Nieuwe strafvormen

Auteur Topic: Nieuwe strafvormen  (gelezen 13394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2016, 10:47:38
Allemaal hartstikke leuk. Maar moeten we er ook niet eens naar toe dat als je veel of meerpleger bent dat je op een gegeven moment voor langere tijd uit de samenleving wordt gehaald (lees achter de dikke deur wordt geplaatst) om diezelfde samenleving te beschermen ? Ik weet dat notoire woninginbrekers, als ze dan gepakt en veroordeeld worden er af komen met een taakstrafje of een enkelband. Beide maken geen indruk.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #21 Gepost op: 20 juni 2016, 15:34:14
Citaat van: grizz link=msg=1431072 date=1466412458
Allemaal hartstikke leuk. Maar moeten we er ook niet eens naar toe dat als je veel of meerpleger bent dat je op een gegeven moment voor langere tijd uit de samenleving wordt gehaald (lees achter de dikke deur wordt geplaatst) om diezelfde samenleving te beschermen ? Ik weet dat notoire woninginbrekers, als ze dan gepakt en veroordeeld worden er af komen met een taakstrafje of een enkelband. Beide maken geen indruk.


Dat ben ik met je eens. Maar als er een full-time werkstraf wordt gegeven, die twintig jaar duurt, in combinatie met elektronisch huisarrest buiten werktijden, werkt het mogelijk wél.
 
In het tweede bericht van dit topic heb ik een zeer zware combinatiestraf voorgesteld voor zware veelplegers met weinig vluchtgevaar. Die straf bestaat onder andere uit een werkstraf plus elektronisch huisarrest buiten werktijden. Die straf kan bijvoorbeeld twintig jaar duren en bevat geen celstraf.

Een nog zwaardere categorie daders kan 20 jaar lang in een sober werkkamp worden opgesloten, stel ik voor. Dat betreft zware veelplegers die wél vluchtgevaarlijk zijn, of die hun slachtoffers bedreigen, of die de gedragsgeboden en -verboden van de bovengenoemde combinatiestraf telkens overtreden.

Die werkkampen moeten de overheid meer geld opleveren, dan ze kosten. Dat betekent dus zeer sobere behuizing en voorzieningen. Die werkkampen zijn dan ook niet zozeer gericht op recidive-vermindering, maar vooral op fysieke belemmering om gedurende de straf delicten te plegen.

Als die gestraften weigeren te werken in zo'n werkkamp, terwijl ze dat wel zouden kunnen, of als ze actief gewelddadig blijven, kunnen ze worden overgeplaatst naar een werkkamp in Afrika, onder Nederlands beheer. Want in veel Afrikaanse landen zijn de kosten heel laag voor bewakers, voeding en gebouwen. De veroordeelden kunnen daar worden ondergebracht op een eilandje, of in een uitgestrekt oerwoud, in simpele stalen kooien met een afdak. En in een warm klimaat is weinig voedsel en kleding nodig.

Gevangenissen in Nederland kunnen worden gebruikt voor zware drugsverslaafden, om in enkele jaren af te kicken, en om zo mogelijk te reïntegreren in de samenleving, met behulp van hoogwaardige, daarop gerichte e-learning-programma’s. Als er geen zicht is op maatschappelijke reíntegratie, kunnen ook zij worden geplaatst in een werkkamp.

Bij deze indeling praat ik alleen over daders die toerekeningsvatbaar zijn. En ik zie psychopatie of antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP) niet als grond voor verminderde toerekeningsvatbaarheid. Bijvoorbeeld schizofrenie en zware vormen van autisme kunnen wél bijdragen aan vermindering van toerekeningsvatbaarheid.

Zoals ik al zei, moeten alle voorstellen voor nieuwe straffen eerst worden uitgeprobeerd via experimenteel effect-onderzoek. Meten is weten. Laten we in elk geval stoppen om straffen vooral te baseren op verouderde ideologische dogma's zonder wetenschappelijke onderbouwing. En Nederlandse gedragswetenschappers moeten stoppen om die benadering wetenschappelijk te noemen, want dat is niet waar.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2016, 10:31:41
Progressief boete-systeem is nodig
Ik stel voor, dat boetes telkens verder verdubbelen bij elke herhaling binnen vijf jaar, tot een maximum van tienduizend euro.

Bijvoorbeeld bij een eerste snelheidsovertreding in vijf jaar een boete van 50 euro, de tweede keer 100 euro, de derde keer 200 euro, vierde keer 400 euro, vijfde keer 800 euro enz. De bestaande beperkte progressieve sanctie-systemen in Nederland worden daarmee uitgebreid.

SWOV-Factsheet, mei 2016, Progressieve sanctiesystemen in het verkeer
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Progressieve_sanctiesystemen.pdf

Boetes van boven de duizend euro moeten ook inkomensafhankelijk worden gemaakt, via de laatst bekende gegevens bij de Belastingdienst. Want een inkomensafhankelijk boete-systeem is eerlijker, en het voorkomt dat rijke overtreders zich niets aantrekken van boetes die ze makkelijk kunnen betalen.

Tegenstanders van hoge boetes zeggen vaak verontwaardigd, dat het doel daarvan eigenlijk ligt, in het spekken van de staatskas. Maar ik vind het juist rechtvaardig, dat de mensen die zich het meest misdragen, ook het meest bijdragen aan de financiering van de politie, want door hén is er extra politie nodig.  

Daarbij denk ik o.a. aan de groep notoire verkeers-aso’s, die mogelijk ook op andere gebieden ernstige overlast veroorzaakt, doordat ze weinig empathie hebben voor het leed en de schade die ze anderen berokkenen.

Door een progressief boete-systeem, hoeven burgers die zich wél aan de wet houden, minder belasting te betalen. Ook zou zo’n progressief boete-systeem kunnen afschrikken, om vaak overtredingen te begaan. Bovendien kunnen de boetes bij een progressief boete-systeem lager zijn voor first-offenders, die mogelijk per ongeluk een overtreding hebben begaan, dan bij een niet-progressief boete-systeem.

Gedragsverboden en -geboden
Bij de vijfde boete in vijf jaar moeten er ook gedragsverboden of -geboden worden opgelegd, die gericht zijn op recidive-preventie van het gepleegde wangedrag. Bijvoorbeeld een rijontzegging van een jaar, of een verbod op het bezoeken van horeca, winkelcentra of treinstations, of een verbod op het gebruik van het openbaar vervoer, speeltuinen, zwembaden, gokhallen, enzovoort.

Bijvoorbeeld iemand die vijf boetes in vijf jaar heeft gehad voor graffiti aanbrengen, kan vijf jaar lang een verbod krijgen op het kopen, bezitten of bij zich dragen van verfspuitbussen en merkstiften. Plus een verbod op het bezoeken van graffiti-websites, en het bezitten van graffiti-foto's.

De kosten voor het kiezen, opleggen, uitleggen en handhaven van die bijkomende sancties moeten geheel worden verhaald op de veroordeelde.

Duidelijke regels zijn nodig
Tegenover zo’n strenge handhaving van regels, heeft de overheid wel de verantwoordelijkheid om de regels eenduidig te formuleren en glashelder uit te leggen, en om daarover voldoende voorlichting te geven. Nu is bijvoorbeeld de Nederlandse wapenwet bijzonder onduidelijk voor burgers, zeker in combinatie met alle verschillende en regelmatig veranderende gemeentelijke verordeningen op dat gebied.
Ik stem links.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2016, 16:26:27
Dit is wederom een opsomming van proefballonnetjes waarbij elke realiteitszin ontbreekt.

Verlofsysteem voor bussen verf?
Het 1 vermengen met het ander? U doet dit, dus zult u ook wel zo doen?

Compleet van het padje...


guest15549

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 22 juni 2016, 16:36:49
Zal nog leuk worden, wil je je plafond witten moet je eerst bewijzen dat je wel verf mag kopen van de overheid ;D


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #25 Gepost op: 22 juni 2016, 16:42:25
Frank sorry.... maar ik kan je opmerkingen echt niet meer serieus nemen.  Ik heb het echt geprobeerd. electronische detentie... hou toch op. Enkelband wordt afgeknipt en men gaat net zo hard weer verder met het plegen van strafbare feiten.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #26 Gepost op: 22 juni 2016, 17:07:16
De maakbare samenleving bestaat niet zonder het opgeven van vrijheid.
De voorstellen van meneer Lingen kunnen alleen werken in een totalitaire samenleving waarbij elk risico wordt afgedicht door een ieder in een keurslijf te drukken waarbij de regels heilig zijn en en niet de samenleving of het individu.

Hier komt weer een illustere one-liner van DB.

Hier komt herrie van.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #27 Gepost op: 22 juni 2016, 17:21:51
Citaat van: grizz link=msg=1431388 date=1466606545
electronische detentie... hou toch op. Enkelband wordt afgeknipt en men gaat net zo hard weer verder met het plegen van strafbare feiten.

Elektronische detentie kan op allerlei manieren worden toegepast, en daarbij kunnen verschillende controletechnieken worden gecombineerd. Bijvoorbeeld:
- Onderhuidse fMRI-chip in nek of hand.
- Steekproefsgewijze controles via huisbezoek met huiszoeking.
- Controle via webcam plus microfoon.
- Controle via internet en diverse bewakingscamera's (in en rond) de woning. De beelden daarvan kunnen automatisch worden opgeslagen en kunnen steekproefsgewijs worden bewaard.
- Identificatie via internet of smartphone met een dongle of biometrie.
- Locatiebepaling via gps, gsm of IP-adres.
- Een enkelband kan elke werkdag worden gecontroleerd, als de veroordeelde zich meldt voor zijn werkstraf.
- Enzovoort.
 
En als blijkt dat de veroordeelde zich (herhaald) niet aan de strafvoorwaarden houdt, kan die in een verzwaard regime worden geplaatst. Eventueel zelfs in een gesloten werkkamp, zoals ik in dit topic heb beschreven. En er zijn nog talloze andere veelbelovende nieuwe strafvormen te bedenken, die wetenschappelijk kunnen worden uitgeprobeerd.

Als de veroordeelde toch zou vluchten, kan die makkelijker worden opgespoord door haarscherpe kleurenfoto's, en HD-video-beelden met geluid van de veroordeelde te publiceren via internet. Daarop moeten dus ook kleine details op het gezicht en lichaam te zien zijn.

Electronic Home Detention
https://en.wikipedia.org/wiki/House_arrest
Ik stem links.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #28 Gepost op: 22 juni 2016, 20:13:39
En de dader moet dat in jouw beleving ook allemaal zelf gaan betalen?

Kun je hem net zo goed meteen in de gevangenis stoppen, want daar komt hij toch wel terecht als blijkt dat hij dat niet kan betalen.

Nogmaals: geen realiteitszin.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #29 Gepost op: 22 juni 2016, 21:15:50
Citaat van: Diamondback link=msg=1431462 date=1466619219
En de dader moet dat in jouw beleving ook allemaal zelf gaan betalen?

Kun je hem net zo goed meteen in de gevangenis stoppen, want daar komt hij toch wel terecht als blijkt dat hij dat niet kan betalen.

Nogmaals: geen realiteitszin.

Eens met DB...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....