Nieuwe jas Belgische politie

Auteur Topic: Nieuwe jas Belgische politie  (gelezen 7021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2016, 23:48:36
Niet alleen binnen de EU. Reeds in 2007 is de gehele Nederlandse verkeerspolitie en elke motorrijder uit het oranje-wit gehaald en in het geel gestoken. Als reden werd destijds opgegeven dat er een EU-richtlijn zou zijn dat bepaald dat overheidspersoneel wat op de weg werkt in fluo-geel moet werken.

We zijn 9,5 jaar verder en volgens mij is de Nederlandse politie de enige die zich aan die regel gehouden heeft. De andere landen doen er weinig mee en ook de KMAR werkt nog steeds in het wit-blauw-rood op de motor.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2016, 08:41:17
Fluogeel komt, maar wel tergend langzaam... ::)

Sommige deelstaten in Duitsland gaan over: http://www.ksta.de/region/rhein-sieg-bonn/bonn/--4600544

Denemarken: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/CPH_ST1300A_LED.jpg

Zweden: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15339268/800/normal/42f3a3448ac01/motorcykel.jpg

GB (als eigenlijke initiator van het fluogeel) en Ierland natuurlijk, evenals door hun geďnspireerde voormalige kolonies zoals Australië en zelfs geďsoleerde plekjes in de VS (bijvoorbeeld Boston e.o.).

Des te betreurenswaardiger dat België, als land dat de meest prominente Europese instituties herbergt, afwijkt. Er zit kennelijk niet veel druk achter dit initiatief (meer).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2016, 17:27:54
Het is al jaren een zeer hardnekkig fabeltje dat de Europese normering enkel fluogeel zou opleggen voor hoge zichtbaarheidskledij... Alsof er ergens een initiatief opgestart geweest is om alle politiekorpsen in Europa in het geel te steken. In de talrijke discussies over uniformen komt dat steeds, ten onrechte, terug. "Ten onrechte" want in de werkelijkheid voorziet de desbetreffende Europese norm "EN ISO 20471" niet één, maar DRIE geldige kleuren voor hoge zichtbaarheidskledij: geel, rood én oranje. Voor zover ik weet wordt door die norm geel niet als superieur gezien ten opzichte van de andere kleuren. Zie bijvoorbeeld de website van deze bekende firma van uniformen en werkkledij: http://www.vidal-protection.com/nl/sterktes/normen/en-iso-20471

Kortom: niets verplicht om enkel fluogeel te kiezen. De kleur kan in feite gekozen worden afhankelijk van de omgeving/omstandigheden. Fluogeel zal wellicht beter opvallen dan fluo-oranje of rood in een bebouwde omgeving. In een groene/natuuromgeving zal het dan weer meer opgaan in de omgevingskleuren en dan contrasteren oranje of rood veel beter...

Europees lijkt men inderdaad meestal te kiezen voor het fluogeel. Maar dit berust volgens mij dus vooral op specifieke voorkeuren, toeval en gewoontes in de verschillende landen. Bij ons in België is fluo-oranje bijvoorbeeld al sinds jaar en dag min of meer het typerende kleur van hulp- en veiligheidsdiensten. Dat verklaart volgens mij (deels) waarom dat nu nog zo populair blijft bij ons en het fluogeel veel minder (naast het feit dat er soms politieke heisa is over de 'Vlaamse' gele kleur  ::) ).
In de politiezone Antwerpen (en enkele andere lokale korpsen) ontwikkelde men terecht nieuwe motorrijderskledij om te voldoen aan EN ISO 20471. De bestaande motoruniformen waren/zijn namelijk blauw zonder fluo en zonder de nodige reflecterende banden, wat kon leiden tot sancties wegens niet-conform aan de normering. Omdat er destijds blijkbaar nog geen fluo-oranje textiel bestond voor die pakken, maar enkel fluo-geel, kon men sowieso niet anders dan geel te kiezen. Er werd wel geopteerd om later naar fluo-oranje over te kunnen schakelen eens dat soort textiel ontwikkeld is. Die overschakeling zal dan zo te zien ook echt gebeuren. Inderdaad wat afwijkend van de trend, maar WEL volgens de geldende normering.



PS: EN ISO 20471 vervangt blijkbaar sinds 2013 de EN 471: http://www.workwear.havep.com/nieuws/1475-van-en-471-naar-iso-20471


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2016, 00:49:30
Citaat van: Sarba link=msg=1435764 date=1468164474
Het is al jaren een zeer hardnekkig fabeltje dat de Europese normering enkel fluogeel zou opleggen voor hoge zichtbaarheidskledij... Alsof er ergens een initiatief opgestart geweest is om alle politiekorpsen in Europa in het geel te steken. In de talrijke discussies over uniformen komt dat steeds, ten onrechte, terug. "Ten onrechte" want in de werkelijkheid voorziet de desbetreffende Europese norm "EN ISO 20471" niet één, maar DRIE geldige kleuren voor hoge zichtbaarheidskledij: geel, rood én oranje. Voor zover ik weet wordt door die norm geel niet als superieur gezien ten opzichte van de andere kleuren. Zie bijvoorbeeld de website van deze bekende firma van uniformen en werkkledij: http://www.vidal-protection.com/nl/sterktes/normen/en-iso-20471

Kortom: niets verplicht om enkel fluogeel te kiezen. De kleur kan in feite gekozen worden afhankelijk van de omgeving/omstandigheden. Fluogeel zal wellicht beter opvallen dan fluo-oranje of rood in een bebouwde omgeving. In een groene/natuuromgeving zal het dan weer meer opgaan in de omgevingskleuren en dan contrasteren oranje of rood veel beter...

Europees lijkt men inderdaad meestal te kiezen voor het fluogeel. Maar dit berust volgens mij dus vooral op specifieke voorkeuren, toeval en gewoontes in de verschillende landen. Bij ons in België is fluo-oranje bijvoorbeeld al sinds jaar en dag min of meer het typerende kleur van hulp- en veiligheidsdiensten. Dat verklaart volgens mij (deels) waarom dat nu nog zo populair blijft bij ons en het fluogeel veel minder (naast het feit dat er soms politieke heisa is over de 'Vlaamse' gele kleur  ::) ).
In de politiezone Antwerpen (en enkele andere lokale korpsen) ontwikkelde men terecht nieuwe motorrijderskledij om te voldoen aan EN ISO 20471. De bestaande motoruniformen waren/zijn namelijk blauw zonder fluo en zonder de nodige reflecterende banden, wat kon leiden tot sancties wegens niet-conform aan de normering. Omdat er destijds blijkbaar nog geen fluo-oranje textiel bestond voor die pakken, maar enkel fluo-geel, kon men sowieso niet anders dan geel te kiezen. Er werd wel geopteerd om later naar fluo-oranje over te kunnen schakelen eens dat soort textiel ontwikkeld is. Die overschakeling zal dan zo te zien ook echt gebeuren. Inderdaad wat afwijkend van de trend, maar WEL volgens de geldende normering.



PS: EN ISO 20471 vervangt blijkbaar sinds 2013 de EN 471: http://www.workwear.havep.com/nieuws/1475-van-en-471-naar-iso-20471
 mooi verhaal, ondertussen ziet het blauw-oranje er niet uit ....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2016, 08:10:34
En, even afgezien van smaken, wil ik daaraan het volgende toevoegen:
- fluo-oranje bestaat al veel langer als textielkleur. De Zwitserse politie loopt er al (voorzichtige schatting mijnerzijds) zo'n 15-20 jaar mee rond op de regenjas, en Duits afvalverwerkingspersoneel nog veel langer. Een gebrek aan fluo-oranje kan welhaast niet de (enige) reden zijn geweest voor Antwerpen om vrij recent fluogeel te verkiezen.
- EN (20-)471 schrijft inderdaad niet voor welke kleur als fluo-kleur genomen wordt. Dit is ook nergens beweerd. Wat wel beweerd is (maar ik nog niet gedocumenteerd heb zien) is dat er een Europees initiatief is geweest om het gebruik van fluogeel bij in het wegverkeer werkende politiemensen te bevorderen. Ik ben eigenlijk stiekem wel benieuwd naar een document dat dit staaft.
- het is interessant te zien dat vele Duitse politiediensten, naast fluogeel, ook fluo-oranje op de hesjes en verkeersjassen hebben. Nog net iets opvallender in mijn ogen vanwege het contrast, en iets dat in mijn ogen navolging (of tenminste tests) verdient.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2016, 09:04:22
Citaat van: Sarba link=msg=1435764 date=1468164474
Voor zover ik weet wordt door die norm geel niet als superieur gezien ten opzichte van de andere kleuren.

[...]

Maar dit berust volgens mij dus vooral op specifieke voorkeuren, toeval en gewoontes in de verschillende landen.

Dat is niet helemaal waar. Een combinatie van geel en groen is de meest zichtbare kleur voor het menselijk oog die er bestaat.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=BG3MBcPaE8c

Volgens mij is (fluo-)groen geen goedgekeurde kleur omdat het inderdaad in de natuur zo veelvuldig voorkomt. Wat heet meest in de buurt komt is (fluo-)geel.

Uiteraard is contrast ook belangrijk.. Vandaar dat geen enkele producent een hesje als "superieur" zal bestempelen. Maar het is in de praktijk niet realistisch om voor van hesje te wisselen, afhankelijk van de achtergrond. Dan kan er het beste gekozen worden voor een kleur die op zichzelf het meest zichtbaar is.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2016, 12:30:35
Citaat van: LSPD link=msg=1436298 date=1468393462
Uiteraard is contrast ook belangrijk.. Vandaar dat geen enkele producent een hesje als "superieur" zal bestempelen. Maar het is in de praktijk niet realistisch om voor van hesje te wisselen, afhankelijk van de achtergrond. Dan kan er het beste gekozen worden voor een kleur die op zichzelf het meest zichtbaar is.

Wisselen is niet vaak nodig als je (zoals bijvoorbeeld goed geklede Duitse agenten) zowel fluogeel als ook fluo-oranje in één hesje of jas hebt zitten... dat is wat ik met (intern) contrast bedoelde. Heb je ook minder kans om tegen een gele of oranje achtergrond weg te vallen (ook weer contrast, maar dan extern)  ;).

Bij gebrek aan tweekleurige hesjes of jassen pleit de video hierboven inderdaad eerder voor fluogeel als fluo-oranje, ja. Maar heb je (bijvoorbeeld in de Keukenhof) net een gele achtergrond is (alleen) fluogeel weer wat minder gunstig.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2016, 12:30:49
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1436297 date=1468390234
Wat wel beweerd is (maar ik nog niet gedocumenteerd heb zien) is dat er een Europees initiatief is geweest om het gebruik van fluogeel bij in het wegverkeer werkende politiemensen te bevorderen. Ik ben eigenlijk stiekem wel benieuwd naar een document dat dit staaft.

Ik heb hem ook nog niet gevonden. Wat ik wel gevonden heb zijn wat topics en persberichten zoals:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15796.60
http://www.tubantia.nl/regio/motoragenten-voortaan-in-geel-uniform-1.2509327
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1655677/2007/01/23/Gele-jassen-voor-motorpolitie-en-verkeerspolitie.dhtml
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2016, 15:02:16
Citaat
mooi verhaal, ondertussen ziet het blauw-oranje er niet uit ....
Wel, de kleurencombinatie zoals in dat ontwerp in het krantenartikel vind ik persoonlijk ook niet zo geslaagd (net zoals sommige met fluogeel). Het blauw van in dat krantenartikel is wel nogal flets, maar in de praktijk zal dat normaal hetzelfde blauw zijn als onze huidige jassen en hoofddeksels (wat wel beter is voor de uniformiteit).

Al vele jaren worden er door bijna uitsluitend lokale korpsen voor mensen van verkeersdiensten, fietspatrouillediensten, wijkdiensten, etc. tweekleurige jassen gedragen zoals deze rechts op de foto: http://www.lokalepolitie.be/sites/5428/images/stories/verkeer/page.jpg
Die combinatie van fluo-oranje en donkermarineblauw vind ik alleszins wel echt geslaagd. Probleem is dat men zo'n tweekleurig ontwerp niet algemeen mocht invoeren (dus ook voor de federale politie), omdat er ten tijde van het invoeren van het huidige Belgische uniform een rechtszaak was tussen de federale politie en een uniformfirma die zulke kledij had ontworpen. Dat zogenaamde Cortina-arrest impliceerde dat het tweekleurige concept (dus gelijk welk ontwerp) niet toegepast mocht worden binnen de basisuitrusting (= ons standaarduniform) én dat er geen aankoop mocht gebeuren van tweekleurige kledij via de kledijpunten. Vele lokale korpsen hebben dit dan buiten de basisuitrusting aangekocht, terwijl de federale politie dat niet mocht of kon (wsl wegens budget ook).

Citaat
En, even afgezien van smaken, wil ik daaraan het volgende toevoegen:
- fluo-oranje bestaat al veel langer als textielkleur. De Zwitserse politie loopt er al (voorzichtige schatting mijnerzijds) zo'n 15-20 jaar mee rond op de regenjas, en Duits afvalverwerkingspersoneel nog veel langer. Een gebrek aan fluo-oranje kan welhaast niet de (enige) reden zijn geweest voor Antwerpen om vrij recent fluogeel te verkiezen.
- EN (20-)471 schrijft inderdaad niet voor welke kleur als fluo-kleur genomen wordt. Dit is ook nergens beweerd. Wat wel beweerd is (maar ik nog niet gedocumenteerd heb zien) is dat er een Europees initiatief is geweest om het gebruik van fluogeel bij in het wegverkeer werkende politiemensen te bevorderen. Ik ben eigenlijk stiekem wel benieuwd naar een document dat dit staaft.
- het is interessant te zien dat vele Duitse politiediensten, naast fluogeel, ook fluo-oranje op de hesjes en verkeersjassen hebben. Nog net iets opvallender in mijn ogen vanwege het contrast, en iets dat in mijn ogen navolging (of tenminste tests) verdient.
- Dat fluo-oranje al langer bestaat als textielkleur wist ik (zoals ik zei lopen de politie- en hulpdiensten hier al decennia rond in dat kleur). Ik bedoelde dat het specifiek textiel voor motorkledij blijkbaar nog niet bestond in het oranje, enkel in het geel. Vandaar dat PZ Antwerpen ook geel heeft moeten kiezen om in orde te zijn met de Europese norm.

- Ik heb zelf meermaals in berichten in media en op fora de bewering gelezen dat de Europese norm fluogeel oplegde of aanduidt als meest zichtbare kleur. Kijk maar naar het artikel op De Redactie dat FlyingDutchman hierboven plaatste; ook daarin staat letterlijk: "Er zijn Europese normen die zeggen dat fluogeel de meest zichtbare kleur is". Het wordt dus wél beweerd (wellicht om de omschakeling nog wat meer te verantwoorden). Dat klopt niet en net dat wou ik duidelijk maken. En zoals je zelf zegt wordt daarnaast ook beweerd dat er een Europees initiatief was op dat kleur te bevorderen. Dat laatste kan zijn (en ik ben ook benieuwd naar iets dat dit staaft, want op media en meningen kun je niet echt voortgaan).

- Het Duitse model kan inderdaad interessant zijn, ook mee akkoord.

Citaat
Dat is niet helemaal waar. Een combinatie van geel en groen is de meest zichtbare kleur voor het menselijk oog die er bestaat.
Bron:
Volgens mij is (fluo-)groen geen goedgekeurde kleur omdat het inderdaad in de natuur zo veelvuldig voorkomt. Wat heet meest in de buurt komt is (fluo-)geel.
Uiteraard is contrast ook belangrijk.. Vandaar dat geen enkele producent een hesje als "superieur" zal bestempelen. Maar het is in de praktijk niet realistisch om voor van hesje te wisselen, afhankelijk van de achtergrond. Dan kan er het beste gekozen worden voor een kleur die op zichzelf het meest zichtbaar is.
Interessant, eerste keer dat ik dit gezien heb. Nu, ik denk nog steeds dat tests zouden kunnen uitwijzen dat fluogeel in bepaalde omstandigheden meer en andere omstandigheden minder opvalt dan fluo-oranje, en omgekeerd. Is alleszins wat me zelf al is opgevallen (maar da's natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs). Het Duitse model kan hier misschien een oplossing bieden...