh,  minder capabelen zit, of in een lokaal met hoogbegaafde sollicitanten? Of is dat gewoon een van tevoren vastgestelde norm?




Alibaba

  • Aspirant Hoofdagent Oost Nederland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2016, 16:47:34
1) Dit betekent dat jij in jouw meetgroep (niveau 6) 65% achter je laat qua score en 35% scoort hoger dan jij. In een lager niveau zou je hoger scoren omdat het een vergelijkingsscore is.

2) Dit zou je kunnen navragen bij Werving en Selectie. Het rapport geeft hier geen uitsluitsel over. In principe is het bij de selectieprocedure zo dat je alles moet halen. Bij de taaltest, welke N6 niet hoeft te doen, moet je bijvoorbeeld ook voor zowel lezen als schrijven een minimale score halen, dus ik zou zeggen dat je alle onderdelen moet halen, zeker weten doe ik dit niet.

3) In de mail waarin wordt aangegeven dat je aan de eisen voldoet staat dat dit landelijke norm is (Jouw scores op de selectietesten voldoen aan de landelijke norm die door het Ministerie van Veiligheid en Justitie is vastgesteld.), dit is dus vooraf vastgesteld.

Ik heb ook een vraag die een beetje samenhangt met jouw vraag 1. Ik heb zelf 20/20 gescoord op de CCT voor niveau 4. Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot N5 en N6. Misschien weet iemand daar meer over?
Aspirant Hoofdagent Oost Nederland


Bananensplit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2016, 17:00:23
Citaat van: Alibaba link=msg=1427158 date=1464792454
3) In de mail waarin wordt aangegeven dat je aan de eisen voldoet staat dat dit landelijke norm is (Jouw scores op de selectietesten voldoen aan de landelijke norm die door het Ministerie van Veiligheid en Justitie is vastgesteld.), dit is dus vooraf vastgesteld.

Ik heb ook een vraag die een beetje samenhangt met jouw vraag 1. Ik heb zelf 20/20 gescoord op de CCT voor niveau 4. Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot N5 en N6. Misschien weet iemand daar meer over?
Er staat alleen bij de somscore van de competenties dat er daar voldaan moet worden aan een landelijke normwaarde. Bij de CCT staat alleen:

Citaat
Bovenstaande tabel geeft weer wat uw score op de cognitieve capaciteitentest is ten opzichte van andere sollicitanten in uw vergelijkingsgroep. Deze score loopt van 1 tot 20. Wanneer uw score 6 of lager is, is uw score
onvoldoende en heeft u de cognitieve capaciteitentest niet behaald.

Ik krijg dus een beetje het idee dat de norm voor de CCT (in dit geval 6), afhankelijk is van je groep. En niet zoals bij de onderdelen van "Deel B" vooraf vastgesteld.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar hoe een niv. 4 score zich verhoudt tot een niv. 6 score!


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2016, 17:09:31
Citaat van: Bananensplit link=msg=1427161 date=1464793223
Er staat alleen bij de somscore van de competenties dat er daar voldaan moet worden aan een landelijke normwaarde. Bij de CCT staat alleen:

Ik krijg dus een beetje het idee dat de norm voor de CCT (in dit geval 6), afhankelijk is van je groep. En niet zoals bij de onderdelen van "Deel B" vooraf vastgesteld.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar hoe een niv. 4 score zich verhoudt tot een niv. 6 score!

Klopt, ze willen de beste doorlaten gaan. Zodra je onder de 6 valt, ben je voor dat moment niet goed genoeg. Je moet laten zien waar je grens ligt. Wanneer iemand onder de 6 scoort is de grens dus te laag.

Hoe het zich verhoudt durf ik niet te zeggen. Ligt ook aan welke kandidaten solliciteren en waar hun grens ligt.
Iemand die de juiste capaciteiten heeft voor het gewenste niveau zal niet onder die 6 vallen. Dit zullen de mensen zijn die helaas niet het niveau halen.

Bij de cc ligt het een beetje aan beide kanten. Daarnaast is dat bij deel B ook, een psycholoog beoordeeld jou. Ook deze score kan afwijken van wat jijzelf vind.

Je bent altijd deels afhankelijk van jezelf en deels van andere in de selectieprocedure.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2016, 17:23:28
Jouw testresultaten worden vergeleken met een bepaalde normgroep en niet met degenen die op dat moment ook solliciteren. De normgroep geeft een representatief beeld en het is dus niet zo dat je geluk of pech hebt doordat je toevallig in een 'slimme' of 'domme' groep zou kunnen zitten.

Alle aanstellingseisen en de bijbehorende procedure zijn wettelijk vastgelegd in de Regeling aanstellingseisen politie 2002.
Deze regeling zegt over de cct onder andere:
Citaat
De eindscore van iedere kandidaat wordt vergeleken met de resultaten van normgroepen. Er zijn vijf normgroepen die elk afzonderlijk bestaan uit meer dan 2000 kandidaten die de test eerder hebben afgelegd en die een opleiding hebben genoten die toegang geeft tot eenzelfde aan het politieonderwijs verbonden kwalificatieniveau. De eindscore van de Cognitieve Capaciteitentest wordt derhalve vergeleken met de resultaten van vijf normgroepen. Dit zijn de groep eerder geteste kandidaten op het kwalificatieniveau 2 (EQF2), 3 (EQF3), 4 (EQF4), 5 (EQF 6) en 6 (EQF 7).
Senior GGP / Oost-Brabant


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2016, 17:54:19
Weer wat geleerd :)


Bananensplit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2016, 19:04:35
Inderdaad weer wat geleerd, ik had die regeling ook al doorgekeken, maar had het CCT stukje gemist.
Begrijp ik het dus goed dat de normwaarde voor de CCT elk jaar hetzelfde blijft voor de verschillende EQF's?
Of zouden er elk jaar weer nieuwe berekeningen worden gemaakt met de nieuwe aspiranten?


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2016, 20:42:28
Citaat van: Bananensplit link=msg=1427185 date=1464800675
Begrijp ik het dus goed dat de normwaarde voor de CCT elk jaar hetzelfde blijft voor de verschillende EQF's?
Of zouden er elk jaar weer nieuwe berekeningen worden gemaakt met de nieuwe aspiranten?

Ik verwacht dat ze dit niet elk jaar opnieuw zullen berekenen, maar wellicht in periodes van 3 of 5 jaar. Als ze dit elk jaar moeten doen dan houdt de cyclus eigenlijk nooit op (en kost denk ik ook aardig wat geld). Ten eerste zal deze CCT om x aantal jaar revised/vernieuwd worden, daar hoort een nieuwe normering bij, ten tweede worden mensen ook slimmer (flynn effect - https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect).

Ik ga er vanuit dat de CCT die de politie gebruikt wordt ontworpen door een particulier testbureau, dan ben je afhankelijk van wanneer hun de normering updaten volgens de nieuwste databestanden. Wel interessant onderwerp.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2016, 22:22:58
Ik heb begrepen dat de normering voor n5 en n6 hetzelfde zijn. Evenals dat er geen verschil gemaakt wordt voor n3 of n4. Wil dat zeggen dat als je 20/20 scoort je het beter gedaan hebt dan alle deelnemers van de controlegroep?

Overigens is er dus niet uit te herleiden wat er goed of fout is gegaan in de test n.a.v. de uitslag. Enkel hoe je gepresteerd hebt t.o.v. de controlegroep.