Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?

Auteur Topic: Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?  (gelezen 39074 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:31:27
Ikzelf heb, net als PdR, niet zo'n moeite met PCM.

Maar er zijn meer "zelfzorgmedicijnen" waarvan ik het wél onverantwoord vind om ze zomaar te geven. Neem het voorbeeld van de aspirine en de hemofiliepatiënt. Ook zo te verkrijgen. Evenals actieve kool (Norit), anti-histaminica (van mij mag de Azaron ook, maar dat wordt al discutabeler; lees het advies van het CVZ in het Farmacotherapeutisch Kompas maar), en ik hoorde de morning-afterpil???
Dus waar leg je de grens? Je moet kunnen waarborgen dat élke EHBO-er weet waar hij mee bezig is als je het toestaat.


En heeft iedereen niet wel eens een slachtoffer gehad die om "een rekverbandje" vroeg omdat hij zojuist zijn enkel had verzwikt? (precies: eerst maar even koelen)
De drogist vraagt immers ook niets als ik daar een verbandrolletje of zelfs sporttape koop.
Waarom heroverweeg je de vraag van de hulpvrager dán wel, maar hoeft dat ineens niet meer als het om medicijnen gaat?
Kunnen jullie niet eerst eens de vragen van jacques beantwoorden ipv nieuwe vragen te stellen ?
Voor mij heeft hij gewoon een goed punt, het is niet de verantwoording van de ehbo'er, probeer het dan dat ook niet maken.

Als iemand bij mij alleen om een verbandje vraagt krijgt hij waarschijnlijk gewoon "nee helaas"als antwoord.
Áls hij vraagt om zijn wond te behandelen is het een andere vraag.
En ik geef het verbandje dan niet omdat het mij te duur is om zonder een goede reden te kennen weg te geven.

Ik vindt het een beetje erg academische discussie.
Wat jacques al zegt, waarom wel alcohol weggeven en geen Parasetamol ?

Ko


Kanarie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2005, 15:06:41
Kunnen jullie niet eerst eens de vragen van jacques beantwoorden ipv nieuwe vragen te stellen ?
Voor mij heeft hij gewoon een goed punt, het is niet de verantwoording van de ehbo'er, probeer het dan dat ook niet maken.

Als iemand bij mij alleen om een verbandje vraagt krijgt hij waarschijnlijk gewoon "nee helaas"als antwoord.
Áls hij vraagt om zijn wond te behandelen is het een andere vraag.
En ik geef het verbandje dan niet omdat het mij te duur is om zonder een goede reden te kennen weg te geven.

Ik vindt het een beetje erg academische discussie.
Wat jacques al zegt, waarom wel alcohol weggeven en geen Parasetamol ?

Ko

Ik bedoelde eigenlijk dat de hulpvrager ook de bedoeling heeft dat je het verbandje even voor hem aanlegt ;) (van weggeven is dus geen sprake)
Hij heeft dan zelf de diagnose (verzwikte enkel) en therapie (rekverbandje eromheen laten leggen) bepaald. Toch bekijk je de situatie zelf nog een keer.

Bij medicijnen is het wat lastiger controleren wat de oorzaak van het probleem is en of dit medicijn inderdaad de aangewezen therapie is.



Verder heb ik wel degelijk geprobeerd om mijn verhaal te laten aansluiten bij dat van Jacques Schenk, maar ik zal op nog wat meer punten ingaan.

De vergelijking alcohol en PCM aan visite geven:
- Als mijn neef mij in mijn huiskamer om een PCM vraagt omdat hij hoofdpijn heeft, kan hij die krijgen. Bovendien ken ik de achtergrond van deze persoon redelijk goed.
Als hij zegt dat hij dorst heeft, mag hij van mij alles drinken wat ik in voorraad heb (vruchtensap, cognac, biertje, koffie, breezer, ....)
- Als ik als EHBO-er ben ingezet en iemand komt bij mij omdat hij dorst heeft, krijgt hij echt geen biertje van mij hoor........ En stel dat ik dat voorhanden heb en ook nog vergoed krijg, dan nog zou ik het niet doen. Jullie wel?

Definitie 'medicijn':
Voor mij is dat in elk geval als het in het Famacotherapeutisch Kompas staat; stoffen die daar niet in staan, ben niet helemaal uit want dat moet ik misschien zelfs wel per middel bekijken (homeopathie bijvoorbeeld).
Aangezien PCM in het FTK staat, beschouw ik het als medicijn.

Vrij verkrijgbaar: sporttape is ook vrij verkrijgbaar, maar ik mag als EHBO-er zonder aanvullende opleiding niet aan het tapen slaan. Als het niet in de wet staat: het wordt in ieder geval afgeraden i.v.m. de risico's. Maar blijkbaar vinden de professionals van wie ik het koop, het niet nodig om vragen te stellen alvorens het middel te verstrekken.
Sigaretten zijn ook vrij verkrijgbaar (boven een bepaalde leeftijdsgrens). Ze hebben wat nare bijwerkingen als benauwdheid en soms longkanker, maar helpen goed tegen nervositeit bij een roker.
Dus het gegeven of iets vrij verkrijgbaar is, vind ik geen vrijbrief om het dan ook maar ten alle tijde te verstrekken.


P.S. Ik lees de argumenten van Jacques met plezier en ik wil ze niet allemaal de grond inboren; daar zijn ze te goed voor. Ik ben het alleen niet op alle punten met hem eens. ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2005, 15:47:13
P.S. Ik lees de argumenten van Jacques met plezier en ik wil ze niet allemaal de grond inboren; daar zijn ze te goed voor. Ik ben het alleen niet op alle punten met hem eens. ;)

Dank U ...dank u .... 8)

Maar volgens mij zijn we er wel uit toch ?
Als je er persoonlijk geen problemen mee hebt, en je werkt op persoonlijke titel of voor een organisatie die dat goedkeurt dan dien je ze toe
Heb je er persoonlijk wel problemen mee, dan dien je ze gewoon niet toe, ongeacht of je voor een organisatie werkt of op persoonlijke titel hulp verleent.

En laat verder ieder in zijn waarde en in de vrijheid om daar zelf een beslissing in te nemen.
Je hoeft in deze tenslotte alleen jezelf te overtuigen en niet een ander....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 1 oktober 2005, 16:19:49
De term medicijn voor paracetamol vind ik ook een wat beladen begrip.
Als iemand komt om een pcm vanwege hoofdpijn klachten, dan zou ik daar niet zo'n moeite mee hebben. Je moet het nooit geven in combinatie met ander letsel wat om verdere professionele behandeling vraagt.
Bij ons staat ook een pot in de receptie.

Wat moet ik doen als iemand bij mij komt met de vraag om een pcm. Ik sta met lege handen. Vervolgens haalt een omstander een doosje uit zijn jaszak en gaat trakteren. Laat mij het als ehv-er dan maar doen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 oktober 2005, 16:28:58
Wat moet ik doen als iemand bij mij komt met de vraag om een pcm. Ik sta met lege handen. Vervolgens haalt een omstander een doosje uit zijn jaszak en gaat trakteren. Laat mij het als ehv-er dan maar doen.

Die l*llige situatie heb inderdaad al meerdere malen meegemaakt.  :-\

Maar wat vind je dan van andere soorten zelfzorgmedicatie? (Azaron, multifunctionele creme tegen zonnebrand enzo (ben de naam kwijt), NSAID, ...?)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 1 oktober 2005, 17:30:09
Die l*llige situatie heb inderdaad al meerdere malen meegemaakt.  :-\

Maar wat vind je dan van andere soorten zelfzorgmedicatie? (Azaron, multifunctionele creme tegen zonnebrand enzo (ben de naam kwijt), NSAID, ...?)

Je ziet op strandposten dat dat soort dingen aanwezig zijn, niet om weg te geven, maar om te gebruiken bij de behandeling van patienten met bijvoorbeeld kwallesteken. (amoniakoplossing, soms lidocreme))
Dat is overigens een hele andere discussie omdat je dan zelf behandeld en het middel uitzoekt.

Voor ibuprofen geldt voor mij het zelfde als PCM, als de zorgvrager het specifiek hebben wil, mag hij er van mij 1 hebben, ik zal hem PCM als alternatief aanbieden, maar wil hij dat niet dan mag hij (meestal zij).
Je kunt tenslotte mensen die allergies zijn voor PCM

Voor de liefhebbers: http://www.nivel.nl/pdf/negatieve-effecten-van-normaal-en-verkeerd-gebruik-van-zelfzorggeneesmiddelen-2005.pdf

Verder ken ik denk ik ieders standpunt nu wel een beetje (en omgekeerd ook), dus om al te veel herhaling van zetten te voorkomen wou ik het wat dit onderwerp betreft het er maar een beetje bij laten.
Het is een (meestal) leuke en leerzame discussie geweest !

Groeten

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 1 oktober 2005, 17:45:53
Ik vindt het een beetje erg academische discussie.
Wat jacques al zegt, waarom wel alcohol weggeven en geen Parasetamol ?

Dat is niet echt een goede vergelijking, want het gaat om EHBO'ers en EHBO'ers schenken nou eenmaal geen alcohol. Academisch? Nee hoor, als EHBO'er mag je je best wel bewust zijn van wat je doet en er eens goed over denken.

De term medicijn voor paracetamol vind ik ook een wat beladen begrip.

Gezien de discussie inderdaag beladen  ;D, maar geef eens een goed argument waarom het geen medicijn/geneesmiddel zou zijn?

Ook ik vind dat Jacques goede argumenten op onze digitale tafel legt, maar ook ik ben het niet op alle punten eens. Dat geeft ook niet, want zoals hij zegt, het is persoonlijk of je het wel of niet wilt doen.

Andere soorten zelfzorgmedicatie gaan al een  hele stap verder. En daar wordt achtergrondkennis ook belangrijker.

Ik moet overigens zeggen dat de lijst met bijwerkingen en contra-indicaties van ibuprofen heel wat minder prettig dan die van paracetamol.


Kanarie

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 1 oktober 2005, 17:49:17
Ja dat wilde ik ook ongeveer zeggen, maar jij doet het wat bondger; mooi verwoord.  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:32:33
Ok het is een medicijn, maar ik zou de grens bij op recept verkrijgbaar of zelfzorg willen leggen.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #19 Gepost op: 1 oktober 2005, 21:11:38
Ik had even niks te doen en dacht laat ik eens na alle discussies een protocol pcm verstrekking maken.
Dit lijkt me opzich alles dekkend en ook werkbaar.
Gaarne feedback op dit protocol.

Aanvulling: <2 moet zijn <3

[verwijderd door de admin]