Nieuwe strafvormen

Auteur Topic: Nieuwe strafvormen  (gelezen 13419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 29 juni 2016, 19:10:55
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1433073 date=1467201535
Je hebt gelijk. Het is veel eenvoudiger en eerlijker om boetes te geven, dan om voertuigen in beslag te nemen, mits de overtreder dat geld heeft. Maar die boetes moeten dan wel telkens verder verdubbelen bij elke herhaling, tot een bepaald maximum-bedrag.
Een puntensysteem voor iedereen lijkt me geen slecht idee inderdaad.

5 strafpunten = rijbewijs kwijt en van punten kom je alleen af door dure cursussen te doen bij het CBR.

Citaat
Waarom zou een boete boven de duizend euro niet inkomensafhankeljk kunnen zijn? Dat is eenvoudig te baseren op het laatst bekende inkomen bij de belastingdienst.
Omdat inkomen niet alles is.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2016, 19:15:50
Een minpunt kleeft er echter aan het invorderen van een rijbewijs bij 5 punten (net asl trouwens bij een invordering nu). Je kunt als je het politiebureau/rechtbank/ademanalysebus uit stapt, in de auto gaan rijden van de persoon die je eventueel op komt halen.

Hoewel ook niet helemaal een waterdicht, met je dan ook naar een systeem waar een bestuurder zijn rijbewijs in een kastje moet steken om de motor van het voertuig te starten. Een beetje zoals nu de chauffeurskaart voor de beroeps chauffeur. Alleen is hier dan het rijbewijs voorzien van een chip waarop de computer kan aflezen dat degene die het pasje erin steekt, in het bezit is van rijbewijs B. Ik zeg met opzet - die het pasje erin steekt-. Het is geen waterdicht systeem. Maar je zou bestraffen van misbruik (valse pas, iemand anders rijbewijs etc) kunnen bestraffen met in beslag name van het voertuig plus een zeer zware boete. En in geval van 'geleend rijbewijs' van broer of tante of wie dan ook, dit rijbewijs ook gelijk in beslag nemen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #42 Gepost op: 30 juni 2016, 20:46:47
Publicaties van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI)

Justitiële interventies die helpen tegen jeugddelinquentie, volgens de huidige stand van het onderzoek:
http://www.nji.nl/nl/Databank/Databank-Effectieve-Jeugdinterventies/Erkende-interventies

Justitiële interventies die werken tegen jeugdoverlast, volgens de huidige stand van het onderzoek. (door Ria Schouten en Mariska Zoo)
http://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Wat-werkt-publicatie/(311053)-nji-dossierDownloads-Wat_werkt_overlast.pdf
Ik stem links.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #43 Gepost op: 30 juni 2016, 20:47:56
Een puntensysteem voor iedereen lijkt me geen slecht idee inderdaad.

5 strafpunten = rijbewijs kwijt en van punten kom je alleen af door dure cursussen te doen bij het CBR.
Omdat inkomen niet alles is.
En je denkt dat dit helpt? In bijvoorbeeld Engeland werken ze op zo'n manier en daar rijden een heleboel mensen die hun rijbewijs zijn kwijt geraakt, gewoon nog vrolijk rond.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #44 Gepost op: 30 juni 2016, 20:51:06
Zullen we dan ook maar stoppen bij het innemen van het rijbewijs ivm alcoholgebruik of snelheid?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #45 Gepost op: 30 juni 2016, 21:09:29
Jarenlange zware werkstraf
Laten we in Nederland stoppen, om daders en slachtoffers met elkaar te verwarren. Een effectieve straf voor criminele veelplegers is mogelijk een jarenlange zware taakstraf.

De veroordeelde moet daarbij bijvoorbeeld vijf jaar lang zestig uur per week werken, en krijgt daarvoor een minimale financiële vergoeding. De veroordeelde kan daarbij in principe thuis blijven wonen. Bij een volgende veroordeling, kan die straf worden verdubbeld in tijdsduur.

Zo'n straf heeft mogelijk de volgende effecten:

- Criminele incapacitatie (oftewel belemmering), doordat de veroordeelde na zijn werk vermoedelijk te moe is, om misdrijven te plegen, al dan niet in georganiseerd verband. En omdat de veroordeelde na zijn werk vermoedelijk te moe is om op straat (intimiderend) rond te hangen met andere criminelen, bijvoorbeeld in een probleemwijk. Dat kan de politie sterk ontlasten.
 
- Er kan een schadevergoeding en zeer hoog bedrag aan smartegeld worden betaald aan de slachtoffers, uit de opbrengst van de werkstraf. En als er nog geld overblijft, kan dat naar het politiebudget.

- Deze zware werkstraf zou afschrikkend kunnen werken op (potentiële) daders.

- Deze zware werkstraf vergroot vermoedelijk niet de criminele status van de veroordeelde, zoals celstraf vermoedelijk vaak wel doet.

De effecten van deze zware werkstraf moeten eerst worden onderzocht via wetenschappelijke experimenten, en moeten systematisch worden gedocumenteerd. De onderzoeksresultaten moeten dan uitgebreid en transparant worden gepubliceerd, om de kans op onderzoeksfraude te verkleinen.
Ik stem links.


Trein2000

  • geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
  • geïnteresseerde
Reactie #46 Gepost op: 30 juni 2016, 21:19:50
Citaat van: DiNozzo link=msg=1433411 date=1467312666
Zullen we dan ook maar stoppen bij het innemen van het rijbewijs ivm alcoholgebruik of snelheid?

U hebt de illusie dat iedereen wiens rijbewijs is ingevorderd daarna ook braaf niet meer rijd?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #47 Gepost op: 30 juni 2016, 21:22:41
Zullen we dan ook maar stoppen bij het innemen van het rijbewijs ivm alcoholgebruik of snelheid?
We hebben het toch over nieuwe strafvormen en niet over de huidige? Niet alles werkt zoals men het bedacht heeft of had, kijk maar naar het alcoholslot.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #48 Gepost op: 30 juni 2016, 21:45:18
Citaat van: Trein2000 link=msg=1433419 date=1467314390
U hebt de illusie dat iedereen wiens rijbewijs is ingevorderd daarna ook braaf niet meer rijd?

Nee, daarvoor heb ik er al genoeg gepakt. Ik heb ook genoeg inbrekers opgepakt, vastgezet en laten veroordelen en ik heb ook niet de illusie dat zij het nooit meer doen. Zullen we die ook maar laten gaan?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #49 Gepost op: 30 juni 2016, 22:02:15
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1433408 date=1467312407
Publicaties van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI)

Justitiële interventies die helpen tegen jeugddelinquentie, volgens de huidige stand van het onderzoek:
http://www.nji.nl/nl/Databank/Databank-Effectieve-Jeugdinterventies/Erkende-interventies

...

Het zijn geen justitiële interventies. Het zijn bewezen effectieve interventies om jongeren om te laten gaan met ongewenst gedrag van zichzelf en nieuw gedrag aan te leren. Het kan wel opgelegd worden door de kinderrechter.  Veel van deze interventies proberen gedrag van binnenuit te veranderen en zijn niet gebaseerd op straffen. Heb jij gelijk antwoord op een eerdere vraag die jij aan mij stelde.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.