Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 23184 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #40 Gepost op: 10 juni 2016, 00:03:44
Citaat van: scorpio link=msg=1429033 date=1465505634
Om het simpele gegeven dat een agent (of BOA) lang niet altijd in de gelegenheid is om elke overtreding die hij/zij constateert te bekeuren. Neem als voorbeeld een agent die op weg is naar een Prio1 of Prio2 melding. Moet deze dan bij elke overtreding die hij/zij constateerd gaan stoppen om de bekeuring uit te schrijven?

ja maar ook bijna einde dienst en dan richting bureau. Dan geen oogkleppen maar alles wat je tegenkomt opschrijven. Want regel is regel en bevel is bevel. Zelf nadenken is niet meer nodig. Gewoon rücksichtslos schrijven... 98uiye

De samenleving is volgens mij juist meer gebaat met de discretionaire bevoegdheid zoals hij nu is geregeld. Het in gesprek gaan (en vast leggen) heeft vaak meer zin dan meteen maar het bonnenboekje te trekken. Gezond boeren verstand gebruiken. Aanvoelen hoe de situatie is en met welk middel je op dat moment het meeste bereikt. Doel is de overtreding doen stoppen en bewustwording creëren. Soms lukt dat met een gesprek. Soms niet. Dit soort zaken vastleggen en dan kun je bij herhaling gaan verbaliseren.

Ja sommige zaken zijn qua mulder en strafrecht niet meer in proportie.... Discretionaire bevoegdheid lekker zo laten.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


guest15549

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 10 juni 2016, 17:41:03
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1428591 date=1465390632
Waarom zou je niet gewoon altijd bekeuren bij overtredingen?
Is wat onpraktisch om de prio1-rit naar een reanimatie te staken om een fietser te bekeuren omdat hij geen reflector heeft.

 
Citaat
Na een paar maanden (of jaar) is iedereen daaraan gewend en is de criminaliteit 0, net als in Japan.
Japan is nou niet bepaald de ideale rechtsstaat.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #42 Gepost op: 10 juni 2016, 17:47:36
Citaat van: RS496 link=msg=1429217 date=1465573263


 Japan is nou niet bepaald de ideale rechtsstaat.

Toppunt van bureaucratie en laten ze maar niet denken dat je Amerikaan bent,dus gauw je Nederlandse paspoort trekken !


guest15549

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2016, 17:54:39
Citaat van: Thor link=msg=1429220 date=1465573656
Toppunt van bureaucratie en laten ze maar niet denken dat je Amerikaan bent,dus gauw je Nederlandse paspoort trekken !

Ik heb het meer over de rechten (of het gebrek daarvan) van verdachten, het feit dat een bekentenis het ultieme bewijs is en een enorme tunnelvisie.

Burgerpoliticus zou dat vast geweldig vinden maar ik vind een politiestaat niet zo tof.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #44 Gepost op: 26 juni 2016, 13:39:38
Beste mensen,

was een mooie discussie en heb er veel van geleerd. Door de bomen zie ik het bos nu niet meer en ik moet hier snel een vervolg aan geven, dus wat concrete vragen:

1. staat de discretionaire bevoegdheid ergens formeel beschreven, zo ja: waar?
2. wordt over de discretionaire bevoegdheid op de politieschool iets onderwezen, zo ja: wat?
3. wat verstaan jullie zelf onder de discretionaire bevoegdheid?

Ik ben vooralsnog gewoon even geïnteresseerd in de eerste 2 zakelijke antwoorden, in antwoord drie mogen jullie je persoonlijke ideeën beschrijven.

Zie het als een inventariserend onderzoek.

Veel dank!!!


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #45 Gepost op: 26 juni 2016, 13:49:27
Beste mensen,

was een mooie discussie en heb er veel van geleerd. Door de bomen zie ik het bos nu niet meer en ik moet hier snel een vervolg aan geven, dus wat concrete vragen:

1. staat de discretionaire bevoegdheid ergens formeel beschreven, zo ja: waar?
2. wordt over de discretionaire bevoegdheid op de politieschool iets onderwezen, zo ja: wat?
3. wat verstaan jullie zelf onder de discretionaire bevoegdheid?

Ik ben vooralsnog gewoon even geïnteresseerd in de eerste 2 zakelijke antwoorden, in antwoord drie mogen jullie je persoonlijke ideeën beschrijven.

Zie het als een inventariserend onderzoek.

Veel dank!!!

Ik wil het eerst gegeven antwoord nog wel even herhalen, mocht je er overheen gelezen hebben:

De discretionaire bevoegdheid is geen wettelijk vastgelegde bevoegdheid. Het ontstaan ervan verklaart zich juist in het feit dát niet is vastgelegd dat er geverbaliseerd moet worden voor overtredingen.

Op je tweede vraag: ja, uiteraard wordt dit onderwezen. Je zit niet jaren op school om in de praktijk opeens te ontdekken dat je niet voor alles móet schrijven. De professionele werkruimte van de individuele agent is een groot goed binnen de politie.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #46 Gepost op: 26 juni 2016, 14:13:56
Dank. Goed lezen:

1. staat de DB ergens formeel beschreven, ook al is is het niet wettelijk
2. wat wordt erover gezegd?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #47 Gepost op: 26 juni 2016, 17:18:00


Dank. Goed lezen:

1. staat de DB ergens formeel beschreven, ook al is is het niet wettelijk
2. wat wordt erover gezegd?

1. Als je research bestaat uit het aan anderen vragen, is dat nogal gemakkelijk.
2. Dat de wereld niet zwart-wit is.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #48 Gepost op: 26 juni 2016, 17:39:22
Der voor je waardevolle antwoorden. Anderen, please?


guest15549

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 26 juni 2016, 18:32:05
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432198 date=1466955562
Der voor je waardevolle antwoorden. Anderen, please?

Laat me het anders formuleren dan:

In de wet staat geregeld dat, afhankelijk van welke situatie zich voordoet, de politie mag optreden. Zo staat bijvoorbeeld in artikel 3 Wahv (Wet Mulder) wie een 'administratieve sanctie' mag opleggen:
Citaat
1 Met het toezicht op de naleving van de in artikel 2, eerste lid, bedoelde voorschriften zijn belast de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ambtenaren.
2 De in het eerste lid bedoelde ambtenaren zijn bevoegd tot het opleggen van een administratieve sanctie ter zake van de door hen of op geautomatiseerde wijze vastgestelde gedragingen aan personen die de leeftijd van twaalf jaren hebben bereikt.
(artikel 2 waarnaar wordt verwijst benoemt de Wegenverkeerswet, Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen, Provinciewet en Gemeentewet)

Dus als jij onderweg bent naar de gemeenteraad en je pakt een rood stoplicht mee kan een agent je bekeuren.

In de wet staat niet dat een agent verplicht is om die administratieve sanctie uit te schrijven, en zo ontstaat de discretionaire bevoegdheid.

Duidelijk zo?