tactiek en besluitvorming

Auteur Topic: tactiek en besluitvorming  (gelezen 10406 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ajax

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2005, 21:18:34
Nu even een stomme vraag misschien maar waar heb je de watermeter tijdens de cursus geplaatst? Op het opzetstuk of achter het verzamelstuk? geloof er namelijk helemaal niets van dat de waterlevering hetzelfde blijft! Ik weet niet of het je lukt maar ik zou er graag een demo (middels foto of film) van willen zien om me te kunnen overtuigen!
Citaat
Op het opzetstuk maar dat maakt niet uit je bleeft de uitstroom meten van je brandkraan dat word achter je verzamelstuk niet ineens meer.
Helemaal mee eens Fikkie! De watermeter moet wel achter het verzamelstuk staan Ajax anders gaat je verhaal niet op.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #21 Gepost op: 7 oktober 2005, 20:29:05
voor mij een beetje een vreemd antwoord.

hoe wil je als je op het opzetstuk een meter plaats hier de capaciteit van 2 slangen mee meten.

Ik denk als dit zo is dat je voor heel brandweer nederland een nieuwe ondekking hebnt gedaan omdat ik hier nog nooit iets over heb gehoord en er altijd en overal verteld word dat 2 slangen meer capaciteit hebben dan 1. Tot op heden ga ik er nog steeds vanuit in ieder geval. maar wanneer je gelijk hebt krijg je het direct van me en zal ik dit in ieder geval hier  in de regio kenbaar maken. maar zover is het nog niet.....
ben dus nog steeds zeer benieuwd!


ajax

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 7 oktober 2005, 23:10:50
voor mij een beetje een vreemd antwoord.

hoe wil je als je op het opzetstuk een meter plaats hier de capaciteit van 2 slangen mee meten.

Ik denk als dit zo is dat je voor heel brandweer nederland een nieuwe ondekking hebnt gedaan omdat ik hier nog nooit iets over heb gehoord en er altijd en overal verteld word dat 2 slangen meer capaciteit hebben dan 1. Tot op heden ga ik er nog steeds vanuit in ieder geval. maar wanneer je gelijk hebt krijg je het direct van me en zal ik dit in ieder geval hier  in de regio kenbaar maken. maar zover is het nog niet.....
ben dus nog steeds zeer benieuwd!



vandaag bij de grote oefening weer over gehad het kan met 1 slang al doe je het voor de zekerheid met 2 als de mogelijkheid er is (bij voeding van een ts heb je ook maar 1 slang) en je houd evenveel water de diameter van je opzetstuk is immers niet dikker dan je slang dus je krijgt ook niet meer water dan door je opzetstuk past.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2005, 23:32:38
(niet gehinderd door enige hydrolische kennis  ;))

Volgens mij is het vrij simpel te meten. Kijk met 2 voedingsslangen hoeveel stralen je kan voeden (hoever je kan spuiten) / hoe snel de tank vol is en doe dat ook met één voedings slang...... ;)

Als er verschil in tijd zit / aantal stralen (lengte van de straal) dan maakt het wel wat uit!

Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten..... ;D


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 8 oktober 2005, 23:26:42
nee hoor je zit er totaal niet naast. Dat is een praktische manier om aan te tonen dat ajax er volledig naast zit.
Ben je echter in het bezit van het boek materieel van de onderbrandmeester opleiding dan leer je ook hoe je het kan uitrekenen.
Ik vind het persoonlijk een beetje moeilijk uit te leggen maar het mooiste voorbeeld zit hem in het feit dat een opzetstuk voorzien is van twee uitlaten. Dat zal vast niet voor niks zijn..........denk ik ::)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2005, 13:20:05
Ajax.

Is de vraag toch te moeilijk om hierop te antwoorden of begin je nu zelf ook in te zien dat het wel een heel vreemd verhaal is.
Maar nogmaals is het zo krijg je van mij meteen gelijk maar of je ook gelijk hebt begin ik erg aan te twijfelen anders had ik wel eerder een reactie met bewijs vanje verwacht.....


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2005, 16:15:59
Ik heb ook de opleiding Pompbediende gedaan in de regio hier en idd word er door middel van een watermeter op het opzetstuk aan gestoond dat het niet uitmaakt. Of je 1 of 2 slangen hebt op je opzet stuk. Ook wij (bussum) werken regelmatig met 1 Slang op de pomp bij lage druk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2005, 16:58:07
Ik heb ook de opleiding Pompbediende gedaan in de regio hier en idd word er door middel van een watermeter op het opzetstuk aan gestoond dat het niet uitmaakt. Of je 1 of 2 slangen hebt op je opzet stuk. Ook wij (bussum) werken regelmatig met 1 Slang op de pomp bij lage druk.

Waar wordt dan de watermeter geplaatst? Wordt de capaciteit op 1 slang gemeten of worden beide slangen apart gemeten? Draait de pomp dan maximum capaciteit?  :)


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2005, 17:00:47
Waar wordt dan de watermeter geplaatst? Wordt de capaciteit op 1 slang gemeten of worden beide slangen apart gemeten? Draait de pomp dan maximum capaciteit?  :)

De uitstroom van het opzetstuk word gemeten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2005, 17:10:00
De uitstroom van het opzetstuk word gemeten.

 ;D

Het enigste wat dan zou kunnen schelen is dat de weerstand van de 'bocht' bij twee minder is maar ik denk idd dat dat minimaal is en je goede aparatuur moet hebben om dat te meten.