acute buik.

Auteur Topic: acute buik.  (gelezen 2538 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robin555

  • HBO Verpleegkundige
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 11 juni 2016, 16:14:15
Ik ben bezig met de uitwerking van de acute buik. Binnenkort ga ik naar de afdeling interne en ik wil ik toch mijn kennis een flinke boost geven :)

Alleen bij sommige differentiaal diagnoses kom ik er niet uit, waaronder :

Bij diffuse pijn :
1a). Collagenase, vasculitis
2b). Diabetische pseudo peritonitis

Bij epigastrium pijn :
2a). Abdominale angor. Wordt hier Angina pectoris mee bedoeld? (ben ik eigenlijk wel vanuit gegaan)
2b). Pleuropneumonie (ja een pneumonie die samengaat met pleuritis). Maar ik kan alleen de twee aparte ziektebeelden vinden.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen of enkele tips heeft waar ik meer literatuur kan vinden (over acute buik klachten/diagnoses) ?
Via Merck manual en mijn interne geneeskunde boeken kom ik er niet uit.

Alvast bedankt! 8)




Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2016, 04:59:50
Vasculitis is een ontsteking van vaten
Diabetische pseudoperitonitis is een ziektebeeld waarbij je hevige buikpijn hebt maar bij laproscopie (kijkoperatie) geen oorzaak in de buik kan vinden

Abdominale angina is een soort angina pectoris maar dan niet van het hart maar van de buikvaten. Het is een vernauwing of verstopping van de buikvaten waardoor deze te weinig bloedtoevoer hebben als de darmen harder moeten werken. Typisch heb je dan dus pijn in je buik na het eten

Pleuropneumonie is inderdaad een combinatie van een pneumonie en een pleuritis. Wat wil je hier verder over weten?

Het zijn allemaal redelijk zeldzame ziektebeelden die je opnoemt en staan bij mij allemaal erg laag in mn DD bij iemand met een acute buik.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2016, 07:15:22
Citaat van: Draco link=msg=1429832 date=1465873190

Diabetische pseudoperitonitis is een ziektebeeld waarbij je hevige buikpijn hebt maar bij laproscopie (kijkoperatie) geen oorzaak in de buik kan vinden


* Ook bij patient met normale bloedsuikerwaarden?
* Niet als er geen oorzaak te vinden is bij exploratieve (mini) laparotomie?