Zwemmende Zwaailichten

Auteur Topic: Zwemmende Zwaailichten  (gelezen 5429 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 29 september 2005, 22:25:45
Zwemmende Zwaailichten

Congres op 1 december. Goed initiatief en hopelijk met duidelijke uitkomsten. Pakkende naam overigens, complimenten aan degene die het bedacht heeft.

Van de NIBRA site:

Nationaal Congres Verdrinking voor Hulpdiensten
Het congres 'Zwemmende Zwaailichten: Nationaal Congres Verdrinking' vindt plaats op donderdag 1 december 2005.
Dit congres heeft tot doel een discussie op gang te brengen over de vraag of ook van de Nederlandse hulpverleningsdiensten (politie, brandweer, ambulancediensten, etc.) verwacht mag worden dat zij een drenkeling uit het water redden in situaties waarin vrijwillige of professionele redders niet aanwezig zijn. Er bestaat een discrepantie tussen het verwachtingspatroon van de burger en de feitelijke gang van zaken. Dit onderwerp verdient de aandacht, want Nederland is een waterrijk land en per jaar zijn er tussen de 300 en 400 verdrinkingsslachtoffers te betreuren. Accepteren we dit aantal of kunnen we er iets aan doen?

De noodzaak om een symposium te houden wordt onderbouwd door aanbevelingen van het World Congress on Drowning dat in 2002 in Amsterdam plaatsvond, het recente inspectierapport IGZ dat aangeeft dat het niveau van levensreddende handelingen bij de hulpverleningsdiensten te laag is en de aanstellingsrichtlijnen voor de brandweer waarin opgenomen is dat men moet kunnen reddend zwemmen.
Programma
We besteden aandacht aan verschillende waterongevallen en stellen de zelfredzaamheid van de burger aan de kaak. Daarna zullen relevante vertegenwoordigers van politie, ambulancediensten, brandweer en vrijwillige reddingsbrigades hun opinie over het thema geven (waarbij niet alleen de redding, maar ook aspecten van preventie aan de orde komen). Tevens zal de gang van zaken tijdens het te water raken van de moderne 'veilige' auto worden besproken. Tot slot wordt een voordracht gehouden over de medische gevolgen van een bijtijds of te laat gestarte redding.

Het exacte programma met namen van de sprekers komt binnenkort op deze site.

Locatie en Prijs
Het congres vindt plaats bij het Mercure Hotel Amersfoort te Putten (aan het Veluwemeer). Een routebeschrijving krijgt u na uw aanmelding toegezonden. De prijs voor deze dag is € 195,- per persoon, inclusief lunch en afsluitend hapje en drankje.


Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2005, 22:47:23
Koen,

ga jij naar een dergelijk congres. Succes. Ik ben van mening dat €195,00 voor een vrijwilliger iets teveel van het goede is.

Daarbij wil ik wel aanmerken dat als beroeps-hulpverlener ik me absoluut beperk in mijn handelingen wat de redding betreft, om mijn, te verwachte beroepshandeling, uit te kunnen voeren. Maar als vrijwillige hulpverlening er juist voor ga voor de redding.

RR (die niet van een nat uniform houdt, wel van een nat wet-suit)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2005, 23:27:35
Citaat
Ik ben van mening dat €195,00 voor een vrijwilliger iets teveel van het goede is.

Helemaal mee eens. Dat was ook voor het Congress on drowning een probleem. Los  van het geld voel ik me ook niet erg welkom. Dus laat maar.
Te hopen valt dat er veel  'hote me toten' gaan en er eindelijk eens wat voortgang ontstaat.

Heb je m'n mailtje trouwens gelezen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2005, 23:33:32
Helemaal mee eens. Dat was ook voor het Congress on drowning een probleem. Los van het geld voel ik me ook niet erg welkom. Dus laat maar.
Te hopen valt dat er veel 'hote me toten' gaan en er eindelijk eens wat voortgang ontstaat.

Heb je m'n mailtje trouwens gelezen?

Nee...?

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 30 september 2005, 16:06:38
Henk,
Die vraag is voor Rolf bedoeld. :)
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 30 september 2005, 19:30:50
gelinkt naar de kalender  ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2005, 15:33:44
Een dergelijk congres is ook meer voor de hote me toten bedoeld dan voor de uitvoerden van het geheel. Maar altijd wel van nut om het er over te hebben.

9910001
9910001


Almeerse Reddings Brigade

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:19:06
Naar dit congres gaan twee personen van de Almeerse Reddings Brigade tesamen met 2 personen van de brandweer Almere.

In het kader van samenwerking op het water vinden wij het van belang naar dit symposium te gaan.
De brandweer heeft ons dan ook van harte uitgenodigd om mee te gaan. Misschien een tip voor andere briagdes die nauw samenwerken met de brandweer om dit via de brandweer aan te vragen als de kosten voor een brigade te hoog zijn?

Het is altijd van belang daar te zijn waar zaken besproken worden en zeker mensen van de werkvloer kunnen in discussies hun steentje bijdragen om zich te laten horen over dit soort zaken.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2005, 22:22:16
Kijk,

hieruit blijkt wel weer dat een "vriendenclub" het soms helemaal niet gek kan doen. Zeker als de rekening hiervoor wordt betaald door een ander. Als je zo nu en dan een afwachtende houding aanneemt komt de vis vanzelf aangezwommen. Vraagstelling is dan wel, wat is de meerwaarde van een dergelijk congres.

Heel veel geblaaskaak en weinig tot geen voeding naar de werkvloer. Het lijkt wel of een zeer selectief gezelschap die congressen afgaat en daar de ideeën aanhoord/ verkondigd, maar daarbij vergeet de "lulletjes" die het uit moeten voeren niet inlichten. Kijk naar alle symposia die elk jaar weer gehouden worden in den lande met als rode draad: "de drenkeling". Het zijn er elk jaar minimaal 2 en dan nog eens de onderzoeken naar het zelfde fenomeen. Naar mijn mening is er na dit soort symposia veels te weinig feed-back naar de werkvloer. Zeker ook omdat er per symposium telkens een nieuwe stelling toegevoegd wordt aan de hele reeks die er reeds is.

RR (die betaald gaat worden om naar dit syposium te gaan)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Almeerse Reddings Brigade

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2005, 22:39:08
Belangrijk vinden wij dat er steeds meer geluiden vanuit de overheid klinken dat burgers zelf verantwoordelijk zijn en zullen worden gehouden als er ongelukken gebeuren.

Maar het moet toch niet zo worden dat je eerst moet "vragen heeft u genoeg geld om hulp aan te vragen" en dat wij dan pas mogen gaan helpen? Of dat men na een hulpverlening een grote rekening gepresenteerd krijgt? Een stukje van onze belastingen zijn toch ook voor voorziening van veiligheid voor de burgers?

Omdat inderdaad er mensen zijn die niet direct op de werkvloer zitten en bedenken dat er anders gewerkt moet gaan worden is het van belang om ook te laten inzien dat juist veel leed wordt voorkomen omdat wij hier zo de brandweer, de reddingsbrigade etc. kunnen laten oproepen om ons hulp te geven.

Natuurlijk zullen er altijd zaken zijn die niet helemaal terrecht gratis worden gevraagd maar op het water wordt het toch moeilijk eerst te wachten en dan pas te helpen.

Op dit forum zijn er velen die heel goed weten te vertellen hoe het niet moet waarom niet meer mensen dan mee laten denken?

De prijs, tja daar kun je niets aan veranderen is wel hoog maar soms ook wel waard.