Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?

Auteur Topic: Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?  (gelezen 39094 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

franciska

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 4 oktober 2005, 09:23:54
Toediening van geneesmiddelen is in instellingen een voorbehouden handeling!
Een verpleegkundige/ verzorgende mag pas medicijnen uitdelen dan wel toedienen als zij het blok over medicijnen succesvol hebben afgesloten. (Ja, er zijn uitzonderingen zoals altijd).

Citaat


Ja want deze mensen vallen onder het wet BIG en zijn daarom beschermd en bevoegd dit te mogen geven en toe te dienen, net als ik iemand zou krijgen met een insult dan ga ik dus wel stezolit geven omdat ik daartoe bevoegd ben. Bij ons in de opleiding is dus ook altijd gezegd als je bevoegd bent om het te doen doe het altijd.



even kort te wettelijke context..

Medicatie toedienen aanzich is geen voorbehouden handeling conform de wet BIG of de wet WOG

medicijnen is een voorbehouden handeling, bij toediening is het noodzakelijk te weten waarvoor de midicijn dient en wat de belangrijkste bijwerkingen zijn.



Het geven van zuurstof is bijvoorbeeld geen voorbehouden handeling.. maar vergt wel een mate van bekwaamheid..

Citaat

Ja zeker is dit dus wel een  een voorbehouden handeling als je geen kennis hebt dan ook geen toediening



Ze hebben geloof ik een keer geprobeerd om geen paracetamol te geven.. Dat hebben ze geloof ik een paar uur vol kunnen houden.. daarna werd de tent op de kop gezet...




ja als iedereen het nou niet geeft en er duidelijk in is dan krijg je ook geen situaties als deze.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #41 Gepost op: 4 oktober 2005, 09:28:17
Lastig he die citaten  ;) ;D


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 4 oktober 2005, 09:29:10
Het toedienen van zuurstof wordt niet genoemd in het rijtje handelingen in de BIG-wet, daar is al uitgebreid over gediscussieerd. Uiteraard vraagt het wel bekwaamheid.


franciska

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 4 oktober 2005, 09:29:40
ja best wel
was eerste keer dat ik die cictaten toevoegen deed

 :laugh: ??? ;D


franciska

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 4 oktober 2005, 09:30:52
ik mocht voor mijn opleiding als IG-er nooit daarvoor zuurstof toedienen dit was ons ook duidelijk gemaakt. pas als je de kennis hebt dan mag je het toedienen.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #45 Gepost op: 4 oktober 2005, 10:21:36
De discussie of een EHBO-er wel of niet pcm mag toedienen hebben we al uitgebreid gevoerd in http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=9655.msg267681#msg267681 topic.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 4 oktober 2005, 14:33:48
De vergelijking qua regelgeving is hetzelfde..

Voor de wet maakt bekwaam bevoegd in voor zelfzorg medicatie (NR), Uitgezondering als de toedieningswijze onder voorbehouden handelingen vallen..

Elke organisatie kan intern andere striktere spelregels hebben afgesproken om hele goede redenen, waaronder de kwaliteit van de dienstverlening door die organisatie te verhogen en te waarborgen.

In onze organisatie is certificering niet de enige spelregel, maar ook de mate van competentie, die apart per medewerker word geregistreerd.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #47 Gepost op: 4 oktober 2005, 14:44:29
De vergelijking qua regelgeving is hetzelfde..

Voor de wet maakt bekwaam bevoegd in voor zelfzorg medicatie (NR), Uitgezondering als de toedieningswijze onder voorbehouden handelingen vallen..

Elke organisatie kan intern andere striktere spelregels hebben afgesproken om hele goede redenen, waaronder de kwaliteit van de dienstverlening door die organisatie te verhogen en te waarborgen.

In onze organisatie is certificering niet de enige spelregel, maar ook de mate van competentie, die apart per medewerker word geregistreerd.
Daar heb je helemaal gelijk in Peter,

Echter om nu hier wederom de hele discussie te herhalen, lijkt me overbodig. Het gaat hier om de wenselijkheid van het verstrekken van pcm. Dat het wettelijk mag is reeds vastgesteld in het andere topic...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 5 oktober 2005, 01:00:46
tot mijn genoegen stel ik vast dat we tot de kern komen.
Of het mag hangt van je baas af.
Of het wenselijk is hangt af van de kwaliteit van de  hulpverlener en dus indirect een mogelijke reden voor de baas om alles over een kam te scheren


Ad Fundum

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 13 oktober 2005, 16:04:07
M.i. handelt een EH-verlener op basis van zijn eigen inzicht en gezonde verstand en heeft een "baas" daar niets mee te maken. Als de "baas" het niet wil doen moet hij dat weten. Dan neemt de "baas" maar een ander mee.

Een vrij verkrijgbaar middel als pcm heb ik (voor mezelf) bij me en geef het ook aan iemand die uitsluitend met de vraag daarom bij me komt. 99 van de 100 keer heeft iemand hoofdpijn of menstruatiepijn en daar is pcm een prima middel voor. Uiteraard kijk ik of iemand niet onder invloed is (voor zover dat te beoordelen is). Ik vraag wel waarom hij het wil hebben en of hij allergisch is voor pcm. Bij twijfel geef ik het niet.

Het is anders als ik een so met een andere (pijnveroorzakende) klacht behandel, die krijgt het niet ook al vraagt hij er om. Deze moet eerst naar de deskundige hulp. Dat gaat mijn leken-oordeel te boven.