Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?

Auteur Topic: Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?  (gelezen 39799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

franciska

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 2 oktober 2005, 12:32:13
een mooie protocol voor de paracetamol alleen ik mis nog wat. wat ik mis is dat een zorgvrager misschien andere medicatie gebruikt zoals anti stollingsmedicijnen of mensen die cara hebben.
Wij mogen bij mij op het werk ( in de zorg) de mensen niet zomaar een pararcetamol geven wi moeten volgens een protocol werken. daar staat in dat je eerst  de medcicijnlijst moet beoordelen wat degene gebruikt en of deze persoon pararcetamol z.n mag gebruiken dit is dan toegevoegd in de medicijnlijst door de arts.
als ik weer op het werk ben (helaas kan dit even duren doordat ik ziek ben) dan zal ik die protocol gaan kopieren en toevoegen hiero.

verder heb ik net een link gevonden van de paracetamol kring wwat in de vorige topic ook werd gebruikt.

http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz32.html

en dan nog bij vele evenementen die wij draaien in alcohol in het spel dus bij onze afdeling worden geen paracetamol verstrekt.

ik geloof dat ik zo wel weer vooruit kan


franciska

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 2 oktober 2005, 12:36:15
o ja met die sporttape weer iets onnodigs ook iets waar dit niet over gaat maar hoef je ook niet in je tas te hebben als je het niet mag aanleggen door je niet genomen opleiding.

een voorbeeld. Tijdens de vierdaagse van nijmegen was een groepsleider van een andere groep die dacht dat die ook wel een sporttape mocht aan leggen hij werd echter op zijn vingers getikt en moest naar buiten komen om te praten, er werd gevraagd naar een opleiding en die had hij niet. er werd toen 1 consequete maatregel genomen ten nadele van hem hij mocht dit niet doen deed het wel dus buiten de tent en niet er weer in tot alles klaar was met plakken van blaren dan kon hij helpen met opruimen.

dus gebruik alleen de kennis en opleiding die je hebt gehad tijdens een evenement, want je kan soms meer letsel voorzaken dan dat je de zorgvrager en een plezier mee doet.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 2 oktober 2005, 12:55:26
een mooie protocol voor de paracetamol alleen ik mis nog wat. wat ik mis is dat een zorgvrager misschien andere medicatie gebruikt zoals anti stollingsmedicijnen of mensen die cara hebben.
Wij mogen bij mij op het werk ( in de zorg) de mensen niet zomaar een pararcetamol geven wi moeten volgens een protocol werken. daar staat in dat je eerst  de medcicijnlijst moet beoordelen wat degene gebruikt en of deze persoon pararcetamol z.n mag gebruiken dit is dan toegevoegd in de medicijnlijst door de arts.
als ik weer op het werk ben (helaas kan dit even duren doordat ik ziek ben) dan zal ik die protocol gaan kopieren en toevoegen hiero.

Inderdaad, dat staat er niet in, miss dat dat wel handig is. Ik vrees alleen als dat er bij gezet wordt, dat het dan te ingewikkeld wordt voor EHBO'ers. Ken jij de merknamen van de antistollingsmiddelen e.d. uit je hoofd? Ik niet :)...


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #23 Gepost op: 2 oktober 2005, 13:09:54
Inderdaad, dat staat er niet in, miss dat dat wel handig is. Ik vrees alleen als dat er bij gezet wordt, dat het dan te ingewikkeld wordt voor EHBO'ers. Ken jij de merknamen van de antistollingsmiddelen e.d. uit je hoofd? Ik niet :)...
Ik heb dit met opzet er niet ingezet om bovenstaande reden en omdat in de tekst van het Farmacotherapeutisch Kompas geen interacties met andere medicijnen worden genoemd bij niet chronisch gebruik van pcm. Alleen wanneer iemand pcm chronisch gebruikt, kan het voorkomen dat de werking van bepaalde orale anticoagulantia worden versterkt.
Dit blijkt ook uit vrijwel alle studies, volgens het nivel (p20), dat paracetamol inderdaad een versterkende werking kan hebben (dit bleek uit verhoging van de prothrombin tijd). Echter, slechts in één studie werden daadwerkelijke negatieve gevolgen gevonden: tandvleesbloeding (incidentie: 0,34%) en hematurie (incidentie: 0,69%).
Met andere woorden de interacties met andere medicijnen  en de eventueel negatieve gevolgen zijn verwaarloosbaar klein.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2005, 13:13:48
Dan denk ik dat dit schema voldoende werkbaar is, wanneer het onder verantwoording van GGD of een arts uitgevoerd wordt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2005, 20:22:18
Toch blijft het raar.
Bij een sigma inzet hebben wij behoorlijk veel vragen gekregen om paracetamol.
Noch wij nog de ambulancedienst hebben die.

Laatst met een incident in Gouda waar treinreizigers uren moesten wachten kwamen ook regelmatig die vragen.

Minder vreemd als het lijkt, binnen de rampensituatie van de SIGMA heeft paracetamol geen functionele waarde en dat geldt ook voor de ambulancedienst omdat zij adequatere medicaties


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2005, 20:37:11
Dan denk ik dat dit schema voldoende werkbaar is, wanneer het onder verantwoording van GGD of een arts uitgevoerd wordt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2005, 20:49:58
als een hulpvrager om een pijnstiller vraagt, dan is de enige optie pcm. Als hij daar genoegen mee neemt, dan krijgt hij van mij de pcm.

Als hij duidelijk onder invloed van het een of ander is, of ik heb het gevoel dat er meer speelt dat een verhoogd risico kan inhouden, dan krijgt hij niets van mij

Een fout ingeschatte wond, een jodium allergie, een onderschatte verzwikking, en verkeerd aan gelegd drukverband vormen een veel ernstiger risico dan de verstrekknig van 1 of 2 pcm. En toch vinden we dat hele normale EHBO handelingen waarbij weinig wordt nagerdacht over de mogelijke gevolgen daarvan.
En hoe weet je zeker dat het s.o. naar een arts gaat omdat je hem dat geadviseerd hebt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2005, 18:16:06
Bij housepartys doet educare het nog anders..

Daar word gratis water en paracetalmol verstrekt.. onder een bepaalde voorwaarde..

* Patient komt zelf naar eerste hulp post
* Patient vraagt zelf om paracetalmol
* Patient drinkt terplekke twee grote glazen water met 1 paracetalmol..

Belangrijkste voordeel. De meeste mensen hebben een vocht te kort zo'n party.. En je voorkomt dan vaak nog ergere uitdroging en bijbehorende klachten..

Ze hebben geloof ik een keer geprobeerd om geen paracetamol te geven.. Dat hebben ze geloof ik een paar uur vol kunnen houden.. daarna werd de tent op de kop gezet...


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2005, 19:07:43
Ik ben bekend met de werkwijze van educare/ems, echter wordt hier de pcm verstrekt zonder dat daar een protocol aan ten grondslag ligt.