Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016

Auteur Topic: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016  (gelezen 9200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Berichtgeving over het treinongeluk in België bij Hermalle-sous-Huy spreekt nu van een ernstige aanrijding tussen een personen- en een goederentrein, zondagavond omstreeks 23h15.

Er zijn volgens de eerste berichten meerdere gewonden. De woordvoerder van Infrabel spreekt van 'een zeer groot ongeluk'

http://www.lesoir.be/1230476/article/actualite/belgique/2016-06-06/accident-ferroviaire-hermalle-sous-huy-il-y-aurait-plusieurs-blesses

L'avenir spreekt van minstens 30 gewonden.

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160606_00836811/grave-accident-de-trains-a-hermalle-sous-huy




MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Zonder speculatie te willen opwerpen maar hopelijk betreft dit een ''gewoon'' ongeval. Afgelopen week waren er grote spoorstakingen in België en met name Wallonië. Helaas bleef het niet alleen bij stakingen maar ook sabotage van het spoor: Hopelijk is dat een ongelukkig toeval.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/2723691/2016/06/03/Levensgevaarlijke-sabotage-op-Belgisch-spoor-quot-Treinen-hadden-kunnen-ontsporen-quot.dhtml?show=art




ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Eerste beeld van de plaats ongeval.

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160606_00836811

Journalist L'avenir ter plaatse spreekt van twee compleet verwoeste wagons.

Benjamin Hermann
@BenjaHermann

"Deux voitures complètement démolies, des blessés, des ambulances partout": un passager du train #collision à Hermalle-sous-#Huy

1:08am · 6 Jun 2016 · Twitter for iPhone


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Journalist van Belga persbureau schrijft

Stephanie Giebens
@SGiebens

Veertigtal gewonden en drie doden bij treinongeval Hermalle-sous-Huy, meldt burgemeester Saint-Georges-Sur-Meuse #belga
1:31am · 6 Jun 2016 · Twitter Web Client


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
23:15 gebeurde het ongeluk. Als dat in Nederland gebeurde, stond dat binnen 5 minuten overal op internet. Het valt op dat het hier wat langer duurt. Sowieso summiere berichtgeving. Zelfs de Nederlandse pers pikt helemaal niks op, terwijl het vlak over de grens is.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Volgens de laatste berichten 3 doden (waaronder treinbestuurder IC) en 40-tal gewonden waarvan een 9-tal in kritieke toestand.

De IC-trein zou aan hoge snelheid (ongeveer 120 km/u) vanachter op de goederentrein zijn gereden die ongeveer 40 km/u reed. Volgens de eerste berichtgeving zouden er eerder op de dag na een blikseminslag problemen zijn opgetreden met het automatisch stopsysteem TBL 1+, alsook met de seininrichting ten velde. Ten tijde van het ongeval zou de TBL 1+ volledig hebben platgelegen en zouden er ook seinen zijn gedoofd die misschien zouden kunnen zijn gemist door de treinbestuurder van de IC. En dit bij nacht op een bochtig parcours. Vanwege die technische problemen reed de goederentrein aan lage snelheid (ROZ- Rit op Zicht in het jargon). Dit is echter een eerste analyse maar zeker nog geen zekerheid!


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Passagierstrein en goederentrein botsen: drie doden en negen zwaargewonden

Bij het treinongeval in Hermalle-sous-Huy van zondagavond zijn drie personen omgekomen en negen mensen zwaar gewond geraakt. Enkelen van hen zijn in kritieke toestand. Dat hebben de autoriteiten vannacht bevestigd tijdens een persconferentie in Amay, op basis van een voorlopige balans. Zevenentwintig anderen werden op de plaats van het ongeval verzorgd.

De eerste wagen is helemaal omgebogen. We hebben geluk dat er niet meer slachtoffers zijn
FRANÇIS DEJON, BURGEMEESTER VAN SAINT-GEORGES-SUR-MEUSE


Een passagierstrein die een veertigtal personen vervoerde reed in op een goederentrein die stilstond "met een relatief hoge snelheid" rond 23.00 gisterenavond, aldus de burgemeester van Saint-Georges-Sur-Meuse, Francis Dejon tijdens de persconferentie. Ook Infrabel, NMBS, de hulpdiensten, de gemeentelijke autoriteiten en minister van Mobiliteit François Bellot (MR) waren op die persconferentie aanwezig.

Drie mensen kwamen om het leven en negen slachtoffers werden naar het ziekenhuis overgebracht met zware verwondingen. Sommige slachtoffers zijn in een kritieke toestand, waardoor de dodentol mogelijk nog kan oplopen, aldus de burgemeester. Zevenentwintig andere passagiers werden ter plaatse verzorgd.

"De passagierstrein is er zeer erg aan toe, het is zeer indrukwekkend om te zien. De eerste wagen is helemaal omgebogen. We hebben geluk dat er niet meer slachtoffers zijn", zegt Dejon. De goederentrein die betrokken was bij het ongeval van zondagavond in Hermalle-sous-Huy vervoerde geen gevaarlijke stoffen, verklaarde de burgemeester verder. De goederentrein vervoerde producten die afkomstig waren uit een steengroeve.

Door de botsing ontspoorden twee van de zes wagens van de passagierstrein, die op weg was van Moeskroen naar Liers. De hulpdiensten, waaronder het Rode Kruis en de brandweer van Hoei, Amay, Andenne en Luik, waren snel ter plaatse.

Oorzaak

De gewonden werden overgebracht naar ziekenhuizen in Hoei en Luik. De andere passagiers werden opgevangen door psychosociale diensten. Ze werden ondergebracht in de abdij van Flône, waar ze opgehaald konden worden door hun familie.

Het parket en speurders zijn ter plaatse om de oorzaken en de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken, aldus Infrabel. "Het parket voert verschillende onderzoeken uit", aldus burgemeester Dejon. NMBS gaat van dichtbij aan het onderzoek deelnemen, klinkt het bij de openbaarvervoersmaatschappij.

Infrabel wil zich nog niet uitspreken over de mogelijke oorzaken van het ongeval, maar woordvoerder Frédéric Sacré liet eerder al weten dat er gisteren op dezelfde lijn problemen waren door een blikseminslag. Op Twitter meldde NMBS bovendien rond 20.00 uur dat er op lijn 125 tussen Engis en Amay een storing was aan de seininrichting. Rond 21.30 was de situatie hersteld en hernam het normale verkeer.

Vanwege het ongeval wordt het treinverkeer in de regio omgeleid. Er zullen bussen worden ingezet tussen Hoei en Flémalle, aldus NMBS.

Een fotoreportage bij de bron.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
In Nederland is er aanstaande donderdag een symposium over incidentbestrijding op het spoor: http://www.ifv.nl/congressen/Paginas/Symposium-Incidentbestrijding-op-het-spoor.aspx

Citaat van: Asterix 900 link=msg=1428053 date=1465187891
Volgens de laatste berichten 3 doden (waaronder treinbestuurder IC) en 40-tal gewonden waarvan een 9-tal in kritieke toestand.

De IC-trein zou aan hoge snelheid (ongeveer 120 km/u) vanachter op de goederentrein zijn gereden die ongeveer 40 km/u reed. Volgens de eerste berichtgeving zouden er eerder op de dag na een blikseminslag problemen zijn opgetreden met het automatisch stopsysteem TBL 1+, alsook met de seininrichting ten velde. Ten tijde van het ongeval zou de TBL 1+ volledig hebben platgelegen en zouden er ook seinen zijn gedoofd die misschien zouden kunnen zijn gemist door de treinbestuurder van de IC. En dit bij nacht op een bochtig parcours. Vanwege die technische problemen reed de goederentrein aan lage snelheid (ROZ- Rit op Zicht in het jargon). Dit is echter een eerste analyse maar zeker nog geen zekerheid!

Ben benieuwd wat uiteindelijk het onderzoek uit gaat wijzen. Ook in NL is er geregeld blikseminslag op het spoor, maar dan vallen vaak wissels en seinen uit en ligt het treinverkeer dus plat. Ik heb geen verstand van de railinfra in Nederland, maar zou blikseminslag ook in NL een risico kunnen vormen voor het uitvallen van (essentiële) beveiligingen?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Danny,

In principe niet TBL +1 wat de Belgen gebruiken is de voorloper van ERTMS, maar als dat er uit ligt dan schakelt men over op de krokodil, die eigenlijk alleen wat zegt als je met groen of geel langs een baken rijd(puntsgewijs systeem). In NL hebben we op alle hoofdlijnen ATB-EG waardoor de treinen altijd via het spoor weten wat de toestand van de seinen zijn(continu systeem). Als er door bliksem inslag ATB-EG uit zou vallen betekent dat je in de cabine geen code krijgt waardoor je automatisch een restrictie van 40 km/h krijgt opgelegd(het voorkomt er niet mee dat je door rood rijd). Op de zijlijnen in NL gebruikt men een vroege variant van ERTMS level 1 genaamd ATB-NG (werking is exact het zelfde). In geval van seinstoring of blikseminslag kan men niet verder rijden totdat het laatste baken wat bekend is in de trein computer. Mcn hebben toestemming nodig van de verkeersleiding om te zorgen dat ze toch verder kunnen rijden met ook een max tijdelijke snelheid.