Staande houding of op kenteken bekeuren bij handheld bellen

Auteur Topic: Staande houding of op kenteken bekeuren bij handheld bellen  (gelezen 9412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Infinity123

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Afgelopen weekend had ik een mobiele telefoon in mijn hand terwijl ik auto reed (ja ik weet het stom) op dat moment reden er 2 motoragenten voorbij waarvan er 1 naar binnen keek.
Nou is mijn vraag, (ik kom op het internet maar niet uit, dus vandaar de vraag hier) is het mogelijk een bekeuring voor hand-held-bellen op kenteken te krijgen? Of moet je worden staande gehouden?


THNX!!




Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2016, 12:02:02
Je hebt mazzel, dit feit is alleen te bekeuren op staandehouding.

Ik zal het verhaal over de risico's van handheld bellen en afleiding tijdens het rijden maar achterwege laten want ik neem aan dat je dat zelf wel kunt bedenken!
Senior GGP / Oost-Brabant


Infinity123

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2016, 12:10:41
Citaat van: Nick link=msg=1429682 date=1465812122
Je hebt mazzel, dit feit is alleen te bekeuren op staandehouding.

Ik zal het verhaal over de risico's van handheld bellen en afleiding tijdens het rijden maar achterwege laten want ik neem aan dat je dat zelf wel kunt bedenken!

Ik heb zojuist justitie gemaild omdat ik het toch graag wilde weten. Het antwoord was dat ze wel degelijk mogen bekeuren op kenteken:-(
Een agent is immers beëdigd.

Nou maar hopen dat het goed afloopt:-)


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2016, 12:35:13
Citaat van: Infinity123 link=msg=1429685 date=1465812641
Ik heb zojuist justitie gemaild omdat ik het toch graag wilde weten. Het antwoord was dat ze wel degelijk mogen bekeuren op kenteken:-(
Een agent is immers beëdigd.

Nou maar hopen dat het goed afloopt:-)

En toch moeten wij een staande houding doen om het merk en type van de telefoon vast te stellen. Op kenteken wordt hij niet eens doorgestuurd door onze administratie.


Infinity123

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2016, 12:50:35
Citaat van: koenb link=msg=1429689 date=1465814113
En toch moeten wij een staande houding doen om het merk en type van de telefoon vast te stellen. Op kenteken wordt hij niet eens doorgestuurd door onze administratie.

Dit was op basis van bovenstaande vraag en betrof dus het handheld bellen.


Geachte meneer ********, (mijn naam)
 
 
Wij hebben uw e-mail ontvangen bij Politie Eenheid Den Haag.
 
Het antwoord op uw vraag is dat de politie mag bekeuren zonder iemand staande te houden.
 
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
 
 
Met vriendelijke groet,
 
Politie Eenheid Den Haag
*. ***** (naam agent)
www.politie.nl
0900 8844


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2016, 13:49:13
Citaat van: Infinity123 link=msg=1429692 date=1465815035
Dit was op basis van bovenstaande vraag en betrof dus het handheld bellen.


Geachte meneer ********, (mijn naam)
 
 
Wij hebben uw e-mail ontvangen bij Politie Eenheid Den Haag.
 
Het antwoord op uw vraag is dat de politie mag bekeuren zonder iemand staande te houden.
 
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
 
 
Met vriendelijke groet,
 
Politie Eenheid Den Haag
*. ***** (naam agent)
www.politie.nl
0900 8844

Zo te zien een standaardbrieftekst waar niet uit blijkt dat het een agent ook specifiek bij handheld bellen, zonder staande houding, mag bekeuren.
Het antwoord klopt in algemeenheid, maar geeft geen antwoord op de specifieke vraagstelling.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2016, 13:53:58
Citaat van: koenb link=msg=1429689 date=1465814113
En toch moeten wij een staande houding doen om het merk en type van de telefoon vast te stellen. Op kenteken wordt hij niet eens doorgestuurd door onze administratie.

Wat is daarvan eigenlijk de achterliggende gedachte?

Het lijkt me in veel gevallen nogal duidelijk dat iemand een telefoon in zijn of haar handen heeft....
Ik snap dat een preek wellicht in zulke gevallen meer impact heeft, maar aan de andere kant, als de politie er zo 10 per dag kan doorschrijven is het een stuk sneller gedaan met dat bellen.....

En gelijk een vraag:

Stel.....ik heb piket en rijd in mijn auto van RWS naar een melding in mijn functie als OvD.
Nu heb ik onderweg contact via de C2000 porto, ZONDER carkit, dus los in de auto/hand.
Kan dit mij ook een prent opleveren?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2016, 14:23:21
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1429705 date=1465818838
Wat is daarvan eigenlijk de achterliggende gedachte?

Het lijkt me in veel gevallen nogal duidelijk dat iemand een telefoon in zijn of haar handen heeft....
Ik snap dat een preek wellicht in zulke gevallen meer impact heeft, maar aan de andere kant, als de politie er zo 10 per dag kan doorschrijven is het een stuk sneller gedaan met dat bellen.....

En gelijk een vraag:

Stel.....ik heb piket en rijd in mijn auto van RWS naar een melding in mijn functie als OvD.
Nu heb ik onderweg contact via de C2000 porto, ZONDER carkit, dus los in de auto/hand.
Kan dit mij ook een prent opleveren?

Ja, het zelfde geld voor alle type portofoons, maar ook een banaan aan je oor houden kan je een prent opleveren. Artikel 5 is altijd mogelijk


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2016, 14:23:59
Het is geen telefoon ...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2016, 14:38:27
Het antwoord is door meerdere mensen al gegeven en voor de duidelijkheid om al je twijfels helemaal weg te nemen een knipsel uit het Feitenboekje 2016. Je moet dus echt staande gehouden worden en kan NIET op kenteken.

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen