Zwemmende Zwaailichten

Auteur Topic: Zwemmende Zwaailichten  (gelezen 5449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2005, 21:46:59
Almeerse Reddingsbrigade,

begrijp me heel goed. Ik bedoel dit niet negatief, maar waardeer uw mening. Zoals in het persbericht van de gemeente Almere reeds stond, heeft U niet voldoende middelen om frequent preventief aanwezig te zijn. Zoals U zelf al zegt, is de Nederlandse overheid produceren geluiden die een verwijzende vinger doen naar de burger die zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Maar als de preventie afneemt, is er een grotere kans op repressief optreden.

Voor dat repressieve optreden mag best een rekening gestuurd worden. Dat gebeurt niet anders. Voor elk vervoert slachtoffer komt er weer geld in de lade van de ambulance dienst. Voor elke afhijsing door de brandweer wordt er een rekening gestuurd. Dit alles wel achteraf als het spoedeisend is. Maar voor een consult bij een huisarts zal direct betaalt moeten worden.

Zo is het ook op het water. Een berger krijgt geld voor zijn diensten en een reddingsbrigade een  . . . . . . . . . . Juist redt mensen levens. En moet dus niet mee fietsen met een brandweer, maar eens beter moeten kijken naar een ambulance/ GHOR om te kijken hoe daar de financiën liggen. Reddingsbrigades zijn met mensenlevens bezig, voor de brandweer is dat maar een heel klein gedeelte van hun taak.


RR (die altijd door de GHOR betaald wordt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2005, 22:03:25
Almeerse Reddingsbrigade,

begrijp me heel goed. Ik bedoel dit niet negatief, maar waardeer uw mening. Zoals in het persbericht van de gemeente Almere reeds stond, heeft U niet voldoende middelen om frequent preventief aanwezig te zijn. Zoals U zelf al zegt, is de Nederlandse overheid produceren geluiden die een verwijzende vinger doen naar de burger die zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Maar als de preventie afneemt, is er een grotere kans op repressief optreden.

Voor dat repressieve optreden mag best een rekening gestuurd worden. Dat gebeurt niet anders. Voor elk vervoert slachtoffer komt er weer geld in de lade van de ambulance dienst. Voor elke afhijsing door de brandweer wordt er een rekening gestuurd. Dit alles wel achteraf als het spoedeisend is. Maar voor een consult bij een huisarts zal direct betaalt moeten worden.

Zo is het ook op het water. Een berger krijgt geld voor zijn diensten en een reddingsbrigade een  . . . . . . . . . . Juist redt mensen levens. En moet dus niet mee fietsen met een brandweer, maar eens beter moeten kijken naar een ambulance/ GHOR om te kijken hoe daar de financiën liggen. Reddingsbrigades zijn met mensenlevens bezig, voor de brandweer is dat maar een heel klein gedeelte van hun taak.


RR (die altijd door de GHOR betaald wordt)

RR
de laatste regels, wat heeft de ghor ons te bieden ???
Ik denk dat je de brandweertaak erg mis slaat


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2005, 11:40:31
De Leidraad bestrijding waterongevallen door de brandweer is er duidelijk over. De redding van oppervlakteslachtoffers is/wordt wel degelijk een taak van de brandweer. Gelukkig biedt de leidraad de brandweer ook de mogelijk een beroep te doen op de reddingsbrigade.

In het geval van de gemeenten Buren/Culemborg (een samenwerkingscluster in de regio Gelderland Zuid) is de genoemde taak (redding oppervlakteslachtoffers) aan de Culemborgse Reddingsbrigade uitbesteed. Daar waar de CRB nu al de vaartaak van de brandweer uitvoert, wordt het redden van oppervlakteslachtoffers ook geformaliseerd.

En dan hoef je dus niet te klagen over de hoge prijs van een congres. In ieder geval niet als je, zoals ik, op kosten van de brandweer dat congres mag bijwonen.

Een reddingsbrigade heeft in ijn ogen alles met de brandweer te maken.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:35:44
De Leidraad bestrijding waterongevallen door de brandweer is er duidelijk over. De redding van oppervlakteslachtoffers is/wordt wel degelijk een taak van de brandweer. Gelukkig biedt de leidraad de brandweer ook de mogelijk een beroep te doen op de reddingsbrigade.

In het geval van de gemeenten Buren/Culemborg (een samenwerkingscluster in de regio Gelderland Zuid) is de genoemde taak (redding oppervlakteslachtoffers) aan de Culemborgse Reddingsbrigade uitbesteed. Daar waar de CRB nu al de vaartaak van de brandweer uitvoert, wordt het redden van oppervlakteslachtoffers ook geformaliseerd.

En dan hoef je dus niet te klagen over de hoge prijs van een congres. In ieder geval niet als je, zoals ik, op kosten van de brandweer dat congres mag bijwonen.

Een reddingsbrigade heeft in ijn ogen alles met de brandweer te maken.

Rob,

er zijn meerdere regio's die bezig zijn met het afstoten van taken door de brandweer. Met name dan het gedeelte brandweer duiker. Uit onderzoek is gebleken dat brandweer duikers niet redden, maar bergen. En dat is geen taak voor de brandweer, maar meer een taak voor een andere instelling. Aangezien oppervlakte redding door meerderen kan geschiedden kan er dus fors bezuinigd worden op de brandweer duikers en gaat er slechts een klein gedeelte van deze bezuiniging naar de reddingsbrigade.

Rob, als ik me niet vergis, worden de duikers bij jullie in de buurt geleverd door een "sleepbedrijf", zo zie je maar dat de brandweer zich op sommige regio's helemaal niet meer op het water begeeft.

Het daarna optredende dillema is dan dat er geen wettelijke verantwoordelijke meer aan te wijzen is en dus de reddingsbrigade daar de bezweerende vinger krijgt toegewezen. En in mijn optiek kan een reddingsbrigade dat helemaal niet aan.

RR (die graag het walletje bij het schuurtje houdt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2005, 23:41:15
Het is echter wel brandweerpersoneel wat deze duiken uitvoerd als je de duikers van Arnhem bedoeld, deze zijn vrijwilliger bij de brandweer en in dienst van het sleepbedrijf. Dus bij brandweer werksaamheden zijn ze brandweerman en van ze onder de brandweerstructuur. Maar erg mooi kan ik een gele duikwagen niet vinden.

9910001
9910001


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #15 Gepost op: 1 november 2005, 09:43:28
Rob,

er zijn meerdere regio's die bezig zijn met het afstoten van taken door de brandweer. Met name dan het gedeelte brandweer duiker. Uit onderzoek is gebleken dat brandweer duikers niet redden, maar bergen. En dat is geen taak voor de brandweer, maar meer een taak voor een andere instelling. Aangezien oppervlakte redding door meerderen kan geschiedden kan er dus fors bezuinigd worden op de brandweer duikers en gaat er slechts een klein gedeelte van deze bezuiniging naar de reddingsbrigade.

Rob, als ik me niet vergis, worden de duikers bij jullie in de buurt geleverd door een "sleepbedrijf", zo zie je maar dat de brandweer zich op sommige regio's helemaal niet meer op het water begeeft.

Het daarna optredende dillema is dan dat er geen wettelijke verantwoordelijke meer aan te wijzen is en dus de reddingsbrigade daar de bezweerende vinger krijgt toegewezen. En in mijn optiek kan een reddingsbrigade dat helemaal niet aan.

RR (die graag het walletje bij het schuurtje houdt)

RR,

Het duikteam van de brandweer Culemborg is ook daadwerkelijk een duikteam van de brandweer. Bij waterongevallen in de regio treedt het duikteam op. Volgens de nieuwe richtlijn is er een afspraak gemaakt. Reddend duiken geschiedt de eerste 30 minuten, daarna wordt het bergend duiken. De tijd die beschikbaar is voor het redden van een oppervlakteslachtoffer is 15 minuten. De afspraak die met ons gemaakt is, is dat de plaats incident binnen 15 minuten bereikt is.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #16 Gepost op: 1 november 2005, 09:45:24
Het is echter wel brandweerpersoneel wat deze duiken uitvoerd als je de duikers van Arnhem bedoeld, deze zijn vrijwilliger bij de brandweer en in dienst van het sleepbedrijf. Dus bij brandweer werksaamheden zijn ze brandweerman en van ze onder de brandweerstructuur. Maar erg mooi kan ik een gele duikwagen niet vinden.

9910001
En de WO 44772 is gewoon in brandweerkleuren uitgevoerd en wordt in de hele regio Gelderland Zuid ingezet


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 1 november 2005, 17:13:26
9910001,

je hebt helemaal gelijk. De fa. van Amerongen is het betreffende duikteam/ sleepbedrijf. Maar ja, wat is het nou voor afstand op de kaart van Nederland, Arnhem <=> Culemborg?


Rob,

halen jullie de 15 minuten "ter plaatse" komen? En is dat dan de gemeente grenzen of de gehele hulpverleningsregio.


RR (die 15 minuten soms ook niet redt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #18 Gepost op: 1 november 2005, 17:26:04
RR

Wij halen die 15 minuten op de rivier net. En de ons toegewezen recreatieplassen zijn zeker binnen die tijd te bereiken.

En verder, de ervaring zal het leren.

De tijden kunnen door de regio worden aangepast. Zo heb ik gelezen dat in de regio Hilversum het brandweerduikteam (3 teams) niet meer binnen 15 maar binnen 20 minuten tp moeten zijn. Die redden het in 15 minuten niet altijd meer. Dat heeft te maken met het opheffen van een aantal duikteams.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 1 november 2005, 19:45:41
De tijden kunnen door de regio worden aangepast. Zo heb ik gelezen dat in de regio Hilversum het brandweerduikteam (3 teams) niet meer binnen 15 maar binnen 20 minuten tp moeten zijn. Die redden het in 15 minuten niet altijd meer. Dat heeft te maken met het opheffen van een aantal duikteams.


Rob,

ook dit heeft te maken met herverdelen van taken. Een brandweer duikteam is zeer kostbaar qua repressief optreden, waarbij de uitgevoerende taak frequent niet overeen komt met de taakstelling van een brandweerduiker. Als dan ook nog eens de rijtijden verlengd gaan worden is er geen redden meer aan en blijft het bergen over.


RR (in een poëtische bui)
Elke hulpverlening start met communicatie.