Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 23243 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 9 juni 2016, 11:13:05
Die ontwikkeling met die BOA's loopt vanzelf haakstuk. Gewoon meer volwaardige politieagenten met gezag, daar is de fatsoenlijke burger veel meer mee gebaat

In het verleden had je een beperkt aantal BOA's zoals brugwachters, personeel van overheidsdiensten o.a. havendiensten etc.,
hellebaardiers, boswachters, visserijinspectie over het algemeen mensen die wel wat anders deden dan loeren op kleine overtredingen.
Tegenwoordig loopt het BOA verhaal volledig uit de hand, begonnen met mijnheer Melkert, Melkertbanen dus zwaar gesubsidieerd waar door de verbalisanten miljoenen in het laadje worden gebracht en waardoor de burger steeds minder respect krijgt voor uniformen.


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #21 Gepost op: 9 juni 2016, 11:20:09
Citaat van: oma link=msg=1428760 date=1465461565
Daarom moet je dat BOA gedoe afschaffen omdat we eisen stellen aan politiemensen en de politie ook haar standaarden heeft voor agenten hoe ze de burgerij bejegenen. Politiemensen kiezen ook niet voor dit vak omdat ze een soort seksuele bevrediging bereiken van de gedachte dat ze een bonnenboekje krijgen en de hele dag mensen die overtredingen begaan op de bon mogen slingeren.

Alleen de mensen die beter af zijn in de sociale werkplaats of desnoods maar een bijstandsuitkering moeten krijgen op voorwaarde dat ze vooral thuis moeten blijven zitten waardoor niemand last van ze heeft gaan een LOI cursus volgen om hun droombaan te kunnen krijgen; in een uniform rondwandelen om de argeloze hondenbezitter te bekeuren als er een stukje keutel aan de kontharen van de hond is blijven hangen en er af valt op de openbare weg.

Citaat van: Thor link=msg=1428765 date=1465463585
Die ontwikkeling met die BOA's loopt vanzelf haakstuk. Gewoon meer volwaardige politieagenten met gezag, daar is de fatsoenlijke burger veel meer mee gebaat

In het verleden had je een beperkt aantal BOA's zoals brugwachters, personeel van overheidsdiensten o.a. havendiensten etc.,
hellebaardiers, boswachters, visserijinspectie over het algemeen mensen die wel wat anders deden dan loeren op kleine overtredingen.
Tegenwoordig loopt het BOA verhaal volledig uit de hand, begonnen met mijnheer Melkert, Melkertbanen dus zwaar gesubsidieerd waar door de verbalisanten miljoenen in het laadje worden gebracht en waardoor de burger steeds minder respect krijgt voor uniformen.

Jammer dat jullie zo laagdunkend over BOA's doen. De meeste BOA's moeten tegenwoordig een volledige MBO-3 diploma hebben gevolgd voordat ze een baan als buitengewoon opsporingsambtenaar kunnen krijgen. En ach, melkert banen. Die mensen tref je niet zo erg vaak meer, en dat zal vanzelf uitsterven ( vergrijzing etc.) . De professionaliteit en de kunde van de BOA's gaat langzaam maar zeker vooruit.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #22 Gepost op: 9 juni 2016, 12:20:21
Bericht verwijderd. Laten we met elkaar in gesprek blijven en op het onderwerp blijven.

DiNozzo


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #23 Gepost op: 9 juni 2016, 12:39:13
Helemaal mee eens. Hieronder een samenvatting. Als je wilt zet ik dat in een nieuw topic, genaamd: waarschuwen = onzin.
===========================================================================

Ik ben geschokt. Ik vat de discussies over aantal bonnen en discretionaire bevoegdheid even samen: sommige agenten (goed lezen: niet alle) schrijven maar 'een paar bonnen per jaar', gewoon omdat ze 'er geen zin in hebben', ondanks het feit dat ze zoveel overtredingen constateren dat ze ‘een hele dienst in een straat zouden kunnen blijven’.

Gaat er dan geen lampje branden? De burgers hebben genoeg van de kleine overtredingen, die sommige agenten vanachter hun autoraampje lachend bagatelliseren.

Voor de burger zijn dat grote overtredingen: Ouders die hun kinderen onder de hondenpoep thuis krijgen, speelplaatsjes die geterroriseerd worden door die ene aso die zijn honden toch laat loslopen, ouderen die de straat niet opgaan omdat er zo veel op de stoep wordt gefietst (= vaak is een keer vallen een gebroken heup), moeders met kinderwagens die slalommen langs de foutgeparkeerde auto’s, invaliden die hun parkeerplek bezet vinden, rolstoelers die niet naar de supermarkt kunnen omdat er 30 fietsen op de stoep staan, kinderen die zonder gordels vervoerd worden of die van de sokken worden gereden op weg naar school omdat de leasebakken door rood rijden: allemaal ‘klein bier’ waar sommige agenten hun auto niet voor uit komen, en als ze dat al doen gaan ze ‘liever het gesprek aan’, want ‘dat helpt zo goed’ (wie bewijst dat eens?), en snappen niet dat de burger dat gesprek alleen voert om onder een bon uit te komen en de overtreding 5 min. later alsnog te begaan en de agent achter zijn rug uitlacht (in sommige buurten recht in zijn gezicht).

Overigens: het gesprek aangaan?? Er wonen hier 17 miljoen mensen die elkaar de hele dag mogen waarschuwen en met elkaar in gesprek gaan. Die 17 miljoen betalen het salaris van 50.000 medeburgers (0,3%) die ze een extra bevoegdheid geven: bonnen schrijven (en de rest). Als die het ook nog vertikken (jaja: sommigen) kunnen we onze beschaving wel opdoeken. En dat is ook wat we om ons heen zien.

Kijk naar het filmpje van de slaande agent: allemaal aso’tjes waar jullie (sommigen) de dag daarvoor nog mee in gesprek waren en die jullie nu komen belagen. Wat zijn jullie (sommigen) naďef: het gesprek ik leuk voor een 11-jarige zonder licht en een oma net buiten het parkeervak, maar niet voor de 10% complete aso’s die NL verzieken. (Prima actie, trouwens, van die agent. Zal wel weer een berisping krijgen van de korpsleiding, die feitelijk net zo denkt als sommigen van jullie. Inderdaad: sommigen. Ik herhaal het maar even, want echt goed lezen kunnen sommigen hier niet.)

120 bonnetjes per jaar (was bonnenquotum, geloof ik) kunnen of willen sommigen niet schrijven, ze willen liever vriendjes met de burgers zijn, maar snappen niet dat ze dan kastelein of opbouwwerker hadden moeten worden.
Ze willen respect, maar zien niet dat ze het respect verliezen als ze de dagelijkse problemen van de burger negeren.
Ze vinden de boetes te hoog, ook al zijn ze democratisch vastgesteld: de agent weet het beter dan de democratie.
Ze zien genoeg overtredingen in 1 straat om een hele dienst mee zoet te zijn, maar stappen liever in de auto naar hogere taken.
Ze ‘waarschuwen liever’, en snappen niet dat ze daarom uitgelachen worden door de burger, die kort schuldbewust meespeelt (ja, agent, nee, agent) en een uur later zijn collega’s vertelt hoe hij nu weer onder een bon is uitgekomen.
Er zijn weinig tot geen afspraken over het aantal bonnen per jaar en doet iedereen maar wat naar eigen inzicht. Er wordt ook niet structureel over nagedacht en er is ook geen beleid op. Wat een amateurisme, sorry dat ik het moet zeggen.

En nee: ik ben geen politiebasher, heb zeker 10 kennissen bij de politie (die gelukkig wél 10 bonnen per dag schrijven), maar ben diep teleurgesteld door de mentaliteit van sommigen (en dan ook nog de boa’s bashen, schaam je). Daarnaast heb ik contact met tientallen andere agenten, die stuk voor stuk het hart op de goede plaats hebben en alleen het beste met de samenleving voor hebben. En dat meen ik. Maar de naďveteit is stuitend, bij sommigen.
Ik zit voor een paar rotcenten in de politiek om dezelfde, idealistische reden. Dus laten we op niveau discussiëren, en elkaar niet voor rotte vis uitmaken: hard maar fair. Iemand hier had mijn posts teruggelezen: nou... geweldig! Probeer het niet persoonlijk te maken maar op de argumenten in te gaan, zou ik zeggen. Sterkte!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 9 juni 2016, 13:00:27
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
Iemand hier had mijn posts teruggelezen: nou... geweldig! Probeer het niet persoonlijk te maken maar op de argumenten in te gaan, zou ik zeggen. Sterkte!

Wees blij. Veel forumleden willen mijn berichten niet eens meer lezen laat staan dat ze al mijn berichten terug gaan lezen.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2016, 13:02:20
 0098

Nou nog even inhoudelijk reageren.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #26 Gepost op: 9 juni 2016, 13:04:06
Sorry hoor, maar op zo'n uit de lucht gegrepen sentimenteel gebrabbel ís niet eens inhoudelijk te reageren. U bent de realiteit zoek.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 9 juni 2016, 13:06:29
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
Voor de burger zijn dat grote overtredingen: Ouders die hun kinderen onder de hondenpoep thuis krijgen, speelplaatsjes die geterroriseerd worden door die ene aso die zijn honden toch laat loslopen, ouderen die de straat niet opgaan omdat er zo veel op de stoep wordt gefietst (= vaak is een keer vallen een gebroken heup), moeders met kinderwagens die slalommen langs de foutgeparkeerde auto’s, invaliden die hun parkeerplek bezet vinden, rolstoelers die niet naar de supermarkt kunnen omdat er 30 fietsen op de stoep staan, kinderen die zonder gordels vervoerd worden of die van de sokken worden gereden op weg naar school omdat de leasebakken door rood rijden

Een samenvatting van uw persoonlijke gerieven? Overigens is deze gedachte volledig passend in de hedendaagse individualistische samenleving, waarbij iedereen vooral in zijn eigen straatje kijkt en moord en brand schreeuwt indien men ergens overlast ervaart. Vervolgens moet de overheid het dan maar met 'harde maatregelen' opknappen, als vergelding, maar staat diezelfde persoon moord en brand te schreeuwen als men zelf een keer een parkeerbon te pakken heeft. De overheid vind dat een prima plan, daarmee zorg je namelijk ook dat de begroting op orde komt. Er bestaat ook nog zoiets als in gesprek gaan om samen een oplossing te vinden, een stukje bewustwording kan vaak veel meer bereiken.

Zo heb ik een tijd terug een keer gebeld met een BOA welke de portefeuille 'dierenoverlast' beheerde binnen een gemeente, naar aanleiding van structurele overlast van een paardenmanege waarbij er overtredingen werden gepleegd. Ik verzocht deze beste meneer om eens in gesprek te gaan met de eigenaars gezien de maatschappelijke impact van de overlast, te zoeken naar een oplossing en zo nodig maatregelen aan te zeggen. Ik kreeg als reactie dat hij alleen bonnen mocht schrijven voor hondenpoep, dus hij er niks mee kon. Tja dan ben je ook uitgepraat natuurlijk... :-X


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 9 juni 2016, 13:23:42
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
Ze vinden de boetes te hoog, ook al zijn ze democratisch vastgesteld: de agent weet het beter dan de democratie.

Het is een slap excuus dat boetebedragen door de democratie zijn vastgesteld. Je zou een punt hebben als er politieke partijen zijn die in hun verkiezingsprogramma zouden zetten dat ze vinden dat de hondendrol op de stoep zwaarder gestraft moet worden dan winkeldiefstal en huisvuil in de verkeerde kleur afvalbak zorgt voor een hogere pakkans dan het hebben van een XTC-lab.

Politici besluiten om boetebedragen zo hoog te maken om de begroting op orde te krijgen. Gemeenten hebben de handhaving niet om veiligheid te verhogen maar om snel en simpel geld binnen te harken.

Als een agent van politie voor de kop slaan bij de rechter 200 euro kost is het raar als politici vinden dat onnodig claxoneren 250 - 370 euro moet kosten. Ik vind 50 euro meer dan genoeg voor onnodig claxoneren en als het toch 250 euro moet kosten moet de agent zich door de burger voor de kop laten slaan (50 euro voor het getoeter, de rest is dan een soort tegoedbon om de agent een knal te verkopen).


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #29 Gepost op: 9 juni 2016, 13:27:44
Citaat van: oma link=msg=1428799 date=1465471422
Ik vind 50 euro meer dan genoeg voor onnodig claxoneren en als het toch 250 euro moet kosten moet de agent zich door de burger voor de kop laten slaan (50 euro voor het getoeter, de rest is dan een soort tegoedbon om de agent een knal te verkopen).

Verwacht je nu echt dat hier nog serieuze reacties op komen? Deze discussie gaat werkelijk nergens over. Wellicht handig het bij voorbeelden van discretionaire bevoegdheid te houden dan te gaan luchtfietsen en je diepste fantasieen hier te spuien?