GRIP 1 Zeer grote brand (gasexplosie woning) Grote Fok - Urk 03-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (gasexplosie woning) Grote Fok - Urk 03-06-2016  (gelezen 36207 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Johan 818

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Citaat van: honderd link=msg=1428132 date=1465217340
Een oscillerend waterkanon is landelijke standaardbepakking TS. De vraag is waar je zo vlug je water vandaan haalt, want met een OBK redt je de voeding voor een oscillerend waterkanon niet.

Bij ons op de TS zit wel een straatwaterkanon, alleen is die niet ocsillerend. Hoort hij als het bzk bepakking is ocsillerend te zijn?


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: pompbediende link=msg=1428610 date=1465396178
sorry?  Waar haal je deze onzin nu vandaan?  :-\
Inderdaad je kan makkelijk een straatwaterkanon pakken op OBK, met n beetje geluk ook nog wel in combi met een ld straal wat alleen lastiger wordt is meerdere LD straal en kanon.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
@Johan818: de standaardbepakking TS schrijft een oscillerend waterkanon voor dat minimaal 1800 liter per minuut kan opbrengen en een worplengte heeft van minstens 40 meter.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Johan 818 link=msg=1428613 date=1465398381
Bij ons op de TS zit wel een straatwaterkanon, alleen is die niet ocsillerend. Hoort hij als het bzk bepakking is ocsillerend te zijn?

Volgens branchevoorschrift standaardbepakking brandweervoertuigen:  Waterkanon, oscillerend minimaal 1800 ltr / 8 bar / worplengte 40 meter.

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/19407/branchevoorschrift_standaardbepakking_brandweervoertuigen_v5_0.pdf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
In perioden van vermindering personeel op een voertuig zou het mij zeer bevreemden dat er geen straatwaterkanon meer aan boord is.
De huidige oscillerende straatwaterkanonnen tot 120 m3/uur hebben een gewicht van rond de 10-11 kg dus makkelijk te plaatsen door een man. Het verbaast mij dat er niet veel vaker straatwaterkanonnen, waar mogelijk, worden ingezet.
Ook wordt er nog betrekkelijk weinig gebruik gemaakt van de tegenwoordig beschikbare armaturen.

Overigens lijkt mij 108 m3/uur middels een OBK voor een aantal gebieden aan de optimistische kant.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Thor link=msg=1428623 date=1465401155
In perioden van vermindering personeel op een voertuig zou het mij zeer bevreemden dat er geen straatwaterkanon meer aan boord is.
De huidige oscillerende straatwaterkanonnen tot 120 m3/uur hebben een gewicht van rond de 10-11 kg dus makkelijk te plaatsen door een man. Het verbaast mij dat er niet veel vaker straatwaterkanonnen, waar mogelijk, worden ingezet.
Ook wordt er nog betrekkelijk weinig gebruik gemaakt van de tegenwoordig beschikbare armaturen.

Overigens lijkt mij 108 m3/uur middels een OBK voor een aantal gebieden aan de optimistische kant.

Met vooral veel zand voor de getroffen panden is zo'n water kanon toch niet stabiel op de ondervloer?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Fletwed link=msg=1428632 date=1465404458
Met vooral veel zand voor de getroffen panden is zo'n water kanon toch niet stabiel op de ondervloer?

Dat hoeft geen probleem te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=AILuMH7DMWg


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: pompbediende link=msg=1428610 date=1465396178
sorry?  Waar haal je deze onzin nu vandaan?  :-\

Voor de capaciteit van primaire bluswatervoorziening (door OBK) dient 60 m3/h het uitgangspunt te zijn. Met een waterkanon van minimaal 1800 liter/minuut tik je bijna het dubbele aan, zoals forumlid Thor al aangaf:

Citaat van: Thor link=msg=1428623 date=1465401155
Overigens lijkt mij 108 m3/uur middels een OBK voor een aantal gebieden aan de optimistische kant.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: honderd link=msg=1428644 date=1465407417
Voor de capaciteit van primaire bluswatervoorziening (door OBK) dient 60 m3/h het uitgangspunt te zijn.

Op basis waarvan dient dit het uitgangspunt te zijn?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Fireball link=msg=1428672 date=1465411877
Op basis waarvan dient dit het uitgangspunt te zijn?

Iets anders verwoord: De 60 kuub per uur wordt gebruikt als uitgangspunt.

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1967/beleidsnotitiebluswatervoorziening.pdf
Mighty fine only gets you somewhere half the time.