Sollicitatie Daco (Hoofdagent Noord-Holland/Amsterdam)

Auteur Topic: Sollicitatie Daco (Hoofdagent Noord-Holland/Amsterdam)  (gelezen 3441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daco

  • Selectie procedure voor Hoofdagent
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Heey iedereen,

Na een poosje mee te hebben gelezen op het forum toch maar besloten om een account te maken om het goede nieuws te posten!.

Gister een e-mail gekregen dat ik ben uitgenodigd voor het eind/korpsgesprek! :D.

Nu ga ik uitgebreid uitleggen hoe mijn selectiedagen zijn verlopen voor de mensen die het interessant vinden.


Bewust blauw:

Na de brief selectie was ik geselecteerd om de voorlichting te volgen Bewust Blauw. Eenmaal aangekomen waren er redelijk wat sollicitanten ik dacht wel een stuk of.. 30?.

Even wat uitleg gekregen en toen gingen 2 agenten alles uitleggen, en ons vragen wat wij deden in het dagelijks leven, en waarom wij bij de politie willen werken.

Vervolgens moesten we allemaal opstaan en moesten wij een discussie houden met elkaar en kreeg je allemaal stellingen waar je over na moest denken en dan jouw mening onderbouwen over waarom je vind dat iets zo is of niet zo is. Wel tof vond ik om iedereen zijn mening te weten en zelf ook veel diepere nadenken over bepaalde dingen.

Vervolgens moesten wij in twee tallen een kleine rollenspel doen, iemand kreeg een politie pet en de ander een hestje.

Was toch wel leuk om dan een beetje het gevoel te krijgen van hoe je handelt als iemand lastig doet, of er een probleem is. Dit is voor de mensen die nog niet zeker zijn of ze dit leuk vinden of wel aankunnen.  Al met al was het een leuke en informatieve dag.

Deel A:

Na de voorlichtingsavond Bewust Blauw, had ik een e-mail ontvangen met een datum en tijd waarop ik aanwezig moest zijn voor mijn capaciteiten en sporttest.

Die ochtend met gezonden spanning naar de politie academie afgereisd en ik was netjes een kwartier voor aanvang al aanwezig. De sfeer was redelijk gespannen dus besloot ik maar iedereen los te maken door met iedereen gesprekjes aan te gaan, achter hun motivatie te komen en hoe ze tegen de selectie procedure aankeken.

Na een tijdje kwam iemand binnen die de groep van plus/minus 20 personen had opgesplitst in 2 groepen van 10. Ik mocht met mijn groep als eerste de taaltest, rekentest en soort van IQ test maken.

Het begon allemaal heel simpel maar het werd op een gegeven moment toch wel pittig.. vooral bij de IQ test had ik soms dat ik me echt afvroeg hoe iemand op een antwoord kon komen hahah. maar goed..

Ik was er redelijk snel doorheen en mocht daardoor eerder beginnen aan mijn persoonlijke vragenlijst.

Sport test:

Damn pittiger dan ik had verwacht..  Ik sport zelf 6 tot 7 dagen in de week (bodybuilding/gewichtheffen) dus toen ik het parkours zag dacht ik van "hmm piece of cake".

Na een uitleg te hebben gekregen over hoe je het parkour moest lopen, en zelf even warm lopen en alle obstakels te hebben genomen om een feeling te krijgen, gingen we dan toch echt beginnen.

Niemand wilde als eerst gaan, dus uiteindelijk koos de instructeur iemand.

Die legde het parkour gewoon netjes af maar was echt helemaal gebroken na afloop, waardoor ik toch wel even moest slikken want die gozer zag eruit alsof die regelmatig ging hardlopen (iets waar ik niet echt van houd maar goed).

Op een gegeven moment was ik aan de beurt, ik mocht er 5 seconden langer over doen dacht ik omdat ik 25 ben.. ik kreeg nog een knipoog van de instructeur dat ik wat rustiger aan mocht doen.. maar.. daar moest ik natuurlijk niks van hebben. gewoon 110% geven!.

Begon het parkour te lopen, de eerste 2 rondes gingen mij redelijk gemakkelijk af. Bij het 3e rondje voelde ik toch dat dit doorzetten ging worden. Ik hoorde een van mijn mede sollicitanten juichen en schreeuwen dat ik meer moest ademen (tip... blijf ademen, blijf gefocused en niet opgeven gewoon blijven knallen!).

Op een gegeven moment hoor ik bij ronde 4 dat ik ruim boven mijn tijd zit en rustiger aan kan doen, maar nee hoor Daco moest daar niks van hebben. Heb juist extra gas gegeven en met 2:51 het parkour uitgelopen.. ik moet wel zeggen dat ik sneller had kunnen zijn als ik niet tijdens de eindsprint door de verzuring was uitgegleden en letterlijk door de finish line/laser gegleden op mijn rug  ;D

In totaal waren er 2 sollicitanten uit mijn groep afgekeurd tijdens de sporttest, iets wat in mijn ogen niet had gehoeven als ze wat doorzettings vermogen hadden gehad, en zich hadden voorbereid.

Dus gebruik de politie app, of ga op eigen gelegenheid buiten hardlopen, interval training of op de loopband met helling op... kortom daag je zelf uit, maak het tijdens je training zwaar voor je zelf zodat je tijdens het echte werk op je gemak of zo gemakkelijk mogelijk je doelen kan behalen (en dit geld niet alleen voor de sporttest maar voor alles wat je in het leven kan gaan doen.

Toen nog even na praten met de andere sollicitanten en wat nummers uitgewisseld om onderling contact te houden met hoe alles voor iedereen verloopt.


Deel B:

Een week of 2 later moest ik verschijnen voor het beruchte rollenspel en het gesprek met de psycholoog.

Weer vroeg verschijnen, beetje praten met de sollicitanten en gewoon even tijd doden.

We werden geroepen en moesten iemand volgen naar een kamer, daar onderling nog praten en toen begon het echte werk al gauw.

Helaas kan ik niks zeggen over het rollenspel, het enige wat ik je mee kan geven is dat je uitgerust moet zijn en gewoon lekker je zelf moet blijven.

Ik moet trouwens ook zeggen dat ik het rollenspel persoonlijk nog echt leuk vond ook (iets wat ik dus niet had verwacht).
Vervolgens had ik een gesprek met de psychologe, aardige dame, klein babbeltje mee gehad.. toen 1,5 uur lang praten over mijn leven en hoe ik in het leven sta etc etc.

Uiteindelijk hadden we zowat alles besproken wat er te bespreken valt en bedankten we elkaar voor de tijd en moeite.

Toen met spanning weer terug naar huis...

Uiteindelijk had ik van iemand gehoord dat die niet door was, wat mijn toch enigszins zenuwachtig maakte want die gozer leek ook gewoon stevig in zijn schoenen te staan. Ik kreeg uiteindelijk ook een mail, en kreeg een mini hart aanval... resultaat... positief!.

blij blij blij dus..

Toen nog een mail gekregen met daarin dat er zoveel sollicitanten zijn dat er dus tussen de betere kandidaten wordt gekozen en dat ik dus moest afwachten...

en weer wachten...

En dan kreeg ik eergister dus een mail dat ik over 2 weken voor eind/korpsgesprek mag verschijnen  098uo 098uo

Dus tot zover mijn sollicitatie process en ik zal het updaten naarmate alles vordert (laten we het hopen).




Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2016, 10:53:03
Hoi Daco,

Leuk om zo jou ervaring te lezen! Voor het eindgesprek is het handig om de thuiswerkopdracht goed voor te bereiden. Tevens is het handig om met voorbeelden te komen waarbij jij laat zien dat je integer, verbindend, betrouwbaar en moedig bent.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk voor welke eenheid je hebt gesolliciteerd. Voor Amsterdam of Noord-Holland?

Veel succes met de laatste loodjes!
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


liees

  • Sollicitant Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2016, 20:18:10
zeker leuk om te lezen & fijn dat je het met ons wilt delen. Denk dat velen er wat aan kunnen hebben. Ook diegene die nu gesolliciteerd hebben.
Succes met je eindgesprek alvast!


Daco

  • Selectie procedure voor Hoofdagent
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2016, 19:26:46
Citaat van: liees link=msg=1427462 date=1464891490
zeker leuk om te lezen & fijn dat je het met ons wilt delen. Denk dat velen er wat aan kunnen hebben. Ook diegene die nu gesolliciteerd hebben.
Succes met je eindgesprek alvast!
Top, leuk om te lezen dat het eventueel mensen zou kunnen helpen met het proces.

Citaat van: Wolfs link=msg=1427332 date=1464857583
Hoi Daco,

Leuk om zo jou ervaring te lezen! Voor het eindgesprek is het handig om de thuiswerkopdracht goed voor te bereiden. Tevens is het handig om met voorbeelden te komen waarbij jij laat zien dat je integer, verbindend, betrouwbaar en moedig bent.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk voor welke eenheid je hebt gesolliciteerd. Voor Amsterdam of Noord-Holland?

Veel succes met de laatste loodjes!
Top thanks voor de tip!.

Amsterdam ;), bureau de Eenhoorn heb ik mijn korpsgesprek.

Ik merk dat ik regelmatig nu aan het oefenen ben, voor de spiegel, het presenteren en het goed en duidelijk verwoorden van de kernwaardes en waarop die op mij toepasbaar zijn.

Spannend!.


Daco

  • Selectie procedure voor Hoofdagent
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2016, 20:14:29
Vandaag eindgesprek gehad, was echt spannend maar uiteindelijk zat ik gewoon lekker te babbelen.. toen op een gegeven moment moest ik de kamer uit en gingen zij overleggen of ik geschikt was of niet.

nou... ik kan jullie vertellen, dat waren de langste 5 minuten van mijn leven.. uiteindelijk terug geroepen en werd gefeliciteerd, meteen wat dingen tekenen en doornemen.

Nu medische keuring afwachten en antecedenten!!  098uo 098uo

Enige is dat er misschien een staartje kan vastzitten aan die antecdenten omdat ik 2 jaar in de VS heb gewoond, dus ik moet een VOG via de FBI aanvragen en het kan lang duren waardoor ik misschien niet zou kunnen starten in week 41  098uo :(


Daco

  • Selectie procedure voor Hoofdagent
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2016, 15:12:57
Zo zo de laatste loodjes heb ik afgelegd  098uo

Bij deze dus de afsluitende post wat betreft de sollicitatie procedure.


Na ongeveer 2 weken werd ik gebeld door een meneer die ging over de screening. Ik moest bij hem langskomen want zij gaan niet meer langs de sollicitanten.

Ik moest best ver reizen, bijna 2 uur.. eenmaal aangekomen was er natuurlijk enige gezonde spanning. Uiteindelijk aan tafel praten over mijn leven, prive zaken, hoe ik tegen dingen aankijk en hoe ik over bepaalde zaken denk. In feite was het vergelijkbaar met een psychologisch onderzoek (althans zo voelde het wel).

Uiteindelijk na 2 uur praten afscheid genomen en naar huis gegaan.


Ik moest echter wel zelf bellen om achter de brief aan te gaan wat betreft mijn medische keuring, uiteindelijk hadden ze die verzonden maar was die nooit aangekomen.. gelukkig had ik contact met een mede sollicitant en die zou hem  de 26ste hebben, dus ik bellen en bleek dat ik hem toen ook had, kreeg ik het telefoon nummer even alles zelf regelen dan maar.

Gister dus naar de medische keuring.. eerst helemaal de verkeerde kant op gelopen en toen vervolgens terug rennen hahah.. kon meteen door naar binnen en gingen ze hartslag en bloeddruk meten (mijn hartslag was natuurlijk verhoogd van het rennen en de spanning). Oogtest, kleuren onderscheiden, oren testen in zo een cabine. Toen werd dat allemaal genoteerd.

Door naar de andere kamer waar een arts zat, en die ging naar mijn hart luisteren,  shirt uittrekken kijken of rug goed zit, vooroverbukken even draaien etc etc, bloeddruk weer meten nu was het natuurlijk wat lager. alles was goed.. onofficiele uitslag was goedgekeurd en dat ze het gingen doorsturen naar het korps.

Ik met een grote glimlach op mijn gezicht weglopen, eenmaal buiten besefte ik dat ik dus nog geen antwoord had gekregen wat betreft mijn veiligheidsonderzoek/BGO ik bellen..

Meneer nam op en zei dat hij weer even moest zoeken wie ik was en dat ik hem maar over 5 min moet bellen.

DE langste 5 minuten van mijn leven "Daco?, ja ik heb hier jouw dossier... en... uh.. je bent door de screening heen!"

super!.

Mijn dag kan niet meer kapot  098uo 098uo

Vannochtend word ik wakker en heb ik een mail ontvangen met mijn aanstellingspapieren en wanneer ik een afspraak kan maken om mijn uniform te halen.  098uo 098uo


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2016, 15:30:14
Leuk om je procedure nu zo mooi gebundeld te hebben in één topic! Leest als een mooi succesverhaal!

Gefeliciteerd met je aanstelling en heel veel succes nu het echte werk gaat beginnen, vergeet vooral niet te genieten!  0098

En misschien zo nu en dan eens een update vanuit de opleiding en je ervaringen, vind ik (en vele anderen) leuk om te lezen!  O0
Sollicitant Politiekundige