Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?

Auteur Topic: Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?  (gelezen 39035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 3 oktober 2005, 19:53:23
Ze hebben geloof ik een keer geprobeerd om geen paracetamol te geven.. Dat hebben ze geloof ik een paar uur vol kunnen houden.. daarna werd de tent op de kop gezet...

En dat lag aan de paracetamol? Dan kunnen ze het beter maar niet meer verstrekken, het lijkt wel verslavingszorg ;)... ;D


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #31 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:26:19
Tja het blijft een lastige discussie.  Het mag niet als ik op een hulpverlening sta maar als ik bij de eerste de beste kruitvat 50 doosjes van 100 stuks koop zeggen ze echt niks, sterker nog als je een doosje koopt vragen ze ook nooit iets. Logisch of fout???


Terwijl een pijntje (vaak hoofdpijn) toch best veel voorkomt en je zou zeggen dat is toch handige eerste hulp.  Pcm  erin en de mens kan weer verder.


Maar nu het volgende, ik kom tijdens een hulpverlening bij een so. met een epilepsie aanval zijn vriend zegt dat het vaker voorkomt. Ik neem de algm. maatregelen en wacht geduldig af tot de aanval overgaat. Plots staat zijn vriend met een verpakking onder me neus en zegt dit moet je hem geven. (soort spuit met slangetje voor in de anus) er staat inderdaad op dat het is tegen epilepsie is…….. maar ja… ik kan het niet geven……gevolg was vriend boos (ik zei nog geef jij het maar) en daarna het so. ook nog eens boos…..omdat ik het niet gegeven had.

En ik IK wist het niet meer…….


Waarmee ik feitelijk alleen maar wil zeggen…waar ligt de grens….goed ik vind het niet geven van pcm onzin….maar ik doe het niet omdat het mij verboden is medicijnen te geven.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:33:30
De grens ligt bij zelfzorg medicatie.
Als een so in staat is zelf medicatie te nemen, mag hij dat doen.
Ik ga als ehv-er geen medicijnen toedienen zonder overleg met professionele hulpverleners of arts.

Overigens staat betadine ook in het geneesmiddelen vak. ;)
Dat is ook een medicijn volgens de definities die hieronder genoemd worden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:36:03
Minder vreemd als het lijkt, binnen de rampensituatie van de SIGMA heeft paracetamol geen functionele waarde en dat geldt ook voor de ambulancedienst omdat zij adequatere medicaties
Ben ik met je eens, maar sigma en ambu-team worden ook weleens bij situaties ingezet waar het wel een zinvolle aanvulling kan zijn.
AHV-ers kunnen iemand met de vraag om pcm ook niet helpen. De adequatere medicatie die ze hebben is te zwaar. :-\


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2005, 22:00:09
Ben ik met je eens, maar sigma en ambu-team worden ook weleens bij situaties ingezet waar het wel een zinvolle aanvulling kan zijn.
AHV-ers kunnen iemand met de vraag om pcm ook niet helpen. De adequatere medicatie die ze hebben is te zwaar. :-\

Wij hebben lekkere paracetamol in de koffers en in de voorraadkast voor eigen gebruik, altijd handig al sje hoofdpijn krijgt tijdens een rit  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2005, 23:36:16
Maar nu het volgende, ik kom tijdens een hulpverlening bij een so. met een epilepsie aanval zijn vriend zegt dat het vaker voorkomt. Ik neem de algm. maatregelen en wacht geduldig af tot de aanval overgaat. Plots staat zijn vriend met een verpakking onder me neus en zegt dit moet je hem geven. (soort spuit met slangetje voor in de anus) er staat inderdaad op dat het is tegen epilepsie is…….. maar ja… ik kan het niet geven……gevolg was vriend boos (ik zei nog geef jij het maar) en daarna het so. ook nog eens boos…..omdat ik het niet gegeven had.

Je hebt goed gehandeld door het niet te geven.
Dat de vriend boos is en het s.o. boos is is hun probleem niet het jouwe.

Een van mijn vrienden heeft epilepsie en ook hij heeft stezolid (valium) om de aanval tegen te gaan.
Als wij samen op stap gaan, dan heb ik de voorraad bij me zodra hij een aanval krijgt, dan die ik dat toe.
Ik ben daarvoor geïnstrueerd door zijn vrouw die een ruime ervaring heeft met het toedienen daarvan.

Ik zou het niet doen als dat vriendje het mij gevraagd had. niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik op die basis een vreemde geen stezolid wil toedienen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2005, 23:49:09
even kort te wettelijke context..

Medicatie toedienen aanzich is geen voorbehouden handeling conform de wet BIG of de wet WOG

Een aantal toedieningsmethoden zijn wel voorbehouden.. Injectie geven.. etc..

Je mag je niet doen voordoen als een arts.. conform de wet BIG en je mag geen recepten voorschrijven en medicijnen bereiden conform de wet WOG... (Wet op geneesmiddelenvoorziening)

Het geven van zuurstof is bijvoorbeeld geen voorbehouden handeling.. maar vergt wel een mate van bekwaamheid..

Het geven van paracetamol op verzoek van de patient vergt wel een mate van kennis en bekwaamheid..
Je moet namelijk de gebruiksaanwijzing kunnen lezen en eventuele contra-indicaties die in de gebruiksaanwijzing staan met de patient kunnen bespreken.. Je geeft agumenten en geen advies..

De patient bepaald zelf of hij de middelen inneemt...

Wel is het zo als de patient vraagt om paracetamol dat hij ook paracetamol krijgt.. vraagt de patient om asperine dan mag die geen paracetamol of een andere vervanger krijgen...
Vraag de patient om ibuprofen.. mag je hem geen paracetamol geven..maar.....
Dat is nu weer een onderdeel van de warenwet en van de wet WOG..

Het is slim.. om op basis van de gebruiksaanwijzing (CBG) een checklistje te maken.. (die ook apothekers hebben als het goed is..) waar je bepaald of je iets wel of niet geeft, conform de spelregels die gelden voor de organisatie waarvoor je werkt...

Ik vind de patient vraagt en krijgt wat tie vraagt op zich net iets te kort door de bocht.. je mag dus best wat vragen stellen bij zijn vraag.. maar je mag geen knollen voor citroen verkopen..
Dus paracetalmol en asperine is niet het zelfde.. tenminste niet voor de warenwet en niet voor de wet WOG..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2005, 00:06:59
Waarom gaat men er bij veel argumenten er van uit dat de gemiddelde EHBO'er een IQ van 40 heeft.

Men acht hem blijkbaar niet instaat om de bijsluiter te begrijpen.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2005, 03:07:11
Toediening van geneesmiddelen is in instellingen een voorbehouden handeling!
Een verpleegkundige/ verzorgende mag pas medicijnen uitdelen dan wel toedienen als zij het blok over medicijnen succesvol hebben afgesloten. (Ja, er zijn uitzonderingen zoals altijd).

Het is een denkfout  te beweren dat als een handeling niet in de wet BIG omschreven staat deze handeling vrij is om uit te voeren.
In de wet staan slechts die handelingen vermeld die veel risico voor de patiënt inhouden.
Medicijn toedienen is zo een handeling. Verder wordt er per instelling aangegeven welke handeling voorbehouden dan wel risico vol zijn. Personeel mag zulke handelingen dan pas uitvoeren als zij daarvoor een (aanvullende) cursus gevolgd hebben.

Ik denk echter dat het verstrekken van een paracetamolletje door een EHBO-er aan iemand die daar om vraagt noch onder de WOG, WGBO, BIG of wat voor wet dan ook valt.
Mocht zo een tabletje verkeerd vallen kan je onder het wetboek van strafrecht vallen. Maar dan moet dat tabletje wel heel zwaar vallen.

Over de contra indicaties en complicaties: die worden niet gezien na één tablet. Of iemand moet er een allergie tegen hebben opgebouwd, maar zo iemand zal niet om een PCM komen vragen. Daar ga ik tenminste van uit.

Dus: indien de voorschriften van de vereniging het niet verbieden kan je met een gerust hart, van mens tot mens, een paracetamol geven. Zorg er wel voor dat als je PCM bij je hebt deze niet over datum is ;D.
VSAZ ambulancezorg


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 4 oktober 2005, 08:35:59
Het is een denkfout  te beweren dat als een handeling niet in de wet BIG omschreven staat deze handeling vrij is om uit te voeren.
In de wet staan slechts die handelingen vermeld die veel risico voor de patiënt inhouden.
Medicijn toedienen is zo een handeling. Verder wordt er per instelling aangegeven welke handeling voorbehouden dan wel risico vol zijn. Personeel mag zulke handelingen dan pas uitvoeren als zij daarvoor een (aanvullende) cursus gevolgd hebben.

Je hebt gelijk Throphy,
Ik gaf dan ook alleen de wettelijke kaders aan.. Elke instelling bepaald zijn eigen spelregels.
Ook bij ons, gelden er spelregels.. Bepaalde handelingen mogen pas (zelfstandig) worden uitgevoed na een bepaalde training, certificering en bijgehouden competentie.
De voorbehouden handelingen gelden voor elke nederlander. En bij mijn weten staan er in slechts twee wetten voorbehouden handelingen die voor elke nederlander gelden. Dat is de wet BIG.. (inmiddels bekende lijst) en de Wet Wet op de geneesmiddelen voorziening.. (Recept uitschrijven.. en medicatie bereiden..(werk van apotheker)