GRIP 1 (lekkage diesel) Wilgendijk - Lage Zwaluwe 09-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (lekkage diesel) Wilgendijk - Lage Zwaluwe 09-06-2016  (gelezen 7147 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #40 Gepost op: 10 juni 2016, 16:02:56
Citaat van: oma link=msg=1429179 date=1465566585
Wat wil je precies gaan meten bij beetje diesel in een weiland? Waar ben je bang voor brand, explosie of ernstige gezondheidsschade door diesellucht? Als de boer door het weiland loopt met de sigaar aan zal er nog niets gebeuren zelfs niet als hij de sigaar in de diesel gooit.

Dat weten jij en ik wel, zeker nu een paar dagen later, maar dat geldt niet voor iedereen, laat staan een gemiddelde burger die klaagt over stank en zich zorgen maakt over zijn welzijn. Als ik puur afga op de Twitterberichten heeft het ongeveer anderhalf uur geduurd voordat ze wisten dat het überhaupt om diesel ging.... In de tussentijd de situatie dus even afpellen in de copi-bak! :)

Ze hebben in Quatar toch ook wel iets van een gezamenlijk commando-teampje a la CoPI?


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #41 Gepost op: 10 juni 2016, 16:16:11
Ik vind het echt buitengewoon naar dat ik hier op dit forum nu verplicht moet inloggen om informatie te kunnen lezen, maar verschoont te blijven van de azijnzeikerij die ik in een negeerlijst moet douwen. Ik vind het dapper dat er mensen zijn die het geduld kunnen opbrengen iedere keer weer netjes kunnen reageren, maar mij komt het echt de strot uit.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 10 juni 2016, 16:18:56
Citaat van: rsc link=msg=1429186 date=1465568171
Ik vind het echt buitengewoon naar dat ik hier op dit forum nu verplicht moet inloggen om informatie te kunnen lezen, maar verschoont te blijven van de azijnzeikerij die ik in een negeerlijst moet douwen. Ik vind het dapper dat er mensen zijn die het geduld kunnen opbrengen iedere keer weer netjes kunnen reageren, maar mij komt het echt de strot uit.

Stuur je bankrekeningnummer maar dan zal ik je financieel compenseren voor de overlast.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2016, 16:23:49
Citaat van: Fireball link=msg=1429182 date=1465567376
Dat weten jij en ik wel, zeker nu een paar dagen later, maar dat geldt niet voor iedereen, laat staan een gemiddelde burger die klaagt over stank en zich zorgen maakt over zijn welzijn. Als ik puur afga op de Twitterberichten heeft het ongeveer anderhalf uur geduurd voordat ze wisten dat het überhaupt om diesel ging.... In de tussentijd de situatie dus even afpellen in de copi-bak! :)

Ze hebben in Quatar toch ook wel iets van een gezamenlijk commando-teampje a la CoPI?

Ik zou verwachten dat de brandweer en ambulancedienst in Lage Zwaluwe ook weten dat er geen risico kan ontstaan door beetje diesel in een weiland.

Ik vind het bijzonder als een boer diesel ruikt melding doet over stank zonder te weten dat het diesel is.

In Qatar hebben we uiteraard ook wel iets van een gezamelijk commando-teampje a la CoPi. We komen alleen samen als een incident voldoet aan onze criteria voor een major incident.

Citaat van: oma link=msg=1410773 date=1457110433
Dank je wel. Ik vraag mij misschien geheel onterecht af wat de toegevoegde waarde is om bij een gesprongen waterleiding standaard de officieren van politie, brandweer en ambulancedienst bij elkaar te roepen, meestal aangevuld met de hele rits aan functionarissen.

Bij ons kennen we iets soortgelijks en noemen het dan 'major incident'. Ik werk in een land voor we met grote regelmaat grote incidenten hebben die gelukkig in Nederland zelden meer voorkomen. Wij hebben echter zelden een 'major incident'. Als bij ons iets de classificatie 'major incident' krijgt is er trouwens geen mens op de wereld die zich nog zou kunnen afvragen waarom het een 'major incident' is.

De criteria zijn:

* Redding en transport noodzakelijk van grote aantallen slachoffers (minimaal 40 slachtoffers).

of

* Grootschalige inzet ter plaatse vereist van zowel politie, brandweer en ambulancedienst.

of

* Grootschalige inzet vereist van politie, brandweer en ambulancedienst samen met andere (overheids)diensten, bijvoorbeeld openbare werken, energiebedrijf, openbaar vervoersbedrijf, etc om levensgevaar of ernstig letsel bij burgers te kunnen voorkomen. Idem als grote aantallen burgers dakloos (dreigen te) raken.

of

* Incidenten waarbij voorspelbaar is dat veel (globale) media informatie wenst over het incident. De politiewoordvoerder en een hoofdofficier van politie zijn verantwoordelijk voor deze communicatie. Het is noodzakelijk dat zij bij grote incidenten beschikken over informatie via brandweerofficieren (bijv. hoe lang de brandbestrijding nog gaat duren) en van officieren van ambulancedienst (aantal vervoerde gewonden, aantal gewonden dat nog ter plaatse onder behandeling is, etc).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 10 juni 2016, 16:43:56
Jammer dat zinloze geleuter over CAO's en wat al nog meer.
Weilanden zijn vaak onderdeel van zogehete waterwingebieden, gebieden waar water wordt verzameld voor drinkwater. Gebied waar je lekkages van bv diesel niet kunt hebben. Zal dit gebied geen waterwingebied zijn ivm die transportleiding. Maar dit moet wel duidelijk zijn.

Naast stankoverlast heb je dus ook een bodemvervuiling, en de mogelijkheid van de vervuiling van grondwater. En ja lieve mensen, zodra het milieu in gevaar komt wordt men in ene erg panisch. En nog geen eens ten onrechte. En hoe dan ook, met dit soort incidenten heb je met iets meer partijen te maken dan met een simpele brand.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 10 juni 2016, 17:00:24
Citaat van: Peter71 link=msg=1429196 date=1465569836
Jammer dat zinloze geleuter over CAO's en wat al nog meer.
Weilanden zijn vaak onderdeel van zogehete waterwingebieden, gebieden waar water wordt verzameld voor drinkwater. Gebied waar je lekkages van bv diesel niet kunt hebben. Zal dit gebied geen waterwingebied zijn ivm die transportleiding. Maar dit moet wel duidelijk zijn.

Naast stankoverlast heb je dus ook een bodemvervuiling, en de mogelijkheid van de vervuiling van grondwater. En ja lieve mensen, zodra het milieu in gevaar komt wordt men in ene erg panisch. En nog geen eens ten onrechte. En hoe dan ook, met dit soort incidenten heb je met iets meer partijen te maken dan met een simpele brand.

Met andere woorden een olieboer kan toestemming krijgen om een ondergrondse dieselleiding dwars door een waterwingebied te leggen of is het zo dat je zeker weet dat het geen waterwingebied kan zijn als er andere ondergrondse leidingen liggen.

Wat moet er uitgezocht worden in 2016 als je met 1 druk op de knop in de meldkamer al hoort te weten dat er een ondergrondse dieseltransportleiding loopt op het adres van de melding. Stankoverlast van diesel in weiland + wetenschap dat er een leiding loopt lijkt me simpel verhaal. Je belt de eigenaar van de leiding en de milieudienst.

Geen brandweer, politie of ambulancedienst bij nodig.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 10 juni 2016, 17:02:12
Lezen is niet je beste kant hè ::)
Citaat van: Peter71 link=msg=1429196 date=1465569836
Jammer dat zinloze geleuter over CAO's en wat al nog meer.
Weilanden zijn vaak onderdeel van zogehete waterwingebieden, gebieden waar water wordt verzameld voor drinkwater. Gebied waar je lekkages van bv diesel niet kunt hebben. Zal dit gebied geen waterwingebied zijn ivm die transportleiding. Maar dit moet wel duidelijk zijn.

Naast stankoverlast heb je dus ook een bodemvervuiling, en de mogelijkheid van de vervuiling van grondwater. En ja lieve mensen, zodra het milieu in gevaar komt wordt men in ene erg panisch. En nog geen eens ten onrechte. En hoe dan ook, met dit soort incidenten heb je met iets meer partijen te maken dan met een simpele brand.
En je moest eens weten wat er aan leidingen door nederland loopt. ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 10 juni 2016, 17:09:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1429200 date=1465570932
Lezen is niet je beste kant hè ::)En je moest eens weten wat er aan leidingen door nederland loopt. ::)

Waarschijnlijk veel meer ondergrondse leidingen voor olie, olie- en chemieproducten en gas dan in Qatar?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 10 juni 2016, 17:10:12
 ;D
Citaat van: oma link=msg=1429198 date=1465570824
Met andere woorden een olieboer krijgt toestemming om een ondergrondse dieselleiding dwars door een waterwingebied te leggen?

Dat kun je vergeten,het is hier geen Nigeria !

Overgens die leiding zou lopen van Europoort  naar Duitsland,is dat de normale route ?
Als het werkelijk een gebied van geschat 20x20m is na twee dagen lekkage  dan lijkt het lek afhankelijk van de bodem conditie redelijk beperkt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #49 Gepost op: 10 juni 2016, 17:12:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1429196 date=1465569836
Jammer dat zinloze geleuter over CAO's en wat al nog meer.
Weilanden zijn vaak onderdeel van zogehete waterwingebieden, gebieden waar water wordt verzameld voor drinkwater. Gebied waar je lekkages van bv diesel niet kunt hebben. Zal dit gebied geen waterwingebied zijn ivm die transportleiding. Maar dit moet wel duidelijk zijn.

Naast stankoverlast heb je dus ook een bodemvervuiling, en de mogelijkheid van de vervuiling van grondwater. En ja lieve mensen, zodra het milieu in gevaar komt wordt men in ene erg panisch. En nog geen eens ten onrechte. En hoe dan ook, met dit soort incidenten heb je met iets meer partijen te maken dan met een simpele brand.

Bij een aangewezen waterwingebied mag ik toch vanuit gaan dat het waterleidingbedrijf van tevoren scenariogedacht heeft en gewoon conform afspraken kan handelen. Als het waterleidingbedrijf daar heel veel hulpverleningsbobo's voor nodig heeft moeten die managers misschien ook maar vervangen worden :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.