Patsercontroles

Auteur Topic: Patsercontroles  (gelezen 3411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Gepost op: 16 juni 2016, 22:31:07
Een tijdje terug kwamen twee berichten van een donkere rapper (Typhoon) en keeper (Kenneth Vermeer) naar buiten waarin zij beweren te zijn gecontroleerd en zij zagen daar racisme in, als reactie daarop plaatste een politie-eenheid/bureau een foto van een dure BMW met als antwoord dat die van een blanke man was en die werd gecontroleerd, zgn patsercontrole.

Dat de politie geregeld combinaties van jonge gastjes en dure auto's controleert was me al bekend, maar als brave burger die zowel geen dure auto rijdt maar ook geen drugs/wapens/huurmoorden levert vraag ik me af wat precies het nut is van die controles. (ja, boefjes pakken, dat snap ik nog wel..)

- Als je het rijbewijs + kentekenbewijs controleert kun je controleren of de persoon in kwestie wel een rijbewijs heeft, of die geen openstaande boetes of belastingschulden heeft, etc. Lijkt me logisch, maar dat lijkt me toch iets wat je aan de hand van het kenteken kunt controleren, en als iemand de eerste 10 controles een geldig rijbewijs heeft zal hij dat de 11e keer ook hebben.

- Op de vraag hoe iemand de auto heeft kunnen betalen hoeft de persoon geen antwoord te geven, en naast dat kan een crimineel dan ook liegen, dus wat bereik je er mee? Je zou hooguit bij de belastingdienst kunnen controleren of diegene wel een legaal inkomen heeft.

- De auto doorzoeken mag alleen met toestemming van de berijder, óf in een gebied waar preventief wordt gefouilleerd of indien er een redelijk vermoeden is dat er illegale zooi in de auto ligt

Dus ik zie er als naieve burger weinig heil in, kan iemand van de blauwe tak het verhelderen?




Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2016, 23:32:49
De tenaamgestelde is lang niet altijd de bestuurder. Als het voertuig op naam staat van een katvanger kan je niet controleren of de daadwerkelijke bestuurder openstaande boetes heeft of voor iets anders gesignaleerd staat.

Op het moment dat twijfels ontstaan over de herkomst van het geld waarvan het voertuig betaald is, kan hiernaar onderzoek gedaan worden. Voor dit onderzoek zijn bepaalde bevoegdheden beschikbaar om de herkomst van het geld te kunnen achterhalen. In sommige gevallen kan het voertuig in beslag worden genomen. Zonder werk, met een uitkering een Porsche of 'dikke bmw' kunnen betalen blijft immers bijzonder...

De auto doorzoeken gebeurt vaak op vrijwillige basis. Op het moment dat je geen toestemming krijgt kan dat een reden zijn om extra aandacht te besteden. Dit kan er toe leiden dat er feiten of omstandigheden blijken die het doorzoeken obv een bevoegdheid mogelijk maken. Is dat niet het geval, loont het vaak om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het voertuig, zijn inzittenden en de gereden route. Deze informatie kan dan in de toekomst nuttig blijken voor andere onderzoeken of algemene politie-informatie.


guest15549

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2016, 00:19:42
Citaat van: Dion link=msg=1430524 date=1466112769
Op het moment dat twijfels ontstaan over de herkomst van het geld waarvan het voertuig betaald is, kan hiernaar onderzoek gedaan worden. Voor dit onderzoek zijn bepaalde bevoegdheden beschikbaar om de herkomst van het geld te kunnen achterhalen. In sommige gevallen kan het voertuig in beslag worden genomen. Zonder werk, met een uitkering een Porsche of 'dikke bmw' kunnen betalen blijft immers bijzonder...
Dat is dan, neem ik aan, pas nadat er informatie is ingewonnen bij de belastingdienst? Of moet de berijder ter plekke aan de controlerende agenten bewijzen dat hij legaal aan z'n geld komt?

Citaat
De auto doorzoeken gebeurt vaak op vrijwillige basis. Op het moment dat je geen toestemming krijgt kan dat een reden zijn om extra aandacht te besteden. Dit kan er toe leiden dat er feiten of omstandigheden blijken die het doorzoeken obv een bevoegdheid mogelijk maken. Is dat niet het geval, loont het vaak om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het voertuig, zijn inzittenden en de gereden route. Deze informatie kan dan in de toekomst nuttig blijken voor andere onderzoeken of algemene politie-informatie.
Duidelijk dank  O0

En als iemand volledig meewerkt en het blijkt dat hij legaal aan z'n geld komt, alle inzittenden zijn "schoon" en je vind geen illegale zooi, is het dan zo dat diegene nog steeds iedere keer wordt gecontroleerd of wordt er ergens opgeslagen dat die auto "schoon" is?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2016, 05:12:07
Dat wordt wel gemuteerd, maar dan pas gezien na een volgende staandehouding.
Dat weet je vantevoren soms niet.

Daarnaast: vaak, -niet altijd- heeft bepaald verkeersgedrag een controle tot gevolg....


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2016, 07:43:25
Citaat van: CopVR3 link=msg=1430538 date=1466133127
Dat wordt wel gemuteerd, maar dan pas gezien na een volgende staandehouding.
Dat weet je vantevoren soms niet.

Daarnaast: vaak, -niet altijd- heeft bepaald verkeersgedrag een controle tot gevolg....
Het zijn altijd de omstandigheden zoals (een combinatie van) rijgedrag, gedragingen, begaan van overtredingen en verblijf in aangewezen gebieden waarop een controle kan worden gerechtvaardigd en verantwoord.
Het gevoelsmatig continue aangehouden worden heeft m.i. altijd bepaalde oorzaken.

Vragen om aandacht is vaak ook aandacht krijgen. De algemeen goed gedragende burger zal dan ook zelden worden staande gehouden en gecontroleerd buiten de geplande verkeerscontroles om.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2016, 08:47:33


Het zijn altijd de omstandigheden zoals (een combinatie van) rijgedrag, gedragingen, begaan van overtredingen en verblijf in aangewezen gebieden waarop een controle kan worden gerechtvaardigd en verantwoord.
Niet helemaal... Ook zonder aanleiding kunnen wij een controle uitvoeren.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2016, 13:07:40
Daarnaast als je regelmatig om 4 uur s'nachts buiten rond rijd. Waord je gewoon veel gecontroleerd. Vraag maar aan de krantenbezorgers en couriers die zijn helaas ook regelmatig het "haasje". Echter werken die gewoon normaal mee.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2016, 13:10:07
Citaat van: Matth link=msg=1430636 date=1466161660
Daarnaast als je regelmatig om 4 uur s'nachts buiten rond rijd. Waord je gewoon veel gecontroleerd. Vraag maar aan de krantenbezorgers en couriers die zijn helaas ook regelmatig het "haasje". Echter werken die gewoon normaal mee.

Persoonlijk zou dat mijn veiligheidsgevoel ook vergroten wanneer ik om 4:00 gewoon even door een agent aangesproken wordt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2016, 14:08:55
Een mooi voorbeeld met resultaat van een Patsercontrole zoals in Rotterdam onder de naam Vigor is https://www.politie.nl/nieuws/2016/juni/16/07-16-aanhoudingen-bij-eenheidsbrede-verkeersactie.html van gistermiddag en avond.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen