GRIP 1 Zeer grote brand (gasexplosie woning) Grote Fok - Urk 03-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (gasexplosie woning) Grote Fok - Urk 03-06-2016  (gelezen 36218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: honderd link=msg=1428674 date=1465412352
Iets anders verwoord: De 60 kuub per uur wordt gebruikt als uitgangspunt.

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1967/beleidsnotitiebluswatervoorziening.pdf

OK, vroeger en in jullie regio wellicht. Dienen, moeten en eisen zijn lastig, omdat drinkwater geen bluswater is. De nieuwe Handreiking uit 2012 nuanceert een en ander en rekent veel met 30 m3/uur, maar dan nog geen garanties.

http://www.brandweernederland.nl/service/publicaties/handreikingen_e_d/handreiking-1/


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Fireball link=msg=1428676 date=1465413260
OK, vroeger en in jullie regio wellicht. Dienen, moeten en eisen zijn lastig, omdat drinkwater geen bluswater is. De nieuwe Handreiking uit 2012 nuanceert een en ander en rekent veel met 30 m3/uur, maar dan nog geen garanties.

http://www.brandweernederland.nl/service/publicaties/handreikingen_e_d/handreiking-1/

Bedankt voor de aanvulling/verbetering. Het versterkt mijn punt dat een OBK geen geschikte voorziening is voor je straatwaterkanon. Ten minste, niet voor toepassing als in deze casus waarbij worplengte en waterhoeveelheid van belang zijn.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: honderd link=msg=1428677 date=1465413541
Bedankt voor de aanvulling/verbetering. Het versterkt mijn punt dat een OBK geen geschikte voorziening is voor je straatwaterkanon. Ten minste, niet voor toepassing als in deze casus waarbij worplengte en waterhoeveelheid van belang zijn.
gedeeltelijk eens, ervaring blijft echter dat je op een obk uitzonderingen daargelaten (en bouw vanaf 2000 zeker uitgezonderd) prima een waterkanon (of hw)  kan aansluiten en je zeker worplengte en opbrengst hebt (volgens zijn die kleine dingen die tegenwoordig op de ts zitten echter wel 1500 l minuut kan me vergissen)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: wjr307 link=msg=1428751 date=1465458362
gedeeltelijk eens, ervaring blijft echter dat je op een obk uitzonderingen daargelaten (en bouw vanaf 2000 zeker uitgezonderd) prima een waterkanon (of hw)  kan aansluiten en je zeker worplengte en opbrengst hebt (volgens zijn die kleine dingen die tegenwoordig op de ts zitten echter wel 1500 l minuut kan me vergissen)

Die kleine moderne waterkanonnen zijn heel handig.

Met de introductie van de Mercedes Benz LP913-36 in 1975 zijn de kleinere straatwaterkanonnen o.a. HOE 2000 geintroduceerd omdat de autospuiten van dit type die werden geadverteerd voor 2000 l/min (in werkelijkheid presteerden deze autopuiten duidelijk minder) de toenmalige straatwaterkanonnen niet konden voeden.

Het was na de legendarische DAF benzine autospuiten in Amsterdam (minimaal 2900 l/min werkelijk)wel even slikken, daarom werd na deze aankoop alras besloten vier autospuiten 3300 l/min te bestellen.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Fletwed link=msg=1427903 date=1465107484
Wie wordt nu aansprakelijk gesteld voor de schade: netwerkbeheerder Liander, gemeente Urk, de aannemer of? Lijkt me aardig wat getouwtrek tussen de verzekeraars die zich elk natuurlijk goed indekt. Gelukkig heb je van telefoongesprekken, want die zullen wel heen en weer gestuurd zijn de datums en tijdstippen. Om al eens daarmee te beginnen in te voegen in tijdeverloop en daarna de inhoud van de gesprekken.
In ieder geval niet de gemeente, zij hebben part noch deel aan de beschadiging of de explosie. Zij zijn weliswaar opdrachtgever voor de graafwerkzaamheden, maar dat levert geen aansprakelijkheid op. Voor ingewijden: BW 6:171 is niet van toepassing want de overheid als opdrachtgever valt buiten het bestek van deze aansprakelijkheid omdat de graafwerkzaamheden geen onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente zijn.
Liander is normaal gesproken aansprakelijk als de dienst verstoord is. Zij verhalen hun schade dan op de veroorzaker. In dit geval zal uit onderzoek moeten blijken wat er gebeurd is. Heeft de aannemer de leiding lek gestoten, of is het een leiding die op een slechte verbinding los geschoten is terwijl de aannemer juist alle moeite gedaan heeft om schade te voorkomen?
Hoe het nu gaat weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat de verzekeraars van de woningen in samenspraak met de verzekeraars van de aannemer, eventuele onderaannemer(s) en Liander dit gaan afhandelen.

Als je naar het NOS-artikel kijkt zou om 16.36 uur bij Liander een lek gemeld zijn dat dicht gemaakt is (door de aannemer kennelijk). Dit klinkt als een aardig begin voor aansprakelijkheid van de (onder)aannemer. Ik heb *geruchten* gehoord dat de aannemer het gaslek afgedekt zou hebben met zand. Ik weet  niet of dat waar is, maar dat klinkt niet als verstandig. In de praktijk zie je wel vaker dat een aannemer een lek probeert te dichten met ducttape, slangenklemmen etc.

Citaat van: Thor link=msg=1428089 date=1465204523
Wat mij opvalt is dat men ook na twee explosies nog werkte met handstralen, terwijl je niet weet wat er allemaal nog kan volgen en waar. Waarom geen straatwaterkanonnen opgesteld en het personeel naar veiliger plekken.
De politie maakt geen gebruik van luidsprekers om de omstanders op veilige afstand te houden.
Je weet niet over welke info de brandweer beschikte op het moment van aankomst. We hebben explosiegevaarmeters zodat we weten of het ergens veilig is. Op de filmpjes zie je een fakkelende gasleiding en brandende huizen. Op zich zou dat een voldoende "stabiele" situatie zijn als je kijkt naar explosiegevaar.
Het nut van de handstralen kun je betwijfelen. Qua bluscapaciteit kun je wel beter een monitor neerzetten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GLZ link=msg=1429253 date=1465585711

Je weet niet over welke info de brandweer beschikte op het moment van aankomst. We hebben explosiegevaarmeters zodat we weten of het ergens veilig is. Op de filmpjes zie je een fakkelende gasleiding en brandende huizen. Op zich zou dat een voldoende "stabiele" situatie zijn als je kijkt naar explosiegevaar.
Het nut van de handstralen kun je betwijfelen. Qua bluscapaciteit kun je wel beter een monitor neerzetten.

Ik neem aan op dat moment niet meer dan die monteur van Liander vermoed ik

Fakkelende gasleiding zegt nmm niet veel over opeengehoopt gas,de hoeveelheid en concentratie,  ergens op afstand.

Het gaat er mij om dat zoveel mogelijk moet worden getracht het brandweerpersoneel uit mogelijke gevarenzone te houden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Op het moment dat een gasleiding brand heb je inderdaad een redelijk stabiele situatie zoals GLZ opmerkt. Brandweerpersoneel uit een gevarenzone houden zal erg lastig gaan. Wij kunnen lastig op grote afstand ons werk doen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1429259 date=1465586779
1.Op het moment dat een gasleiding brand heb je inderdaad een redelijk stabiele situatie zoals GLZ opmerkt. 2.Brandweerpersoneel uit een gevarenzone houden zal erg lastig gaan. 3.Wij kunnen lastig op grote afstand ons werk doen.


1.Daar op de plek waar gefakkeld wordt,ja zie alle petrochemische plants,maar niet daar buiten.
2.Daar heb je materiaal voor zoals o.a. straatwaterkanonnen,de HOE armaturen etc.
3.Dat vereist enig nadenken,plannen en het geschikte materieel inzetten,dan hoef je zoals in deze situatie je werk niet op grote afstand te doen.

Zie wereldwijd de verschillende grote blusrobots en de proef A-A met een robot(je),allemaal om het veiliger te maken voor het brandweerpersoneel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!