Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?

Auteur Topic: Uitreiken zelfzorgmedicatie door de EHBO: Wenselijk?  (gelezen 39046 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #50 Gepost op: 14 oktober 2005, 09:34:46
M.i. handelt een EH-verlener op basis van zijn eigen inzicht en gezonde verstand en heeft een "baas" daar niets mee te maken. Als de "baas" het niet wil doen moet hij dat weten. Dan neemt de "baas" maar een ander mee.

Als jij je niet houd aan de spelregels van je werkgever, (ook al doe je dat vrijwillig) dan is grond voor ontslag op staande voet..

Als jij niet aan de spelregels voor de organisatie houd, waar voor je "werkt". Is de organisatie niet verzekerd, omdat jij afwijkt van de bestaande spelregels..

Wij hebben een aantal spelregels en als mensen zich daar niet aan houden, worden ze direct geschorst en kunnen ze vertrekken...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #51 Gepost op: 14 oktober 2005, 09:49:47
De soep wordt natuurlijk nooit zo heet gegeten als ze opgediend wordt.  :D

Soms krijg je eerst een waarschuwing, voordat deze ultieme stappen genomen worden.  ;)

Maar in principe heb je gelijk.


Ad Fundum

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 14 oktober 2005, 23:08:23
Wij hebben een aantal spelregels en als mensen zich daar niet aan houden, worden ze direct geschorst en kunnen ze vertrekken...

Het gaat om het bereik van de regel, daarom maak ik een duidelijk onderscheid tussen iemand die uitsluitend met de vraag om een pijnstiller komt en een slachtoffer. Bij een so gelden de regels, ik vraag ook niet aan mijn "baas" of ik met iemand mag kletsen of iets te eten mag pakken.

Mijn ervaring is dat de hulpverleningswereld een 'mannetjeswereld' is. De Vierdaagse was daar een treffend voorbeeld van. Een aantal "bazen" daar waren mensen die in het dagelijkse leven weinig te vertellen hadden en nu lelijke despote trekjes vertoonden. Ook buiten de Vierdaagse zie ik dit. Het heeft mij voorlopig uit de evementen gehaald. Kotsmisselijk werd ik er van.

Terug naar het onderwerp, er is - las ik in een ander draadje - een juridisch onderbouwde uitspraak die deze verstrekking toestaat. Ik kan het ding zo snel niet vinden maar kom er zonodig nog wel op terug.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2005, 17:48:54
Het gaat om het bereik van de regel, daarom maak ik een duidelijk onderscheid tussen iemand die uitsluitend met de vraag om een pijnstiller komt en een slachtoffer. Bij een so gelden de regels, ik vraag ook niet aan mijn "baas" of ik met iemand mag kletsen of iets te eten mag pakken.

Ook wanneer iemand vraagt om een pijnstiller kan de je baas cq organisatie je beperkingen opleggen. Je kunt daar moeilijk over doen, maar je werkt (als vrijwilliger) voor hun en je hebt je aan hun regels te houden. Wat is daar niet logisch aan?

Mijn ervaring is dat de hulpverleningswereld een 'mannetjeswereld' is. De Vierdaagse was daar een treffend voorbeeld van. Een aantal "bazen" daar waren mensen die in het dagelijkse leven weinig te vertellen hadden en nu lelijke despote trekjes vertoonden. Ook buiten de Vierdaagse zie ik dit. Het heeft mij voorlopig uit de evementen gehaald. Kotsmisselijk werd ik er van.

Dat is iets waar je volkomen gelijk in hebt, dat is een zwak punt van organisaties als het RK, ze moeten het doen met de mensen die ze hebben, er is weinig selectie. Ik laat dat soort types meestal maar een endje aan-praten.

Terug naar het onderwerp, er is - las ik in een ander draadje - een juridisch onderbouwde uitspraak die deze verstrekking toestaat. Ik kan het ding zo snel niet vinden maar kom er zonodig nog wel op terug.

Het is niet zozeer dat er een juridische regel is die dit toestaat, er is er geen die het verbied. Jammer, maar het is zo. Laten we de hele discussie nu niet opnieuw beginnen, er zijn diverse instanties geraadpleegd en allen gaven aan dat er geen wettelijke onderbouwing is het niet te doen. Als jij een andere hebt, plaats hem, maar dan wel stevig onderbouwd.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 16 oktober 2005, 10:21:18
Nog eenmaal de conclusie van de discussie over toediening van PCM:

Citaat
Het antwoord is binnen !

Ik heb antwoord gehad op mijn vragen van mevrouw Houtkoper, inspecteur van de gezondheidszorg.
Het antwoord is als volgt:

Het op verzoek verstrekken van 1 of 2 pcm valt niet onder de afleveringen zoals bedoeld in de wet op de geneesmiddelenvoorziening.
De inspectie noemt deze handeling toedienen.
Iedereen (EHBO'er, partner, buurvrouw) mag zelfzorg medicijnen toedienen mits aan een aantal voorwaarden is voldaan:

- Men mag voor de dienst (het werk) en voor het medicijn geen geld vragen.
- Men mag niet meer geven dan nodig is voor eenmalig gebruik (bij hoofdpijn adviseert ze 2 x PCM te geven)
  (Dus geef niet meer als dat bijsluiter adviseert, het geven van een hele strip is dus niet toegestaan)
- Men mag de medicijnen alleen toedienen wanneer de patient daar zelf om vraagt, dus niet zelf aan de hand van klachten adviseren

Toedienen na de vraag "Heb je een PCM voor mijn hoofdpijn" is dus toegestaan
Toedienen na de vraag "Ik heb hoofdpijn Heb je iets ? " wordt afgeraden.
(Jacques Schenk, antwoord van de inspectie).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 5 februari 2018, 18:14:59
AH moet verkoop zware pijnstillers direct stoppen

Citaat
lbert Heijn moet onmiddellijk stoppen met het verkopen van zware pijnstillers. Dit stelt het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) in EenVandaag. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om middelen als Diclofenac, Ibuprofen en Naproxen. “De veiligheid van patiënten echt in gevaar.”

Ruud Coolen van Brakel, directeur van het IVM: “We hebben in Nederland meer dan 2000 vermijdbare sterfgevallen vanwege verkeerd gebruik van medicijnen. Daar horen middelen als Diclofenac en Naproxen bij. Deze pillen horen niet tussen het maandverband en de bokkenpootjes te staan.”

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ah-moet-verkoop-zware-pijnstillers-direct-stoppen/


DinnieKieft

  • Facility manager
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
    • HygieneSupply
Reactie #56 Gepost op: 15 februari 2018, 17:23:32
Dat is inderdaad wel een heikel punt. Maar moet een Albert Heijn stoppen vanwege de 2000 vermijdbare sterfgevallen? Of moeten we mensen beter inlichten over de medicijnen? Heeft een supermarkt net als een drogisterij hier certificaten voor? En misschien is het goed om deze producten net als sigaretten achter een balie te plaatsen. Zo zijn mensen verplicht om informatie te ontvangen. Het weghalen van het product is niet altijd de oplossing.
Werkzaam als facility manager bij Hygienesupply (https://www.hygienesupply.nl/)