Staande houding of op kenteken bekeuren bij handheld bellen

Auteur Topic: Staande houding of op kenteken bekeuren bij handheld bellen  (gelezen 9410 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2016, 14:42:31
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1429705 date=1465818838
Wat is daarvan eigenlijk de achterliggende gedachte?

De verbalisant moet vaststellen dat hetgeen de betrokkene vasthield daadwerkelijk een telefoon was. Door te omschrijven wat het merk van het toestel was kun je een sluitend pv opmaken. Staandehouding is daarom bij dit feit verplicht. Dit staat overigens ook in het feitenboekje vermeld.

Citaat
Stel.....ik heb piket en rijd in mijn auto van RWS naar een melding in mijn functie als OvD.
Nu heb ik onderweg contact via de C2000 porto, ZONDER carkit, dus los in de auto/hand.
Kan dit mij ook een prent opleveren?

Het kan je geen prent opleveren voor het vasthouden van een gsm tijdens het rijden. Een portofoon is namelijk geen mobiele telefoon. De strafbaarstelling (61a rvv) spreekt over een mobiele telefoon.

Mocht je portofoongebruik gevaar of hinder (kunnen) veroorzaken, dan zou zoals vermeld een pv opgemaakt kunnen worden op basis van art 5 wegenverkeerswet.
Senior GGP / Oost-Brabant


Infinity123

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2016, 16:40:59
Okay dus jullie zeggen dat het krijgen van een prent voor handheld bellen (of telefoon vasthouden) zonder staande houding absoluut ondenkbaar is?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2016, 16:54:03
JA
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2016, 17:05:38
Topictitel aangepast: Staande houding of op kenteken bij niet hand held bellen - > Staande houding of op kenteken bekeuren bij handheld bellen. Niet hand held bellen is juist de bedoeling ;)

DiNozzo


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2016, 19:18:19
Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1429728 date=1465830338
Topictitel aangepast: Staande houding of op kenteken bij niet hand held bellen - > Staande houding of op kenteken bekeuren bij handheld bellen. Niet hand held bellen is juist de bedoeling ;)

DiNozzo

Volgens mij is de topic titel niet aangepast aangezien bij mij nog steeds staat: Re: Staande houding of op kenteken bij niet hand held bellen
Ik heb de, volgens mij, goede topictitel in mijn reactie aangepast


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2016, 20:53:03
Blijkbaar was de verandering niet goed gedaan. Ik heb het alsnog gefixt  O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2016, 07:06:31
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1429705 date=1465818838
Stel.....ik heb piket en rijd in mijn auto van RWS naar een melding in mijn functie als OvD.
Nu heb ik onderweg contact via de C2000 porto, ZONDER carkit, dus los in de auto/hand.
Kan dit mij ook een prent opleveren?
Het gebruikt van portofoons, marifoon of bakkie mag gewoon, deze zijn uitgesloten van het feit dat je niet handheld mag communiceren. Vraag me even niet waar het precies staat, maar je mag jou porto dus gewoon vasthouden tijdens het rijden. Moet wel zeggen dat ik het persoonlijk makkelijker vind om te sturen met zo'n kleine telefoon in de hand dan de grootte portofoon moet je het gewoon beide eigenlijk niet willen. Daarom ook gebruik maken van de carkit/bluetooth. En heb je geen (werkende)carkit voor de porto moet je vragen om een spreeksleutel die ja aan de porto kan koppelen. Dan heb je iets meer vrijheid als je toch gebruik moet maken van je communicatieapparatuur.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2016, 09:28:37
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1429840 date=1465880791
Het gebruikt van portofoons, marifoon of bakkie mag gewoon, deze zijn uitgesloten van het feit dat je niet handheld mag communiceren. Vraag me even niet waar het precies staat, maar je mag jou porto dus gewoon vasthouden tijdens het rijden.

Dat staat nergens ;). Er staat ook nergens dat het niet mag.
In NL kennen we het legaliteitsbeginsel (nulla poena), met andere woorden: niet verboden = toegestaan.
Senior GGP / Oost-Brabant


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2016, 10:15:22
Telecommunicatie is een duidelijk openbaar net, waarbij communicatie plaats vindt tussen personen middels datacommunicatie via telefoon of internet.

C-2000 is een standaard Tetra-net voor mobiele groepscommunicatie tussen hulpverleningsdiensten, als zodanig aangewezen politie, brandweer en ambulance dienst alsmede aangewezen delen van defensie.

Vandaar dat in het feitenboekje ook de mobiel telefoon is genoemd, en mogelijk om fouten te voorkomen men duidelijk moet vermelden wat voor apparatuur het betreft (merk,type) en dit alleen vastgesteld kan worden door staande houding, door de daar toe bevoegde opsporingsambtenaren.
Bij instappen begint de inzet.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2016, 10:19:04
Citaat van: Gijs link=msg=1429867 date=1465892122
Telecommunicatie is een duidelijk openbaar net, waarbij communicatie plaats vindt tussen personen middels datacommunicatie via telefoon of internet.

C-2000 is een standaard Tetra-net voor mobiele groepscommunicatie tussen hulpverleningsdiensten, als zodanig aangewezen politie, brandweer en ambulance dienst alsmede aangewezen delen van defensie.

Vandaar dat in het feitenboekje ook de mobiel telefoon is genoemd, en mogelijk om fouten te voorkomen men duidelijk moet vermelden wat voor apparatuur het betreft (merk,type) en dit alleen vastgesteld kan worden door staande houding, door de daar toe bevoegde opsporingsambtenaren.
Redenatie van een koe. Leuk geprobeerd slaat nergens op.

Heel simpel, de wet spreekt over een mobiele telefoon. Van een afstand is het echter niet goed vast te stellen of het een mobiele telefoon, mp3 speler, I-pad, portofoon, afstandsbediening of krultang is. Omdat dat dit dus eindeloos veel gedoe zou geven bij bezwaar procedures is de staandehouding nodig.
Hobby Bobby eenheid Den Haag