Cognitieve capaciteitentest

Auteur Topic: Cognitieve capaciteitentest  (gelezen 28794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

regaz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Gepost op: 3 juni 2016, 16:06:19
Dag leden,

Ik heb een vraag over de cognitieve capaciteitentest. Wordt deze als lastig ervaren? Als ik het hier doorneem: https://www.kombijdepolitie.nl/lerenenwerkenalsagent/documents/cctoefeningen.pdf dan vrees ik dat het een hele lastige test is. Ik kan niet eens antwoorden geven op de voorbeeldoefeningen.

Groeten,
Regaz




Imqtpie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2016, 16:52:16
Dag leden,

Ik heb een vraag over de cognitieve capaciteitentest. Wordt deze als lastig ervaren? Als ik het hier doorneem: https://www.kombijdepolitie.nl/lerenenwerkenalsagent/documents/cctoefeningen.pdf dan vrees ik dat het een hele lastige test is. Ik kan niet eens antwoorden geven op de voorbeeldoefeningen.

Groeten,
Regaz
Ik vond het niet lastig. Alleen opgave 9 was iets moeilijker dan de rest.


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2016, 17:11:09
Citaat van: regaz link=msg=1427588 date=1464962779
Dag leden,

Ik heb een vraag over de cognitieve capaciteitentest. Wordt deze als lastig ervaren? Als ik het hier doorneem: https://www.kombijdepolitie.nl/lerenenwerkenalsagent/documents/cctoefeningen.pdf dan vrees ik dat het een hele lastige test is. Ik kan niet eens antwoorden geven op de voorbeeldoefeningen.

Groeten,
Regaz

Hoi Regaz,

Ik denk dat de cognitieve capaciteitentest door iedereen als lastig wordt ervaren. De opgaven worden moeilijker naarmate je meer antwoorden goed heb. Ik denk dat dit vergelijkbaar is met andere cognitieve capaciteiten testen die ik zelf wel is heb afgenomen bij mensen (via pc wel), de opgaven worden moeilijker om te kijken waar jou grens ligt. Als je dan een aantal keer een fout antwoord geeft dan zak je weer wat terug naar een wat makkelijkere vraag. Op deze manier kan men zien waar jou grens ligt / wat jou score is.

Je kan ze zeker oefenen, er zijn tal van websites te vinden via google die jou soortgelijke testjes zal geven. Het belangrijkste wat je hier uit kan halen is, naar mijn mening, vaardigheid/snelheid,truukjes die jou wellicht kunnen helpen (en je meer zelfvertrouwen geven). Als je je echt zorgen maakt hierover is het beste wat je kan doen soortgelijke testjes te oefenen, je zult zien dat je er meer handigheid in krijgt. Tenslotte wil ik nog zeggen dat je niet meer dan je best kan doen, klinkt misschien een beetje cliché, je cognitief functioneren is gewoon een deel van jou en is vrij lastig om dit merkbaar omhoog te krijgen (net als IQ wat ook een stabiele factor is). Enige invloed die jij hier verder nog op kan hebben: goed uitrusten/slapen en gezonde spanning hoort erbij :)


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2016, 18:09:17
Citaat van: Imqtpie link=msg=1427593 date=1464965536
Ik vond het niet lastig. Alleen opgave 9 was iets moeilijker dan de rest.

Dit zijn simpele voorbeeldvragen, de echte test zal vele malen moeilijker zijn, omdat die jouw grens op zal zoeken  ;)


Bananensplit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2016, 20:06:41
Wat ik nu ga zeggen is niet om je zenuwachtig te maken, juist om je een indicatie te geven van hoe de test echt is.

Zelfs het niveau waarop de CCT start is al vele malen moeilijker dan de voorbeeldvragen. De woordrelaties die je krijgt (reus staat tot dwerg als hoog staat tot ....) zijn wel ongeveer vergelijkbaar met het niveau van de voorbeeldvragen. Ze worden wel moeilijker naarmate je niveau stijgt.

De cijferreeksen kan je goed op internet oefenen.

De letterreeksen en letterpatronen.. tja. Ik heb nog nooit zoiets gezien en op internet heb ik niks soortgelijks gevonden. Dit laatste onderdeel moet je maar gewoon over je heen laten komen.


regaz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2016, 20:31:26
Bedankt voor jullie berichten. Dat stel ik zeer op prijs.

Ik maak mij meer zorgen om de letter- en cijferreeksen. Woordenreeks is voor mij geen probleem.
Ik zie gewoon niet in welke letter of cijfer daarbij hoort, maar zoals jullie aangeven valt alles te leren en oefenen.

In de vorige berichten zie ik staan dat de opdrachten steeds moeilijker worden als je constant het goede antwoord geeft. Waar ligt de grens? Wat moet je minimaal score om geslaagd te zijn voor deze specifieke test?

Ik maak mij totaal geen zorgen om de overige testen (taal, sport). Ik ben alleen beetje bang voor de letter- en cijferreeksen. Ik heb dit simpelweg nooit in mijn leven gehad en ook nergens geoefend. Dit is een nieuw onderdeel voor mij.

Alle tips en adviezen zijn van harte welkom.


Imqtpie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2016, 11:19:03
Bedankt voor jullie berichten. Dat stel ik zeer op prijs.

Ik maak mij meer zorgen om de letter- en cijferreeksen. Woordenreeks is voor mij geen probleem.
Ik zie gewoon niet in welke letter of cijfer daarbij hoort, maar zoals jullie aangeven valt alles te leren en oefenen.

In de vorige berichten zie ik staan dat de opdrachten steeds moeilijker worden als je constant het goede antwoord geeft. Waar ligt de grens? Wat moet je minimaal score om geslaagd te zijn voor deze specifieke test?

Ik maak mij totaal geen zorgen om de overige testen (taal, sport). Ik ben alleen beetje bang voor de letter- en cijferreeksen. Ik heb dit simpelweg nooit in mijn leven gehad en ook nergens geoefend. Dit is een nieuw onderdeel voor mij.

Alle tips en adviezen zijn van harte welkom.
Een tip: twijfel en denk niet te veel na over je capaciteiten. Zo'n test brengt je tot je limiet, dus er is simpelweg geen grens. Wil je kans maken om te beginnen bij de politie? Dan zou ik als ik jou was:
Zoveel mogelijk sporten;
Ongelofelijk veel oefenen van verschillende testen(capaciteiten);
Rollenspel met familieleden of vrienden;
Enz.
Als je het ECHT wilt dan kom je er.
Believe in yourself^^


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2016, 11:23:19
Citaat van: regaz link=msg=1427641 date=1464978686
Bedankt voor jullie berichten. Dat stel ik zeer op prijs.

Ik maak mij meer zorgen om de letter- en cijferreeksen. Woordenreeks is voor mij geen probleem.
Ik zie gewoon niet in welke letter of cijfer daarbij hoort, maar zoals jullie aangeven valt alles te leren en oefenen.

In de vorige berichten zie ik staan dat de opdrachten steeds moeilijker worden als je constant het goede antwoord geeft. Waar ligt de grens? Wat moet je minimaal score om geslaagd te zijn voor deze specifieke test?

Ik maak mij totaal geen zorgen om de overige testen (taal, sport). Ik ben alleen beetje bang voor de letter- en cijferreeksen. Ik heb dit simpelweg nooit in mijn leven gehad en ook nergens geoefend. Dit is een nieuw onderdeel voor mij.

Alle tips en adviezen zijn van harte welkom.

Beste tip die ik je kan geven. Ga niet piekeren en ben overtuigd van je eigen capaciteiten.
Ik heb alleen getraind voor de sport, voor de rest heb ik niks geoefend en mag de 14e naar het landelijk eindgesprek.
Believing in yourself is the most important thing!


regaz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2016, 21:21:47
Believing in myself is een belangrijke ja. Bedankt daarvoor!

Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk?


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2016, 21:18:36
Citaat van: regaz link=msg=1427858 date=1465068107
Believing in myself is een belangrijke ja. Bedankt daarvoor!

Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk?

Een goede voorbereiding leid er vooral toe dat je wat meer zelfverzekerd bent tijdens de test én zorgt ook voor herkenbaarheid van de testjes. Je moet niet denken dat je door veel testjes te oefenen je cognitieve capaciteit enorm vergroot, dit ligt gewoon min of meer al vast. Door te oefenen ervaar je wat minder stress tijdens de echte testjes, hierdoor scoor je wellicht wat beter. Helemaal stressloos zal het niet worden ;) Geloof in jezelf en zet je voor 100% in, meer dan dat kan je niet doen :)