Cognitieve capaciteitentest

Auteur Topic: Cognitieve capaciteitentest  (gelezen 28965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MrOfficer

  • Hoofdagent eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #40 Gepost op: 21 november 2016, 11:51:20
Citaat van: regaz link=msg=1462330 date=1479686253
heb je dankzij dit boekje de test gehaald?

Hier ook iemand die het door dat boekje gehaald heeft! Ik heb vorig jaar een 6/20 gescoord. Hier baalde ik toen zo van dat ik, toen ik weer gesolliciteerd had, elke avond geoefend heb. Gewoon even een kwartiertje sommetjes maken. Geloof me, je ziet razendsnel vooruitgang. Ik scoorde nu dan ook een 12/20.

Conclusie: boek is héél handig!


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #41 Gepost op: 21 november 2016, 13:05:09
Oefenen is het waard! Heb online wat geoefend voor mijn deel A en mede daardoor een score van 20/20 weten te behalen.

Niet 2 dagen voor je selectiedag beginnen maar gewoon steeds even een paar testjes maken. De kracht van herhaling is voor cognitieve capaciteitentesten heel groot: je begint de verbanden te herkennen.

Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Sollicitant Politiekundige


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #42 Gepost op: 21 november 2016, 14:21:13
Ik heb ook wat geoefend. Kan niet zeggen dat ik er veel aan gehad heb. Alle oefeningen die ik online kan vinden heb ik gedaan, meende enigszins goed voorbereid te zijn. Maar wat ik daar op de computer te zien kreeg sloeg echt alles. Die rijtjes zijn m.i. niet te oefenen en staan voor zo ver ik gezien heb ook niet in op internet (op de makkelijkste na dan). Dat is ook een beetje het idee van een IQ test. Ze gaan kijken wat je cognitieve vermogen is. Niet of je een trucje goed geoefend hebt.

Oefenen is zeker aan te raden om de hierboven beschreven redenen. Je traint je hersenen en ziet sneller verbanden. Maar je cognitief vermogen verdubbeld er niet mee, en dat is wat ze testen.
Meende overigens wel dat de test voor PoKu wat anders in elkaar steekt dan voor hoofdagent. Maar die laatste heb ik nooit gemaakt dus kan het niet met zekerheid zeggen.


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #43 Gepost op: 21 november 2016, 14:35:19
Ik was echt overrompeld door hoe moeilijk de test was en hoe hoog de tijdsdruk. Uiteindelijk een prima score gehaald 18/20.
Aspirant


Bananensplit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #44 Gepost op: 21 november 2016, 14:55:19
De test bestaat als het goed is uit:
- Analogieën
- Cijferreeksen
- Letterfiguren/Letterreeksen

Ik vond eigenlijk alleen de letterfiguren lastig, en ik neem aan dat die niet echt te oefenen zijn.
De cijferreeksen daar kan je je echt meer dan voldoende op voorbereiden.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #45 Gepost op: 21 november 2016, 15:04:53
Dan weet ik niet voor welk niveau jij de test gemaakt hebt maar die cijferreeksen waren ook erg lastig. En leken geenszins op de oefenvoorbeelden die je op internet kan vinden.
Ben het wel met je eens dat de letterfiguren het lastigst waren.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #46 Gepost op: 21 november 2016, 18:54:24
Ik denk dat ik een ebook maak met wat rekensommetjes en het dan de titel geef 'De politietest halen voor dummy's'. Gegarandeerd succes ;D


Bananensplit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #47 Gepost op: 21 november 2016, 21:25:56
Citaat van: Proost link=msg=1462390 date=1479737093
Dan weet ik niet voor welk niveau jij de test gemaakt hebt
Recherchekundige


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #48 Gepost op: 22 november 2016, 00:55:04
Citaat van: Bananensplit link=msg=1462445 date=1479759956
Recherchekundige

Poku en reku sollicitanten doen dezelfde test én worden ook hetzelfde genormeerd, uit onderzoek (even niet bij de hand) blijkt dat mensen die werkzaam zijn op N5 of N6 intellectueel niet zoveel van elkaar verschillen (vandaar dezelfde norm). Mocht dit nu anders zijn, dat kan dat, maar ik geloof van niet.

Door te oefenen wordt je goed in wat je oefent, wat niet wilt zeggen dat je je IQ of je capaciteit vergroot/verbeterd. Je herkent simpelweg eerder patronen omdat je ze (in andere, of dezelfde vorm) herkent van je oefenen. Hoe dan ook, het kan zeer zeker helpen op de korte termijn zodat je de test beter maakt dan wanneer je niet hebt geoefend (https://nl.wikipedia.org/wiki/Testeffect).


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #49 Gepost op: 22 november 2016, 05:34:58
Citaat van: nickd link=msg=1462462 date=1479772504
Poku en reku sollicitanten doen dezelfde test én worden ook hetzelfde genormeerd, uit onderzoek (even niet bij de hand) blijkt dat mensen die werkzaam zijn op N5 of N6 intellectueel niet zoveel van elkaar verschillen (vandaar dezelfde norm). Mocht dit nu anders zijn, dat kan dat, maar ik geloof van niet.
Dat is nog steeds zo. Zie de bron waar je vermoedelijk naar refereert: Bijlage 4. behorende bij artikel 4, derde lid, van de Regeling aanstellingseisen politie 2002