Nieuwe strafvormen

Auteur Topic: Nieuwe strafvormen  (gelezen 13450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2016, 12:42:11
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1429623 date=1465789552


Straffen
De overbelasting van de politie komt bovendien door de hoge recidive-percentages. Bovendien zijn veel van de huidige straffen heel kostbaar voor de overheid. Het huidige Nederlandse strafsysteem lijkt dus niet goed te werken. Hoe zou dat komen?



Als het niet werkt: waarom is in de afgelopen elf jaar het aantal rescidivisten met de helft gedaald naar 4500...? En ligt dat alleen maar aan het strafproces of aan de investeringen op ander gebied?


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2016, 12:42:55
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1430794 date=1466243072
De fractiespecialisten in de Tweede Kamer op het gebied van strafwetgeving hebben goede bedoelingen, maar worden vaak misleid door Nederlandse criminologen, met verouderde dogmatische anti-autoritaire visies uit de seventies over straffen. Die criminologen beweren helaas nog vaak, dat zwaardere straffen niet kunnen werken tegen criminaliteit. Ik vind zo’n uitspraak onterecht generaliserend en ongefundeerd, en daarom onwetenschappelijk.

Ik moest hier toch behoorlijk hard om lachen. Je veegt jaren van wetenschappelijk onderzoek van tafel, omdat jij vindt dat het onwetenschappelijk is, zonder enige onderbouwing?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2016, 13:08:44
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1430781 date=1466227113
De voorlopige poll-resultaten bij dit topic suggereren, dat er onder de lezers steun is voor het algemene idee van strafvernieuwing.

...

Dit is een slecht onderbouwde opmerking.

Maar terugkomend op je initiele vraag. Er is voldoende onderzoek te vinden over straffen en belonen buiten strafwetgeving, maar binnen opvoeding en school. Hieruit blijkt met enige regelmaat dat straffen uiteindelijk een averechts effect heeft en uiteindelijk niet zorgt voor een gedragsverandering.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2016, 14:31:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1430807 date=1466248124
Er is voldoende onderzoek te vinden over straffen en belonen buiten strafwetgeving, maar binnen opvoeding en school. Hieruit blijkt met enige regelmaat dat straffen uiteindelijk een averechts effect heeft en uiteindelijk niet zorgt voor een gedragsverandering.

Stel je voor dat er in Nederland geen sancties meer zou worden gegeven voor verkeersovertredingen, en voor het niet betalen van de belasting (zoals in landen waar anarchie heerst). Zou dat geen verschil maken in het gedrag van burgers? Uit talloze dieronderzoeken blijkt al decennialang, dat deskundig belonen en straffen grote effecten heeft op gedrag. Zoek via Google op: behaviorisme

Op dit vraagstuk zal ik later dieper ingaan. En dat geldt ook voor de andere reacties in dit topic. Maar stel dat straffen geen gedragsverbetering zouden opleveren, in de zin van recidivevermindering. Dan nog vind ik het cruciaal, dat zware veelplegers 20 jaar lang fysiek belemmerd worden om misdrijven te plegen. Zie daarover ook mijn openingspost in dit topic.

In de onderstaande Wikipedia-artikelen, worden een aantal interessante visies en projecten genoemd, op het gebied van strafvernieuwing:

Alternatives To Incarceration
https://en.wikipedia.org/wiki/Alternatives_to_incarceration

Community Service
https://en.wikipedia.org/wiki/Community_service

Anger Management
https://en.wikipedia.org/wiki/Anger_management

Mental Health Court
https://en.wikipedia.org/wiki/Mental_health_court

Restorative Justice
https://en.wikipedia.org/wiki/Restorative_justice

Prison Abolition Movement
https://en.wikipedia.org/wiki/Prison_abolition_movement

Prison Reform
https://en.wikipedia.org/wiki/Prison_reform

Anti Social Behaviour Order
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-social_behaviour_order
Ik stem links.


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2016, 15:34:55
Wanneer men spreekt over dat zwaarder straffen geen effect heeft, dan gaat het voornamelijk over het preventieve effect van gevangenisstraffen. Iets genuanceerder dus dan wat jij stelt. Incapacitatie is inderdaad een argument voor strengere straffen, echter is het niet zo dat omdat iemand in de gevangenis zit, deze geen criminele activiteiten meer kan uitvoeren of laten uitvoeren.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2016, 16:16:42
Citaat van: jss179 link=msg=1430820 date=1466256895
Incapacitatie is inderdaad een argument voor strengere straffen, echter is het niet zo dat omdat iemand in de gevangenis zit, deze geen criminele activiteiten meer kan uitvoeren of laten uitvoeren.

Ik stel voor, dat de incapacitatie-effecten en andere effecten worden onderzocht, van de langdurige combinatiestraf, die ik in mijn openingspost van dit topic heb voorgesteld, voor zware veelplegers zonder vluchtgevaar. En dat is geen celstraf. Eén van de aspecten van die combinatiestraf kan een verbod zijn op contact met criminelen.

Het zou al nuttig zijn, als er een incapacatie-effect ontstaat van 50%, gedurende die combinatiestraf. Vervolgens kan worden onderzocht, hoe dat incapacitatie-effect kan worden vergroot.

Ook kan die combinatiestraf van twintig jaar lang, worden aangevuld met specifieke individuele gedragsbeperkingen of gedragsgeboden, die passen bij het wangedrag en de risico-factoren van de dader. Daarvoor kan inspiratie worden opgedaan bij het Engelse strafsysteem van ASBO's.

Bijvoorbeeld een verbod op het houden van een hond, voor daders die hun omgeving bedreigen met een agressieve hond. Of het verbod op het bezoeken van horeca, het gebruik van een motorvoertuig, openbaar vervoer, bromscooter, enz.

In sommige gevallen kan mogelijk ook een verplichte verhuizing zinvol zijn naar een klein schuurtje in een ver afgelegen provincie, en ver van de bebouwing. Dat laatste kan minder wenselijk zijn, als de dader een gezin heeft.
 
Elke veelpleger is uniek, en heeft een op maat gesneden straf nodig, in mijn visie. Daarvoor kunnen gespecialiseerde straf-adviseurs worden opgeleid, die rechters adviseren bij het opleggen van dergelijke zeer langdurige straffen.

Ik denk dat in bepaalde gevallen een celstraf trouwens wél zinvol kan zijn. Maar ook sobere werkkampen kunnen voor bepaalde categorieën zware veelplegers nodig zijn.

Eerder in dit topic heb ik beschreven dat ik ook criminaliteitspreventie erg belangrijk vind, in de vorm van onderwijs, psychosociale-preventie en morele beïnvloeding door de overheid. Dat staat hier:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98112.msg1429836#msg1429836

Om misverstanden te voorkomen, ik ben voorstander van een humane, transparante, democratische rechtsstaat, en ik stem links.
Ik stem links.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2016, 16:48:19
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1430811 date=1466253072
Stel je voor dat er in Nederland geen sancties meer zou worden gegeven voor verkeersovertredingen, en voor het niet betalen van de belasting (zoals in landen waar anarchie heerst). Zou dat geen verschil maken in het gedrag van burgers? Uit talloze dieronderzoeken blijkt al decennialang, dat deskundig belonen en straffen grote effecten heeft op gedrag. Zoek via Google op: behaviorisme
...

Het behavioristische model wordt al enige tijd kritisch bekeken omdat uit een aantal onderzoeken blijkt dat het gewenste gedrag extern geprikkeld wordt door straffen en belonen. Als 1 van de 2 weg wordt gehaald blijkt dat iemand gewoon zijn oude gedrag weer laat zien. Tevens geldt dat de schaal van straffen en belonen steeds zwaarder wordt, waardoor er straf verzwaring plaats moet vinden om het gewenste gedrag. Er treedt gewenning op.

Overigens wil dit niet zeggen dat er geen consequenties mogen staan tegenover ongewenst gedrag, bijvoorbeeld een bekeuring. Daarbij is de oorspronkelijke gedachte dat iemand zijn gedrag gaat veranderen door de bekeuring.

Verder is er natuurlijk altijd sprake van een "wraak-component" in bijvoorbeeld gevangenisstraf. Nederland is een land dat redelijk streng straft maar ook altijd rekening houdt met een mogelijke terugkeer in de samenleving en probeert iemand zijn gedrag intrinsiek te laten veranderen waardoor recidive afneemt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2016, 17:23:15
Citaat van: RemRoof link=msg=1430825 date=1466261299
straffen en belonen. Als 1 van de 2 weg wordt gehaald blijkt dat iemand gewoon zijn oude gedrag weer laat zien. Tevens geldt dat de schaal van straffen en belonen steeds zwaarder wordt, waardoor er straf verzwaring plaats moet vinden om het gewenste gedrag. Er treedt gewenning op.

Weet je daarover een wetenschappelijke bron op internet? Stel dat die bewering waar zou zijn, dan blijft het nog steeds dringend nodig, dat zware veelplegers twintig jaar lang worden belemmerd in het plegen van misdrijven, in mijn visie.

Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan een dertigjarige crimineel in een achterstandswijk, die veroordeeld is voor drie bedreigingen, plus vijf inbraken zonder geweld, drie gewapende berovingen, en lidmaatschap van een criminele organisatie. Zo iemand heeft meestal ook een veelvoud aan andere misdrijven gepleegd, waarvoor hij niet gepakt is. Niet zelden blijft zo iemand ook jarenlang min of meer zijn leefomgeving terroriseren, waarvan niemand aangifte durft te doen.

Citaat van: RemRoof link=msg=1430825 date=1466261299
Verder is er natuurlijk altijd sprake van een "wraak-component" in bijvoorbeeld gevangenisstraf.

Zelfs al zou het vergeldingselement emotioneel heilzaam zijn voor slachtoffers van zware delicten, dan ben ik er nog niet voor, om die heilzame effecten te betrekken in beslissingen over straf. Dit omdat we moeten waken voor het ontstaan van een gewelddadige wraak-cultuur, met eindeloze familievetes, zoals in veel landen bestaat.

Citaat van: RemRoof link=msg=1430825 date=1466261299
Nederland is een land dat redelijk streng straft maar ook altijd rekening houdt met een mogelijke terugkeer in de samenleving en probeert iemand zijn gedrag intrinsiek te laten veranderen waardoor recidive afneemt.

Dat is een zinvol streven bij de aanpak van beginnende criminelen. Maar er zijn helaas nog geen bekende justitiële interventies volgens die principes, waarmee zware veelplegers langdurig worden gestopt. En de talloze slachtoffers van criminaliteit zijn daarvan vaak ernstig de dupe, financieel, lichamelijk, sociaal en emotioneel.

Vandaar mijn voorgestelde combinatiestraf van twintig jaar voor zware veelplegers  met weinig vluchtgevaar. De Nederlandse overheid moet veel meer oog krijgen voor de problemen van slachtoffers van zware criminaliteit.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2016, 14:04:18
Citaat van: Diamondback link=msg=1430803 date=1466246531
Als het niet werkt: waarom is in de afgelopen elf jaar het aantal recidivisten met de helft gedaald naar 4500...? En ligt dat alleen maar aan het strafproces of aan de investeringen op ander gebied?

De criminaliteit is de afgelopen jaren in heel West-Europa duidelijk gedaald. Het is moeilijk te zeggen waardoor de criminaliteitscijfers in Nederland precies zijn verminderd. Mogelijk is het een maatschappelijke golfbeweging. Het lijkt er op dat de overheid eindelijk min of meer adequate antwoorden begint te ontwikkelen op de explosieve groei van criminaliteit in de periode 1960-1980. En de romantische en naïeve anti-autoritaire (laisser-faire) mentaliteit bij overheden uit de seventies neemt geleidelijk af. En misdaad-problemen mogen nu meer benoemd worden in overheidskringen, dan dertig jaar geleden.

Er zijn meer vermoedens over die afname van criminaliteit, zoals de volgende:

Het overheidsprogramma Terugdringen Recidive.

https://www.commissievantoezicht.nl/dossiers/programma_terugdringen_recidive/terugdringen_recidive__tr_/

Geleidelijk groeiende aandacht voor normen en waarden en sociale onveiligheid in allerlei maatschappelijke geledingen sinds ongeveer 2000. Dat komt onder ander tot uiting in de groeiende toepassing van anti-pestprogramma’s en gedragsregels op scholen en in bedrijven.

Vergrijzing.

Toenemend internet-gebruik door jongeren, waardoor er nu minder jongeren op straat rondhangen in verveling, dan tien jaar geleden.

Invoering van alcohol-beperkend beleid voor jongeren.
 
Betere organisatorische, bouwkundige en elektronische beveiliging. Bijvoorbeeld hoge hekken rond scholen die 's avonds op slot gaan, beveiligers in supermarkten, camera's op winkelcentra.

Groeiend veiligheidsbewustzijn bij het publiek door aanhoudende voorlichting via internet en andere media.

Het zo nodig gebruiken van pepperspray door de politie en verbetering van de politieuitrusting, -kleding en -tactieken.

Groeiende deskundigheid bij overheden en groeiende neiging tot evidence based beleid, in preventie en repressie van criminaliteit. Bijv. de invoering van de flex-ME.

Meer repressie, bijv. kraakverbod, voetbalwet, samenscholingsverboden, weren van overlast gevende hangjongeren van winkelcentra, videocamera’s in het openbaar vervoer, stadswachten en treinconducteurs met handboeien, sluiten van café's met veel criminele bezoekers, veelpleger-aanpak, enz. Ook verzwaring van straffen en verhoging van boetes.

Inzet van software zoals Burgernet, en buurtprojecten om burgers te betrekken bij criminaliteitsbestrijding.  

http://www.consultancy.nl/nieuws/11362/aantal-misdaden-in-nl-met-kwart-gedaald-sinds-2005

Het is interessant om parallellen te zoeken met de sterke misdaad-afname in New York City in de jaren negentig. De oorzaken van die misdaadafname waren mogelijk deels vergelijkbaar met die in Nederland. De oorzaken lagen in New York mogelijk o.a. in het overheidsbeleid volgens Broken Windows Theory en CompStat.

http://www.nber.org/digest/jan03/w9061.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_New_York_City#Further_reading

https://en.wikipedia.org/wiki/Broken_windows_theory

https://en.wikipedia.org/wiki/CompStat

Maar ondanks de misdaadvermindering, is het totaal aantal misdrijven Nederland land nog altijd dramatisch hoog, zeker in achterstandswijken. En het totaal aantal gepleegde misdrijven wordt door criminologen geschat als een veelvoud van het aantal geregistreerde misdrijven, door allerlei oorzaken.

Bijvoorbeeld dat slachtoffers geen aangifte durven doen uit angst voor de daders, of omdat ze weten dat de politie voor veel zaken toch geen tijd heeft. Bovendien dreigen etnische polarisatie en racisme als reactie op de nog steeds hoge criminaliteitscijfers. Vernieuwing van het Nederlandse straf-systeem is dus nog steeds uiterst urgent.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2016, 08:52:41
Citaat van: RemRoof link=msg=1430807 date=1466248124
Er is voldoende onderzoek te vinden over straffen en belonen buiten strafwetgeving, maar binnen opvoeding en school. Hieruit blijkt met enige regelmaat dat straffen uiteindelijk een averechts effect heeft en uiteindelijk niet zorgt voor een gedragsverandering.



Singapore
We kunnen veel leren van Singapore. Singapore hoort tot de minst criminele landen van de wereld. Toch is het sterk verstedelijkt, heeft het een hoge bevolkingsdichtheid, en wonen er veel verschillende nationaliteiten.  

Singapore heeft zeer strenge en uitgebreide gedragsregels, die strikt worden gehandhaafd met uiterst zware straffen. De straffen in Singapore zijn dus veel zwaarder dan in Nederland. Dat suggereert dat repressie een belangrijke rol kan spelen in het verminderen van misdaad.
 
Singapore heeft ook heel veel bewakingscamera’s, en een efficiënt en goed uitgerust politieapparaat. En de overheid geeft er morele voorlichting aan de bevolking. Ook wordt er gebruik gemaakt van burgerwachten (Citizen on Patrol).

Misdaad en straf in Singapore:
https://www.quora.com/Why-is-Singapores-crime-rate-so-low

http://www-rohan.sdsu.edu/faculty/rwinslow/asia_pacific/singapore.html

Wikipedia-artikel: Crime in Singapore
https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Singapore



Morele voorlichting
Zoals ik al eerder in dit topic zei, is alleen straffen niet genoeg, om crimineel en asociaal gedrag sterk te verminderen. Daarbij kun je als extreem voorbeeld denken aan het probleem van zelfmoordterroristen, dat ook in West-Europa actueel is.

En denk daarbij ook aan het probleem van langdurig pesten, als vorm van geestelijk en verbaal geweld, dat mensen emotioneel blijvend en ernstig kan beschadigen. Pesten is vaak tamelijk ongrijpbaar voor autoriteiten. Bovendien is politiecapaciteit altijd beperkt.    

Om dergelijke redenen moet de overheid ook preventie plegen op het gebied van misdaad en ander wangedrag. Dat kan effectief en kostenbesparend door gedragsbeïnvloeding op basis van evidence-based technieken.

Multinationals slagen er steeds beter in, om het bestedingspatroon van veel consumenten naar hun hand te zetten, voor hun eigen financiële gewin. Toch is die leefstijl vaak slecht voor het milieu, erg kostbaar, schadelijk voor de gezondheid, gevaarlijk of lastig, en het maakt arme mensen die dat niet kunnen betalen vaak jaloers en onzeker.

Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de voortdurende veranderingen in kledingmode, trends in meubel-design, snelle auto’s, rookartikelen, alcohol, gevaarlijke medicijnen, verheerlijking van geweld en alcohol op tv, enz. Daartoe gebruiken multinationals efficiënte technieken op het gebied van gedragsbeïnvloeding, zoals reclame, sluikreclame, edutainment en desinformatie op internet.

De overheid zou commerciële reclame moeten verbieden, en moet diezelfde beïnvloedingstechnieken in integere vorm zelf gaan inzetten. De overheid kan die technieken inzetten om de moraal te verbeteren en voorlichting te geven op allerlei levensgebieden. Daarbij zou het goed zijn, als de overheid één of meer eigen kanalen zou krijgen op radio en tv. Daar kunnen dergelijke boodschappen 24/7 worden uitgezonden, liefst in uitgebreide internationale samenwerking.

Daarbij moet worden gewaakt voor ondemocratische ontwikkelingen door politieke propaganda. Dat is een wankel evenwicht.  

Ook kan in elke schoolklas de meest populaire leerling een overtuigende cursus krijgen op het gebied van ethiek, integriteit, pestpreventie en conflictbemiddeling. Die populaire leerlingen kunnen daarbij worden gestimuleerd om een rolmodel te zijn op die gebieden, en om een positieve moraal uit te dragen. Die cursus kan kostenbesparend worden gegeven via internet-video’s en in voetbalstadions met artiesten en muziek.

In de seventies waren normen en waarden het nieuwe taboe. Dat idee is nu verouderd. Moraal mag weer.
Ik stem links.