Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 23183 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #30 Gepost op: 9 juni 2016, 13:28:59
Je hebt gelijk, dit moet een nieuw topic worden. Excuus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 9 juni 2016, 13:37:22
Citaat van: FF4266 link=msg=1428801 date=1465471664
Verwacht je nu echt dat hier nog serieuze reacties op komen? Deze discussie gaat werkelijk nergens over. Wellicht handig het bij voorbeelden van discretionaire bevoegdheid te houden dan te gaan luchtfietsen en je diepste fantasieen hier te spuien?

Nee, het is prima voorbeeld. Het maakt een karikatuur van de situatie in Nederland waar de keten politie, openbaar aanklager en rechter schuurt met de bestuurlijke handhaving buiten de rechterlijke macht om.

Geen openbaar aanklager die zal eisen dat iemand 370 euro boete moet krijgen voor onnodig claxoneren en geen rechter die als de officier het wel zal eisen zal vinden dat het strookt met het proportionaliteitsbeginsel.

Als je peperdure tuinstel uit de tuin gejat wordt kan je als burger lang wachten voor de politie komt, ze komen er niet voor. Als je naar ze toegaat weet je nog dat ze je tuinstel niet gaan opsporen. Het is dan best wrang als je dagelijks het leger handhavers van de gemeente door je straat krijgt om je te bekeuren als je auto niet netjes in vak staat, er plastic flessen bij het groene afval zitten en je hond nietl aan de lijn loopt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 9 juni 2016, 13:46:34
Citaat van: FF4266 link=msg=1428801 date=1465471664
Verwacht je nu echt dat hier nog serieuze reacties op komen?

Je moet ook leren om in context te citeren, de regel voor je selectieve citaat van mijn tekst hoort er namelijk bij.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #33 Gepost op: 9 juni 2016, 15:13:19
Citaat van: oma link=msg=1428724 date=1465452306
Is het ook niet zo dat je je als politie in de voet schiet zodra je bekeuringen uitdelen wel een doel an sich maakt en gaat acteren als een tweede belastingdienst die inkomsten moet genereren voor de nationale schatkist?

DiNozzo schreef al dat bijvoorbeeld wijkagenten weinig tot geen boetes schrijven. Ik kan mij goed voorstellen dat een wijkagent alleen effectief voor de politie kan zijn als hij in goede harmonie met de bewoners van een wijk kan werken. Het kan zijn dat de wijkagent een goede tip krijgt van een burger over een wietplantage in de wijk maar de kans daalt dat iemand de wijkagent nog iets zegt als hij deze week al 4 parkeerbonnen gekregen heeft van deze agent.

Komt wel eens voor dat wijkbewoners tijdens een wijkvergadering klagen over het fout parkeren bij de bakker waardoor het onoverzichtelijk wordt. Dan treed de wijkagent daar ook mede tegen op. Hoe vaak gebeurt het niet dat bewoners klagen over voorbijgangers die de maximumsnelheid overschrijden en de weg als 'sluiproute' nemen, en dat dan blijkt dat bewoners zelf ook verkeerd zitten?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #34 Gepost op: 9 juni 2016, 15:21:59
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
Helemaal mee eens. Hieronder een samenvatting. Als je wilt zet ik dat in een nieuw topic, genaamd: waarschuwen = onzin.
===========================================================================

Ik ben geschokt. Ik vat de discussies over aantal bonnen en discretionaire bevoegdheid even samen: sommige agenten (goed lezen: niet alle) schrijven maar 'een paar bonnen per jaar', gewoon omdat ze 'er geen zin in hebben', ondanks het feit dat ze zoveel overtredingen constateren dat ze ‘een hele dienst in een straat zouden kunnen blijven’.

Gaat er dan geen lampje branden? De burgers hebben genoeg van de kleine overtredingen, die sommige agenten vanachter hun autoraampje lachend bagatelliseren.

Voor de burger zijn dat grote overtredingen: Ouders die hun kinderen onder de hondenpoep thuis krijgen, speelplaatsjes die geterroriseerd worden door die ene aso die zijn honden toch laat loslopen, ouderen die de straat niet opgaan omdat er zo veel op de stoep wordt gefietst (= vaak is een keer vallen een gebroken heup), moeders met kinderwagens die slalommen langs de foutgeparkeerde auto’s, invaliden die hun parkeerplek bezet vinden, rolstoelers die niet naar de supermarkt kunnen omdat er 30 fietsen op de stoep staan, kinderen die zonder gordels vervoerd worden of die van de sokken worden gereden op weg naar school omdat de leasebakken door rood rijden: allemaal ‘klein bier’ waar sommige agenten hun auto niet voor uit komen, en als ze dat al doen gaan ze ‘liever het gesprek aan’, want ‘dat helpt zo goed’ (wie bewijst dat eens?), en snappen niet dat de burger dat gesprek alleen voert om onder een bon uit te komen en de overtreding 5 min. later alsnog te begaan en de agent achter zijn rug uitlacht (in sommige buurten recht in zijn gezicht).

Overigens: het gesprek aangaan?? Er wonen hier 17 miljoen mensen die elkaar de hele dag mogen waarschuwen en met elkaar in gesprek gaan. Die 17 miljoen betalen het salaris van 50.000 medeburgers (0,3%) die ze een extra bevoegdheid geven: bonnen schrijven (en de rest). Als die het ook nog vertikken (jaja: sommigen) kunnen we onze beschaving wel opdoeken. En dat is ook wat we om ons heen zien.

Kijk naar het filmpje van de slaande agent: allemaal aso’tjes waar jullie (sommigen) de dag daarvoor nog mee in gesprek waren en die jullie nu komen belagen. Wat zijn jullie (sommigen) naďef: het gesprek ik leuk voor een 11-jarige zonder licht en een oma net buiten het parkeervak, maar niet voor de 10% complete aso’s die NL verzieken. (Prima actie, trouwens, van die agent. Zal wel weer een berisping krijgen van de korpsleiding, die feitelijk net zo denkt als sommigen van jullie. Inderdaad: sommigen. Ik herhaal het maar even, want echt goed lezen kunnen sommigen hier niet.)

120 bonnetjes per jaar (was bonnenquotum, geloof ik) kunnen of willen sommigen niet schrijven, ze willen liever vriendjes met de burgers zijn, maar snappen niet dat ze dan kastelein of opbouwwerker hadden moeten worden.
Ze willen respect, maar zien niet dat ze het respect verliezen als ze de dagelijkse problemen van de burger negeren.
Ze vinden de boetes te hoog, ook al zijn ze democratisch vastgesteld: de agent weet het beter dan de democratie.
Ze zien genoeg overtredingen in 1 straat om een hele dienst mee zoet te zijn, maar stappen liever in de auto naar hogere taken.
Ze ‘waarschuwen liever’, en snappen niet dat ze daarom uitgelachen worden door de burger, die kort schuldbewust meespeelt (ja, agent, nee, agent) en een uur later zijn collega’s vertelt hoe hij nu weer onder een bon is uitgekomen.
Er zijn weinig tot geen afspraken over het aantal bonnen per jaar en doet iedereen maar wat naar eigen inzicht. Er wordt ook niet structureel over nagedacht en er is ook geen beleid op. Wat een amateurisme, sorry dat ik het moet zeggen.

En nee: ik ben geen politiebasher, heb zeker 10 kennissen bij de politie (die gelukkig wél 10 bonnen per dag schrijven), maar ben diep teleurgesteld door de mentaliteit van sommigen (en dan ook nog de boa’s bashen, schaam je). Daarnaast heb ik contact met tientallen andere agenten, die stuk voor stuk het hart op de goede plaats hebben en alleen het beste met de samenleving voor hebben. En dat meen ik. Maar de naďveteit is stuitend, bij sommigen.
Ik zit voor een paar rotcenten in de politiek om dezelfde, idealistische reden. Dus laten we op niveau discussiëren, en elkaar niet voor rotte vis uitmaken: hard maar fair. Iemand hier had mijn posts teruggelezen: nou... geweldig! Probeer het niet persoonlijk te maken maar op de argumenten in te gaan, zou ik zeggen. Sterkte!

Waarom vraag je hier hoeveel bonnen geschreven worden terwijl je het antwoord al weet?

Verder, mocht je in je buurt stelselmatig problemen hebben, kijk of er een wijkraad actief is in je buurt en laat daar je stem horen. Vaak hebben zij nauw contact met de wijkagent, gemeente en andere instanties.

Tot slot, graag zou ik wel dagje met je mee willen lopen, jij wil graag dat elke overtreding bekeurd zou worden, kijken wat er bij jou te verbeteren valt.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #35 Gepost op: 9 juni 2016, 20:33:48
Citaat van: oma link=msg=1428789 date=1465470027
Wees blij. Veel forumleden willen mijn berichten niet eens meer lezen laat staan dat ze al mijn berichten terug gaan lezen.

Nou oma, ik lees je post toevallig wel graag.  O0

Of ben ik nu mezelf geliefd aan t maken..... :(


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #36 Gepost op: 9 juni 2016, 21:07:29
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
Ik ben geschokt. Ik vat de discussies over aantal bonnen en discretionaire bevoegdheid even samen: sommige agenten (goed lezen: niet alle) schrijven maar 'een paar bonnen per jaar', gewoon omdat ze 'er geen zin in hebben', ondanks het feit dat ze zoveel overtredingen constateren dat ze ‘een hele dienst in een straat zouden kunnen blijven’.
De discussie is er niet want ik zie vooral een forumlid dat op zoek is naar bevestiging van zijn eigen mening en niet inhoudelijk reageert op wat andere forumleden inbrengen.

Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
Gaat er dan geen lampje branden? De burgers hebben genoeg van de kleine overtredingen, die sommige agenten vanachter hun autoraampje lachend bagatelliseren.
Het grappige is dat de meeste plegers van deze kleine overtredingen ook gewoon burgers zijn zoals jij en ik. Niet het kleine deel aso's, welke ook deze overtredingen plegen, maar gewoon diezelfde klagende burgers vormen de grootste groep.

Diezelfde ouders die klagen over de hondenpoep op het grasveldje op de hoek laten wel gewoon hun kat vrij rondlopen waardoor deze zijn behoefte in de tuin bij de buren doet. Die buurman klaagt daar weer over, vlak voordat hij op de fiets stapt om even boodschappen te doen. Daarbij rijd hij het laatste stukje maar even over de stoep, want ja sneller en haast en zo. Toevallig loopt daar een dame met een zoontje welke ze nog net bij de hand kan nemen voordat hij zonder te kijken in het pad van de fietser zou gaan lopen. Al mopperend lopen zij terug naar de auto en rijden naar huis. Daar aangekomen parkeert ze de auto op de hoek van de straat want dat is dichterbij dan het vrije parkeervak in de ander straat 20 meter verder. De buurman op de hoek van straat kijkt net uit het raam en zegt tegen zijn vriend dat 'die ene rode van nummer 4 weer aso parkeert'. Zijn vriend reageert met de woorden 'maak je niet druk' en zet het volume van de radio op 10 omdat net zijn favoriete Jan Smit nummer voorbij komt op radio decibel. In het huis ernaast draait de agent die net uit de nachtdienst komt zich nog eens om in zijn bed en vraagt zich af waar het mis is gegaan met de maatschappij....

Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
Er wonen hier 17 miljoen mensen die elkaar de hele dag mogen waarschuwen en met elkaar in gesprek gaan.
Tsja, dat heet samenleven en sociale controle. Eerder noemde je Japan. Daar is veel minder overlast en kleine overtredingen juist omdat daar de sociale druk heel erg hoog is. Sociale controle kan je niet vervangen door strafrechtelijke controle.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #37 Gepost op: 9 juni 2016, 22:53:54
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428591 date=1465390632
Waarom zou je niet gewoon altijd bekeuren bij overtredingen?

Om het simpele gegeven dat een agent (of BOA) lang niet altijd in de gelegenheid is om elke overtreding die hij/zij constateert te bekeuren. Neem als voorbeeld een agent die op weg is naar een Prio1 of Prio2 melding. Moet deze dan bij elke overtreding die hij/zij constateerd gaan stoppen om de bekeuring uit te schrijven?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #38 Gepost op: 9 juni 2016, 23:11:28
Citaat van: scorpio link=msg=1429033 date=1465505634
Om het simpele gegeven dat een agent (of BOA) lang niet altijd in de gelegenheid is om elke overtreding die hij/zij constateert te bekeuren. Neem als voorbeeld een agent die op weg is naar een Prio1 of Prio2 melding. Moet deze dan bij elke overtreding die hij/zij constateerd gaan stoppen om de bekeuring uit te schrijven?
Moet met een t!


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #39 Gepost op: 9 juni 2016, 23:47:21
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428788 date=1465468753
En nee: ik ben geen politiebasher, heb zeker 10 kennissen bij de politie (die gelukkig wél 10 bonnen per dag schrijven),

En die kennissen werken 275 dagen per jaar? Dan zij die alleen al goed voor 27500 bekeuringen per jaar. Tenzij jij het hebt over (B)OA's bij een VHT kan ik mij niets voorstellen bij agenten die dagelijks 10 bonnen per dag schrijven.