GRIP 2 Vliegtuigcrash (F-5 Patrouille Suisse) Vliegbasis Leeuwarden De Bodde - Bitgum 09-06-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Vliegtuigcrash (F-5 Patrouille Suisse) Vliegbasis Leeuwarden De Bodde - Bitgum 09-06-2016  (gelezen 25577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Citaat van: Vuurbaas link=msg=1428987 date=1465497301
Zo'n jet heeft dus een hydrazine gevoedde EPU. Weliswaar een beperkte hoeveelheid, maar de stof zelf is erg giftig. Daarom alleen al moet je uit de buurt blijven, en ook niet met standaard uitrukkleding. Normaal = gaspakbenadering. Dat wordt met brand lastig, maar ik neem aan ( ohoh ) dat de LHB wel weet wat ze er mee aan moeten
De F5 heeft volgens mij geen EPU. En dus ook geen hydrazine aan boord.
De EPU is om een uitgevallen motor te herstarten. Aangezien een F5 2 motoren heeft, kan hij met een uitgevallen motor alsnog landen.
Kijkend naar de beelden van de hulpverlening (ook mensen van defensie) en hoe dichtbij ze stonden, versterkt mijn vermoeden dat de kist geen hydrazine heeft.
Maar 100% zeker ben ik niet.


vlammetje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: Vuurbaas link=msg=1428987 date=1465497301
Zo'n jet heeft dus een hydrazine gevoedde EPU. Weliswaar een beperkte hoeveelheid, maar de stof zelf is erg giftig. Daarom alleen al moet je uit de buurt blijven, en ook niet met standaard uitrukkleding. Normaal = gaspakbenadering. Dat wordt met brand lastig, maar ik neem aan ( ohoh ) dat de LHB wel weet wat ze er mee aan moeten

Dit toestel heeft geen EPU en H70 Hydrazine aanboord.
Je kunt het vinden in de F16 waar het bij het uitvallen van de motor als brandstof voor de EPU dient.


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Citaat van: KJS link=msg=1428979 date=1465496544
Wat is deze EOD'er?/militair aan het doen?

Die deed inderdaad een poging om de heli binnen te loodsen.


FFrank

  • techneut / brandweerman /
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Citaat van: Anne link=msg=1429000 date=1465499082
Filmpje is inmiddels online:

http://www.dumpert.nl/mediabase/6797861/4bb7e91c/eject_stoel_land_in_tuinkas.html

Ik zie op het filmpje nog geen schietstoel :-\
If everything seems under control, your just not going fast enough


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Citaat van: FFrank link=msg=1429019 date=1465501924
Ik zie op het filmpje nog geen schietstoel :-\
Ook handig van de filmer om er even aan te gaan zitten.


guest19010

  • Gast
Kon. Marechaussee ‏@marechaussee  2h2 hours ago
In opdracht van @OM_OostNL stelt @marechaussee i.s.m. @luchtvaartpolitie strafrechtelijk onderzoek in naar vliegtuigcrash #Leeuwarden

Strafrechtelijk klinkt in deze context vreemd, nietwaar?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: ZandZak link=msg=1429030 date=1465504354
Kon. Marechaussee ‏@marechaussee  2h2 hours ago
In opdracht van @OM_OostNL stelt @marechaussee i.s.m. @luchtvaartpolitie strafrechtelijk onderzoek in naar vliegtuigcrash #Leeuwarden

Strafrechtelijk klinkt in deze context vreemd, nietwaar?

Neen,wat kan het OM anders aan opdrachten geven dan een strafrechtelijk onderzoek ?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Anne link=msg=1428912 date=1465491484
De schietstoel is in de kassen gekomen met de piloot. Zojuist heb ik een filmpje ontvangen waarop te zien is dat de schietstoel in de kassen ligt met de parachute nog op het glas.

Een schietstoel heeft een eigen parachute om te voorkomen dat deze al te hard naar beneden komt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Zwitserse luchtmacht in een nieuwsbericht spreekt van een 'Berührung von zwei Tiger F-5E'

Staatsomroep SRF heeft als kop 'Nach Flugunfall sind beide Piloten wohlauf'.

Overigens heeft de Patrouille Suisse als thuisbasis het militaire vliegveld van Emmen


gerrit313

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Citaat van: soetevent link=msg=1429001 date=1465499114
De F5 heeft volgens mij geen EPU. En dus ook geen hydrazine aan boord.
De EPU is om een uitgevallen motor te herstarten. Aangezien een F5 2 motoren heeft, kan hij met een uitgevallen motor alsnog landen.
Kijkend naar de beelden van de hulpverlening (ook mensen van defensie) en hoe dichtbij ze stonden, versterkt mijn vermoeden dat de kist geen hydrazine heeft.
Maar 100% zeker ben ik niet.

De EPU (emergency power unit) is niet om de motor te (her)starten maar om voor korte tijd stroom en hydraulische druk voor de primaire basisfuncties aan de f-16 te leveren, bijvoorbeeld de fight controls, waarvoor zowel stroom als hydraulische druk nodig is. De EPU komt automatisch in actie als bijvoorbeeld de motor uitvalt, de generator of hydraulische pomp.
De motor van de F-16 word altijd gestart door de JFS (Jet Fuel Starter) welke weer gestart word door hydraulische druk uit 2 JFS accumulatoren (een soort hydraulische accu's) dus ook als het nodig is in de lucht. De JSF loopt gewoon op JP-8 oftewel kerosine en is eigenlijk een mini straalmotortje, voor degene die ook op de open dagen van de luchtmacht komen, de in en uitlaat van de JFS zitten aan de romp onder de achterkant van de linker vleugel en er komt een enorm kabaal van af als een F-16 gestart word.

Overigens heeft elke vliegbasis een zogenaamd hydrazine team die bij ongevallen of als er een F-16 binnen komt met een 'running EPU' in actie komt. 1 van de taken van dit team is het veilig stellen van de Hydrazine tank en eventueel evacueren van de vlieger.

edit: de F-5 bij onze lucht 1 van de voorgangers van de F-16 heeft geen Hydrazine aan boord. Hydrazine bestaat overigens uit amoniak, waterstof, stikstof en water, geen lekker goedje dus.