Werkwijze/procedures bij gaslek

Auteur Topic: Werkwijze/procedures bij gaslek  (gelezen 17231 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2016, 10:08:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1427909 date=1465109990
Hier niet anders. Als brandweer staan we er als eerste, en het gasbedrijf komt ook nog wel een keertje langs om wat te gaan doen. Dus... Welke richtlijnen?
N.a.v de dodelijke gasexplosie in Diemen hebben de gasbedrijven vorig jaar een landelijke procedure ingesteld waarbij het gasbedrijf bij énige twijfel over de ernst van een melding direct de brandweer alarmeert. Dit leidde begin vorig jaar in onze regio (AA) tot een enorme stijging van het aantal gasuitrukken - meestal volstrekt voor niets omdat het dan een klein lek betrof dat door de TS'en niet kon worden gemeten. Daarop hebben wij toen i.o.m. de veiligheidsman van het gasbedrijf in onze regio de oude situatie hersteld. Begin dit jaar hebben de gasbedrijven landelijk afgesproken dat er geen uitzonderingen worden gemaakt en worden wij helaas opnieuw vaak voor niets gewaarschuwd.
In andere regio's vakt dit misschien minder op omdat men sowieso minder gasmeldingen heeft?
Kortom: er is tegenwoordig een stevige landelijke procedure.
Vraag is wat er dan hier is fout gegaan. Heeft de aannemer niet duidelijk gemaakt dat er sprake was van een ernstig lek? Heeft de meldkamer van het gasbedrijf niet goed uitgevraagd? Of zijn de procedures niet gevolgd?

Ik vind het trouwens bijzonder dat de buurt blijkbaar al vanaf ca 1500 uur gas rook en men dit alleen  meldde aan de aannemer en niet bij de brandweer of het gasbedrijf. Net als in Diemen, potdosie. Wat is dit toch: 112-angst? Iets anders? Ik snap hier niets van......
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2016, 10:26:37
Er zijn verplichte verkeersregelaars, brandwachten voor warm werk.............................. waarom geen "snuffelaars" bij het openbreken van straten etc.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2016, 19:35:44
Duidelijk verhaal! Ik heb wel het idee dat er in Hollands Midden meer meldingen zijn dan "voorheen".

Citaat van: Tijgernest link=msg=1427922 date=1465114133
N.a.v de dodelijke gasexplosie in Diemen hebben de gasbedrijven vorig jaar een landelijke procedure ingesteld waarbij het gasbedrijf bij énige twijfel over de ernst van een melding direct de brandweer alarmeert. Dit leidde begin vorig jaar in onze regio (AA) tot een enorme stijging van het aantal gasuitrukken - meestal volstrekt voor niets omdat het dan een klein lek betrof dat door de TS'en niet kon worden gemeten. Daarop hebben wij toen i.o.m. de veiligheidsman van het gasbedrijf in onze regio de oude situatie hersteld. Begin dit jaar hebben de gasbedrijven landelijk afgesproken dat er geen uitzonderingen worden gemaakt en worden wij helaas opnieuw vaak voor niets gewaarschuwd.
In andere regio's vakt dit misschien minder op omdat men sowieso minder gasmeldingen heeft?
Kortom: er is tegenwoordig een stevige landelijke procedure.
Vraag is wat er dan hier is fout gegaan. Heeft de aannemer niet duidelijk gemaakt dat er sprake was van een ernstig lek? Heeft de meldkamer van het gasbedrijf niet goed uitgevraagd? Of zijn de procedures niet gevolgd?

Ik vind het trouwens bijzonder dat de buurt blijkbaar al vanaf ca 1500 uur gas rook en men dit alleen  meldde aan de aannemer en niet bij de brandweer of het gasbedrijf. Net als in Diemen, potdosie. Wat is dit toch: 112-angst? Iets anders? Ik snap hier niets van......


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2016, 19:46:49
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1428000 date=1465148144
Duidelijk verhaal! Ik heb wel het idee dat er in Hollands Midden meer meldingen zijn dan "voorheen".

Beter 10 keer teveel rijden, dan 1 keer te weinig toch? Anders kan je ook wel wat van de OMS-meldingen vinden, liftopsluitingen/buitensluitingen, vervelend hangende takken etc.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #14 Gepost op: 5 juni 2016, 20:23:09
Ehh ik had geen kritiek hoor maar meer een bijdrage/constatering. Maar goed ik vind zeker wat van OMS-meldingen vanuit panden met zelf-redzame personen. De rest wat je noemt is dienstverlening/hulpverlening.

Citaat van: Fletwed link=msg=1428002 date=1465148809
Beter 10 keer teveel rijden, dan 1 keer te weinig toch? Anders kan je ook wel wat van de OMS-meldingen vinden, liftopsluitingen/buitensluitingen, vervelend hangende takken etc.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 6 juni 2016, 07:22:19
Citaat van: Tijgernest link=msg=1427922 date=1465114133
N.a.v de dodelijke gasexplosie in Diemen hebben de gasbedrijven vorig jaar een landelijke procedure ingesteld waarbij het gasbedrijf bij énige twijfel over de ernst van een melding direct de brandweer alarmeert. Dit leidde begin vorig jaar in onze regio (AA) tot een enorme stijging van het aantal gasuitrukken - meestal volstrekt voor niets omdat het dan een klein lek betrof dat door de TS'en niet kon worden gemeten. Daarop hebben wij toen i.o.m. de veiligheidsman van het gasbedrijf in onze regio de oude situatie hersteld. Begin dit jaar hebben de gasbedrijven landelijk afgesproken dat er geen uitzonderingen worden gemaakt en worden wij helaas opnieuw vaak voor niets gewaarschuwd.

Er is geen helaas aan omdat brandweer Amsterdam-Amstelland het zelf toelaat.

Als gasbedrijven samen afspreken dat ze geen uitzondering willen maken kan je als brandweer ook zeggen dat je aangifte tegen ze doet bij loze meldingen omdat je als brandweer wil dat er eerst een vent van het gasbedrijf zo snel mogelijk gaat meten, zodra er daadwerkelijk sprake is van lekkage hoort hij melding te doen.

De brandweer op kosten van belastingbetalers is er niet om te gaan kijken of er daadwerkelijk gas lekt uit waardoor het gasbedrijf haar winst kan optimaliseren omdat de brandweer hen wel belt als er echt een probleem is zodra een burger gaslucht ruikt.

Als de brandweer toch bezig is kan je ook gelijk alle eigenaren van particuliere brandmeldsystemen vertellen dat ze eerst zelf moeten kijken of er werkelijk brand is zodra er een melder afgaat. Pas als ze rook of vuur zien mogen ze 112 bellen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 6 juni 2016, 14:53:08
Noch een beroepsploeg noch een vrijwilligersploeg brandt in negen van de tien gevallen de handen aan een gaslek.
Het grote verschil is dat in Amsterdam het binnen de kortste keren rood ziet van de brandweervoertuigen en in de provincie niet.

Overigens die verzamelde club in A-A zal gaan evacueren etc. en ook verder afwachten totdat de medewerker gas komt net als die vrijwilligers. Heeft helemaal niets te maken met het opleidingsniveau, mogelijk zit er bij die vrijwilligers eerder iemand met verstand, verstand van gas dus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 6 juni 2016, 17:31:11
Citaat van: Bert65 link=msg=1428178 date=1465226151
Ik kan mij helemaal vinden in de laatste alinea van Oma.
Ik, als burger, verwacht de juiste hulp door bekwame hulpverleners.
Zo kan ik er dus met mijn pet niet bij dat een gasleveranciers blijkbaar standaard geen brandweer informeert als ze een melding krijgen van een lek die is ontstaan tijdens het graven. Zeker als een monteur een uur onderweg is.
Natuurlijk is het voor de brandweer niet prettig om een risico te hebben dat je voor niets komt als er een melding van een gaslucht is. Waarom zou je dan niet uitrukken? Er is toch ook actie als er een melding is van een brandlucht terwijl later blijkt dat er geen brand is.

Ik vind het ook jammer dat het stil blijft bij politici en op de twitter van de onderzoeksraad. Je zou verwachten dat ze na het rapport over Diemen wakker worden als Urk ontploft.

Je kan namelijk net zo goed stoppen met de Onderzoeksraad als we ze alleen hebben om rapportjes te tikken over wat er allemaal fout is gegaan en hoe we het in de toekomst kunnen voorkomen als geen enkele partij er iets mee doet.

Ik vind ook dat brandweer en politie veel meer op mogen komen voor belangen van burgers. Je kan een gasbedrijf ook vervloeken of desnoods publiek vernederen. Van mij part pak je de monteur van een gasbedrijf die er een uur over doet om ter plaatse te komen als de brandweer en politie hem met spoed ter plaatse willen hebben op voor nalatigheid of wat dan ook, gewoon om je punt eens duidelijk te maken.

Het gasnetwerk en het gas is de rotzooi van het gasbedrijf, als je weet dat je product levens van burgers in gevaar kan brengen bij incidenten dien je te zorgen dat je het incident kan bestrijden.

Ik heb te vaak gevoel dat zelfs de politie en brandweer wel begrip kunnen opbrengen voor de trage of lakse reactie van private partijen omdat ze niet kiezen om burgers te beschermen maar om de winst van private partijen te optimaliseren door te begrijpen dat het gasbedrijf niet overal monteurs piketdienst kan laten draaien waardoor ze binnen een kwartier de gaskraan kunnen dichtdraaien in het totale gebied waar ze gas leveren.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #18 Gepost op: 6 juni 2016, 20:30:35

Onzin dat je aangifte gaat doen tegen een burger als deze een vreemde (gas)lucht ruikt.

Dat laatste doen we ook. We hoeven dan geeneens het gesprek aan te gaan met de eigenaren maar met de PAC's. In de voorschriften van hun eigen brancheorganisatie staat duidelijk aangegeven wanneer ze wel de brandweer mogen bellen. Zo zie je een achteruitgang in deze PAC-meldingen. En komen ze 2 of meer voor dan is het een waarschuwing sturen en houdt het op.

Citaat van: oma link=msg=1428058 date=1465190539
Er is geen helaas aan omdat brandweer Amsterdam-Amstelland het zelf toelaat.

Als gasbedrijven samen afspreken dat ze geen uitzondering willen maken kan je als brandweer ook zeggen dat je aangifte tegen ze doet bij loze meldingen omdat je als brandweer wil dat er eerst een vent van het gasbedrijf zo snel mogelijk gaat meten, zodra er daadwerkelijk sprake is van lekkage hoort hij melding te doen.

De brandweer op kosten van belastingbetalers is er niet om te gaan kijken of er daadwerkelijk gas lekt uit waardoor het gasbedrijf haar winst kan optimaliseren omdat de brandweer hen wel belt als er echt een probleem is zodra een burger gaslucht ruikt.

Als de brandweer toch bezig is kan je ook gelijk alle eigenaren van particuliere brandmeldsystemen vertellen dat ze eerst zelf moeten kijken of er werkelijk brand is zodra er een melder afgaat. Pas als ze rook of vuur zien mogen ze 112 bellen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 7 juni 2016, 10:26:54
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1428220 date=1465237835

Onzin dat je aangifte gaat doen tegen een burger als deze een vreemde (gas)lucht ruikt.

Dat laatste doen we ook. We hoeven dan geeneens het gesprek aan te gaan met de eigenaren maar met de PAC's. In de voorschriften van hun eigen brancheorganisatie staat duidelijk aangegeven wanneer ze wel de brandweer mogen bellen. Zo zie je een achteruitgang in deze PAC-meldingen. En komen ze 2 of meer voor dan is het een waarschuwing sturen en houdt het op.

Ik heb nergens geschreven dat je aangifte moet doen tegen burgers met een gaslek.

Ik heb geschreven dat je een monteur van het gasbedrijf op moet pakken als hij niet snel genoeg ter plaatse komt zodra brandweer en politie met spoed om een monteur vragen zoals forumlid Breathe aangeeft.

Het gasnetwerk en het gas is namelijk de rotzooi van het gasbedrijf. Als brandweer/politie ter plaatse vraag je gasbedrijf met spoed ter plaatse om een potentieel gevaar voor burgers om te komen te overlijden of zwaar gewond te raken af te wenden.

Het is helemaal niet zo normaal als het hier op forum lijkt dat agenten en brandweermensen vooral boekhouders zijn. Waarom moet je als forumagent of forumbrandweer digitaal begrip kunnen opbrengen voor een gasboer die er iets langer over doet omdat het anders veel te duur gaat worden voor het private gasbedrijf als ze overal in het gebied waar ze gas verkopen aan burgers een monteur beschikbaar houden (piket) om binnen 15 - 20 minuten ter plaatse te kunnen zijn op de momenten dat de brandweer en/of politie met spoed om het gasbedrijf ter plaatse vragen.

Ik werk in een land waar we het niet accepteren van liftbedrijven of de enige gasleverancier. De vraag om een monteur met spoed ter plaatse door de politie is eigenlijk geen vraag maar niets anders dan een opdracht.

Als de monteur te laat komt en er onstaat ernstig letsel of enorme schade pak je gewoon de monteur op en stopt hem keurig volgens de regeltje in de politiecel. Je gaat keurig netjes politieonderzoeken of het mogelijk is deze persoon voor de rechter te slepen. Als het niet zo is laat je hem 48 uur later gaan.

In Nederland zie je dat de politie/OM het wel kunnen als een vrachtwagenchauffeur per ongeluk een motorrijder van politie omver rijdt om de snelweg. Ze houden de chauffeur aan en ze sturen een persbericht uit dat de man verdachte is van best zware misdrijven. Een paar dagen later laten ze de beste man weer gaan en volgt het persbericht dat de chauffeur niet langer meer een verdachte is.

Het gasbedrijf pak je niet met een kritisch rapportje van de onderzoeksraad. Je pakt ze zelfs niet met een boete omdat je die gewoon in kan calculeren. Je pakt ze door ze negatieve aandacht te geven. Ze voelen het als hun monteur 2 dagen in de politiecel zit en de politie gewoon werkt zoals ze altijd door waardoor het deftige gasbedrijf voelt dat zij niet bepalen maar in Nederland de politie de baas is.