Grote hulpverlening (ongeval) Deventer Kunstweg - Groenlo 13-06-2016

Auteur Topic: Grote hulpverlening (ongeval) Deventer Kunstweg - Groenlo 13-06-2016  (gelezen 10683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 15 juni 2016, 06:45:46
Citaat van: superfly link=msg=1430059 date=1465939232
Ik weet niet hoor maar volgens mij is de Achterhoek ook "normaal" werkterrein voor de duitse traumaheli uit Rheine op verzoek betreffende nederlandse meldkamer.
Ik denk dat sommige mensen incluis politici vooral die uit west Nederland nog niet echt gewend zijn dat de rijksgrenzen steeds minder een belemmering (gaan) vormen voor de hulpinstanties.
Want we zien ook dat LL3 en 4 ingezet worden in het Duitse als de nood daar is, evenals brandweer in de gemeenten over en weer langs de oost/zuid grens.

Het gaat mij om de twee Nederlandse traumacentra, we hebben het hier over 7 slachtoffers. Je mag je afvragen of we iets hebben aan landelijk traumacentra als 2 traumacentra gezamelijk geen 7 traumapatienten gelijkertijd aankunnen.

In het piepkleine Nederland hebben we 11 van deze landelijke traumacentra, je kan er 7 direct sluiten inclusief traumacentrum Enschede. Het is in Nederland niet vreemd al er eens in de drie dagen een 'echte' traumpatient (zeer ernstig of levensbedreigend gewond) binnenkomt. Het is ook niet raar als een landelijke traumatent ergens in de provincie de handen vol heeft zodra er twee ernstig gewonden binnenkomen.

We hebben het dan niet eens over kinderen. Als vader, moeder en kind tegen de boom rijden in Brabant heb je de kans dat het kind in een normaal traumacentrum voor volwassenen terecht komt terwijl het zo hoort te zijn dat het kind in een goed traumacentrum komt (een academisch ziekenhuis waar ze het kind opvangen door kinderchirurgen, kinderartsen, kinderanesthesiologen, enz).

Je houdt dan een enorme bak geld over wat je kan investeren in de 4 overgebleven traumacentra. Je gebruikt het geld dan effectief (daarmee bedoel ik dat je geen groter kantoor voor de traumaregio bouwt maar zorgt voor surge-capacity in je traumacentrum waardoor je veel meer slachtoffers gelijkertijd aan kunt (piekbelasting)).

Een bijkomend voordeel is dat je traumachirugen, anesthesiologen, verpleegkundigen, intensivisten, radiologen enz in je landelijke trauma toko's krijgt die echt goed kunnen worden in hun vak. Nederland heeft veel te weinig traumapatienten waardoor je nooit echt ervaring of hogere kwaliteit van zorg kan gaan leveren. Je zal dus moeten zorgen dat je veel meer ernstig gewonde slachtoffers in Nederland krijgt om de 11 traumacentra bezig te houden of je moet er 7 direct sluiten waardoor de overgebleven vier traumacentra voldoende traumavolume in de hut krijgen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #51 Gepost op: 15 juni 2016, 09:14:44
Ik ben leek op het gebied van gezondheidszorg maar ik begrijp je betoog. Wat ik mij afvraag met 4 traumacentra: wordt de rijtijd van transport niet een heikel punt?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #52 Gepost op: 15 juni 2016, 14:12:09
Het "gouden uur" is nog actueel. En dat gaat niet in Nederland met maar 4 Level 1 locaties zoals OMA wil. Vliegend wel deels op te vangen maar zeker niet helemaal. En het aanbod van T1 slachtoffers is niet de hele dag zo hoog dat een Level 1 ziekenhuis daar continue op zit te wachten. Ze doen ook andere opvang en dan kan het weleens te druk zijn. Verdelen is altijd beter dan alles op 1 locatie brengen die daardoor vastloopt. En opschalen kan elk ziekenhuis, zoals het UMC Utrecht met het calamiteitenhospitaal maar dat heeft wat tijd nodig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 15 juni 2016, 14:55:25
Citaat van: JAB link=msg=1430171 date=1465992729
Het "gouden uur" is nog actueel. En dat gaat niet in Nederland met maar 4 Level 1 locaties zoals OMA wil. Vliegend wel deels op te vangen maar zeker niet helemaal. En het aanbod van T1 slachtoffers is niet de hele dag zo hoog dat een Level 1 ziekenhuis daar continue op zit te wachten. Ze doen ook andere opvang en dan kan het weleens te druk zijn. Verdelen is altijd beter dan alles op 1 locatie brengen die daardoor vastloopt. En opschalen kan elk ziekenhuis, zoals het UMC Utrecht met het calamiteitenhospitaal maar dat heeft wat tijd nodig.

Geen probleem, 7 landelijke traumacentra sluiten, de huidige MMT-helikopters op marktplaats en fatsoenlijke, grotere helikopters aanschaffen waardoor je patienten heel snel kan inladen. Het aantal HEMS-lokaties uitbreiden tot bijv. 6 - 8 plekken. Je dekt dan heel Nederland af (MMT zorg) en je kan de patienten met de heli op tijd in een van de vier traumacentra krijgen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #54 Gepost op: 15 juni 2016, 15:02:14
Citaat van: oma link=msg=1430183 date=1465995325
Geen probleem, 7 landelijke traumacentra sluiten, de huidige MMT-helikopters op marktplaats en fatsoenlijke, grotere helikopters aanschaffen waardoor je patienten heel snel kan inladen. Het aantal HEMS-lokaties uitbreiden tot bijv. 6 - 8 plekken. Je dekt dan heel Nederland af (MMT zorg) en je kan de patienten met de heli op tijd in een van de vier traumacentra krijgen.

Dat gaat zeker niet werken, nu kan in bijna alle gevallen een patient over de weg binnen een uur in een traumacentrum zijn, hoe wil je dat regelen met nog maar 4? Woon zelf dichtbij één van de traumacentra en kan je vertellen dat er regelmatig een traumaheli komt en dagelijks een aantal keer een ambulance met OGS naar het ziekenhuis toe. Die wil je dan een ziekenhuis verderop sturen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 15 juni 2016, 15:11:09
Citaat van: Fletwed link=msg=1430186 date=1465995734
Dat gaat zeker niet werken, nu kan in bijna alle gevallen een patient over de weg binnen een uur in een traumacentrum zijn, hoe wil je dat regelen met nog maar 4? Woon zelf dichtbij één van de traumacentra en kan je vertellen dat er regelmatig een traumaheli komt en dagelijks een aantal keer een ambulance met OGS naar het ziekenhuis toe. Die wil je dan een ziekenhuis verderop sturen?

Dan verschil we van mening. Ik weet wel zeker dat het prima werkt en je zorgt voor voldoende volume traumapatienten in je landelijke traumacentra. In Nederland kan het bijna niet dat een landelijk traumacentrum echt goed kan worden omdat je te weinig traumapatienten moet verdelen over te veel traumacentra.

Een landelijk traumacentrum in de benen houden, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag kost je vermogen. 11 traumacentra een gigantisch bedrag. Hier kan je een kwaliteitsslag mag maken door de traumazorg echt te verbeteren en kosten te besparen.

Als er mensen heel nerveus worden als er nog maar vier traumacentra zouden overblijven kan je desnoods een 5de open houden, mits je dan nog steeds voldoende traumavolume in de vijf centra blijft houden. 6 traumahutten sluiten in Nederland is al een goed begin.


Achterhoek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #56 Gepost op: 15 juni 2016, 17:23:00
Toch jammer deze discussie hier. Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn waarom er 1 slachtoffer naar Duitsland is gebracht. Denk dat het vaker voorkomt, want de Duitse heli staat met enige regelmaat op het dak van het mst in Enschede met een Duitse patiënt aan boord. Zolang we maar gissen naar de reden waarom het slachtoffer overgebracht is naar Duitsland kun je in het onzinige blijven discussiëren........
Oma, u kent het ongeval alleen op basis van foto's....... Misschien lagen of zaten de slachtoffers op plaatsen waarbij de trage niet in 20 seconden te doen is..........


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 15 juni 2016, 17:51:12
Citaat van: Achterhoek link=msg=1430212 date=1466004180
Toch jammer deze discussie hier.

Ik herken je gevoel, ik heb gisteren deelgenomen aan een strandwandeling en vond het jammer dat er zand lag. Jij bent lid geworden van een discussieplatform en vind het jammer dat mensen discussie voeren.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95788


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #58 Gepost op: 15 juni 2016, 18:10:48
Citaat van: oma link=msg=1430221 date=1466005872
Ik herken je gevoel, ik heb gisteren deelgenomen aan een strandwandeling en vond het jammer dat er zand lag. Jij bent lid geworden van een discussieplatform en vind het jammer dat mensen discussie voeren.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95788

Het is niet zo zeer de discussie maar de uitgesproken negatieve en belerende wijze waarop je reacties over het algemeen geformuleerd zijn. Dat is geen discussie, dat is conflict opzoeken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #59 Gepost op: 15 juni 2016, 18:16:14
Vanuit Zeeuws Vlaanderen worden ernstig gewonden al jaren naar Belgische ziekenhuizen gebracht,veelal in Gent.
Dat loopt gewoon goed dus zal het kostenplaatje ook wel geregeld zijn.