Voertuig weg buiten de gemeente wat dan ?

Auteur Topic: Voertuig weg buiten de gemeente wat dan ?  (gelezen 5308 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:35:54
Amersfoort-centrum(3) en post noord(2) hebben samen 5 TS'en.
Wij hebben hier binnen ons korps duidelijke afspraken over welke ploeg er voor bijstand danwel een oefening buiten het verzorgings gebied mag.
Voor Amersfoort centrum wordt er bijstand verleend bij brand door de dienstdoende piket ploeg of eventueel de dagdienst, onze 24uurs dienst blijft ten alle tijden in het verzorgings gebied tenzij er een duik incident is dan mogen hun wel buiten hun verzorgings gebied, bij een assistentie buurtgemeente rukt post centrum met 1  voetuig uit en kan post noord ook eventueel met 1 auto uitrukken zo houden wij nog 3 voertuigen over voor ons eigen verzorgings gebied. (maar in geval van hoge nood mag er nog 1 weg van post centrum voor bijstand)


Blommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hulpverlener zowel vrijwillig als beroepsmatig
Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2005, 10:51:38
Lang leve de kazerne-volgordetabel  ;). Hierin staat exact wie met welk materiaal de uitvallende voertuigen/korpsen overneemt. Zodat je toch voldoende dekking hebt in de regio.


Smitfire

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2005, 01:04:13
Klopt inderdaad; even een belletje richting RAC en GMS (!!!!!) doet de rest. Als er een tweede TS staat zal er pas bij middelincident een buurgemeente komen.
En als er maar 1 TS is en die meldt zich buiten dienst, hebbie bij de eerste melding al het buurkorps over de grens  ;) ;D


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2005, 22:08:50
Buurkorpsen die ter plaatse gaan, resulteerd doorgaans in een overschrijding van de opkomsttijd (buiten de normen). Het is incidenteel maar kan zo maar het verschil maken tussen binnenbrand of uitslaande brand. En kan ook voor slachtoffers veel verschil.

Ook vind ik dat er te makkelijk over de zo maar even het voertuig buiten dienst zetten gedacht wordt.
Waarnemende korpsen zijn plaatselijk minder of niet bekend (geen bereikbaarheidskaarten en aanvalsplannen) en hebben ook dan geen sleutels (Sleutelbuizen) van bijzondere objecten.

Hetzelfde geldt voor grotere incidenten in een gemeente en een buurkorps moet standby staan voor overige incidenten. Vaak is er dan niets geregeld en zal het korps ook maar moeten vertrouwen op geluk etc.
Dit zijn allemaal onzekerheden die de risico's van de gehele inzet verhogen.

Hier in de gemeente zal alleen in zeer bijzondere gevallen een ander korps waarnemen. Maar dan wel uitrukken vanuit onze kazernes, met de bereikbaarheidkaarten en de sleutels op het voertuig.
Brandwacht 1e klas + WVD


Smitfire

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2005, 13:11:38
Prima hoor dat er niet getornt wordt aan de aanrijtijden, maar lijkt me spannend dat er een korps in een vrijwillige post gaat ziiten wachten op een melding omdat dat korps een daggie uit van de stichting heeft. Als je gemiddelt 1 uitruk op een dag hebt kan ik me er iets bij voorstellen, maar alles daarbeneden wordt lastig om daar gemotiveerde mensen voor te vinden....
Is er dan in jullie gemeente iedere dag een binnenbrand, die binnen 10/15 minuten uitslaand is ??? Geef mij het adres fff; denk dat ik ga verhuizen  ;) ;D :laugh:
Of zie ik het verkeerd  8) ;)


ajax

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:29:02
vandaag regio wedstrijden hier in de regio dus op elke post is er wel een TS weg. maar elke post heeft hier minimaal 2 ts'sen behalve s'graveland die zullen nu wel vervangen worden door een van de andere posten van wijdemeren. Dus bij een beetje interesante inzet word er eerder opgeschaald en bijstand gevraagt als het echt wat is. Of ze moeten meer dan 2 TS'sen hebben zoals Hilversum Huizen en Laren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:36:02
Prima hoor dat er niet getornt wordt aan de aanrijtijden, maar lijkt me spannend dat er een korps in een vrijwillige post gaat ziiten wachten op een melding omdat dat korps een daggie uit van de stichting heeft. Als je gemiddelt 1 uitruk op een dag hebt kan ik me er iets bij voorstellen, maar alles daarbeneden wordt lastig om daar gemotiveerde mensen voor te vinden....
Is er dan in jullie gemeente iedere dag een binnenbrand, die binnen 10/15 minuten uitslaand is ??? Geef mij het adres fff; denk dat ik ga verhuizen  ;) ;D :laugh:
Of zie ik het verkeerd  8) ;)
Hier gebeurt dat wel.Zoals volgende week zaterdag is de brandweer Baarn een dag weg,en als wij een ploeg bij elkaar hebben gaan wij daar zitten.Baarn heeft bijna elke dag wel een uitruk. ;)


ajax

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:47:13
Hier gebeurt dat wel.Zoals volgende week zaterdag is de brandweer Baarn een dag weg,en als wij een ploeg bij elkaar hebben gaan wij daar zitten.Baarn heeft bijna elke dag wel een uitruk. ;)
Ook hier gebreurd dat wij gaan 1 keer in de 5 jaar een weekend weg en dan komt de brandweer Blaricum en de brandweer Hilversum hier op de kazerne zitten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:48:10
Ook hier gebreurd dat wij gaan 1 keer in de 5 jaar een weekend weg en dan komt de brandweer Blaricum en de brandweer Hilversum hier op de kazerne zitten.
Zo jammer dat we geen 1 regio zijn  ;D ;D ;)


ajax

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:53:31
Zo jammer dat we geen 1 regio zijn  ;D ;D ;)
Nou wie weet  over 3 jaar dan gaan we weer een weekend weg hahaha. We werken immers nu wel iets meer samen en we hebben al een keer met een paar man op jullie kazerne gezeten toen jullie een dagje weg waren dus wie weet he.  En onze commandant woont immers in Eemnes dus begin is er hahaha