Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 23059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Gepost op: 8 juni 2016, 13:51:52
Beste mensen,


er wordt bij mij in de gemeente geschermd met het begrip discretionaire bevoegdheid. Ik interpreteer dat zo dat je oma van 90 niet meteen hoeft te verbaliseren als ze haar rijbewijs vergeten is.
Hier interpreteren ze het zo dat een diender of boa ook een 'goed gesprek' mag aangaan met de aso die zijn hond in de speeltuin laat schijten.

Hoe zien jullie dit? Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er richtlijnen voor? Wat is de ontstaansgeschiedenis?




Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2016, 14:24:06
De discretionaire bevoegdheid is geen wettelijk vastgelegde bevoegdheid. Het ontstaan ervan verklaart zich juist in het feit dát niet is vastgelegd dat er geverbaliseerd moet worden voor overtredingen.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2016, 14:31:28
Discretionaire bevoegdheid is de beslissingsvrijheid van elke opsporingsambtenaar, dus individueel. Als jij van mening bent dat je die oma van 90 niet verbaliseert dan maak je gebruik van je discretionaire bevoegdheid, maar je collega's ook als zij een gesprek aan gaan met die aso in de speeltuin.

Bij ons is het zo dat we zelf mogen uit maken of we een proces verbaal uitschrijven of niet, dit is dagelijkse gang van zaken. Is er nou sprake van een bepaald soort overlast waar wat aan gedaan moet worden, dan wordt er afgesproken dat er voor geverbaliseerd wordt door een ieder die het constateert. Dit is om wat eenduidigheid te scheppen en een boodschap uit te dragen naar de burgers toe dat we er echt bovenop zitten.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2016, 14:57:12
Waarom zou je niet gewoon altijd bekeuren bij overtredingen? Na een paar maanden (of jaar) is iedereen daaraan gewend en is de criminaliteit 0, net als in Japan.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2016, 15:52:59
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428591 date=1465390632
en is de criminaliteit 0, net als in Japan.
Geloof je het zelf?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2016, 16:14:53
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428591 date=1465390632
Waarom zou je niet gewoon altijd bekeuren bij overtredingen? Na een paar maanden (of jaar) is iedereen daaraan gewend en is de criminaliteit 0, net als in Japan.
Omdat je met bekeuren misschien aan je doel voorbij gaat (je kan vaak met een goed gesprek meer bereiken), omdat je hierdoor weer extra werk krijgt terwijl jij misschien ergens anders veel beter inzetbaar bent etc etc. Daarnaast is de criminaliteit in japan echt geen 0 hoor, daar is de criminaliteit misschien zelfs nog wel harder dan hier in nl. Echter is het daar een andere cultuur en word criminaliteit op een andere manier geregeld. Daarnaast, als jij die oma gaat bekeuren betekend dat echt niet dat er geen persoon meer vermoord word.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2016, 18:42:35
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428591 date=1465390632
Waarom zou je niet gewoon altijd bekeuren bij overtredingen? Na een paar maanden (of jaar) is iedereen daaraan gewend en is de criminaliteit 0, net als in Japan.

Omdat ik geen zin heb om alles en iedereen te verbaliseren. Dan is a het werk niet bij te houden en b Het voegt niets toe.

Waar ik wel in geloof is stapelen van boetes. 1e maal waarschuwing 2e maal klein bedrag 3e maal groter bedrag etc. Dan worden ook de mensen die echt hardleers zijn aangepakt.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2016, 19:25:54
Mijn doel is de overtreding stoppen. Welk middel ik daarvoor gebruik is echter mijn eigen keuze. Bekeuren is één van die middelen, een geregistreerde waarschuwing of een goed gesprek ook.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2016, 22:15:14
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428591 date=1465390632
Waarom zou je niet gewoon altijd bekeuren bij overtredingen? Na een paar maanden (of jaar) is iedereen daaraan gewend en is de criminaliteit 0, net als in Japan.

En laat in Japan nu ook sprake zijn van het gebruik van discretionaire bevoegdheid door agenten en andere wetshandhavers....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 8 juni 2016, 22:41:03
Citaat van: zwelgje link=msg=1428696 date=1465416914
En laat in Japan nu ook sprake zijn van het gebruik van discretionaire bevoegdheid door agenten en andere wetshandhavers....

Ben heel vaak in Japan geweest het is erg bureaucratisch en ik neem aan de politie niet minder